Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Netwerk binnen een nieuwbouwhuis (mijn setup + vragen)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• pacovermeulen
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 07-12-2015
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en hoop dat ik mijn vragen duidelijk heb geformuleerd.

Wij hebben getekend voor een nieuwbouwhuis dat volgend jaar gebouwd zal gaan worden. Over een ruime week hebben we een afspraak met de kopersbegeleiding waar we onze wensen voor meerwerk moeten opgeven (o.a. extra wandcontactdozen, loze en bedrade leidingen). Ik heb rondgelezen op het forum, binnen de andere posts over netwerken binnen nieuwbouwhuizen) en heb een aardig idee hoe het netwerk er straks uit zal zien. Toch zit ik nog met een paar vragen. Ik heb ze binnen de context van mijn post gezet en ook eronder. Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren!

Gebruik

In mijn huidige woning (ook nieuwbouw, maar dan huur) heb ik gemerkt dat het wifi signaal boven vaak niet zo goed was. Voor mijn vaste computer, smart televisies en mediaplayers wil ik dus gaan voor een bedrade oplossing. Ik ben geen poweruser. Ik download af en toe wat, maar speel vooral films in HD of UHD via Netflix. In de toekomst wil ik graag een NAS gaan toevoegen aan mijn setup. In huis gebruiken we ook veel de iPad en telefoons dus het wifi signaal moet overal sterk zijn – ook op de etages.

Hoe ik het nu bedacht heb:

In de meterkast wil ik een modem, router (of switch) en mogelijk in de toekomst een NAS neerzetten. Hier heb ik dus 3 stopcontacten nodig.

VRAAG: Als al mijn mediaplayers en desktop bij de NAS moeten kunnen komen, kan dit dan gewoon via de router of heb ik hier een switch voor nodig?

Vanuit de meterkast een 2 loze leidingen naar de TV-hoek (1 voor een CAI aansluiting en 1 waar 2 UTP kabels doorheen kunnen). Een van de UTP is voor de TV de ander voor de mediaplayer.

Vanuit de meterkast 2 loze leidingen naar onze slaapkamer (1 voor een CAI aansluiting en 1 waar 2 UTP kabels doorheen kunnen). Een van de UTP is voor de TV de ander voor de mediaplayer.

VRAAG: Kan ik twee UTP kabels door 1 leiding leggen? Wat moet de diameter dan zijn en welke CAT grootte adviseren jullie? Aan het eind van deze leiding wil ik dus een doos monteren met twee UTP uitgangen.

Vanuit de meterkast een loze leiding naar de overloop (op 2.20m van de grond) zodat daar een access point opgehangen kan worden voor wifi op de etages. Ik las dat ik hiervoor een POE access point kan gebruiken zodat er geen losse voeding nodig is.

VRAAG: Welke router of switch moet ik hiervoor dan gebruiken in de meterkast? Of levert dit een extra apparaat (router + switch) op in mijn meterkast? In dat geval heb ik er namelijk ook een extra stopcontact nodig.

VRAAG: Is er op basis van mijn gewone thuisgebruik en wensen m.b.t. POE een bepaalde router of switch die jullie aanbevelen?

Vanuit de meterkast een loze leiding naar de 2e etage (werkkamer). Hier trekken we 1 of 2 UTP kabels door (voor desktop en netwerkprinter).

In de overige slaapkamers leggen we alleen een loze leiding zodat we er in de toekomst mogelijk een CAI of UTP doorheen kunnen trekken. Ons zoontje is pas 2 dus dat is nog lang niet aan de orde.

• BigDoom
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-09 20:47
Zelf ben ik enkele maanden geleden in mijn nieuw bouwwoning getrokken, ook hier heb ik een-en-ander aan laten leggen qua loze leidingen.

Als je twee UTP draden (wellicht beter om FTP te gebruiken, dat is afgeschermd) door een leiding wil trekken is behalve een goede trekveer een loze leiding van 3/4" erg handig (standard is 5/8").

