18650 batterij uit laptop accu gehaalt, hoe betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesle
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-07 03:11
Hallo!
Ik was een beetje op youtube aan het rondkijken en ik kwam uiteindelijk bij een filmpje waar iemand een laptop accu repareerde DMV de 18650 batterijen in de accu te vervangen.

Hierdoor kreeg ik het idee, dat er in mijn oude laptop accu ook 18650 batterijen zitten, ik heb hem gewoon opengemaakt (want ik gebruikte hem toch niet meer) en er zaten 6 X 18650 batterijen in! Ik wilde de batterijen gebruiken voor mijn zaklamp, dus ik heb ze voorzichtig losgetrokken en in mijn zaklamp getest.

En dat werkte! Maar, ik heb nu dus een paar vragen, ik heb zelf al geprobeerd het op google te zoeken maar ik kon het niet vinden.

1. Is er een manier om te "meten"/zien of de batterij nog in goede of slechte staat zijn?
2.Hoe zou ik kunnen zien of er protectie op de batterij zit? (ik heb het vermoeden van niet)
3.Zou het veilig zijn om de batterijen in een zaklamp te gebruiken?
4.ZOu het opladen veilig ervan zijn?

Als er nog informatie mist hoor ik het graag! Tips en opmerkingen ook, aangezien dit mijn eerste topic op tweakers is zou het best kunnen zijn dat er dingen missen.

UPDATE:
Het zijn groene batterijen en deze tekst staat erop:
se lis18650gr
t 6f121qf15k

Na nog wat langer zoeken, heb ik gevonden dat deze mogelijk van sony zijn, kan dit kloppen?

[ Voor 8% gewijzigd door Wesle op 24-11-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:34

Rmg

Protection zit meestal in de laptop batterijbank, niet per cell.

Vaak zijn de 18650 batterijen die protected zijn iets langer, (67mm tegen 65mm).
Ga dr maar uit van niet.

Of het veilig is in je zaklamp hangt er van af, zit er externe protectie op de zaklamp dan kan het geen kwaad, zit er geen protection op je zaklamp en op je batterij heb je kans dat je ze te diep ontlaadt met de gevolgen van dien.

Met een goeie Li-Ion charger kan je ze prima opladen, Een goeie smart charger kan vaak ook discharge testen doen om de capaciteit te meten en ook een indicatie van de conditie van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesle
Rmg schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:17:
Protection zit meestal in de laptop batterijbank, niet per cell.

Vaak zijn de 18650 batterijen die protected zijn iets langer, (67mm tegen 65mm).
Ga dr maar uit van niet.

Of het veilig is in je zaklamp hangt er van af, zit er externe protectie op de zaklamp dan kan het geen kwaad, zit er geen protection op je zaklamp en op je batterij heb je kans dat je ze te diep ontlaadt met de gevolgen van dien.

Met een goeie Li-Ion charger kan je ze prima opladen, Een goeie smart charger kan vaak ook discharge testen doen om de capaciteit te meten en ook een indicatie van de conditie van de batterij.
Ik heb een vermoede dat er geen protectie zit in de zaklamp, het is mischien een domme vraag... Maar wat zijn de gevolgen van te diep ontladen? En geeft ze batterij dan niet gewoon te weinig stroom waardoor mijn zaklamp niet werkt?

Dit is mijn zaklamp: http://www.ebay.com/itm/161661521763 (ja ik weet het het is een cheap china zaklamp, maar hij geeft veel licht, en dat is wat ik nodig heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

De kans is niet onbestaande dat zo'n batterijen ontploffen als je ze te diep ontlaadt. Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik zelf ook gesprokkelde batterijen, maar met onbeveiligde 18650's moet ge gewoon voorzichtig zijn. Regelmatig het voltage controleren, zeker als je merkt dat je lamp minder hard begint te schijnen zit je snel aan de limiet van ontlading (3V per cel)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:38
Wesle schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:33:
[...]
Ik heb een vermoede dat er geen protectie zit in de zaklamp, het is mischien een domme vraag... Maar wat zijn de gevolgen van te diep ontladen? En geeft ze batterij dan niet gewoon te weinig stroom waardoor mijn zaklamp niet werkt?

