Samsung harddisks onzichtbaar, andere merken wel. Asus Z170

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eucalypt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04-2024
Zoals de titel al duidelijk maakt heb ik een probleem waar ik niet uitkom.

Ik heb een nieuwe setup gekocht met als basis:
Asus Z170 pro gamer
I7 6700K
Samsung 950pro m.2 SSD

Nu wil ik daar uiteindelijk W10 op installeren maar via de upgrade van de W7 home premium die ik heb. Licentie van W7 schijnt niet direct naar W10 omgezet te kunnen worden. Dus ik wilde eigenlijk via W7 een legaal serienummer W10 verkrijgen op een oude harddisk en dan een clean install op de ssd met het verkregen serienummer. (Zie andere topic voor die probleemtocht).

Nu heb ik nog een stapel oude harddisks en sommige zijn meteen zichtbaar en andere met geen mogelijkheid. Nu heb ik het weten te herleiden naar het merk schijf. Maxtor, WD, Seagate schijven zijn meteen zichtbaar. Samsung schijven met geen mogelijkheid. Heb ze stand alone geprobeerd, in serie enz.

Bios heb ik geupdate naar laatste versie van 20-11. Google geeft geen vergelijkbare topics. Inmiddels alle bios opties geprobeerd dus ik vermoed toch een biosprobleem. Maar misschien kan iemand hier er iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Heb je het hier nu over de M.2 950 Pro drive die niet wordt herkend waarop je W10 wilt installeren?

Het M.2 slot shared de aansluiting met de onboard SATA-E1 aansluiting, dus een schijf hieraan gekoppeld zal dan niet werken. Dit zie ik vooralsnog uit de specs bij een Z170 Sabertooth board.

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eucalypt
Nee, die werkt wel met wat kunst en vliegwerk. (Geen driver voor in W7).
En inderdaad als die geïnstalleerd is in de m.2 aansluiting dan vervalt je Sata 1 poort.
Maar ik doelde hierboven op gewone harde schijven. Ik heb een stapeltje van die dingen liggen en wilde de data eraf halen en dan uiteindelijk 3 schijven laten zitten. Nu werkt elk merk dat ik heb behalve de 3 Samsung schijven en dat waren nou net de schijven die vol staan met data die ik weer terug wil in mijn nieuwe setup:
Modellen:
1) Samsung HD103SJ (2x in bezit)
2) Samsung HD502HJ

Staan overigens ook niet op de officiële lijst met compatible hardware maar ik dacht dat een simpele harde schijf geen problemen zou geven. Wel dus.....
Link: http://www.asus.com/us/su...RO%20GAMING/HelpDesk_QVL/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als 1e iets off topic maar welke settings heb je in je UEFI BIOS gedaan om de 950 Pro aan de praat te krijgen?

Vreemd dat de overige disks niet worden herkend, ik vermoedt toch een setting in BIOS, sluit er eens alleen 1 aan op een SATA poort en enable alleen AHCI op Intel Chipset in BIOS. Dan moet toch OS de extra drive kunnen herkennen. Is er wellicht nieuwe Firmware voor de drive zelf beschikbaar? Waren deze drie disks in je oude systeem in voorheen in RAID opgezet? Chipset en Intel RST-drivers vooraf geinstalleerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Viper72 op 24-11-2015 20:41 ]

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eucalypt
Op zich met W10 ging dat met de standaard instellingen. Grote probleem is met Windows 7. Daar kreeg ik met de drivers van Samsung de drive wel in mijn scherm om op te installeren maar dat was het dan ook. Zodra ik de drive partitioneerde was het over. Ene keer was het omdat het dan een MBR schijf was en het moest een GPT schijf zijn. Via diskpart geprobeerd maar dat gaf weer andere errors en zo ben ik 12 uur bezig geweest om het werkend te krijgen. Zodra ik een GPT indeling had, wilde W7 niet installeren omdat verwacht werd dat de drive niet zou opstarten en moest ik in Bios / Uefi iets aanpassen. Uiteindelijk werkte geen enkele setting. Met W10 kon ik na toewijzen partities en middels Diskpart GPT indeling maken wel installeren.

Ik heb alles geprobeerd met de harde schijven, m.2 ssd zelfs verwijderd en de harddisks standalone aangesloten. Onzichtbaar. Zelfde poort en stroompunt ander merk schijf en meteen zichtbaar. Zit hem dus ergens in Uefibios van het bord is mijn final conclusie. In oude systeem waren het gewoon losse drives in AHCI. Overigens met een Crucial ssd.
Omdat ze in bios niet zichtbaar waren heb ik ze nog niet in OS geprobeerd. Vandaag halve dag gespendeerd om W10 en mijn vaste programma's te installeren. Tot ik alcohol 120% installeerde en W10 een foutmelding gaf. Alleen nog te herstellen door systeemherstel en die had ik alleen van vlak na de frisse installatie van W10. Paar uur werk om zeep dus. Net geprobeerd om meteen alcohol 120% te installeren en meteen weer een W10 crash. Start niet meer op behoudens na een systeemherstel.

Heeerlijke 2 dagen zo. Wat een verspilde tijd. :(

EDIT: Uiteindelijk een firmwareupdate gevonden. Uiteraard had ik weer het geluk dat de 2 types die ik heb in die range vallen. Firmware update gedaan via rufus usb en ze worden nu herkend.

[ Voor 5% gewijzigd door Eucalypt op 25-11-2015 13:19 ]