Welke glasvezel-provider? en afstand-probleem.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 16:05
Ik woon in Gouda, dat is Rekam-gebied. Daar loopt hier al een topic over wat bijna identiek is aan mijn probleem met de meterkast bij een appartement.
Doordat het Rekam is heb ik niet zoveel keus uit internet-providers. Maar 3 stuks: Solcon, Trined en DDS.
Ik was eerst bij Solcon aan het kijken, ook omdat die reclame hadden gestuurd. Daar zat ik te twijfelen tussen Start Alles in 1 (46,75) 50/50 Mb/s en Compleet Alles in 1 (56,75) 100/100 Mb/s. Bij de eerste zou ik nog TV via de rekam hebben, bij de tweede interactieve televisie. Ben ik eindelijk net van de humax decoder af doordat ik een nieuwe tv gekocht had, zou ik weer een extra apparaat krijgen. Ahem.
Volg ik hier de topics om gewoon te kijken of Solcon wat is, zie ik ook een topic over Trined. Vind niet dat hun website echt uitblinkt, maar las ook redelijke ervaringen. Daardoor weet ik nu dus al niet goed welke provider ik moet kiezen. Het liefste had ik XS4all nog steeds gehad met de meerdere mailboxen en IPv6 maar goed die komt hier niet op de glasvezel. Volgens de nieuwsgroep in xs4all omdat er aan vriendjespolitiek wordt gedaan maar ondertussen ben ik erachter dat er dan nog een glasvezelkabel bij moet komen.
Solcon heeft wel meerdere mailboxen maar ja als het er eentje wordt zoals bij Trined ook geen probleem.
En zover ik het hier heb kunnen lezen zijn beide providers wel met IPv6 bezig.
Bij Trined zijn de snelheden wel veel hoger. En als je bij je internet alleen telefoon erbij neemt lijken de kosten gewoon hetzelfde te zijn. Dus weet nog niet goed welke provider ik moet kiezen.

Probleem nummer 2 is dat ik in een appartement woon, waarbij de meterkast niet in mijn huis maar in de centrale hal (VVE-gedeelte) is geplaatst. Alleen dat is hemelsbreed ongeveer 28 meter verder, en in kabellengte nog verder.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9GUBKyxvdW8uPDYqJsz6ncWJ/full.jpg
Ik heb zelf al oplossingen bedacht en/of hier gelezen.
Er komt dus een modem in de meterkast maar het signaal moet dan dus nog naar mijn appartement.
Oplossing 1:) Als ik telefoon bij de glasvezel neem, een netwerkkabel door 1 van de 2 telefoonbuizen van KPN (niet op de foto te zien) naar mijn appartement sturen en daar op mijn tot router gedegradeerde draytek aansluiten.
Door de coax buis is wel ruimte, maar ik denk dat ik dat niet voor elkaar krijg.
Oplossing 2:) glasvezel doortrekken maar dat kan ik zelf niet, is redelijk snel breekbaar las ik ergens en duur.
Oplossing 3:) er zijn ethernet-coax-omvormers waardoor je het ethernet-signaal over de coax kan transporteren maar ik kreeg het idee (intuitief) dat die DPON dat niet leuk gaat vinden. Daarbij heb je dan ook 2 omvormers nodig. 1 in de meterkast en 1 in de woonkamer.

Behalve oplossing 3 zal ik het sowieso een monteur moeten laten doen door 1 van de nog te kiezen providers. Dan hebben beide wel standaard tarieven (kabel/m) maar ik denk dat ze deze situatie minder leuk vinden, maar mocht het iets meer geld kosten, dan vind ik dat nog niet zo'n probleem.
Het is eigenlijk meer dat ik voor beide punten (provider en verbinding) nog aan het zoeken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
Die coax kabel kun je prima gebruiken om het netwerksignaal door te sturen: Kijk eens naar moca.

Met het 'normale' Moca spul (Hirschmann bijvoorbeeld) haal je 175Mbit. Als je hoger wilt kun je naar het (recentere) Moca2 gaan kijken.

Oplossing 1 zou kunnen maar het is de vraag of je dat erin krijgt. Icm puin en scherpe bochten kon dat lastig worden, ook al zou het in theorie prima kunnen.

