Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:26
Hallo,

Ik probeer een laptop van de vader van mijn zwager via Wi-Fi aan het internet te knopen, maar dit lukt niet.

De laptop is een Lenovo G500 (http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/lenovo/g-series/g500/) met een AR9485WB-EG adapter.
Wat heb ik gedaan:
- drivers verwijderd en nieuwe drivers (10.0.0.318) geïnstalleerd
- geprobeerd de adapter uit te schakelen en weer aan te zetten
- pc opnieuw opgestart
- malwarebytes er overheen gegooid om te kijken of er een programma een probleem geeft

Bedraad doet de laptop het wel, maar dat komt omdat dat een andere adapter is (AR8172 NDIS 6.30).

Jullie misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:36

lier

MikroTik nerd

Wat lukt niet?
Werkt de laptop wel op andere draadloze netwerken?
Waarmee moet de laptop verbinden (router/accesspoint/modem)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
lier schreef op woensdag 25 november 2015 @ 08:28:
Wat lukt niet?
Werkt de laptop wel op andere draadloze netwerken?
Waarmee moet de laptop verbinden (router/accesspoint/modem)?
Ik zie wel een netwerk (overigens alleen die van mij en niet die van de buren die nagenoeg even sterk signaal heeft), maar verbinden gaat eigenlijk niet. Heel af en toe heeft hij een beperkte verbinding, maar die is zo traag dat je er niets mee kunt. Deze verbinding valt bijna altijd direct weer uit.
Het is bij elk netwerk zo. Die van mijn zwager, bij die van zijn vader en bij die van mij. Elke keer hetzelfde liedje.
Hij moet verbinden met een modem bij mijn zwager en bij zijn vader en bij mij met een router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Ja zou nog even een keer met een liveCD knnen testen om het OS uit te sluiten.
Gaat het om een nieuwe laptop?
Zitten de antennes goed vast op de WiFi kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
lier schreef op woensdag 25 november 2015 @ 19:24:
Ja zou nog even een keer met een liveCD knnen testen om het OS uit te sluiten.
Gaat het om een nieuwe laptop?
Zitten de antennes goed vast op de WiFi kaart?
De laptop is niet nieuw, draait op Win10.
Hoe moet ik zien of de antennes goed zitten? De adapter zit in de laptop zelf...
En wat bedoel je met liveCD?

• lier

lier

MikroTik nerd

BvZwolle schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:56:
De laptop is niet nieuw, draait op Win10.
Hoe moet ik zien of de antennes goed zitten? De adapter zit in de laptop zelf...
En wat bedoel je met liveCD?
Heeft de laptop in het verleden wel gewerkt?

Je moet de laptop open maken om te zien of de antennes goed vast zitten.
liveCD: https://www.google.nl/sea...r&ei=2LNWVvyWPMTBPJDBi-AD

• BvZwolle
lier schreef op donderdag 26 november 2015 @ 08:25:
[...]

Heeft de laptop in het verleden wel gewerkt?

Je moet de laptop open maken om te zien of de antennes goed vast zitten.
liveCD: https://www.google.nl/sea...r&ei=2LNWVvyWPMTBPJDBi-AD
Ja, het lijkt erop dat de overgang naar win10 het probleem veroorzaakt.
Ik ken het principe van de livecd niet. Kun je me uitleggen wat ik ermee moet doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:03
Drivers heb je van atheros.cz? Die werken vaak het beste.

Verder kan je antenne aansluiting los zitten. Tot nu toe een B50-70 retour gehad met zelfde probleem, daarvan waren connectoren op wifi kaart en kabel beschadigd, heb ik door medion onder garantie laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
_JGC_ schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 07:10:
Drivers heb je van atheros.cz? Die werken vaak het beste.

Verder kan je antenne aansluiting los zitten. Tot nu toe een B50-70 retour gehad met zelfde probleem, daarvan waren connectoren op wifi kaart en kabel beschadigd, heb ik door medion onder garantie laten repareren.
Ik heb zojuist de laatste update van Win10 geïnstalleerd, daarna met Driver Booster alle drivers bijgewerkt.
Het probleem lijkt deels verholpen. Ik krijg nu wel draadloos contact met mijn router, maar de snelheid ligt op max 11Mbps (up en down), terwijl ik een 120Mbit abo bij Ziggo heb. Bedraad haal ik bijna 100Mbps, dus die adapter lijkt het wel goed te doen.