Dit is mijn zaklamp: http://www.ebay.com/itm/161661521763 (ja ik weet het het is een cheap china zaklamp, maar hij geeft veel licht, en dat is wat ik nodig heb)
Als ze te diep ontladen worden kun je ze niet meer opladen.Dat kan dus best lastig zijn ;) Aan de andere kant, als je ze oplaad zodra je merkt dat je zaklamp minder licht gaat geven zal dat niet snel gebeuren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:34

Rmg

Het diep ontladen gaat meestal "goed".

Maar een te diep ontladen batterij opladen kan er voor zorgen dat hij "ontploft"

Hier een 18650 waar het mee mis gaat : YouTube: "Controlled" explosion of a UltraFire 18650 battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:53
Als je één cel wilt kunnen laden is een TP4056 printplaatje een goedkope (maar toch veilige) optie.
Module: http://www.tinytronics.nl...-Mini-USB-Li-ion-lader-1A
Review: http://lygte-info.dk/revi...harger%20TP4056%20UK.html

Als je meerdere cellen wilt laden kun je iets als een IMAX B6 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesle
redwing schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:39:
[...]

Als ze te diep ontladen worden kun je ze niet meer opladen.Dat kan dus best lastig zijn ;) Aan de andere kant, als je ze oplaad zodra je merkt dat je zaklamp minder licht gaat geven zal dat niet snel gebeuren.
Kijk, als ik ze niet meer kan opladen vind ik het geen wereldramp... Maar waar ik meer naar doelde, kunnen ze ontploffen enzo in een zaklamp als ze (te ver) ontladen.

Het gaat me er vooral om dat ik kan testen of mijn zaklamp feller is als met 3xAAA in een 18650 adapter.(voordat ik daadwerkelijk 18650 batterijen ga kopen) Maar het gaat me er ook om dat hij zegmaar niet in mijn hand ontploft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesle
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:44:
Als je één cel wilt kunnen laden is een TP4056 printplaatje een goedkope (maar toch veilige) optie.

Bedankt voor de tip! Maar ik ga de zaklamp vooral buiten gebruiken voor scouting (ik ben voorzitter bij de explorers en leiding bij kinderen van 7-11). Maar ik moet ze dus ook op kamp kunnen opladen(zonder teveel moeite), dus als ik een winst haal qua helderheid/batterijduur dacht ik eraan om zoiets te kopen:(ik gebruik nu 3XAAA in een 18650 adapter

http://www.nkon.nl/rechar.../eagletac-18650-2600.html
http://www.nkon.nl/charge...mini-battery-charger.html

Of bedoelde je dat printplaatje proberen in te bouwen in de zaklamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wesle schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:53:
[...]

Bedankt voor de tip! Maar ik ga de zaklamp vooral buiten gebruiken voor scouting (ik ben voorzitter bij de explorers en leiding bij kinderen van 7-11). Maar ik moet ze dus ook op kamp kunnen opladen(zonder teveel moeite), dus als ik een winst haal qua helderheid/batterijduur dacht ik eraan om zoiets te kopen:(ik gebruik nu 3XAAA in een 18650 adapter

http://www.nkon.nl/rechar.../eagletac-18650-2600.html
http://www.nkon.nl/charge...mini-battery-charger.html

Of bedoelde je dat printplaatje proberen in te bouwen in de zaklamp?
Voor die prijs zou ik dat spul halen, stuk mooier afgewerkt e.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesle
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:59:
[...]
Voor die prijs zou ik dat spul halen, stuk mooier afgewerkt e.d. :)
Hmm okee, maar is het wel veilig met de batterij die ik nu heb te testen?

En, ik moet nog even wachten met het bestellen ervan.(tot ik mn loon weer heb :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volgens mij is zullen ze niet snel ontploffen bij diep ontladen. Maar bij kortsluiting of als je een diep ontladen cell weer probeert te laden. Maar zeker weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wesle schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:04:
[...]

Hmm okee, maar is het wel veilig met de batterij die ik nu heb te testen?

En, ik moet nog even wachten met het bestellen ervan.(tot ik mn loon weer heb :))
Het laden gaat met zo'n lader prima, hij stopt netjes als de batterij vol is.
Alleen het ontladen moet je mee opletten, beter een protected cel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesle
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:05:
[...]

