Verkoop van mogelijk brandgevaarlijke powerbanks

Pagina: 1
Acties:
  • 1.843 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 12:03
Ik heb een powerbank gekocht bij Kruidvat. (voor foto's zie Wat zit er in een goedkope powerbank? (teardown))

Nu merkte iemand op dat het ding identiek is aan de powerbank van de Hema: nieuws: Hema roept powerbanks terug wegens mogelijke oververhitting -update. :o

Heel toevallig ook dat de powerbank die ik heb gekocht ook uit het assortiment van Kruidvat gaat. Dus je zou denken dat ze het weten. Er zit zover ik kan zien ook een unprotected 18650 in. In het ergste geval (kortsluiting, niet ondenkbaar in de constructie van deze powerbank na val- en/of vochtschade) kan daar zoiets mee gebeuren:

De oplossing is ook obvious: gebruik een protected 18650. Maarja, dat kost een eurootje meer. :X

Maar dan dus mijn vraag: mag je als winkel willens en wetens een product verkopen als je weet dat het niet zo veilig is als je als consument zou mogen verwachten? Dat je op moet passen met een hamer weet tenslotte iedereen, maar van een powerbank verwacht je dat er geen speciale voorzorgsmaatregelen nodig zijn.

edit:
Ik twijfelde tussen SF of AZ. Ik gokte AZ omdat het mij meer gaat om de juridische (mag het of mag het niet?) kant van deze zaak en niet zozeer om het winkelen. Verkeerd gegokt dus. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 24-11-2015 13:21 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
AZ>>> SF

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hoe weet je zeker dat er een unprotected 18650 in zit? Dat is vrij lastig te spotten van buiten geloof ik.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Hooglander1 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:22:
Hoe weet je zeker dat er een unprotected 18650 in zit? Dat is vrij lastig te spotten van buiten geloof ik.
Bij een protected 18650 zit er een PCBtje bij de negatieve pool. Vergelijk http://www.dx.com/p/18650...epo4-battery-1350mah-5105 en http://www.dx.com/p/trust...-2500mah-2-pack-blue-5790. Dan zie je een kring bij de negatieve pool. Daar is geen spoor van te bekennen bij de 18650 van deze powerbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:25:
[...]

Bij een protected 18650 zit er een PCBtje bij de negatieve pool. Vergelijk http://www.dx.com/p/18650...epo4-battery-1350mah-5105 en http://www.dx.com/p/trust...-2500mah-2-pack-blue-5790. Dan zie je een kring bij de negatieve pool. Daar is geen spoor van te bekennen bij de 18650 van deze powerbank.
Ik zie de kring eigenlijk vooral bij de niet-beschermde eigenlijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom zou die kring niet aan de positieve kant kunnen zitten ?

dx -> Never explode or catch fire

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47
Volgens mij kun je het meten. Een unprotected batterij is echt 65mm, een protected 67mm.

En volgens mij ligt het risico bij de verkopende partij. Klapt je powerbank over een maand uit elkaar dan is Kruidvat de pineut.

[ Voor 42% gewijzigd door O88088 op 24-11-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ronald8 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:31:
Volgens mij kun je het meten. Een unprotected batterij is echt 65mm, een protected 67mm.
En als je dat met een metalen schuifmaat doet en je raakt per ongeluk de twee polen, dan weet je ook meteen of ie wel of niet protected was :+

Ik ken iemand die die fout een keer gemaakt heeft bij het opereren van een laptop accu, dat schijnt geen hele fijne ervaring te zijn geweest.

In theorie kan het protectiecircuit ook elders in de powerbank zitten (buiten de accucel), maar dan beschermt het natuurlijk niet tegen alle risico's (maar bijvoorbeeld wel tegen diepontlading).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En volgens mij ligt het risico bij de verkopende partij. Klapt je powerbank over een maand uit elkaar dan is Kruidvat de pineut.
Ja, he kruitvat, doe mij even 2 nieuwe kinderen want ik heb nog garantie ..

Niets mis mee, om een beetje bewust om te gaan met die rommel

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Hooglander1 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:29:
[...]

Ik zie de kring eigenlijk vooral bij de niet-beschermde eigenlijk :?
De kring bij de negatieve pool. Bij de positieve hebben ze allemaal een kring.
Fish schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:30:
Waarom zou die kring niet aan de positieve kant kunnen zitten ?

dx -> Never explode or catch fire
Heb ik nog nooit gezien en de reden is waarschijnlijk wat je in dat YouTube filmpje ziet: aan de positieve kant is de negatieve behuizing van de cel ook heel dichtbij.
Er stond me nog iets van bij idd en je hebt gelijk: Wikipedia: List of battery sizes.

unprotected cel
Ja, dat lineaal zit recht op de batterij. De tekst is niet recht op de batterij geprint.