Als je mediaplayer en/of desktop bij je NAS moeten komen kan dit zowel via een router als via een aparte switch. Houdt er wel rekening mee dat je voldoende poorten hebt, wellicht dat je daarom een switch met meerdere poorten (router is vaak maar 4 ports) wilt gebruiken i.p.v. een router. Sommige hebben ook PoE en kun je dus tevens voor je access point gebruiken, maar die zijn wel stukken duurder.

BigDoom wijzigde deze reactie 25-11-2015 09:10 (2%)
Reden: typo

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Ten eerste, goed dat je er vooraf over nadenkt :) Een loze leiding naar elke ruimte (of bij grote ruimtes naar 2 hoeken van de ruimte) is absoluut een goede investering!

De router die je bij je internet abonnement hebt zal waarschijnlijk 4 lan poorten hebben. Waarschijnlijk dus niet genoeg voor al je apparaten (pc, printer, access point, NAS, mediaplayer etc). En ook niet voor latere aansluiting in andere kamers. Kortom: een switch komt vroeg of laat wel in beeld denk ik.

Twee utp-kabels door een leiding gaat best. Ik zou sowieso aanraden om door elke leiding twee kabels te leggen. De meeste paneeltjes die je op een elektra-doos zet hebben ook twee utp-poorten. Dan kun je die beide aansluiten.

Veel stopcontacten in je meterkast is geen overbodige luxe. Ik heb er zelf bijgeplaatst. Het telt toch al gauw op. Bij ons hebben we nu al:
- voeding voor glasvezel NT
- modem/router
- switch
- nas/server
- voeding voor sensoren van slimme meter/thermostaat

mddd wijzigde deze reactie 25-11-2015 11:03 (27%)

• Fladder80
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 11:56
Zoals hier boven al gezegd, neem voor loze leidingen 3/4" (25mm) leiding, laat ook voor de zekerheid vastleggen dat ze uitgevoerd gaan worden in vaste buizen/bochten en niet in flexibele buizen. (scheelt een hoop gedonder als je de verhalen moet geloven)

Of je een aparte switch/router met POE ondersteuning nodig hebt hangt af van de access points die je gaat gebruiken. De thuisgebruik varianten van de Ubiquti AP's hebben allemaal een afwijkende POE versie waarbij je niks hebt aan een switch met POE ondersteuning. (zitten speciale POE adapters bij)
En je kunt in je meterkast op een gegeven moment als je stopcontacten te kort komt ook nog een stekkerdoos bij plaatsen in de patchkast.

Voor wat betreft het CAT type, dat is een persoonlijke beslissing. Ik heb voor mijn toekomstige huis uitgerekend dat ik op zo'n 135 meter in totaal aan kabel nodig heb. En de enige rol van degelijke UTP kabel die ik kon vinden van 150 meter lengte een CAT 7 kabel was. Waarmee deze ook meteen in prijs goedkoper was dan een degelijke CAT 6A kabel van 200-300 meter lengte. :P

Fladder80 wijzigde deze reactie 25-11-2015 11:27 (22%)
Reden: Cat type toegevoegd

• ElCondor
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-09 20:35

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hou er verder rekening mee dat CAT6 kabels stugger zijn en wellicht moeilijker per twee door één pijp te trekken zijn, afhankelijk van de diameter, natuurlijk.
Buiten dat, gefeliciteerd, je gaat er ZO veel plezier aan hebben om dit vooraf al te regelen. Alles netjes in de muur weggewerkt, netwerk op elke kamer. Prachtig, ik zou niet anders meer willen.

Denk bij het aanleggen van elektra ook na over hoe veel groepen je wilt hebben. Extra groepen zijn ook erg aan te raden en het is fijn om te weten dat als de wasmachine de stop eruit trekt je niet direkt je IT infra ook kwijt bent. ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Fladder80
quote:
ElCondor schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:26:
Hou er verder rekening mee dat CAT6 kabels stugger zijn en wellicht moeilijker per twee door één pijp te trekken zijn, afhankelijk van de diameter, natuurlijk.
Buiten dat, gefeliciteerd, je gaat er ZO veel plezier aan hebben om dit vooraf al te regelen. Alles netjes in de muur weggewerkt, netwerk op elke kamer. Prachtig, ik zou niet anders meer willen.