Oplossing 3 kan prima, je kan zoals gezegd CATV mixen met het Moca signaal (Moca werkt op hogere frequenties). Je zal idd wel aan beide kanten een moca unit moeten hebben. (En dus niet achter splitters en versterkers - die zij lang niet altijd geschikt voor de frequenties die moca gebruikt)

Oplossing 2 kan ook nog. Een prefab kabel kun je er wel doorheen krijgen, als die buis verder niet gebruikt wordt. Wel zul je dan met verloopjes aan de gang moeten, want de connector die ze normaal gebruiken (SC) is vrij groot. LC krijg je prefab wel door een buisje.
Maar zonder ervaring met glas, connectoren en koppelblokjes is dat misschien niet het handigst.

Ik zou voor optie 3 gaan: Moca. Dan houd je alles relatief simpel. Met de snelheden die je noemt kan je prima af met Moca1.

Je kan ook nog, als er maar 1 netwerkkabel loopt, die splitsen: Voor 100Mbit heb je maar 4 aders nodig, dan kun je telefonie over een ander paar leggen. Dat gaat echter niet op als je een abbo >100Mbit wilt nemen :)

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 17:32
Johandmc schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:55:
Ik woon in Gouda, dat is Rekam-gebied. Daar loopt hier al een topic over wat bijna identiek is aan mijn probleem met de meterkast bij een appartement.
Doordat het Rekam is heb ik niet zoveel keus uit internet-providers. Maar 3 stuks: Solcon, Trined en DDS.
Ik was eerst bij Solcon aan het kijken, ook omdat die reclame hadden gestuurd. Daar zat ik te twijfelen tussen Start Alles in 1 (46,75) 50/50 Mb/s en Compleet Alles in 1 (56,75) 100/100 Mb/s. Bij de eerste zou ik nog TV via de rekam hebben, bij de tweede interactieve televisie. Ben ik eindelijk net van de humax decoder af doordat ik een nieuwe tv gekocht had, zou ik weer een extra apparaat krijgen. Ahem.
Volg ik hier de topics om gewoon te kijken of Solcon wat is, zie ik ook een topic over Trined. Vind niet dat hun website echt uitblinkt, maar las ook redelijke ervaringen. Daardoor weet ik nu dus al niet goed welke provider ik moet kiezen. Het liefste had ik XS4all nog steeds gehad met de meerdere mailboxen en IPv6 maar goed die komt hier niet op de glasvezel. Volgens de nieuwsgroep in xs4all omdat er aan vriendjespolitiek wordt gedaan maar ondertussen ben ik erachter dat er dan nog een glasvezelkabel bij moet komen.
Ik ben als een van de eerste klanten door Trined aangesloten in Gouda. Inmiddels bijna een jaar klant bij ze. 2x storing mogen ervaren. 1x storing in de stroomvoorziening van de gehele netwerk en 1x een hickup in de verbinding naar Amsterdam die een uurtje duurde. Verder 24/7 werkend met volle snelheid.

Knap dat jij er achter gekomen bent dat door vriendjespolitiek er een andere glasvezelkabel bij moet komen.

Uit de directe bron van Rekam: "Het glasvezelnetwerk van Rekam is een open netwerk. Dit houdt in dat iedere aanbieder die dit wil zijn/haar diensten mag aanbieden over het netwerk. Waarbij er geen onderscheid wordt gemaakt tussen RFoG en IP-only diensten. Rekam zoekt echter zelf niet actief naar aanbieders. Aanbieders kunnen zichzelf melden om hun diensten aan te bieden."

Kortweg Ziggo, Caiway, KPN (KPN, Telfort, XS4ALL), Fiber, Vodafone, enz mogen allemaal hun diensten aanbieden op het Rekam netwerk. Het is aan de provider zelf toegang te vragen aan Rekam tot dit netwerk.

KPN vraagt geen toegang, omdat nog niet heel lang geleden geheel Gouda omgebouwd is naar (V)VDSL. Die investering willen ze eerst terug verdienen voor ze verder gaan investeren. Dus voorlopig is het voor KPN niet interessant om over te gaan op de glasvezelnetwerk.

Caiway wil niet aan gaan bieden, omdat het naar hun zeggen technisch niet mogelijk is. Echter is de klant ervaring in Gouda eerder dat Caiway graag een middelvinger opsteekt naar de klant en totaal niets doet om de klant tevreden de maken en houden. Gezien de storingen en de duur ervan, de ontwikkelingen van de diensten en het gebruik van de mogelijkheden van het nieuwe netwerk.