Hij is 64-65mm. In ieder geval geen 67.
Dat sowieso wat betreft garantie. En vervolgschade (stel je huis fikt af en je had geen verzekering of de verzekering wil het bij Kruidvat verhalen) mogelijk ook. Maar de vraag is: als Kruidvat weet dat ze dit verkopen, mag dat dan? "ich habe es nicht gewusst" vind ik niet heel geloofwaardig als dit ding vrijwel identiek is aan de teruggeroepen Hema-lader en ze deze lader wèl uit het assortiment halen. Als ik rotte vis heb dan pleur ik het ook weg, dan ga ik het niet met korting alsnog verkopen.
Orion84 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:35:
[...]

En als je dat met een metalen schuifmaat doet en je raakt per ongeluk de twee polen, dan weet je ook meteen of ie wel of niet protected was :+

Ik ken iemand die die fout een keer gemaakt heeft bij het opereren van een laptop accu, dat schijnt geen hele fijne ervaring te zijn geweest.

In theorie kan het protectiecircuit ook elders in de powerbank zitten (buiten de accucel), maar dan beschermt het natuurlijk niet tegen alle risico's (maar bijvoorbeeld wel tegen diepontlading).
Als je kijkt naar de constructie dan zie je dat je weinig hoeft te overbruggen om kortsluiting te maken in de powerbank.
Fish schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:40:
[...]

Ja, he kruitvat, doe mij even 2 nieuwe kinderen want ik heb nog garantie ..

Niets mis mee, om een beetje bewust om te gaan met die rommel
Als consument moet je er gewoon vanuit kunnen gaan dat zo'n ding veilig is of dat ze heel duidelijk waarschuwen zodat je als consument weet waar je aan begint. Stel dat ze dit ding zouden verkopen als een laadstation wat je aan de muur moet vastschroeven met meegeleverde schroeven, dan is het al heel iets anders. Maar ze verkopen het als een apparaat voor onderweg. Dan gaan mensen 'm dus ook van de trap laten vallen. En dan moet je er vanuit kunnen gaan dat dit ding veilig is. En dat lijkt ie niet te zijn.

In de handleiding staat in hele kleine lettertjes middenin een flinke opsomming "Buiten bereik van kinderen houden". Dat leest dus echt niemand en ik durf te wedden dat als een kind die powerbank op de toonbank legt ze 'm gewoon meegeven. En kinderen zijn nu eenmaal vaak niet voorzichtig.

[ Voor 33% gewijzigd door Mentalist op 24-11-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:15:
Dus je zou denken dat ze het weten.

[...]

Maar dan dus mijn vraag: mag je als winkel willens en wetens een product verkopen als je weet dat het niet zo veilig is als je als consument zou mogen verwachten?
Houdt hier het topic niet gewoon op? Wie zegt dat Kruidvat het weet? Heb je ze al gebeld om te vragen of ze ervan op de hoogte zijn voordat je hier een topic opende over of het nou toegestaan is of niet om die dingen willens en wetens te verkopen?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:37:
Maar de vraag is: als Kruidvat weet dat ze dit verkopen, mag dat dan? "ich habe es nicht gewusst" vind ik niet heel geloofwaardig als dit ding vrijwel identiek is aan de teruggeroepen Hema-lader en ze deze lader wèl uit het assortiment halen. Als ik rotte vis heb dan pleur ik het ook weg, dan ga ik het niet met korting alsnog verkopen.
Kruidvat heeft altijd zulke dingen tijdelijk in het assortiment, je doet hier wel een hele snelle aanname dat het een bewuste actie is. Grote kans dat er een hele andere distributeur in China achter zit. Als die geen actie onderneemt of zoiets doorcommuniceert dan is het logisch dat er niks gebeurt.

Heeft het ding wel ergens een CE keurmerk of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
NMe schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:42:
[...]

Houdt hier het topic niet gewoon op? Wie zegt dat Kruidvat het weet? Heb je ze al gebeld om te vragen of ze ervan op de hoogte zijn
Zie je dat gesprek al voor je?

>Hallo. Zijn jullie ervan op de hoogte dat jullie powerbanks mogelijk brandgevaarlijk zijn?
<Ja hoor, dat weten we, maar dat boeit ons niet.

Buiten dat een telefoniste dat soort dingen echt niet weet gaan ze zoiets natuurlijk ook nooit zeggen. |:( Ook weet ik niet hoe ik een gesprek goed op kan nemen en heb ik geen zin om 35 cent/minuut te verknallen aan een dergelijk zinloos gesprek.

De vraag is niet zozeer of ze het weten (want dan kan je als ondernemer ook je vingers in je oren steken zodat je nooit iets weet, zo werkt het natuurlijk niet) maar of ze het redelijkerwijs hadden kunnen (en moeten) weten.
Hooglander1 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:49:
[...]