Denk bij het aanleggen van elektra ook na over hoe veel groepen je wilt hebben. Extra groepen zijn ook erg aan te raden en het is fijn om te weten dat als de wasmachine de stop eruit trekt je niet direkt je IT infra ook kwijt bent. ;)
In dat laatste geval wel even prijzen vergelijken, bij ons was extra groepen plaatsen als meerwerk per groep al meteen een paar tientjes duurder dan het later doen. ;)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
quote:
Fladder80 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:22:
neem voor loze leidingen 3/4" (25mm) leiding,
3/4" is geen 25mm maar 19mm: (25,4/4)*3=19,05

En ja, die diameter is heel verstandig om aan te laten leugen voor loze leidingen, je kunt er dan 3 of (met iets meer moeite) 4 UTP's doorheen trekken. Wel zorgen dat er geen flexibele buis wordt gebruikt, dat is rommel wanneer je kabels moet trekken.

• Fladder80
Is dat zo? Maten in inches altijd al verwarrend gevonden, vandaar de mm's er bij voor de zekerheid :P . Ik heb destijds iig gevraagd om 25 mm leiding gewoon om extra problemen bij het kabeltrekken te voorkomen O-)

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

quote:
Fladder80 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:29:
[...]

In dat laatste geval wel even prijzen vergelijken, bij ons was extra groepen plaatsen als meerwerk per groep al meteen een paar tientjes duurder dan het later doen. ;)
Dat is zo, als je een mannetje hebt die dat voor je kan doen na oplevering, dan is dat nog beter.
quote:
sypie schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:33:
[...]
3/4" is geen 25mm maar 19mm: (25,4/4)*3=19,05

En ja, die diameter is heel verstandig om aan te laten leugen voor loze leidingen, je kunt er dan 3 of (met iets meer moeite) 4 UTP's doorheen trekken. Wel zorgen dat er geen flexibele buis wordt gebruikt, dat is rommel wanneer je kabels moet trekken.
Helaas heb je hier niet altijd invloed op. Bij onze werd tunnelbouw gebruikt en werden de buizen op het beton gaas vastgezet voordat het gegoten werd. Het was vrij gebruikelijk om die leidingen te zien krioelen over dat gaas. Dat kan best nog wel problemen opleveren. Waar meestal voor gekozen wordt is alles centraal in het plafond te laten samen komen en dan als een spinneweb uitlopers naar de contact dozen te laten lopen.
als je later nog gaten moet boren in de muren, dan is het soms niet helemaal logisch waar je leidingen tegenkomt. Als het zou kunnen zou ik je aanraden om dat goed vast te leggen voordat je de muren gaat stucen bijvoorbeeld ;)

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:47
Let ook op goeie terminologie. Je geeft aan bv een iPad te willen gebruiken, dus ik neem aan dat je een draadloos netwerk wilt. Een router routereert verkeer, een wireless access point, is eigenlijk een soort van draadloze switch ;)

Idealiter zou ik het volgende adviseren:
- router, + eventuele switch (als 4 porten niet genoeg zijn) in je meterkast
- 1 (of 2) AP's op een centrale plek, zodat je optimaal bereik hebt. De meterkast is namelijk niet altijd heel erg handig.

Als je een kabel naar boven laat leggen, dan zou je kunnen kiezen om 2 AP's te installeren (met hetzelfde ESSID), een beneden en een boven, voor optimaal bereik. Wireless repeaters zoveel mogelijk vermijden, evenals Ethernet over Powerlines en dat soort "hacks".