Met mijn eigen pc heb ik bedraad deze snelheid ook.

Ik zal eens youtuben naar een manier om te controleren of de wifikaart wel goed zit. Als je tips hebt hoor ik het graag!

[ Voor 7% gewijzigd door BvZwolle op 27-11-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 19:59
Die 11Mbps kan best te maken hebben met je router instellingen of type wifi adapter. Bedraad is een ander verhaal en niet te vergelijken. Kun je met een andere laptop testen of die snelheid daar ook zo is?

Kleine toelichting op je instellingen en wifi adapter in de laptop:
802.11b offered up to 11 megabits per second (Mbps)
802.11a and 802.11g offer up to 54 Mbps

802.11n offers up to 300 Mbps
802.11ac offers up to 1 Gbps (1000 Mbps)
Als er ergens b ingesteld staat heb je dus je 11Mbps.

[ Voor 78% gewijzigd door jeryz op 27-11-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Kirishima schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 15:30:
Die 11Mbps kan best te maken hebben met je router instellingen of type wifi adapter. Bedraad is een ander verhaal en niet te vergelijken. Kun je met een andere laptop testen of die snelheid daar ook zo is?

[...]

Ik heb het met een mobiele telefoon gedaan en daarmee haal ik ongeveer 40Mbps up en 25 downloaden. Geen idee of dit vergelijkbaar is.

Zojuist even gekeken in de instellingen van de router: die staat op "bgn mixed", dus zou alle mogelijke snelheden moeten doorgeven.

Ik zal ook eens kijken in de energieinstellingen van de laptop. Misschien dat die ervoor zorgt dat ik een lagere snelheid haal... :?

[ Voor 8% gewijzigd door BvZwolle op 27-11-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Ik ga dit ook nog proberen: http://jamescroft.co.uk/b...wifi-issues-on-windows-8/

Weliswaar geen win8, maar als dit werkelijk een hardware issue is, maakt volgens mij het OS niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Kirishima schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 15:30:

[...]

Heb zojuist in de instelligen van de laptop gekeken: die staat op 802.11n dus dat zou goed moeten zijn.
Ik heb ook een speedtest gedaan: http://i32.photobucket.co...e/Knipsel_zpspnnlr4p6.jpg

Ik heb het 120Mbit pakket van Ziggo en zit op nog geen twee meter van de router af (eerste generatie TP-Link 1043ND). Ik vind het magertjes qua snelheid...
De stuurprogrammaversie van de wireless adapter is 10.0.0.326.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BvZwolle schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 22:02:
[...]

Heb zojuist in de instelligen van de laptop gekeken: die staat op 802.11n dus dat zou goed moeten zijn.
Ik heb ook een speedtest gedaan: http://i32.photobucket.co...e/Knipsel_zpspnnlr4p6.jpg
Kun je niet gewoon posten dat je 21.46Mbps haalde? Dan hoeven wij niet naar een of andere clickbait photobucket te gaan voor welgeteld een enkel getal 8)7
Ik heb het 120Mbit pakket van Ziggo en zit op nog geen twee meter van de router af (eerste generatie TP-Link 1043ND). Ik vind het magertjes qua snelheid...
De stuurprogrammaversie van de wireless adapter is 10.0.0.326.

Iemand nog een idee?
Paar dingen...

1) De AR9485WB is een erg low-end adapter die geen MiMo ondersteunt (en geen 5GHz, maar dat kan die bejaarde router ook niet). Je absoluut maximaal haalbare snelheid ermee (met 20MHz kanaalbreedte) zou 53Mbps zijn. 21.46Mbps is een stuk lager, maar ook niet zo gek.
2) Je zit in de 2.4GHz frequentieband te werken. Die is op veel plekken gewoonweg vol, waardoor je bandbreedte moet delen met de buren. Dat kan goed verklaren waarom je maar de helft van de theoretische max haalt.

