"Wheel" user verwijderd, MacBook dood

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.L
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 10:14
Goedemiddag,

Zojuist iets te grote schoonmaak gedaan op m'n MPr.
Heb de user "wheel" verwijderd, ik vertrouwde het niet.
Nu wil hij niet meer opstarten.

Geprobeerd:
Shift (veilige modus) --> start niet op
CMD+R --> in schijfbeheer kan ik niets

Is er nog een oplossing zonder dat ik alles moet herinstalleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Reinstall en NIET je backup terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-07 21:54

Grin

Ride si sapis.

OMG.... _/-\o_

"Mac OS X has roots in BSD UNIX, a.k.a. the UNIX that came out of UC Berkeley. They had a group of trusted people that could become superuser by using the su command. So they coded their UNIX to only allow people in this specific group to become superuser using su. They chose the groupname 'wheel', supposedly reference to other systems that had WHEEL, possibly a reference to being a 'big wheel'"

Herinstallatie is de enige remedie, succes.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Welke versie van OS X hebben we het hier over? Hoe heb je "wheel" verwijderd?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:20

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Time machine van vlak daarvoor restoren

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.L
Daedalus schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:52:
Welke versie van OS X hebben we het hier over? Hoe heb je "wheel" verwijderd?
Versie 10.11.1, ik was benieuwd hoeveel ruimte ik nog vrij had op m'n ssd.
Toen zag ik "wheel" staan, heb op t minnetje geklikt. Dat was alles. Ik heb geen foutmelding gezien.
Dus gewoon rechtermuisknop op hardeschijf en dan "toon info"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Stackoverflow: How do I reactivate wheel and everyone on osx maverick for HD

Succes... Wel erg onvoorzichtig, volgende keer even Google'en... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-07 13:35
Hmm even meegelezen, maar ik zie hem ook gewoon staan. Het is dat ik het nu weet, maar anders had ik misschien wel hetzelfde gaan als de TS..

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/22jpy.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Grin schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:01:
Stackoverflow: How do I reactivate wheel and everyone on osx maverick for HD

Succes... Wel erg onvoorzichtig, volgende keer even Google'en... :X
Ik weet niet zeker of dit nog werkt, aangezien "repair permissions" niet meer nodig zou moeten zijn sinds El Capitan:
Beginning with OS X El Capitan, system file permissions are automatically protected. It's no longer necessary to verify or repair permissions with Disk Utility.
Daarentegen zou dat je ook hebben moeten beschermen tegen dit soort acties.

Maar de groep "wheel" (het is een groep, geen gebruiker :)) bestaat dus nog, het is alleen de permissies die nu verkeerd staan. In Single-User mode zou je dit met een "chown :wheel /" weer kunnnen herstellen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Als reactie op Martijn:
SRSLY?
Het concept 'world, group, user/777' doet geen bel rinkelen? Je hebt niet het gevoel: 'ik maak nu een wijziging in het user autorisatiesysteem van het OS, laat ik dat eerst even google'en voordat ik dat doorvoer.'? Je hebt geen kaas gegeten hiervan -anders was je wel bekend met 'wheel'- maar denkt wel iets te kunnen verwijderen? :|

[ Voor 7% gewijzigd door Grin op 24-11-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Grin schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:15:
SRSLY?
Het concept 'world, group, user/777' doet geen bel rinkelen? Je hebt niet het gevoel: 'ik maak nu een wijziging in het user autorisatiesysteem van het OS, laat ik dat eerst even google'en voordat ik dat doorvoer.'? Je hebt geen kaas gegeten hiervan -anders was je wel bekend met 'wheel'- maar denkt wel iets te kunnen verwijderen? :|
Het inmiddels wel duidelijk dat dit geen handige actie was. Om daar nog verder op in te hakken draagt niet echt bij aan een oplossing, dus laat dit soort reacties voortaan achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik heb 'algemene OS' kennis blijkbaar zwaar overschat, mijn reactie is daarom veel te zwaar aangezet. Excuus.

[ Voor 69% gewijzigd door Grin op 24-11-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Ik neem aan dat je het tegen mij hebt?
Je hebt geen kaas gegeten hiervan -anders was je wel bekend met 'wheel'- maar denkt wel iets te kunnen verwijderen? :|
Hier beantwoord je jezelf eigenlijk al :P .. Maar wat ik niet begrijp ik dat zoiets belangrijks zo makkelijk is terug te vinden en zo makkelijk is te verwijderen als leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:30

Kek

3flix

martijnmartijn schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:21:
[...]

Ik neem aan dat je het tegen mij hebt?

