Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb oude Toshiba T1000 in handen kunnen krijgen.
Dat is hele oude laptop met M80C88 processor, gemaakt in 1987.
Wikipedia: Toshiba T1000
Bijzonder licht en compact laptop voor die tijd, als je weet dat rond die tijd heel wat zware laptops bestaan.
Toshiba laptops

T1100 Plus is ook oude kreng, met bijzondere dubbele drives. Die werkt gelukkig als een zonnetje en heb al mee spelletjes kunnen draaien. Zie op foto boven.

T1000 en T1100 Plus blijken dezelfde voeding te hebben (geldt niet voor gewone T1100, die heeft andere voeding nodig) Ik beschik ook over SuperCom, een kloon versie van T3100. Met plasma scherm. Werkt gelukkig nog goed.

T1000 start niet op, er brandt geen led. Eerst dacht ik dat accu alle energie opslurpt, welke ook gebeurt met T1100 Plus. Maar ondanks wachten gebeurt er nog niet. Accu losmaken zorgt ook niet voor verandering. Al snel tref ik lekkende elco aan.
T1000 lek elcoT1000 nieuw elco
Een nieuwe met soortgelijk capaciteit is erin gesoldeerd en wat vloeistof schoongeveegd.

Ook daar is geen verschil. Wel kijk ik beetje raar op naar extra soldeertin brug bij M80C88 cpu.
T1000 cpuT1000 cpu pin bridge
Hoewel laptop eerder heeft gewerkt zal ik maar aannemen dat het oke is.
Deze M80C88 heeft weinig bekende 66-pin QFP behuizing. Meest bekende is 40-pin DIL behuizing.
Er is sluiting tussen pin 48/49 gezien. Weet iemand de functie van de pins?

Voorlopig moet ik even uitzoeken hoe de voeding hersteld kan worden. Ik ga van uit dat ik eerst elco's in voeding ga vervangen, want bij 1 elco zie ik beetje residue. Eentje eerder vermeld op moederbord is al vervangen.

Voedingproblemen met zulke oude laptops komen zeker regelmatig voor, zeker met elco's. En ik vraag ook wat hulp bij andere T1000 bezitters of mensen die ermee hebben gewerkt, laat eens wat van je horen!
Heb je ook problemen meegemaakt, hoe heb je zelf kunnen oplossen?
En ik heb wat meetgegevens nodig om oorzaak te vinden van de spanningsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 20:41

JaltaH

meh

Leuk, ik heb zelf een T1200 liggen. Een paar jaar geleden nog wat mee gespeeld, alleen wilde de harddisk niet meer draaien (niet helemaal verwonderlijk na zoveel jaar). Maar booten van diskette ging prima, alles leek nog te werken. :) Daarna niet veel meer mee gedaan, ik ga 'm er ook weer eens bijpakken.

Die 80C88 lijkt een 56-pin package, niet 66, maar volgens deze datasheet zijn pinnen 48 en 49 beide Vcc, dus kunnen prima aan elkaar. Waarschijnlijk ligt er tussen de pinnen een spoortje zonder soldeermasker, waar de tin dus overheen heeft kunnen vloeien. Het spoor onder de cpu ligt ook niet recht voor pin 49, zoals bij 51 het geval is.

Zitten er verder testpunten rond het voedingscircuit? En heb je een multimeter, of beter scope, om het eea te testen? Ik zal straks eens kijken of mijn T1200 goed vergelijkingsmateriaal is.

Careful. We don't want to learn from this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik weet inmiddels al dat T1100 Plus vrijwel identieke voeding heeft als T1000. Beiden hebben 9V en 1,1 A nodig. Anders dan T1100 Plus heeft T1000 voeding in de moederbord geïntegreerd. Dus ik moet kijken naar herkenbare onderdelen en spanningen met elkaar vergelijken.
En: inderdaad 56 pins. De inkt is beetje dik zodat het even op 66 lijkt.

Geen haast mee, maar alle info is welkom van andere liefhebbers :)

[ Voor 9% gewijzigd door MrDummy op 25-11-2015 00:20 ]