Dan zit je nog met het feit dat het mobieltje wel 40Mbps haalt. Dat is opvallend genoeg bijna exact dubbele van de laptop. Als dat mobieltje twee antennes heeft en dus 2x2 MiMo doet, is dat precies het verwachte resultaat. Geen overbodige luxe om volledige info te geven :o

Laatste mogelijkheid: je zit in 2.4GHz met 40MHz kanaalbreedte te werken op je router. Dat klinkt beter dan 20MHz, maar dat is het bijna nooit: je haalt met dubbele kanaalbreedte max 60% meer snelheid, maar alleen als er in het geheel geen interferentie is. Als er wel interferentie is (en met 40MHz dek je de halve 2.4GHz-band af, dus je vangt snel storingen), ben je de lul: omdat het beschikbare zendvermogen (max 100mW in 2.4GHz) over twee keer zoveel spectrum uitgesmeerd moet worden daalt je signaalsterkte met 3dB (logaritmische schaal). Dat betekent dat je ook 3dB kwetsbaarder bent voor verstoring.
Nu, stel dat de telefoon niet in staat is om met 40MHz te werken. Dan werkt het op 20MHz en is het redelijk immuun voor de verstoring. De laptop kan wel 40MHz doen, maar krijgt de volle laag waardoor het terug moet vallen op een tragere verbinding dan de telefoon. Check in je router wat je ingesteld hebt, als je 40MHz (of 20/40MHz) ingesteld hebt, terugzetten naar 20MHz only.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
dion_b schreef op zondag 29 november 2015 @ 00:08:
[...]

Kun je niet gewoon posten dat je 21.46Mbps haalde? Dan hoeven wij niet naar een of andere clickbait photobucket te gaan voor welgeteld een enkel getal 8)7

[...]

Paar dingen...

1) De AR9485WB is een erg low-end adapter die geen MiMo ondersteunt (en geen 5GHz, maar dat kan die bejaarde router ook niet). Je absoluut maximaal haalbare snelheid ermee (met 20MHz kanaalbreedte) zou 53Mbps zijn. 21.46Mbps is een stuk lager, maar ook niet zo gek.
2) Je zit in de 2.4GHz frequentieband te werken. Die is op veel plekken gewoonweg vol, waardoor je bandbreedte moet delen met de buren. Dat kan goed verklaren waarom je maar de helft van de theoretische max haalt.

Dan zit je nog met het feit dat het mobieltje wel 40Mbps haalt. Dat is opvallend genoeg bijna exact dubbele van de laptop. Als dat mobieltje twee antennes heeft en dus 2x2 MiMo doet, is dat precies het verwachte resultaat. Geen overbodige luxe om volledige info te geven :o

Laatste mogelijkheid: je zit in 2.4GHz met 40MHz kanaalbreedte te werken op je router. Dat klinkt beter dan 20MHz, maar dat is het bijna nooit: je haalt met dubbele kanaalbreedte max 60% meer snelheid, maar alleen als er in het geheel geen interferentie is. Als er wel interferentie is (en met 40MHz dek je de halve 2.4GHz-band af, dus je vangt snel storingen), ben je de lul: omdat het beschikbare zendvermogen (max 100mW in 2.4GHz) over twee keer zoveel spectrum uitgesmeerd moet worden daalt je signaalsterkte met 3dB (logaritmische schaal). Dat betekent dat je ook 3dB kwetsbaarder bent voor verstoring.
Nu, stel dat de telefoon niet in staat is om met 40MHz te werken. Dan werkt het op 20MHz en is het redelijk immuun voor de verstoring. De laptop kan wel 40MHz doen, maar krijgt de volle laag waardoor het terug moet vallen op een tragere verbinding dan de telefoon. Check in je router wat je ingesteld hebt, als je 40MHz (of 20/40MHz) ingesteld hebt, terugzetten naar 20MHz only.
Bedankt voor je kritische antwoord (had ook iets minder verwijtend gekund...)
Ik ben een noob in netwerken, vandaar dat ik mijn vraag hier achterlaat. Ik probeer altijd mijn best te doen om dingen eerst zelf uit te zoeken.

De router staat op 20/40 mix, dus die heb ik veranderd. Dit maakte iets uit. Ik denk dat ik toe ben aan een nieuwe router, want vandaag ben ik bij de vader van mijn zwager geweest en die heeft zojuist een nieuwe Ubee Ziggo modem laten plaatsen. De snelheid was ruim voldoende met 50Mbps (zal geen plaatje plaatsen deze keer).