Een extra glasvezelkabel is onzin. Er komen 2 vezels binnen. Een voor RFoG waar je de DPON aan ziet hangen. 1 voor het GPON netwerk. Deze wordt in het Rekam kastje aangesloten en krijg je pas bij een actief ip abonnement.
Solcon heeft wel meerdere mailboxen maar ja als het er eentje wordt zoals bij Trined ook geen probleem.
En zover ik het hier heb kunnen lezen zijn beide providers wel met IPv6 bezig.
Bij Trined zijn de snelheden wel veel hoger. En als je bij je internet alleen telefoon erbij neemt lijken de kosten gewoon hetzelfde te zijn. Dus weet nog niet goed welke provider ik moet kiezen.

Probleem nummer 2 is dat ik in een appartement woon, waarbij de meterkast niet in mijn huis maar in de centrale hal (VVE-gedeelte) is geplaatst. Alleen dat is hemelsbreed ongeveer 28 meter verder, en in kabellengte nog verder.
[afbeelding]
Ik heb zelf al oplossingen bedacht en/of hier gelezen.
Er komt dus een modem in de meterkast maar het signaal moet dan dus nog naar mijn appartement.
Oplossing 1:) Als ik telefoon bij de glasvezel neem, een netwerkkabel door 1 van de 2 telefoonbuizen van KPN (niet op de foto te zien) naar mijn appartement sturen en daar op mijn tot router gedegradeerde draytek aansluiten.
Door de coax buis is wel ruimte, maar ik denk dat ik dat niet voor elkaar krijg.
Dit is een goede optie. Je kunt er zelf voor kiezen 2 kabels te trekken. 1 Voor internet en 1 voor ip-tv of telefonie.
Oplossing 2:) glasvezel doortrekken maar dat kan ik zelf niet, is redelijk snel breekbaar las ik ergens en duur.
Leuke gedachte maar je internet verbinding wordt in de meterkast afgemonteerd en niet in de woonkamer. Eis van Rekam om het netwerk voor hun stabiel te houden. Monteurs wijken hier ook niet vanaf.
Oplossing 3:) er zijn ethernet-coax-omvormers waardoor je het ethernet-signaal over de coax kan transporteren maar ik kreeg het idee (intuitief) dat die DPON dat niet leuk gaat vinden. Daarbij heb je dan ook 2 omvormers nodig. 1 in de meterkast en 1 in de woonkamer.

Behalve oplossing 3 zal ik het sowieso een monteur moeten laten doen door 1 van de nog te kiezen providers. Dan hebben beide wel standaard tarieven (kabel/m) maar ik denk dat ze deze situatie minder leuk vinden, maar mocht het iets meer geld kosten, dan vind ik dat nog niet zo'n probleem.
Het is eigenlijk meer dat ik voor beide punten (provider en verbinding) nog aan het zoeken ben.
Oplossing 3 is een prima oplossing. De DPON zal het een worst wezen dat je er een MOKA systeem voor zet. Bij goede installatie van het MOKA systeem bereikt het MOKA signaal de DPON niet. Houdt er wel rekening mee dat MOKA vaakt niet bekend is bij de installatie monteurs.

Een monteur komt altijd bij Trined. Je kunt het zelf niet installeren, omdat de monteur de apparatuur meeneemt. Bij Solcon en DDS kan ik niet zeggen. Maar Rekam wil zelf niet dat je aan de glasvezel kant komt.

En kabels trekken zijn standaard tarieven voor, te vinden op hun websites.

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 16:05
;) Die vriendjespolitiek zijn niet mijn woorden, zo deden ze het overkomen in een nieuwsgroep van xs4all. En dat van die 2e glasvezelkabel heb ik er van gemaakt. Dus ik ben heel blij met jou duidelijke uitleg Mediazoo.
Ook dat Rekam wil dat je verder niet aan de glasvezel zit etcetera.
Maar mag ik eigenlijk wel aan die KPN koper-kabels zitten na mijn ISRA-punt? Dat isra-punt zit dus ook in de meterkast, waarvan dus 2 telefoonkoperkabels naar mijn huis gaan, 1 voor de woonkamer en 1 voor de slaapkamer.
Want ja ik kan het ethernet-signaal dan wel via oplossing 1 of 3 transporteren, maar als ik zo naar de installatie van eventuele telefonie kijk, moet dat ook nog door een buis vanaf de meterkast. Kan natuurlijk ook gewoon mijn mobiel voor telefonie gebruiken ;)
Maar goed ik kan nog over alles nadenken omdat ik toch nog geen beslissing heb genomen. Afgezien van een heel af en toe wegvallende xs-4all verbinding gaat het nu ook nog goed met internet.