• mddd
  • Niet online
quote:
ElCondor schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:41:
Helaas heb je hier niet altijd invloed op. Bij onze werd tunnelbouw gebruikt en werden de buizen op het beton gaas vastgezet voordat het gegoten werd. Het was vrij gebruikelijk om die leidingen te zien krioelen over dat gaas. Dat kan best nog wel problemen opleveren.
Klopt, het gebeurt niet altijd even netjes. Voor groepen-leidingen is het niet zo'n punt, je gaat normaliter geen nieuwe stroomdraden trekken naar die verdeeldozen. Maar voor loze leidingen horen ze eigenlijk gladde buizen te gebruiken. Het hele punt is immers dat je later makkelijk draden kunt trekken.

Ik heb onlangs extra draden gelegd. In de buizen die tijdens de bouw geplaatst waren ging dit super. Maar in de muren die later geplaatst waren (verbouwing, voordat ik het huis kocht) waren flexibele buizen gebruikt en het is niet gelukt om daar de draad uit te krijgen die er al in zat. Ik wilde in de bestaande buis de coax vervangen door utp maar heb uiteindelijk de draad op een andere manier naar de juiste plek gebracht.

Kortom, het kan dus zeker geen kwaad voor pacovermeulen om na te vragen en af te spreken wat voor buis er voor de loze leidingen gebruikt gaat worden.

mddd wijzigde deze reactie 25-11-2015 12:19 (5%)

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik vermoed dat gladde buis een tientje de strekkende meter duurder is :P

• pacovermeulen
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 07-12-2015
Wow, dankjewel allemaal! Ik had niet zo snel al zoveel goed advies verwacht.

Ik heb voor mezelf opgeschreven:

- Loze leiding van 3/4 (19 mm) i.p.v. standaard 5/8, uitgevoerd in vaste buizen en geen flexibele.
- Een hogere CAT gaat ervoor zorgen dat kabels stugger zijn (diameter van de buis belangrijk).
- Meterkast met modem, switch en nas (dus 3 stopcontacten) + extra voor slimme meter etc.
- FTP kabel i.p.v. UTP kabel vanwege de kwetsbaarheid van de kabel.
- Indeling van de groepen (rekening houdend met apparatuur zoals wasmachine).
- Goed laten vastleggen waar de leidingen komen te lopen, om boor-ongelukjes te voorkomen.

Deze vragen komen dan nog naar boven:

- Ik heb nog niet gekeken naar een patchkast. Is dit aan te bevelen voor de apparatuur?
- Is het aan te bevelen access points met eigen voeding te gebruiken (i.v.m. POE versies)?
- Welke plekken zijn aan te bevelen voor de plaatsing van access points i.p.v. de meterkast?

• mddd
  • Niet online
De netste en meest degelijke manier is om de uiteinden van de kabels in je meterkast te laten uitkomen in een patchpaneeltje. Dus niet een plugje direct op de kabel maken dat in je apparatuur gaat, maar een paneeltje maken en je apparatuur met korte patch-kabeltjes daarmee verbinden. De achtergrond: installatie-kabel heeft massieve draadjes in tegenstelling tot losse kabels die bestaan uit een heleboel dunne koperdraadjes. Ze zijn gemaakt om stevig te zijn maar niet om veel te bewegen. Plugjes die je met een krimptang op een kabel knijpt, zijn juist bedoeld om op een flexibele kabel te komen. De kleine mesjes in zo'n plugje snijden in de kabel, komen tussen de individuele koperdraadjes en maken zo verbinding.

Hoe netjes je dat allemaal precies wilt aanleggen is natuurlijk aan jezelf. Een mooi kastje waar zo'n paneeltje in zit is fraai natuurlijk. Maar naar mijn mening niet per se nodig, je kunt het paneeltje ook los in je meterkast laten zitten.

Mij is niet bekend dat PoE beter of slechter zou zijn dan losse voeding. Access points gebruiken weinig stroom. Ik zou het vooral laten afhangen van de situatie op de plek waar je hem wilt hangen. 1 draadje is natuurlijk mooier weg te werken dan een draadje plus een stopcontact en een adapter.

mddd wijzigde deze reactie 25-11-2015 14:19 (9%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True