Het laden gaat met zo'n lader prima, hij stopt netjes als de batterij vol is.
Alleen het ontladen moet je mee opletten, beter een protected cel kopen.
OKee bedankt! Dus als ik het goed begrijp kan 1 of 2 keer testen geen kwaad :$ (als ik oplet dat als hij zwak gaat schijnen hem uitzet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wesle schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:08:
[...]
OKee bedankt! Dus als ik het goed begrijp kan 1 of 2 keer testen geen kwaad :$ (als ik oplet dat als hij zwak gaat schijnen hem uitzet)
Gewoon opladen en er in stoppen. Een keertje proberen kan geen kwaad, waar je vooral mee op moet letten is dat je hem niet per ongeluk aan zet en dan wegzet omdat je accu's het daarna een stuk slechter zullen doen en je dan bij het opladen heel erg op moet letten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesle
redwing schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:54:
[...]

Gewoon opladen en er in stoppen. Een keertje proberen kan geen kwaad, waar je vooral mee op moet letten is dat je hem niet per ongeluk aan zet en dan wegzet omdat je accu's het daarna een stuk slechter zullen doen en je dan bij het opladen heel erg op moet letten.
Dus ookal gaan ze wel ver leeg, ze kunnen niet ontploffen ofzo tijdens ontladen? Zoals hierboven is beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wesle schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:50:
[...]

Dus ookal gaan ze wel ver leeg, ze kunnen niet ontploffen ofzo tijdens ontladen? Zoals hierboven is beschreven?
Als ze te ver leeg raken wordt intern de accu gesloopt waarna bij opnieuw opladen dat ding bloedheet kan worden en zelfs ontploffen. Dat gebeurt dus niet bij het ontladen (tenzij je hem kortsluit natuurlijk) maar wel bij het opladen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesle
redwing schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:14:
[...]

Als ze te ver leeg raken wordt intern de accu gesloopt waarna bij opnieuw opladen dat ding bloedheet kan worden en zelfs ontploffen. Dat gebeurt dus niet bij het ontladen (tenzij je hem kortsluit natuurlijk) maar wel bij het opladen.
Mooizo! Dat wilde ik weten :p bedankt

Ik heb nog 1 vraag. bij 1 batterij zit nog een stukje ijzer(of wat het ook is) en dat krijg ik er niet af (verkeerd losgetrokken) het zit aan beide kanten (2 losse stukjes dus) kan dat kwaad? Of maakt het niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:00

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ze hebben er ondertussen nog met extra beveiliging op ;) kosten iets meer maarja: http://www.benl.ebay.be/s...tp4056+protection&_sop=15

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
daarom heb ik een rol krimpkous (speciaal voor batterijen ;) ) gekocht en leg ik er zelf wel een protection PCB op als het nodig is..

al gebruik ik ze nu vooral als vervanger van een NiCD pack. dan hoef ik geen protectie per cell :P

verder salvage ik ook gewoon 18650 cellen uit een oude laptop accu.. voor een laptop zijn ze dan wel afgeschreven maar voor andere dingen nog lange niet :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesle
SMSfreakie schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 19:14:
daarom heb ik een rol krimpkous (speciaal voor batterijen ;) ) gekocht en leg ik er zelf wel een protection PCB op als het nodig is..

al gebruik ik ze nu vooral als vervanger van een NiCD pack. dan hoef ik geen protectie per cell :P

verder salvage ik ook gewoon 18650 cellen uit een oude laptop accu.. voor een laptop zijn ze dan wel afgeschreven maar voor andere dingen nog lange niet :)
Dit is precies waar ik verbaasd van stond, in mijn laptop vielen de batterijen uit in 2 min, en in mijn zaklamp deden ze het gewoon goed!

Maar aangezien er maar 1 batterij in mijn zaklamp past en ik geen zin heb ik gedoe gebruik ik deze 18650 batterijen op en gooi ik ze wel weg ofzo...(ervanuitgaande dat die protectie boards niet zo klein zijn dat ze bij de batterij in mn zaklamp passen) Daarna bestel ik wel batterijen met protectie.

