Upgraden van een bestaande PC

Pagina: 1
Acties:

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-02 03:50
Ik wil mijn bestaande PC een bescheiden upgrade geven. Op deze PC speel ik eigenlijk alleen StarCraft 2 en doe er wat Office applicaties op. Erg bescheiden dus. De opstarttijd is echter wat aan de lange kant en hoewel ik SC2 niet perse met alle settings op Ultra hoef te draaien lijkt het me wel leuk. Bestaande PC:

Dell XPS8300
Intel i5-2310 (2.9Ghz)
4GB 1333MHz DDR3 SDRAm
1TB SATA 3.0Gb/s
1GB DDR5 AMD Radeon HD6770
De voeding zou 460 Watt moeten kunnen leveren volgens de specs

Ik zoek een?
Betere GFX en SSD. Ik zit te denken aan een GeForce GTX960 of een GTX970. Vraag me af of dat laatste niet overkill is?
Als SSD heb ik een budget SSD in gedachte. Deze zal naast de bestaande HDD draaien. Wil graag een SSD met minimaal 128GB ruimte. Dacht aan een Samsung EVO850 met 250GB? Levert dit al een performance verbetering op?

Wat is je budget?
Budget is 400-500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. Mag prima een Radeon GFX worden bijvoorbeeld

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie bovenaan

Alvast dank

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, de SSD is een grote winst, t.o.v. harddisk. De pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB is een prima keuze.

Ik zou ook overwegen wat RAM bij te kopen, 4GB wordt wel echt krap.

Graphics-kaarten zijn niet mijn afdeling, ik heb de GTX970 en draai GTA V goed (Full-HD, instellingen geen idee, frame rate is 'lekker vloeiend'). Maar hoe zich dat verhoudt tot jouw processor heb ik geen idee van.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

een SSD levert sowieso extra performance,budget of niet. je zou nog voor de goedkopere Crucials kunnen kijken, die zijn ook prima. Let er op dat er in je kast genoeg ruimte is (denk aan de lengte van de GPU)

verder moet je kijken naar de aansluitingen van je voeding, heb je 2x 6pin erop zitten? (denk het niet?) en denk ook aan whitelisting, al weet ik niet hoe Dell daar mee omgaat. In ieder geval gaat die 960 je 6770 al verpletteren, een 970 lijkt me wel een hele grote stap

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Zoals Evanescent al aangeeft is een SSD altijd een goede upgrade. De 850 Evo is een erg goede keus.
4GB RAM is vandaag de dag eigenlijk wel krap. Nog 4GB er bij prikken en je kunt weer flinke tijd vooruit.

Voor de videokaart lijkt een GTX960 me genoeg, maar je kunt ook kijken naar een tweedehands R9 290! Die gaan voor mooie prijzen weg en leveren een flinke performance boost op t.o.v. de GTX960.
Je zou zelfs nog kunnen kijken naar een tweedehands 280x voor nog mooiere prijzen. Deze presteren ook nog beter dan een GTX960.

Een budget van €400-500 voor SSD en GPU lijkt me wat hoog. Je zou dan kunnen kiezen voor een grotere SSD. Wellicht kun je die HDD dan helemaal uit je PC gooien en alleen nog maar een SSD gebruiken.

Wil je toch je volle budget spenderen, dan is de pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G of pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming in combinatie met de pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB een goede keus, afhankelijk van welke chip je liever hebt. :)
Nvidia is wat koeler/zuiniger en daarom stiller, 390 presteert op 1080p gelijk aan de 970 maar op hogere resoluties presteert de 390 beter.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Chief
Dank voor de reacties! Goedkoper is altijd beter dus ik hoef niet het volle bedrag te spenderen hoor :)

Samengevat:
* 4GB ram erbij prikken (mits ik nog genoeg geheugenbankjes heb, anders moet ik dus 2x4GB aanschaffen)
* Of een nieuwe GTX960 of 2e handse R9 290!
* SSD, de Samsung Evo dus. Hierover wat vragen:
- Als ik geen 2e 6-pins aansluiting heb, dan kan ik de HDD er dus niet naast prikken? Hoe kan ik dat dan nog alsnog voor elkaar krijgen?
- Wat is whitelisting?

Verwijderd

Er valt nu geen goed advies te geven door het ontbreken van noodzakelijke informatie, verder dan wat onzinnige dingen roepen zit er nu niet in.

Info welke mist:
Heeft het moederbord bijvoorbeeld 2 of 4 geheugensloten en hoeveel zijn er hiervan bezet?
Wat is het precieze type voeding en hoeveel PEG connectors heeft die?
Hoeveel sata aansluitingen heeft het moederbord en hoeveel zijn er nog vrij?
Hoeveel ruimte is er voor de videokaart en is er genoeg airflow?

• Chief
Moederbord heeft 4 geheugensloten waarvan 2 bezet. Probleem dus opgelost.
Type voeding weet ik helaas niet. Vond in de omschrijving dat de voeding 460W kan leveren maar weet dus kwaliteit niet. PEG connectoren, daarvoor moet ik kast openschroeven
Er zijn op het moederbord 4 SATA sloten waarvan 1 bezet

Ruimte voor GFX lijkt ok voor een GFX maar airflow is niet super. Alles zit in een miditower formaat

Overigens vond ik de gegeven informatie van mede Tweakers tot zover wel degelijk van toegevoegde waarde

[ Voor 11% gewijzigd door Chief op 25-11-2015 09:41 ]

Pagina: 1