Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Ik heb de laatste tijd erg vaak dat Google Chrome ineens erg traag is. Video's (flash of htlm5, HD of niet maakt niet uit) spelen niet meer vloeiend, fullscreen is niet te doen). Ook verschijnen er rare zwarte vlakken en gaat scrollen ook niet meer vloeiend. Hoewel Firefox minder problemen heeft (video's zijn vloeiend), lijkt het probleem toch breder dan Chrome. Bij het schakelen tussen schermen liep het al niet vloeiend en vandaag wist ik deze discotheek vast te leggen:

Het gaat om een Asus UX303LA-c4089h (Intel HD 4400 graphics, 1920x1080) met Kubuntu 15.10. Ik heb hem net helemaal opnieuw geïnstalleerd en geen gekke dingen met drivers gedaan. Ik heb de officiële drivers gebruikt (1.2.1).

Het gekke is ook dat ik het probleem lastig kan reproduceren. Ik merk dat Chrome langzaam steeds een beetje trager wordt, totdat ik ten einde raad weet een reboot doe (zie filmpje).

Hoe kan ik erachter komen wat het probleem is? Ik heb al gekeken naar memory en CPU (met htop), maar dat lijkt geen probleem. Wat voor tools kan ik nog meer gebruiken om te debuggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, dat is een bekende bug met KDE 5.3 geloof ik icm Intel video drivers. Vreemd dat Kubuntu er last van heeft, dat had ik niet verwacht van ze. Er is namelijk een fix voor in de vorm van een nieuwere driver. Welke versie heeft jouw package xserver-xorg-video-intel? Bij Debian Unstable is dat 2:2.99.917. Dat geflits heb ik namelijk ook gehad en was na een paar updates weg. Weet niet of de update naar KDE 5.4 de oplossing was, het in de driver is opgelost of dat ik wat extra packages erbij had geïnstalleerd. Controleer iig even welke backend er gebruikt wordt voor je compositor (SystemSettings > Display and Monitor, dan Compositor. EGL is beter, maar kan problemen veroorzaken omdat 't relatief nieuw is. Op mijn HTPC heb ik voor Kwin OpenGL 2.0 en GLX ingesteld staan, volgens mij hetzelfde als m'n laptop met Intel video.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Inderdaad, xserver-xorg-video-intel versie 2:2.99.917. Backend voor renderen is OpenGL 2.0, OpenGL-interface is GLX.

Als ik voor EGL kies (OpenGL 2.0 of 3.1), krijg ik deze melding:
EGL wordt niet ondersteund door alle OpenGL stuurprogramma's. Indien niet ondersteund zal de Compositor worden uitgeschakeld.
Heeft het zin dat ik XRender probeer?

Heb je overigens enig idee wanneer dit probleem zich zou kunnen voordoen? Het is gemakkelijker debuggen als ik ook iets meer weet hoe ik het kan reproduceren.

[ Voor 18% gewijzigd door StephanVierkant op 24-11-2015 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 09:51
Maakt het uit of je met firefox dan html5 of flash afspeelt?

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
pasarica schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:37:
Maakt het uit of je met firefox dan html5 of flash afspeelt?
Nee, beide zijn erg soepel. In Chrome zijn beide om te janken.

Het gekke is wel dat ik vooral problemen met Chrome heb, maar het is niet helemaal aan Chrome toe te schrijven lijkt me. Ik heb ook last van dit probleem: http://askubuntu.com/ques...ows-or-tabs-doesnt-finish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen idee, zal morgen op m'n werk moeten kijken wat ik daar precies heb ingesteld.
Heb je overigens enig idee wanneer dit probleem zich zou kunnen voordoen? Het is gemakkelijker debuggen als ik ook iets meer weet hoe ik het kan reproduceren.
Nou, bijvoorbeeld https://bugs.launchpad.ne...asma-desktop/+bug/1450228 omschrijft het. En http://askubuntu.com/ques...ckering-in-kde-plasma-5-4 en vergelijkbare hits bij Google met 'kde5 screen flickering intel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Heb XRender ingesteld en de eerste indruk is inderdaad dat het allemaal een stuk soepeler loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb dit ingesteld staan:
Rendering: OpenGL 3.1
Interface: EGL

En dan nog de EGL support packages, libegl1-mesa. That's it. Wayland EGL en libva-egl zijn niet noemenswaardig. ;) Wat wel noemenswaardig is, is de kernel. Daar zit de video driver ook een deel in. Ik draai 4.3 uit Experimental, maar met de 4.2 kernel had ik ook geen last. Welke kernel heb jij op Ubuntu? Ik draai overigens Debian Unstable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
4.2.0-18, maar ik had de problemen al sinds 4.1 en misschien zelfs al eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Nu is chromium de laatste tijd ook wel dramatisch geworden... Sinds de upgrade naar 15.10 heb ik ook regelmatig last van freezes in chromium, terwijl de rest wel goed draait.
Maar het flikkeren dat jij hebt, is niet toe te wijzen aan chromium, dat komt inderdaad uit de video-driver.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1