Ik weet niet waarom maar ik vind het een best wel groot risico ze na te hebben gebruikt op te laden, met het risico dat ze ontploffen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
pcbtjes passen precies op de batterij.. alleen je moet hem er zelf op maken.. en dan zou het gewoon prima moeten passen als nog ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesle
SMSfreakie schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 19:46:
pcbtjes passen precies op de batterij.. alleen je moet hem er zelf op maken.. en dan zou het gewoon prima moeten passen als nog ;)
Heb je toevallig een link van zo een PCB? En misschien ook een tutorial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
https://www.fasttech.com/...tective-circuit-board-for

maar er is wel veel meer te googleen :)

YouTube: Steve'll Fix It S01E03 - Removing 18650 cell protection hier slopen ze hem er juist af maar t geeft wel een beeld van hoe het er op zat ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wesle schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:39:
[...]
Mooizo! Dat wilde ik weten :p bedankt

Ik heb nog 1 vraag. bij 1 batterij zit nog een stukje ijzer(of wat het ook is) en dat krijg ik er niet af (verkeerd losgetrokken) het zit aan beide kanten (2 losse stukjes dus) kan dat kwaad? Of maakt het niks uit?
Geen flauw idee omdat ik zo niet weet wat voor stukjes dat zijn :) Zitten die aan de zijkanten (oftewel iets als houders om de baterijen op hun plek te houden) ? Want dan kan het weinig kwaad.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Damic schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 18:30:
[...]

Ze hebben er ondertussen nog met extra beveiliging op ;) kosten iets meer maarja: http://www.benl.ebay.be/s...tp4056+protection&_sop=15
Wat is het verschil tussen deze twee? Ik zie bij de tweede dit erbij staan: battery undervoltage protection
Is dat het verschil? Betekent dit dat je het ook kunt gebruiken om de batterij te ontladen en dat hij dus niet te ver ontlaadt?
Of kun je beide bordjes niet gebruiken om je un-protected batterijen te beschermen bij ontladen (en opladen)?
SMSfreakie schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 19:14:

Ik neem aan dat deze ook gebruikt kunnen worden?
http://www.aliexpress.com...01644_0,searchweb201560_4
Hoe sluit je deze aan op je batterij? Solderen? Want solderen op (lithium)batterijen is een niet risicovrije onderneming toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Rmg schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:40:
Het diep ontladen gaat meestal "goed".

Maar een te diep ontladen batterij opladen kan er voor zorgen dat hij "ontploft"

Hier een 18650 waar het mee mis gaat : YouTube: "Controlled" explosion of a UltraFire 18650 battery
dit is niet juist. Te diep ontladen zorgt ervoor dat de batterij waarschijnlijk niet meer wil opladen, maar hij ontploft niet bij te diep ontladen.

Het ontploffen kan gebeuren wanneer er kortsluiting ontstaat, wat kan gebeuren als de plus aan de bovenkant verbonden wordt met de min van de behuizing. Deze is aan de bovenkant slechts gescheiden door een dunne beschermlaag namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Fr33z schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:09:
[...]
dit is niet juist. Te diep ontladen zorgt ervoor dat de batterij waarschijnlijk niet meer wil opladen, maar hij ontploft niet bij te diep ontladen.

Het ontploffen kan gebeuren wanneer er kortsluiting ontstaat, wat kan gebeuren als de plus aan de bovenkant verbonden wordt met de min van de behuizing. Deze is aan de bovenkant slechts gescheiden door een dunne beschermlaag namelijk
Dit is ook niet juist :D Te diep ontladen kan er nl. voor zorgen dat je intern de accu beschadigt waarna je intern een kortsluiting krijgt welke als gevolg kan hebben dat hij ontploft/veel te heet wordt. Dat is ook de reden dat te diep ontladen pas bij het laden een echt probleem geeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:58:
[...]

[...]

Wat is het verschil tussen deze twee? Ik zie bij de tweede dit erbij staan: battery undervoltage protection
Is dat het verschil? Betekent dit dat je het ook kunt gebruiken om de batterij te ontladen en dat hij dus niet te ver ontlaadt?
Of kun je beide bordjes niet gebruiken om je un-protected batterijen te beschermen bij ontladen (en opladen)?

[...]