Kruidvat heeft altijd zulke dingen tijdelijk in het assortiment, je doet hier wel een hele snelle aanname dat het een bewuste actie is. Grote kans dat er een hele andere distributeur in China achter zit. Als die geen actie onderneemt of zoiets doorcommuniceert dan is het logisch dat er niks gebeurt.
Op het moment dat Hema die terugroepactie deed lijkt het me niet meer dan vanzelfsprekend dat je als grote keten even gaat kijken wat er eigenlijk in je eigen powerbanks zit.
Heeft het ding wel ergens een CE keurmerk of zo?
CE staat erop.
edit:
Nee, er staat niet Chinese Export. Dat het CE-logo erop staat wil trouwens natuurlijk niet zeggen dat het dat logo ook mag dragen, ik weet zo even niet waar ik dat kan checken.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 24-11-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Het echte CE keurmerk of Chinese Export logo? :P

edit:
Logisch dat er niet volledig chinese export voluit geschreven staat, het gaat om het logo....

[ Voor 57% gewijzigd door Fietsbel op 24-11-2015 15:16 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Orion84 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:35:
[...]

Dit dus. Bijvoorbeeld bij de Xiaomi powerbanks zit het protectie circuit in de powerbank zelf en niet in de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:02:
Buiten dat een telefoniste dat soort dingen echt niet weet gaan ze zoiets natuurlijk ook nooit zeggen. |:( Ook weet ik niet hoe ik een gesprek goed op kan nemen en heb ik geen zin om 35 cent/minuut te verknallen aan een dergelijk zinloos gesprek.

De vraag is niet zozeer of ze het weten (want dan kan je als ondernemer ook je vingers in je oren steken zodat je nooit iets weet, zo werkt het natuurlijk niet) maar of ze het redelijkerwijs hadden kunnen (en moeten) weten.
Je kan elk 0900-nummer ook via lokaal tarief bereiken. Daarnaast is het een beetje maf om nou rare aannames te maken terwijl er tig manieren zijn om Kruidvat in te lichten en te kijken wat ze er nou mee gaan doen. Nu post je ergens op een forum dát hun powerbanks onveilig zijn (weet je niet zeker) en impliceer je wel heel sterk dat ze er meer van weten maar het gewoon negeren (weet je óók niet). Zoek dan contact via mail, Twitter, Facebook of een ander gratis medium. Wat je nu doet is echter niet bijster constructief.

Komt nog bij dat het natuurlijk een PR-nachtmerrie is als een Kruidvat-product ontploft dus als het ze bekend was geweest hadden ze die dingen echt wel teruggeroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
En wat is de rol van Quintezz, dat is (volgens mij) een belgisch bedrijf dat deze dingen laat maken. Ze doen ook allerlei andere chineze spullen, zoals ledstrips etc. Het valt onder dezelfde groep als Mr Handsfree volgens mij, en daarvan heb ik zelf een (10400mAh) powerbank.
Zou de powerbank een generiek chinees ding zijn, of gebouwd naar ontwerp en specificaties van Quintezz ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]

>Hallo. Zijn jullie ervan op de hoogte dat jullie powerbanks mogelijk brandgevaarlijk zijn?

[...]

Op het moment dat Hema die terugroepactie deed lijkt het me niet meer dan vanzelfsprekend dat je als grote keten even gaat kijken wat er eigenlijk in je eigen powerbanks zit.

[...]

CE staat erop.
edit:
Nee, er staat niet Chinese Export. Dat het CE-logo erop staat wil trouwens natuurlijk niet zeggen dat het dat logo ook mag dragen, ik weet zo even niet waar ik dat kan checken.
Wat dacht je van gewoon ff via facebook of Twitter ?
Prima dat je een stelling/aanname deponeert, maar doe dan ook ff wederhoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Identiek?

Eerlijk antwoord is dat jij dat als consument nauwelijks kunt bepalen. Zelfs de componenten kunnen er identiek uitzien, waarbij de ene serie uit de goede fabriek komt en de andere namaak is.
Je hebt vast wel eens gehoord over al die ellende met condensatoren. Er zijn batches geweest die amper verschil hadden tussen de originele en de namaak.

Om je een idee te geven, bij dit soort makkelijke printplaatjes kun je gewoon alle onderdelen eraf halen en zo onder de scanner leggen. Hoeveel wil je er hebben? En hoe veel wil je besparen op je onderdelen? O ja, Welkom in China ;)

Overigens vind ik de protected/non-protected discussie ook een beetje ver gaan. Wat is nu echt het verschil tussen een PCB die aangesloten is op een PCB met daarop een chipje en dan naar de batterij als een PCB met datzelfde chipje en dan naar de batterij met een draadje?

