Draadloos netwerk “ineens” traag.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:40
De vraag komt vaker voor maar wat is nu een goed stappen plan om uit te zoeken hoe het komt dat je draadloze netwerk “ineens” traag is geworden?

Situatie:

Modem (upc/ziggo) ---> Apple time capsule (wifi-router) - 2 x airport express bedraad aangesloten.

Apparatuur welke bedraad is aangesloten haalt de snelheid welke UPC/Ziggo mij verkoopt met gemak. Bedraad dus geen problemen. Echter smartphones, tablet en laptops hebben een dramatische verbinding en ik haal dan bij lange na niet de geadverteerde snelheden. Ik weet dat je met wifi niet 100% kunt halen van het geadverteerde maar soms kom ik niet eens op 10%.

Ik heb geen nieuwe apparatuur via wifi aangesloten.

Zojuist nog even getest met een iPhone 5S op wifi: downloaden 4,27 Mbps, uploaden 7,82 Mbps
In het verleden waren snelheden van down: 40 Mbps en up 11 Mbps geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door chippie777 op 24-11-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:04

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Je kunt de oorzaak ook buiten je eigen domein zoeken. Hoe staan de AP's ingesteld? Op een vast kanaal? Is er op de 2,4Ghz band nog wel voldoende speelruimte voor je eigen AP's?

Heeft de buurman onlangs zijn netwerk vernieuwd en zit hij nu op hetzelfde kanaal als jou AP's te zenden?

Het beste kun je even wat dingen hieromtrent uitzoeken (gebruik bijvoorbeeld inSSID'er) en je bevindingen hier posten. Nu kunnen we eigenlijk enkel gissen naar de oorzaak van je probleem.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Ik zie het probleem al, UPC en Apple apparatuur :+

Als aanvulling op MisteRMeesteR. Ik weet niet of je een Android toestel hebt maar gebruik dan eens de gratis app 'wifi analyzer', daar kun je eenvoudig zien (en ook grafisch) welke kanalen druk zijn en wat je het beste kan gebruiken. Zoek anders naar een soortgelijke app in de iTunesstore en mogelijk kan dit je helpen:
http://www.redmondpie.com...el-and-boost-wi-fi-speed/

Is het eerste waar ik aan denk bij wifi die ineens slecht werkt en makkelijk om in kaart te brengen.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Dank zo ver voor jullie hulp. Ik heb de link van “RadioKies” gevolgd en de tips uitgevoerd maar dat heeft nog niet veel uitgehaald. Ik heb de kanalen aangepast aan de hand van de resultaten van bovengenoemde link. Het rare is wanneer ik na de aanpassing de test nogmaals doe ik weer andere kanalen geadviseerd krijg.
Wel zie ik dat mijn timecapsule en één van mijn airport express keurige de NL land code heeft. De andere airport express heeft de USA land code (ooit daar gekocht) Wanneer ik de wifi probleem oplossing uitvoer op mijn iMac is dat wel een fout welke deze aangeeft. Die landcode is echter niet aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ik ben weer een stukje verder. De snelheid varieert behoorlijk, de ene keer haal ik ruim 40 Mb maar een paar minuten later zit ik weer op 8 Mb.
Zoals eerder aangegeven heb ik op de begane grond een timecapsule staan, op de eerst verdieping een airport express en op de tweede verdieping ook een airport express. Deze zijn allen verbonden via utp kabels. Het netwerk wat ze verspreiden heeft op alle drie dezelfde naam.
Naar ik heb begrepen is het verstandig om elk apparaat te voorzien van een ander kanaal, is dit juist?
Is het verstandig om een aparte naam voor het 5 GHz netwerk in te stellen? Standaard is dit niet zo bij deze apparaten.
Kan het zijn dat andere niet wifi apparaten maar wel draadloos (bijvoorbeeld dect telefoon, weerstation) storen op je wifi?
Kan iemand wat met dit plaatje? Dit is een screenshot van mijn wifi gedurende korte tijd.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dMWGW5oBGDNgEZZVnCVXmqhw/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ik geef mijn eigen topic toch weer een kick-je. Probleem blijft dat het wifi onstabiel en traag is.
Bedraad geen enkel probleem en haal ik de snelheid welke ik zou moeten halen volgens mijn internetprovider.
Ik heb natuurlijk behoorlijk wat draadloze apparatuur, kan het zo zijn dat een van deze (oudere) apparaten de snelheid in z’n geheel naar beneden halen?
Ik heb hier nog wat iPad’s 2 en een HomeWizard die volgens mij allemaal wat oudere technieken gebruiken.
Misschien moet ik maar eens al mijn draadloze apparaten ontkoppelen en dan eens kijken wat de snelheid is wanneer ik een voor een een apparaat koppel op wifi. Of is het simpelere te onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan op basis van de info die je nu (en afgelopen jaar) geeft werkelijk van alles zijn.

Eerste check: je apparatuur is grotendeels dualband als ik het zo zie. Verbind je met 2.4GHz of 5GHz? Wat gebeurt er als je met de andere verbindt?

Tweede check: zitten je AP's (die Time Capsule en de Airports) niet met elkaar te interfereren? Op welke kanalen (2.4GHz en 5GHz) zitten ze elk?

Maar de controle op alles eraf gooien is een simpele en effectieve. Makkelijkste manier is trouwens om tijdelijk SSID op je AP te veranderen. Dan kan niets meer verbinden. Vervolgens met je hoogst presterend apparaat (geheid een of andere laptop) verbinden met afwijkende SSID en testen. Geen haar beter? Dan had de rest van die zooi er niets mee te maken. SSID terugzetten en alles kan weer verbinden. Pas als de laptop wel veel beter werkt zonder zooi eraan heeft het zin om ze een voor een te proberen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 22:28

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Probeer eens idd je 2,4 en 5 GHz een ander SSID te geven. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik merk dat een iPhone/iPad op 2,4 GHz blijft verbinden ondanks dat er ook 5ghz binnen goed bereik is. Met gescheiden SSID kun je dit goed testen. Ook het uitschakelen van opties als WMM kunnen soms helpen. En interferentie van babyfoons of alarm PIRs kunnen ook van invloed zijn.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ik heb vandaag een scheiding gemaakt tussen 2,4 en 5 GHz (voordat ik de post van @martinvdm las :-) ) en dit lijkt in eerste instantie te helpen. Ik haal nu veel stabielere wifi snelheden op het 5 GHz netwerk. Ik moest wel het 2,4 netwerk laten vergeten want anders ging de iPhone daar toch weer op. Het lijkt ook goed te werken met andere apparatuur die wel op 2,4 GHz blijven, ik kan ze gewoon lokaal benaderen.
Daarnaast heb ik 1 airport express uit de keten gehaald. Deze heb ik ooit meegenomen uit de States en kan ik niet instellen op Nederland, alleen Amerikaanse landen zijn te selecteren. Ik ga eens kijken hoe het de komende dagen/weken gaat.

UPDATE 19 maart ’16:

Het lijkt erop dat bovenstaande aanpassing goed geholpen heeft. Ik haal nu hogere snelheden en vooral stabielere verbindingen. Bedraad haal ik precies waar ik voor betaal: 120 Mbps download en 12 Mbps upload.
Via wifi haal ik dit niet maar sinds de aanpassing wijze testen met speedtest.net uit dat ik tussen de 70 en 50 Mbps download en 12 Mbps upload haal. (op iPhone 5s). Echt een aanzienlijke verbetering. Zijn deze waarde goed te noemen of zou het beter moeten kunnen?

[ Voor 27% gewijzigd door chippie777 op 19-03-2016 09:11 ]

Pagina: 1