BvZwolle schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:51:
[...]
Bedankt voor je kritische antwoord (had ook iets minder verwijtend gekund...)Ik ben een noob in netwerken, vandaar dat ik mijn vraag hier achterlaat. Ik probeer altijd mijn best te doen om dingen eerst zelf uit te zoeken.
M.i. is belangrijkste probleem met WiFi onterechte verwachtingen. Die probeer ik zsm (en soms met allicht een beetje te botte bijl) realistisch te maken.
De router staat op 20/40 mix, dus die heb ik veranderd. Dit maakte iets uit.
Kijk, dat vertelt je twee dingen:
1) settings waren aanvankelijk deel van het probleem.
2) er is wel degelijk significante interferentie bij jou in de buurt
Ik denk dat ik toe ben aan een nieuwe router, want vandaag ben ik bij de vader van mijn zwager geweest en die heeft zojuist een nieuwe Ubee Ziggo modem laten plaatsen. De snelheid was ruim voldoende met 50Mbps (zal geen plaatje plaatsen deze keer).
Hou er rekening mee dat de Ubee EVW3226 (daar gaat het ws om - ik ga toch weer beetje verwijten dat je wederom onvolledige info geeft) qua specs niet eens zoveel verschilt van wat jij nu hebt. Het is ook een WiFi-n 2x2 geval, dat 2.4 of 5GHz aankan, maar niet beide tegelijk, en het staat hoogstwaarschijnlijk dus in 2.4GHz modus. De antennes zijn wel behoorlijk goed te noemen, maar dat zijn die van de WR-1043ND van jou ook, sterker nog, jouw WR-1043ND heeft er drie waar de EVW3226 maar twee heeft. Met een betere client is de WR-1043ND hoezeer het gedateerd is nog steeds sneller
Kortom, verschil is waarschijnlijk niet zozeer de modem/router, het is de omgeving. En die kun je niet 1-2-3 overplaatsen.
Ik heb ook de twee kabeltjes van de adapter omgedraaid. Ik heb geen verandering kunnen waarnemen, maar baadt het niet, schaadt het niet...
Ik hoop ten zeerste dat het niet in bad gaat nee

Anyway, het probleem lijkt opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken!
Voor een echte oplossing moet je de netwerkadapter in die laptop vervangen. Een doodeenvoudige b/g/n (2.4GHz-only) 2x2 adapter zou al direct een verdubbeling van snelheid onder exact zelfde omstandigheden opleveren. En als je toch bezig bent kun je net zo goed een Intel AC-7260 halen, dat is 2x2 dualband en WiFi-ac. Daarmee kun je met goede AP richting 500Mbps.
Enige kanttekening: Lenovo wertkt met ranzige BIOS whitelists om te voorkomen dat je hardware vervangt. Om alsnog de NIC te vervangen moet je eerst een custom BIOS zonder whitelist flashen. Gelukkig zijn die volop voorhanden, aangezien je allerminst de eerste bent die daar tegenaan loopt - sterker nog, er is iemand die bij iedere BIOS update eentje zonder whitelists maakt. De meest recente is drie dagen geleden (!) gepost:
http://rghost.net/7xJTFbt2s
Zie deze thread voor info eromheen:
https://www.bios-mods.com...AN-HELP-whitelist?page=21
Hou er wel rekening mee dat je bij een foute BIOS flash worst-case de laptop brickt. Zorg dus voor een ongestoorde omgeving, betrouwbare stroomtoevoer etc. Ik heb van dezelfde bron een whitelist-free BIOS voor m'n Lenovo X220 gehaald en geen enkel probleem gehad.
Als je eenmaal een fatsoenlijke NIC hebt kun je evt een beter AP overwegen, maar met deze NIC heeft een andere AP/router geen enkel zin.