Nieuwe monitor, uhd of fullhd?

Pagina: 1
Acties:

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Ik ben toe aan een nieuwe monitor en op het moment overweeg ik sterk een 27" dell te halen en dan is het vooral nog de afweging tussen 1080p (FHD), 1440p of 2160p (UHD).

Dell P2715Q voor 580 euro

Dell P2714H voor 250 euro

Dell U2715H voor 490 euro

Andere modellen en zelfs formaten zijn ook een optie, het gaat mij er om dat ik een mooi groot beeld heb met goede kleurweergave. Zal vooral worden gebruikt voor browsen, beetje programmeren, videobewerking, films/series en gamen.

Hoewel ik een hekel aan zichtbare pixels heb is het prijsverschil nog steeds redelijk groot en de software ondersteuning (vooral windows 10 in gebruik hier) is nog niet optimaal. Voor games en films zal de uhd denk ik (nu nog) niet veel toevoegen. Het zal vooral voor het browsen en programmeren leuk zijn.

Mensen hier met ervaringen en/of tips? uhd is ongeveer dubbel zo duur, is dat het waard?

edit: Dell U2715H toegevoegd, 1440p is ook een optie.

[ Voor 8% gewijzigd door warcow op 24-11-2015 20:44 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-01 08:33
UHD is leuk voor films e.d., maar qua gaming red je het niet of nauwelijks zonder een dubbele 980Ti oid. Je kunt ook kijken naar 1440p schermen, zoals de Dell Ultrasharp U2715H. Dat draait al een stuk beter qua games.

Daarnaast is 1080p op 27" in mijn ogen te klein, lichtelijk onscherp. Dat lijkt me dus geen heel handige keuze, tenzij je er verder af gaat zitten.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:49
Neem geen van beiden,maar ga voor een 1440p monitor,perfect voor dat formaat scherm. Full hd krijg je echt spijt (te lage esolutie voor een 27inch)van en UHD vraagt erg veel van de hardware.

Maar welke hardware heb je nu in je pc?

• warcow
Films en series zal ik vooral nog op FHD kijken en hetzelfde geldt voor games hoewel het wel leuk kan zijn later up te graden en dan op 4k gamen. (future proof is het dan wel)

1440p lijkt mij iets minder omdat FHD beeldmateriaal er wat minder mooi op schaalt of merk je hier weinig van?

Van de Dell P2715Q is nu sinds kort ook een nieuwe versie lijkt het ? (210-ADVJ ipv de huidige 210-ADVO) Brengt dit nog verschillen met zich mee?

• Xudonax
Je zit op een 1,5x multiplier ten opzichte van 1080p, maar met bewegend beeld valt dat nauwelijks op. 720p zit wel op een 2x multiplier.

• warcow
Hardware is als volgt:
8 gb ram
core i5-4590
videokaart beweert een Radeon R9 200 Series te zijn maar zou een 7950 met 3gb ddr5 of zo moeten zijn geloof ik... (heb ik of iemand anders een ander bios geflashed? :P )

Heb de U2715H toegevoegd bij de opties maar het kleine verschil met de 4k monitor maakt het voor mij een kleine stap om toch direct voor de 4k te gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door warcow op 24-11-2015 20:44 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
7950 is nou geen powerhouse voor 1440p

Gebruik eens gpu-z of een ander programmatje om te kijken wat je hebt.

• freaky35
Ja hogere grafische kaart is geen overbodige luxe met 1440p, laat staan 4k,als je veel gamed dan.
Maar juist voor games voegt een hogere resolutie wel veel toe hoor,zeker op een groot scherm.

Waarvoor wil je het scherm dan het meest gebruiken?

• warcow
Zoals ik zeg, vooral browsen, videobewerking (1080p), films/series en soms gamen. Gamen zal vooral op 1080p gaan, een videokaart die hogere resoluties goed aan kan hoeft voor mij nu eerst niet. Speel toch vooral op de ps4.