[...]

Hier beantwoord je jezelf eigenlijk al :P .. Maar wat ik niet begrijp ik dat zoiets belangrijks zo makkelijk is terug te vinden en zo makkelijk is te verwijderen als leek.
nouja zeg, en dan dus bijvoorbeeld apple/iemand anders de schuld gaan geven dat jij je systeem naar de neten brengt. als je er echt zo over denk moet je serieus geen electronika gaan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Kek schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:29:
[...]

nouja zeg, en dan dus bijvoorbeeld apple/iemand anders de schuld gaan geven dat jij je systeem naar de neten brengt. als je er echt zo over denk moet je serieus geen electronika gaan gebruiken...
Ik geef niemand de schuld, ik vraag me dat gewoon hardop af. Een waarschuwing had toch wel gekund? We worden immers ook gewaarschuwd wanneer we iets downloaden wat Apple niet kent (onbekende bron)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Wat een afbrandingen!

Deze tweaker heeft iets gedaan wat niet handig is. Maar al doende leert men. Ik heb vroeger ook verschillende computers gesloopt om dat ik zat te rommelen in verkeerde folders/instellingen.

Dit zal voor hem een goede les zijn!

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:34
martijnmartijn schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:31:
[...]

Ik geef niemand de schuld, ik vraag me dat gewoon hardop af. Een waarschuwing had toch wel gekund? We worden immers ook gewaarschuwd wanneer we iets downloaden wat Apple niet kent (onbekende bron)..
Aangezien Apple toch zo bekend staat om het o zo gebruikersvriendelijke OS vind ik wel dat je gelijk hebt. Verberg het dan voor normale (= geen superuser) gebruikers. Kleine moeite en scheelt weer verwarring. Als ik niet zou weten dat dat een belangrijke systeem groep zou zijn, zou ik ook in een opruimbui die disablen denk ik..(100 jaar geleden iig ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-07 14:51

TheNephilim

Wtfuzzle

Klopt, bij een systeem als OS X zou je kunnen verwachten dat ze die groep gewoon verbergen of niet toestaan dat je hem verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.L
We zijn wat later, ben thuisgekomen van werk en heb het volgende geprobeerd:
-Opstarten vanaf een oude schijf (heeft ooit in een oude macbook van mij gezeten).
Dit werkte, ben naar finder gegaan -> interne ssd geselecteerd --> schijfbevoegdheden toevoegen.
Administrator -> Lezen en Schrijven --> macbook uitgezet --> schijf los gekoppeld.
Gestart vanaf SSD --> OPGELOST!

Ik moet toegeven dat het inderdaad niet heel slim is van mij om zomaar iemand te verwijderen.
Echter vind ik het erg gemakkelijk gaan.

Bedankt voor alle snelle reacties, ook de kritiek kan ik begrijpen.

Nu heb ik nog één vraag: is 'admin' hetzelfde als 'wheel'?

Het ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2agjns8.png

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn.L op 24-11-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Martijn.L schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:02:
We zijn wat later, ben thuisgekomen van werk en heb het volgende geprobeerd:
-Opstarten vanaf een oude schijf (heeft ooit in een oude macbook van mij gezeten).
Dit werkte, ben naar finder gegaan -> interne ssd geselecteerd --> schijfbevoegdheden toevoegen.
Administrator -> Lezen en Schrijven --> macbook uitgezet --> schijf los gekoppeld.
Gestart vanaf SSD --> OPGELOST!

Ik moet toegeven dat het inderdaad niet heel slim is van mij om zomaar iemand te verwijderen.
Echter vind ik het erg gemakkelijk gaan.

Bedankt voor alle snelle reacties, ook de kritiek kan ik begrijpen.

Nu heb ik nog één vraag: is 'admin' hetzelfde als 'wheel'?

Het ziet er nu zo uit:
[afbeelding]
Als je jezelf die vraag moet stellen, en met wat je net hebt doorstaan, denk je dat deze vraag met een beetje googlen beantwoord kan worden?

Maaruh, waarom zou je permissies verwijderen als het gaat om diskspace? Dat lost niks op.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.L
Zwerver schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:28:
[...]

Als je jezelf die vraag moet stellen, en met wat je net hebt doorstaan, denk je dat deze vraag met een beetje googlen beantwoord kan worden?

