Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewwie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik vind dat het weer eens tijd is om mezelf lekker te verwennen en me 13 jaar oude H&K surround set (5.1) de deur uit te doen en te vervangen voor wat nieuws.

Nu ben ik een tijdje aan het luisteren geweest naar verschillende speakers en mijn oren zijn gevallen op de B&W CM8 S2 :9~ nu waren deze in de winkel getest met een Denon DRA-100 stereo versterker. Ik ga beginnen met een stereo opstelling maar gezien ik ook veel films/series kijk en niet vies van een potje oorlog op de PS4 eventueel uitbreiden naar een surround opstelling (Muziek blijft n1 voor mij)

Mijn vraag is nu, is het niet verstandiger om een surround receiver aan te schaffen? Is er veel verschil met de stereo receiver kwa geluid met bv een denon avr-X3200W of moet ik dan klasse hoger zitten X4200W of X5200?

De surround receivers hebben op papier ook veel meer vermogen?, maar als ik zo hier rond lees hoef dit geen verbetering van het geluid te zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Dewwie op 24-11-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het voordeel van een surround receiver is sowieso dat je daarmee ook vele digitale aansluitmogelijkheden in huis haalt zoals optische ingangen en hdmi ingangen. Daar zul je met een stereo versterker op mispakken. De echte puristen zullen een voorkeur hebben voor een echte stereo versterker maar in de gemiddelde huiskamer kun je prima uit de voeten met een surroundreceiver. En dan hoef je niet perse een hele dure te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Die DRA-100 is mijn inziens sowieso fiks geprijsd met net geen 1000 euro. Voor dat geld koop je een hele leuke receiver of stereoversterker met digitale ingangen. Alleen stereoversterker met HDMI is zeldzaam, ik ken alleen merken die (ver) boven de 1000 euro van de Denon zitten (Arcam SR250, NAD C390DD2). Stereoversterker met USB, Optisch en Digitale Coax is bijna wel gemeengoed aan het worden op stereoversterkers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Dewwie
Die versterkers liggen een beetje uit budget :p.

Dus ik kan stellen dat ik beter een denon avr-X5200 kan kopen ipv de Denon dra-100? Is nog 50 euro goedkoper ook :).

Bedankt voor jullie rescties :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik zou liever een X-serie receiver hebben dan de DRA-100. Of het een AVR-X5200 moet zijn betwijfel ik. Op een gegeven moment betaal je vooral voor extra's die je wellicht helemaal niet gebruikt. Meer vermogen is ook te verwaarlozen (sowieso al) en zeker die paar Watt die ze onderling verschillen. Kan best dat je met een X3200 al aan je eisen voldoet en dan zou ik lekker die nemen en geld in je zak houden. Enige "min" van de X3200 die ik zo snel zie is dat die receiver Audyssey MultEQ XT heeft en geen XT32, daarvoor moet je bij de X4200 zijn. Maar of dat werkt met een 2.0 set durf ik niet te zeggen (veelal is dat speakers op "LARGE" en dan heb je al een groot deel gedaan), ik gebruik hier een AVR-4520 met XT32 op een 5.1 set.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 26-11-2015 00:59 ]

Verwijderd

Dewwie schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:35:
Dus ik kan stellen dat ik beter een denon avr-X5200 kan kopen ipv de Denon dra-100? Is nog 50 euro goedkoper ook :).
De AVR-X5200 is in deze Denonlijn wel een beer van een receiver, die naar mij bijstaat ook iets sportiever omgaat met speakers die een moeizaam impedantieverloop hebben.
De AVR-X7200 biedt als direct volgend topmodel maar bitter weinig meer, maar is wel meteen 2x zo duur. :F

Recent heb ik een X5200 nog voor ~€950 aangeschaft, intussen zijn de prijzen jammer genoeg weer gestegen, maar het zou mij niet verbazen als dit uitloopmodel in de Black Friday nog even terug gaat komen, hou de prijzen dus in de gaten. ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

En om het helemaal leuk te maken heeft Denon ook nog een model tussen de X5200 en X7200 geplaatst, de - hoe kan het ook anders - AVR-X6200w. Opbouw van de AVR-X7200WA (en voorganger AVR-4520) is wel mooier en natuurlijk heb je ook de punten dat de hogere modellen betere DACs hebben. Maar of het dat prijsverschil inderdaad waard is...

• Dewwie
gezien het feit dat de X5200 nu €950,- is gaat het deze worden, ben ik alsnog 50 euro minder kwijt dan de DRA-100 :). Ook de CM8 S2 staat in bestelling nu! word genieten als alles binnen is.

In de toekomst nog uitbreiden met waarschijnlijk 2x CM1 S2 voor surround een center en Subwoofer. Las ook dat een subwoofer van B&W het net niet zijn, en beter een ander merk te nemen? En wat kan ik het beste als eerste uitbreiden? De center, Subwoofer of de 2 surround speakers? :P

Hartstikke bedankt voor de reacties!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wat je up moet graden is maar net wat je mist. Als je veel muziek luistert is een goede subwoofer mijn inziens de eerste stap, dan de center voor de betere spraak bij beeldmateriaal en dan als laatst surround voor de effecten. Als je veel series kijkt kan de center eerst komen aangezien spraak toch wel veel gebruikt wordt dan.

Persoonlijk kijk ik liever naar subwoofers van SVS, Velodyne en voorheen BK (heeft naar mijn weten geen NL dealer meer) dan naar merk-eigen. Meer subwoofer voor het geld. Let wel dat een goede subwoofer je set compleet kan maken, een slechte subwoofer kan je hele set breken. Als je een ongecontroleerde bonk-doos koopt ga je daar met films wellicht blij van worden, maar met muziek mis je dan alle subtiliteit. Een subwoofer kopen is een vak apart, daar moet je ook eerst weten wat je wilt: gepoort of gesloten, downfire of frontfire, et cetera.

Pagina: 1