Weet van de macbook pro retina die ik had dat een pixeldichtheid waarbij je niet makkelijk pixels kan onderscheiden wel erg fijn kijkt. Komt mij vaak ook wat rustiger op de ogen aan. Ben vooral benieuwd naar de ervaring met windows 10 en uhd van mensen. Dat was namelijk een groot nadeel bij de macbook pro retina waar ik veel windows op draaide, de menu's en software kon er niet altijd goed mee om gaan.

Gamen is iig dus geen argument om geen 4k te nemen. Ik kan het prima op 1080p instellen en kan altijd later nog een betere videokaart kopen.

Klinkt als veel argumenten om uhd te nemen maar de meerprijs is toch best wel groot. Dat is de grootste reden dat ik wat twijfel. Hopelijk komen er wat mooie deals voorbij met black friday..

• freaky35
Als het gamen niet zo belangrijk is,is uhd wel een goede optie.
Echter ik blijf er wel bij, uhd op een 27 inch zal wennen zijn,zeker omdat Windows geen kei is in scalen.

Wat dat betreft doet Apple dat sowieso beter,vind ik.

• Xudonax
Zolang je maar één scherm hebt of meerdere schermen met dezelfde resolutie zou scaling geen probleem moeten zijn in Windows. Met meerdere schermen word het (helaas) een ander verhaal...

• warcow
Ik las op onderstaande pagina een stuk over dat scaling met windows 10 een stuk beter zou moeten zijn. Dat kan mij mogelijk over de streep trekken toch voor uhd te gaan nu al. Op termijn wil ik er mogelijk ook nog een laptop bij, of dat nou apple of windows wordt weet ik nu nog niet.

http://www.digitaltrends....-high-resolution-support/

[ Voor 13% gewijzigd door warcow op 24-11-2015 21:28 ]

• SmokingAces
  • Laatst online: 19-01-2022
legendareN schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:48:
7950 is nou geen powerhouse voor 1440p

Gebruik eens gpu-z of een ander programmatje om te kijken wat je hebt.
Ik durf met jou hierover te discussieren.
Ik heb 2 U2515H's (1440p schermen) + 2 full hd schermen aan deze videokaart en ondanks dat ik alle schermen aanlaat (met vaak een serie tegelijkertijd draaiend) kan ik GTA op high met een steady 50fps spelen en andere games welke lagere specs nodig hebben op de max settings, Borderlands the Pre-sequel bijvoorbeeld.

De 7950 is dus ondanks dat het geen R9 of een GTX9xx is toch nog steeds een kaart die goed mee komt op de hoge resoluties en de nieuwe games.

*edit*
Ter aanvulling, de resolutie waarop ik game (dus ook GTA en Borderlands) is op 1440p.
Een goed hoog FPS op 1440p bij GTA vind ik dus wel redelijk degelijk van een kaart die toch al op leeftijd is.

[ Voor 12% gewijzigd door SmokingAces op 24-11-2015 21:22 . Reden: sdf ]

PADDAP - E-commerce - Conversieverhoging

Verwijderd

Waren die monitoren maar meer dan 60hz :/

• warcow
Als ik game is het casual en neem al genoegen met 30 fps voor veel spellen (consoles). 60 hz is voor mij wel acceptabel.

Hopelijk is er vrijdag een aanbieding die mij over de streep kan trekken. Een 1440p 25" zou ook nog een optie kunnen zijn.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

warcow schreef op woensdag 25 november 2015 @ 08:33:
Als ik game is het casual en neem al genoegen met 30 fps voor veel spellen (consoles). 60 hz is voor mij wel acceptabel.

Hopelijk is er vrijdag een aanbieding die mij over de streep kan trekken. Een 1440p 25" zou ook nog een optie kunnen zijn.
Ik zou het als ik jou was gewoon bij Full HD houden. 1080p op 27" is echt niet zo gruwelijk als mensen hier doen voorkomen. Een groot gedeelte hiervan is namelijk gewenning op dat vlak.