• MediaZoo
Alles wat na je ISRA punt, AOP, meter zit is voor je eigen rekening en mag je mee doen wat je wilt. Je kunt dus makkelijk de telefoon kabels verwijderen en vervangen voor UTP. Dat is de makkelijkste stabielste en goedkoopste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-04 18:20

slb

Bwoah......

@MediaZoo: Heb je ook interactive TV van Trined? Kennis van mij woont op de Vossenburchkade in Gouda (vlakbij centrum), maar zowel Coax (Caiway) als xDSL zijn volkomen brak.

Hij zat voorheen bij Caiway en heeft alle coax uit zijn huis en tuin laten verwijderen met de mededeling dat zij er nooit meer in zullen komen (je zult begrijpen dat hier heel wat jaren frustratie aan vooraf is gegaan).

Daarna is hij bij Telfort terechtgekomen, op zich qua dienstaanbod prima, maar het koper is zo slecht dat hij niet tegelijk kan internetten en TV kan kijken, ja via Digitenne, maar echt goed werkt dat ook niet omdat hij pal (pun intended) bij het spoor zit.

Glasvezel (Rekam) komt zijn huis binnen en omdat hij ook wil kunnen opnemen (cloud based en/of lokaal) en Fox eredivisie wil kunnen zien, zijn er eigenlijk maar twee opties over: Solcon en Trined.

Nu heb ik begrepen (correct me if I'm wrong) dat Rekam TV binnenshuis via coax (DVB-C) verdeeld wordt en iTV met STB's (IPTV via VLAN). Dus neem ik aan dat je binnenshuis beide mogelijkheden in huis zult hebben en bijvoorbeeld de TV in huiskamer via de STB bekijkt en de overige TV's met coax aansluit. Is dat correct? Of is het zo dat je zodra je met iTV werkt Rekam TV niet geleverd wordt?

prompt $p $g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
slb schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 15:08:
@MediaZoo: Heb je ook interactive TV van Trined? Kennis van mij woont op de Vossenburchkade in Gouda (vlakbij centrum), maar zowel Coax (Caiway) als xDSL zijn volkomen brak.

Hij zat voorheen bij Caiway en heeft alle coax uit zijn huis en tuin laten verwijderen met de mededeling dat zij er nooit meer in zullen komen (je zult begrijpen dat hier heel wat jaren frustratie aan vooraf is gegaan).

Daarna is hij bij Telfort terechtgekomen, op zich qua dienstaanbod prima, maar het koper is zo slecht dat hij niet tegelijk kan internetten en TV kan kijken, ja via Digitenne, maar echt goed werkt dat ook niet omdat hij pal (pun intended) bij het spoor zit.

Glasvezel (Rekam) komt zijn huis binnen en omdat hij ook wil kunnen opnemen (cloud based en/of lokaal) en Fox eredivisie wil kunnen zien, zijn er eigenlijk maar twee opties over: Solcon en Trined.

Nu heb ik begrepen (correct me if I'm wrong) dat Rekam TV binnenshuis via coax (DVB-C) verdeeld wordt en iTV met STB's (IPTV via VLAN). Dus neem ik aan dat je binnenshuis beide mogelijkheden in huis zult hebben en bijvoorbeeld de TV in huiskamer via de STB bekijkt en de overige TV's met coax aansluit. Is dat correct? Of is het zo dat je zodra je met iTV werkt Rekam TV niet geleverd wordt?
Rekam/Caiway (zelfde signaal) wordt inderdaad via coax (DVB-C) in je huis verdeeld. Hier kun je gewoon een reguliere DVB-C ontvanger op aansluiten voor lokale opnames. Dit systeem heb ik, buiten onderhoudsvensters om, nooit problemen mee. iTV maak ik geen gebruik van. Voor mij is het product te duur en ik gebruik het amper. iTV komt weer binnen via de utp bekabeling en heeft cloud opslag. Bij Solcon en Trined leveren ze zowel het eigen IPTV product als Rekam TV. Je krijgt dus een IPTV aansluiting en DVB-C aansluiting.
Pagina: 1