Hoe sluit je deze aan op je batterij? Solderen? Want solderen op (lithium)batterijen is een niet risicovrije onderneming toch?
nog geen problemen mee gehad :) en YouTube staat vol met filmpjes waar er op gesoldeerd wordt.

zelf heb ik vaak packs.. dus dan gaat het geheel in houders zo als deze

alleen moet ik ze nog eens vinden voor 6 cellen.. scheelt weer een 4+2 of 3+3 aan elkaar lijmen :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

SMSfreakie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:21:
[...]

nog geen problemen mee gehad :) en YouTube staat vol met filmpjes waar er op gesoldeerd wordt.

zelf heb ik vaak packs.. dus dan gaat het geheel in houders zo als deze

alleen moet ik ze nog eens vinden voor 6 cellen.. scheelt weer een 4+2 of 3+3 aan elkaar lijmen :+
Maar dan moet je toch nog steeds die protection boards solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:00

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:58:
[...]

[...]

[...]

Ja daar zit een protectie circuit op die continu de spanning in het oog houd en als deze te laag word de mosfet niet meer aanstuurt. Werkt goed.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:47:
[...]

Maar dan moet je toch nog steeds die protection boards solderen?
protectie komt dan op het "pack" ipv per individuele cell :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Damic schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:52:
[...]
Ja daar zit een protectie circuit op die continu de spanning in het oog houd en als deze te laag word de mosfet niet meer aanstuurt. Werkt goed.
Ah het werkt zo?
Afbeeldingslocatie: http://www.coldtears-electronics.com/images/TP4056-5.jpg
Welk voltage levert die out-/out+ dan? Als je dit op een Raspberry Pi (Zero) wilt aansluiten zul je nog een converter nodig hebben gok ik? Naar 5V
SMSfreakie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:57:
[...]

protectie komt dan op het "pack" ipv per individuele cell :)
Maar dan moet je ze wel parallel verbinden toch? Levert dat geen problemen als je teveel batterijen toevoegt?

Ik hoop niet dat ik het topic hierdoor kaap van de TS. Ik kwam dit tegen en vond het wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:50:
[...]

Ah het werkt zo?
[afbeelding]
Welk voltage levert die out-/out+ dan? Als je dit op een Raspberry Pi (Zero) wilt aansluiten zul je nog een converter nodig hebben gok ik? Naar 5V

[...]

Maar dan moet je ze wel parallel verbinden toch? Levert dat geen problemen als je teveel batterijen toevoegt?

Ik hoop niet dat ik het topic hierdoor kaap van de TS. Ik kwam dit tegen en vond het wel interessant
in een laptop accu zitten ze ook vaak per 2 parallel en dan weer 3 setjes in serie.. :)

voor de meeste toepassingen heb ik genoeg aan 2 parallel dus :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Kunnen die protection boardjes ook gebruikt worden voor telefoon accu's?
Ik heb bijvoorbeeld 2x zo'n telefoon accu liggen. Zoals bijvoorbeeld deze (voorbeeld plaatje via google)
Afbeeldingslocatie: http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1JDtMIXXXXXaJXXXXq6xXFXXXN/Brand-New-100-Original-Battery-1-Pcs-Mobile-Phone-Battery-For-Levono-BL192-2000mAh-3-7V.jpg

Kan ik hier dan ook 1 of eventueel 2 parallel aansluiten op zo'n TP4056 met protection?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:09:
Kunnen die protection boardjes ook gebruikt worden voor telefoon accu's?
Ik heb bijvoorbeeld 2x zo'n telefoon accu liggen. Zoals bijvoorbeeld deze (voorbeeld plaatje via google)
[afbeelding]

Kan ik hier dan ook 1 of eventueel 2 parallel aansluiten op zo'n TP4056 met protection?
als het goed is... is zo`n accu al voorzien van protection... :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

SMSfreakie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:03:
[...]

als het goed is... is zo`n accu al voorzien van protection... :)
Echt? Is dat niet makkelijker om dat in de telefoon zelf in te bouwen ipv in de batterij?
Als ik opzoek ga op google kom ik alleen een iPhone batterij tegen waarbij ze het over de chip hebben:
Afbeeldingslocatie: https://ripitapart.files.wordpress.com/2014/07/iphone-5-battery-pcb.png

De batterijen die ik heb liggen komen uit Chinese toestellen (Cubot en iOcean). Ik weet niet of dat dit een eigenschap is wat de meer Europees geleverde toestellen hebben ipv de Chinese toestellen?
De iPhone batterij heeft ook 4 connectoren, de batterijen die ik heb hebben allemaal 3 connectoren.

Is er een manier om dit te testen zonder de batterij te slopen?

[ Voor 6% gewijzigd door Markos op 11-12-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:41:
[...]