Maar zoals hierboven ook al gesteld, contact de Kruidvat en vraag je geld terug.
En daarnaast heeft Hema zelf eigenlijk geen verantwoordelijkheid genomen: toen klanten terug kwamen met ontploffende powerbanks zijn ze uit de handel gehaald. Het is niet zo dat Hema 'proactief' die dingen getest heeft ofzo. Dus als Kruidvat geen meldingen van ontploffende powerbanks heeft gehad, dan is er voor hun dus ook geen reden geweest om er naar te kijken.
Kruidvat kan dus prima in de veronderstelling zijn dat ze niet gevaarlijk zijn (Bijvoorbeeld als zij een andere leverancier gebruiken)..

Ps. Dit is dus HET probleem met Chinese elektronica, goedkope rommel die levensgevaarlijk kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]

Als je het niet probeert weet je het niet...
Dan snap je echt niet hoe zoiets werkt ben ik bang. Zoiets gaat via de leveranciers en importeurs, als die verzaken word het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Beschuldigingen dienen onderbouwd te worden, en dat ontbreekt hier. Svp niet verder op die manier.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
TheGhostInc schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:37:
Overigens vind ik de protected/non-protected discussie ook een beetje ver gaan. Wat is nu echt het verschil tussen een PCB die aangesloten is op een PCB met daarop een chipje en dan naar de batterij als een PCB met datzelfde chipje en dan naar de batterij met een draadje?
Daar zit 'm een deel van het probleem: dat is geen draadje maar gewoon een stuk stugge ijzerdraad zonder isolatie.
Maar zoals hierboven ook al gesteld, contact de Kruidvat en vraag je geld terug.
Daar gaat het mij helemaal niet om. Dat is ook de reactie die ik verwacht als ik zou bellen "okay, breng maar terug, maken we de koop ongedaan". Dat lost in mijn ogen dus helemaal niets op.

Maargoed, ik heb er een tweet uitgedaan. En ondanks wat sommigen hier zeggen blijf ik erbij: als grote keten heb je in mijn ogen wel de verantwoordelijkheid om je producten even na te lopen als er iets in het nieuws is. Dat je niet alles van tevoren kan controleren kan ik nog inkomen, maar als b.v. Kassa laat zien dat sfeerhaarden link zijn dan verwacht ik dat iedere grote keten even gaat kijken of dat ook zo is voor de producten die ze zelf verkopen. Doe je dat niet dan ben je imho nalatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:25:
[...]

Die Trustfires zijn meestal de grootste troep die je kan kopen. Dat zijn vaak no-name cellen die geresleeved worden met een aftermarket protectie erop.

voor dat soort info kan je beter hier terecht:

http://www.candlepowerforums.com
http://www.lygte-info.dk/info/battery%20protection%20UK.html

[ Voor 8% gewijzigd door Kenzi op 24-11-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
gambieter schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:44:
[mbr]Beschuldigingen dienen onderbouwd te worden, en dat ontbreekt hier. Svp niet verder op die manier.[/]
Bekijk de foto's van de teardown zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GMEjbOha0Nx6Y33TSw4ZzceZ/full.jpg

Nu kan je denk ik ook wel zien hoe het niet ondenkbaar is dat bij schade hier kortsluiting kan ontstaan? Iets wat overigens geen gevaar op zou leveren bij een protected 18650.
Kenzi schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:49:
[...]

DX gebruiken als bron voor goede informatie over 18650's is niet echt betrouwbaar.

Die Trustfires zijn meestal de grootste troep die je kan kopen. Dat zijn vaak no-name cellen die geresleeved worden met een aftermarket protectie erop.

voor dat soort info kan je beter hier terecht:

http://www.candlepowerforums.com
Heb je helemaal gelijk in verder, het ging alleen om de plaatjes ter illustratie. Batterijen kopen op DX is inderdaad minstens een loterij.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 24-11-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:53:
[...]

Bekijk de foto's van de teardown zoals deze:

[img=512]http://static.tweakers.net/ext/f/GMEjbOha0Nx6Y33TSw4ZzceZ/full.jpg[img]

Nu kan je denk ik ook wel zien hoe het niet ondenkbaar is dat bij schade hier kortsluiting kan ontstaan? Iets wat overigens geen gevaar op zou leveren bij een protected 18650.
Daar gaat het niet om. Je maakt aannames. Je hebt niks zelf getest of bevestigd. Je hebt niks nagevraagd. Je bent geruchten aan het verspreiden zonder aanleiding en hebt blijkbaar ook geen moeite gedaan om in contact te komen met het bedrijf dat je zwartmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed, als de boodschap niet aankomt, dan niet verder. Beschuldigingen over intentie om gevaarlijk spul te verkopen vereisen bewijs, en in dit topic laat de TS alleen maar zien die intentie niet te willen of kunnen bewijzen maar het toch vol te houden.

Dat gaan we hier niet faciliteren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.