Echt lage fps is in mijn ervaring op lange termijn irritanter.

Als alternatief zou je nog naar een 21:9 2560x1080 scherm kunnen kijken maar daar moet je wel behoefte aan hebben.

Edit: En het is gewoon een feit, de schaling is ook in Windows 10 om te huilen. Dus op 27" 4k zit je wel aardig kippig te turen om alles te kunnen lezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Blaat op 25-11-2015 08:43 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
30fps op PC is anders dan 30 fps op console. Muis beweging enzo wat gewoon niet soepel loopt.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:32

Nemesizz

Untouchable

SmokingAces schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:21:
[...]

De 7950 is dus ondanks dat het geen R9 of een GTX9xx is toch nog steeds een kaart die goed mee komt op de hoge resoluties en de nieuwe games.
De R9 280 is gewoon een rebrand 7950, en de R9 280X is een rebrand 7970.

Daarom vind ik het raar dat in sommige gevallen (even in het algemeen, niet op de persoon die ik quote) mensen zeggen dat een 7950/7970 te traag is voor 1440P, maar dat een 280 of 280x het wel kan terwijl dat precies dezelfde kaart is....

Daarnaast (weer in het algemeen) zul je verbaasd staan wat je nog uit een 'oude' kaart kan halen als je settings van een game tweaked ipv alleen "z0mg ultra1!1one" settings hanteert. Soms kan een setting bar weinig toevoegen qua graphics, maar wel gigantisch inhakken op performance (op hele hoge resoluties is bijvoorbeeld Anti Alliasing minder hard nodig, soms een tandje terug kan enorm schelen in FPS terwijl het grafisch weinig/geen negatieve invloed heeft).

Heb zelf een tijdje wat games gedraait op een 2560x1600 scherm, op meerdere generaties videokaarten (gewoon even om te testen). Dat ging zelfs nog goed op een 512MB GeForce 7600 (uiteraard wel games van die generatie).
Ook is natuurlijk afhankelijk van wélke games je draait, want als ik weer zie dat je minimaal een 980Ti nodig hebt voor 4K heb ik ook zoiets van "oh? niet alle games zijn dat nodig hoor".
Er word altijd vanuit gegaan dat het weer de laatste Battlefield/COD moet zijn op ultra settings, of Shadows of Morder met HD graphics mods of hoe dat ook mag heten, maar er zijn ook zat games (hoeft niet eens bar oud te zijn) die heus wel op 4K draaien zonder dikke high-end kaart.

Zelf als ik moest kiezen zou ik voor 4K gaan. Komt ook omdat ik zelf met 4K video werk, en een 4K monitor ook prima 1080P (voor games als het moet) kan draaien.
Een 1440P scherm is voor 4K content (video's) dus weer nét niet, en als games (mocht je toch moderne shooters en dergelijke doen) op 1440 niet goed draaien denk ik dat 1080P er slechter uitziet dan op een 4K monitor (vanwege native resolutie en scaling en dergelijke).

Maar goed, zo denk ik erover :P

• SmokingAces
  • Laatst online: 19-01-2022
Nemesizz schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:52:
[...]

De R9 280 is gewoon een rebrand 7950, en de R9 280X is een rebrand 7970.
Nu je het zegt, dat wist ik eigenlijk wel haha.

PADDAP - E-commerce - Conversieverhoging

• warcow
Het is toch de P2715Q geworden met uhd resolutie. Werk er nu nog niet zo lang op maar heb het idee dat dit wel de goede keuze was, uhd geeft net wat meer ruimte om op te werken en het ziet er een stuk scherper uit dan de 22" fullhd monitor die ik gebruikte. Met windows 10 op 150% scaling ziet alles er goed uit. Zal vast wat programma's tegenkomen die niet goed schalen maar dat overleef ik wel.
Pagina: 1