Echt? Is dat niet makkelijker om dat in de telefoon zelf in te bouwen ipv in de batterij?
Als ik opzoek ga op google kom ik alleen een iPhone batterij tegen waarbij ze het over de chip hebben:
[afbeelding]

De batterijen die ik heb liggen komen uit Chinese toestellen (Cubot en iOcean). Ik weet niet of dat dit een eigenschap is wat de meer Europees geleverde toestellen hebben ipv de Chinese toestellen?
De iPhone batterij heeft ook 4 connectoren, de batterijen die ik heb hebben allemaal 3 connectoren.

Is er een manier om dit te testen zonder de batterij te slopen?
om eerlijk te zijn.. geen idee hoe je dat zou kunnen testen...

wel een spinsel.. als je weet hoeveel mA het apparaat waar ze uit komen uit de accu kan trekken.. bv 450mA..
zou je er een "load" aan kunnen hangen welke je steeds iets meer stroom laat trekken? bv 500/550/600 etc
de protection zou er op den duur in moeten grijpen.. en het lijkt mij niet dat als een apparaat rated is voor wederom bv 450mA de accu op het dubbele zit

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Hmm.. Stel dat de batterij inderdaad al protected is, kan het dan kwaad als ik voor de zekerheid toch zo'n protective TP4056 boardje erachter hang?

Kan zo'n boardje überhaupt er aan verbonden worden? Ik weet niet in hoeverre zo'n telefoon batterij gelijkenis toont aan een 18650 en in hoeverre dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:40

thijsco19

KTM 990 SMT

Vandaag toevallig een stukje over Li-Ion batterijen getypt in her zaklampen topic.
thijsco19 in "Het grote (LED-)zaklampentopic"

Overigens, @Wesle, mocht je er een overhebben heb ik wel interesse. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door thijsco19 op 11-12-2015 22:23 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

thijsco19 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 22:20:
Vandaag toevallig een stukje over Li-Ion batterijen getypt in her zaklampen topic.
thijsco19 in "Het grote (LED-)zaklampentopic"

Overigens, @Wesle, mocht je er een overhebben heb ik wel interesse. ;)
informatief stukje!

Kun je met zo'n protected TP4056 ook 18650's parallel gebruiken met een verschillende wear en/of verschillende capaciteiten?
Als dat kan, wat zijn dan de mogelijke invloeden hiervan?

Of om het nog spennender te maken ;) kun je ook 18650 en telefoon accu's parallel schakelen aan zo'n TP4056

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:40

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik ben niet zo bekende met die tp4056 met protectie, zou dus niet weten wat het doet oid.
Betreft li-ion parallel, je wilt eigenlijk zoveel mogelijk de zelfde cellen gebruiken.
Verschillende capaciteiten zou ik dus niet aanraden, een 18650 met een telefoon accu zou ik al helemaal niet doen.
Uiteraard als alle cellen een protectie PCB gebruiken worden ze beschermd, maar waarom zou je risico willen lopen?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

De 18650 komen uit dezelfde laptop accu en zijn dus zonder protectie. Wel dezelfde cellen dus, maar misschien verschil in wear? Telefoon accu zit denk ik (?) geen protectie op.

De rede van deze ongebruikelijke combinatie is het gebrek aan ruimte. Ik denk dat ik 2x 18650 kwijt kan, maar geen 3e. Maar misschien wel nog 1 extra platte telefoon accu. Misschien zelfs 2

Het is een low low low budget idee met materiaal wat ik heb liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:29:
De 18650 komen uit dezelfde laptop accu en zijn dus zonder protectie. Wel dezelfde cellen dus, maar misschien verschil in wear? Telefoon accu zit denk ik (?) geen protectie op.

De rede van deze ongebruikelijke combinatie is het gebrek aan ruimte. Ik denk dat ik 2x 18650 kwijt kan, maar geen 3e. Maar misschien wel nog 1 extra platte telefoon accu. Misschien zelfs 2

Het is een low low low budget idee met materiaal wat ik heb liggen
meer dan 2800mA per cel ben ik niet tegen gekomen uit een laptop accu.. maar ze zijn er gewoon van 3500mA ( gewoon nederlandse leverancier )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

SMSfreakie schreef op zondag 13 december 2015 @ 23:07:
[...]

meer dan 2800mA per cel ben ik niet tegen gekomen uit een laptop accu.. maar ze zijn er gewoon van 3500mA ( gewoon nederlandse leverancier )
Hoe kan ik zien, meten of erachter komen hoeveel mAh mijn cellen zijn?