Maaruh, waarom zou je permissies verwijderen als het gaat om diskspace? Dat lost niks op.
Ik wou ook geen permissies verwijderen om discruimte vrij te maken, ik keek hoeveel ik nog vrij had en toen viel me ' wheel' op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

OS X kent dus: users, groups, world (everyone). Wheel is de group voor alle administrator users, de geschiedenis kan je lezen in mijn eerste post.
"Admin" users are put in the "staff" and "admin" groups. The admin group can do some things that other users cannot do. Example, write to the Applications folder. If you want to put an OS X user into the "admin" group you should do this by designating him as an admin via "System Preferences->Accounts."

root is the only member of the "wheel" group, and should remain the only member. If you have to do something that requires wheel, you should use the command "sudo".

Daarnaast wil ik nog even benadrukken dat ik nooit kritiek op jou heb willen uitten; fouten worden gemaakt, shit happebs. Mijn OMG post is daadwerkelijk een van verbazing, wauw: wat een held! :)
Mijn SRSLY post was een opmerking @ martijnmartijn, ff een snelle google op 'OS X wheel' en je weet alles. Ook dit was grotendeels verbazing, achteraf had ik dat achtwege moeten laten want het topic werd er onvriendelijk door...My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Martijn.L schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:35:
[...]

Ik wou ook geen permissies verwijderen om discruimte vrij te maken, ik keek hoeveel ik nog vrij had en toen viel me ' wheel' op.
Ok, laat ik dan ook een constructief stukje bijvoegen. Het verwijderen van access op files, zou kunnen zorgen dat je de terminal in moet om het te fixen. Helemaal als je groepen als admin de toegang gaat ontzeggen (en kijk ook goed naar wat er dan nog wel r/w heeft), dan is vaak de enige oplossing het via de command line terugzetten van die rechten door sudo te gebruiken, of disk utility te gebruiken om de permissies te fixen. Zoals hierboven al gezegd is, de admin groep is vergelijkbaar met de admin groep op Windows. Daar zet je gebruikers in die meer rechten mogen hebben dan anderen. Niet zoals een administrator die met een priviliged account (vaak niet eens zijn "gewone" account) dingen kan installeren en verwijderen, maar wel gebruikers die net wat meer mogen dan de standaard user.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:10

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Overigens meer in zijn algemeenheid: OSX vraagt een gebruiker (zelfs een Admin) expliciet om een 'unlock' en een gebruikersnaam en wachtwoord alvorens je écht ingrijpende dingen kunt doen. Op het moment dat een setting standaard niet beschikbaar is (tenzij je eerst op een slotje klikt) is het dus raadzaam om even een keer extra te bedenken.

Ik moet wel zeggen dat ik net als Daedalus had verwacht dat de System Integrity Protection in El Capitan de actie van de TS zou hebben voorkomen. Maar zo blijkt, SIP is geen volledig vangnet ;)

Launching containers into space

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.L
Het systeem liep niet helemaal soepel, heb dit (zie onderstaand) uitgevoerd en nu is het systeem zelfs nog sneller dan voorheen:

El CapitanOS X El Capitan: Schijfbevoegdheden controleren en herstellen
schijfhulpprogramma schijfbevoegdheden herstellen
In het schijfhulpprogramma van OS X 10.11 El Capitan is het niet meer mogelijk om de bestandspermissies te controleren en eventueel te repareren, dit wordt nu automatisch uitgevoerd.

Foutieve bestandspermissies kunnen de oorzaak zijn dat bepaalde processen niet goed werken of vertraagd worden, dit is te herkennen aan het de draaiende kleurrijke ‘beachbal’.

Met behulp van OS X Terminal en de repair_packages tools kun je de bestandspermissies van OS X en de bijbehorende standaard applicaties controleren en eventueel repareren. 3rd party applicaties geïnstalleerd met behulp van een installer package worden ook in dit proces meegenomen.

Open OS X Terminal (Programma’s ▸ Hulpprogramma’s) en type het onderstaande commando om de bestandspermissies te controleren:

sudo /usr/libexec/repair_packages --verify --standard-pkgs /

Wanneer er bepaalde permissies niet kloppen dan verschijnen deze in het Terminal venster. Aangezien dit alleen een controle (verify) is wordt er niets gerepareerd.

Je kunt de foutieve permissies repareren door de ‘–verify’ optie te wijzigen in ‘–repair’, het commando wordt dan:

sudo /usr/libexec/repair_packages --repair --standard-pkgs /
Zowel de controle als reparatie van bestandspermissies kan enige tijd duren.
Bron: http://tinyurl.com/odkktkr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Goed dat je nog even heel je stappenplan gepost hebt zodat een volgend "slachtoffer" dit ook kan inzien, dat mis ik nog wel eens op GoT :)

Last.fm | Code Talks

Pagina: 1