Windows 7, direct op SSD of eerst op HDD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZWZ87
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-01-2023
Hallo,

Mijn nieuwe PC komt deze week binnen.
Ik heb hem besteld zonder Windows daar ik die zelf ga installeren.
Nu heb ik Windows al wel een aantal keren geïnstalleerd op diverse systemen, echter nooit op SSD.
Het is dus een volledig nieuw systeem, moet ik Windows dan direct op de SSD installeren? (als dit mogelijk is) of is het raadzaam eerst op de HDD te installeren en dan naar de SSD clonen? En als het beide mogelijk is, wat zijn dan voor-en-nadelen? Wil hem dus vanaf CD installeren.

Bestelde systeem:
Gigabyte GA-H110M-S2H, intel Core i7 6700, 240 GB SSD KIngston, 16GB DDR4 2133, 2TB HDD, GTX960.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:00
Ik zie alleen maar nadelen in eerst op de hdd installeren, vooral veel extra moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:57
Meteen op de SSD.
Voordelen:
- Na de installatie ben je klaar.
- Installatie is in theorie sneller klaar op een SSD dan op een HDD.

Eerst op HDD:
Nadelen:
- Na de installatie moet je in de weer met clone software.
- Je zit te klooien met partities, in de meest ideale situatie moeten de HDDs even groot zijn.
- Installeren op een HDD is langzamer dan op een SSD.

Wil je extra snelheid, indien je windows op een dvd hebt; zet de windows installatie dvd op een bootable USB(3) stick en installeer vanaf daar.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZWZ87
bedankt voor de reactie!
dummy question: wat bedoel je met de extra snelheid wanneer ik windows op USB zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit is echt een no-brainer. Direct op SSD, als je een clean install gaat doen (dus geen migratie).
Windows zal de partitie 'alignen' (google-term) en netjes alle optimalisaties die voor HDD's gelden uitschakelen op de SSD (dat is iets dat je wilt). Daarnaast is de installatie op de SSD vele malen sneller.
ZWZ87 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:34:
bedankt voor de reactie!
dummy question: wat bedoel je met de extra snelheid wanneer ik windows op USB zet?
DVD is, net als een HDD een oud en sloom medium (voor deze tijd). Zet je de installatie op USB en boot je daarvan, zal de installatie veel sneller verlopen dan van DVD.

[ Voor 45% gewijzigd door Room42 op 24-11-2015 23:37 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ook bestaat er een kans dat bij het overzetten van je data middels kloon software dat deze niet alligned op je SSD komt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZWZ87
krijg ik automatisch de optie om hem direct op mijn SSD te installeren? en moet ik dan meteen de bootsequence aanpassen of start de pc dan meteen automatisch op vanaf de SSD?

[ Voor 42% gewijzigd door ZWZ87 op 25-11-2015 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ZWZ87 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:56:
krijg ik automatisch de optie om hem direct op mijn SSD te installeren? en moet ik dan meteen de bootsequence aanpassen of start de pc dan meteen automatisch op vanaf de SSD?
Je hebt een SATA SSD? Dan moet je niet zo moeilijk denken, die werkt gewoon als harddisk tijdens de installatie. Windows ziet dat het een SSD betreft en zal zijn instellingen daarop aanpassen.

Begin nou maar, je ziet vanzelf wel waar je tegenaan loopt.

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 25-11-2015 02:09 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZWZ87
bedankt, het is gelukt. zit nu op de nw PC, nu weer tegen nieuwe uitdaging gelopen helaas. De m muis scrolt niet.. ik zal een nw topic openen. (tenminste ik neem aan dat dat de bedoeling is..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Driver bij laten werken? Scroll functie staat ook werkelijk aan? En niet onbelangrijk, welke muis (goedkoop 3-knops ding of gaming met 18 knoppen)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En ook, welke Windows?
Heb wel eens een aangepaste Windows 7 gehad met een buggende driver, bij voorkeur dus de originele pakken.

[ Voor 71% gewijzigd door TERW_DAN op 02-12-2015 21:54 ]

Pagina: 1