Ik wil eigenlijk geen nieuwe cellen kopen. Het hele idee achter mijn plan is "omdat het kan" met de spullen die ik nu toch heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 13 december 2015 @ 23:18:
[...]

Hoe kan ik zien, meten of erachter komen hoeveel mAh mijn cellen zijn?

Ik wil eigenlijk geen nieuwe cellen kopen. Het hele idee achter mijn plan is "omdat het kan" met de spullen die ik nu toch heb liggen.
Staat er iets op? :-)

even een willekeurige cel uit de voorraad hier.

"Sony Energytec STG"
"US18650GR"

Google ik op die combo krijg ik als resultaat dat dit een 2550mA cell zou zijn :) toen ze hageltje nieuw waren :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Nee die ik hier heb liggen staat niets op. Op de andere die ik heb staat wel wat gedrukt, maar die liggen niet hier dus dat wordt lastig googelen ;)

Dus ik hoopte dat er een alternatieve manier is om hier achter te komen

edit: ik heb een cel gevonden met een opdruk:
kcjm2a6

google levert alleen geen info op

[ Voor 62% gewijzigd door Markos op 13-12-2015 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik_ben_Mark3 schreef op zondag 13 december 2015 @ 23:25:
Nee die ik hier heb liggen staat niets op. Op de andere die ik heb staat wel wat gedrukt, maar die liggen niet hier dus dat wordt lastig googelen ;)

Dus ik hoopte dat er een alternatieve manier is om hier achter te komen

edit: ik heb een cel gevonden met een opdruk:
kcjm2a6

google levert alleen geen info op
andere optie.. dischargen tot 3V en dan in een lader gooien die bijhoud hoeveel mA er in gepompt is :? :)

en lijkt me sterk dat er eigenlijk totaal geen verdere opdruk op zit.. maar goed niet onmogelijk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door SMSfreakie op 14-12-2015 00:35 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 18:08

dijkmane

biertje ?

heb deze cellen uit laptop accu's gehaald en ze getest door te plaatsen in een USB powerbank.
die opladen via USB lader.
dan Samsung Galaxy Tab eraan, redelijk nieuwe waarvan bekend is dat de accu 4000mAh is.
laadt USB met die cel de Tab op tot 50%, dan is die cel dus ongeveer 2000mAh.
in een Dell battery zaten 6 cellen, 2 ervan waren dood, deden <1%, de rest zat op ongeveer 25%, dus zo'n 1000mAh. was dus een echte kapotte battery.
maar een andere van een HP laptop had ik 1 dode en een paar die tot >50% laadde en dus redelijk bruikbaar zijn.
een "gewone" smartfone heeft meestal accu van 2000-2500mAh en kun je dus bijna 1x volledig laden met zo'n powerbank met laptop cel.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Wat al een leuke indicatie is.. de capaciteit van de accu waar ze uit komen :)
pak ik nu even mn eigen laptop accu ( die nog in gebruik is.. )
Ontworpen capaciteit 57720 mWh
Capaciteit Volledig opgeladen 49972 mWh
Battery Voltage 12.498 V
zit dus al wat "slijtage" aan, en de 12.5V geeft al aan dat er dus 3 cellen in serie staan.
enige wat ik zo niet kan zien is hoeveel setjes van 3 in serie geplaatste cellen er in zitten, hoewel het format van de accu geeft wel een indicatie ;)

om terug te komen op hoeveel mAh deze accu ooit was. :)

Ah = Wh / V is dus 57720Wh / 11.1V = 5200mAh. (11.1V / 3 = 3.7V = normale (gemiddelde?) spanning van 1 cel en zo staat het bij toeval ook op deze accu.. terwijl die van 12.5 -> 9.0V loopt tijdens gebruik)
5200mAh.. leuk :P ik weet dat deze accu 6 cells is (google / ervaring ;)
5200mAh / 2 = 2600mA per cel, er stonden immers 3 in serie.

en als de cellen allemaal exact even hard zouden slijten.. zou de capaciteit per cel nog rond de 2250mA liggen :)

[ Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 19-12-2015 07:29 ]

404 Signature not found

Pagina: 1