Ik heb ook de twee kabeltjes van de adapter omgedraaid. Ik heb geen verandering kunnen waarnemen, maar baadt het niet, schaadt het niet...

Anyway, het probleem lijkt opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BvZwolle schreef op zondag 29 november 2015 @ 13:51:
[...]

Bedankt voor je kritische antwoord (had ook iets minder verwijtend gekund...)Ik ben een noob in netwerken, vandaar dat ik mijn vraag hier achterlaat. Ik probeer altijd mijn best te doen om dingen eerst zelf uit te zoeken.
M.i. is belangrijkste probleem met WiFi onterechte verwachtingen. Die probeer ik zsm (en soms met allicht een beetje te botte bijl) realistisch te maken.
De router staat op 20/40 mix, dus die heb ik veranderd. Dit maakte iets uit.
Kijk, dat vertelt je twee dingen:

1) settings waren aanvankelijk deel van het probleem.
2) er is wel degelijk significante interferentie bij jou in de buurt
Ik denk dat ik toe ben aan een nieuwe router, want vandaag ben ik bij de vader van mijn zwager geweest en die heeft zojuist een nieuwe Ubee Ziggo modem laten plaatsen. De snelheid was ruim voldoende met 50Mbps (zal geen plaatje plaatsen deze keer).
Hou er rekening mee dat de Ubee EVW3226 (daar gaat het ws om - ik ga toch weer beetje verwijten dat je wederom onvolledige info geeft) qua specs niet eens zoveel verschilt van wat jij nu hebt. Het is ook een WiFi-n 2x2 geval, dat 2.4 of 5GHz aankan, maar niet beide tegelijk, en het staat hoogstwaarschijnlijk dus in 2.4GHz modus. De antennes zijn wel behoorlijk goed te noemen, maar dat zijn die van de WR-1043ND van jou ook, sterker nog, jouw WR-1043ND heeft er drie waar de EVW3226 maar twee heeft. Met een betere client is de WR-1043ND hoezeer het gedateerd is nog steeds sneller :o

Kortom, verschil is waarschijnlijk niet zozeer de modem/router, het is de omgeving. En die kun je niet 1-2-3 overplaatsen.
Ik heb ook de twee kabeltjes van de adapter omgedraaid. Ik heb geen verandering kunnen waarnemen, maar baadt het niet, schaadt het niet...
Ik hoop ten zeerste dat het niet in bad gaat nee :+
Anyway, het probleem lijkt opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken!
Voor een echte oplossing moet je de netwerkadapter in die laptop vervangen. Een doodeenvoudige b/g/n (2.4GHz-only) 2x2 adapter zou al direct een verdubbeling van snelheid onder exact zelfde omstandigheden opleveren. En als je toch bezig bent kun je net zo goed een Intel AC-7260 halen, dat is 2x2 dualband en WiFi-ac. Daarmee kun je met goede AP richting 500Mbps.

Enige kanttekening: Lenovo wertkt met ranzige BIOS whitelists om te voorkomen dat je hardware vervangt. Om alsnog de NIC te vervangen moet je eerst een custom BIOS zonder whitelist flashen. Gelukkig zijn die volop voorhanden, aangezien je allerminst de eerste bent die daar tegenaan loopt - sterker nog, er is iemand die bij iedere BIOS update eentje zonder whitelists maakt. De meest recente is drie dagen geleden (!) gepost:
http://rghost.net/7xJTFbt2s

Zie deze thread voor info eromheen:
https://www.bios-mods.com...AN-HELP-whitelist?page=21

Hou er wel rekening mee dat je bij een foute BIOS flash worst-case de laptop brickt. Zorg dus voor een ongestoorde omgeving, betrouwbare stroomtoevoer etc. Ik heb van dezelfde bron een whitelist-free BIOS voor m'n Lenovo X220 gehaald en geen enkel probleem gehad.

Als je eenmaal een fatsoenlijke NIC hebt kun je evt een beter AP overwegen, maar met deze NIC heeft een andere AP/router geen enkel zin.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1