Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Mijn vrouw heeft sinds kort mijn "oude" PC. Een Intel Core i5 3570k, 16GB mem en een GigeByte GA-Z77M-D3H moederbord. Nooit problemen mee gehad. De geïnstalleerde OS is Windows 10 op een 240GB SSD (Crucial).

Sinds kort, als ze de PC aanzet boot de PC niet meer door en blijft hij steken. (zie foto). De PC geeft ook geen biepjes, en reageert nergens op. Door een harde reset te geven boot hij dan wel gewoon door. Voor de rest heeft de PC geen problemen.

Nu heb ik vanalles al gecontrolleerd, alle kabels, of de CPU en/of het geheugen er goed inzit.. etc.. kan echt niets vinden. Ze draait al de laatste firmware en heb de CMOS al een paar keer gereset.

Iemand een idee waar ik het verder in kan zoeken? Bvd

Moederbord boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Een defecte of bijna defecte ssd/hdd kan deze symptomen geven,dan heeft hij moeite met het initialiseren van de ssd.
Ik zou zeggen probeer eens met een andere schijf.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Of een andere SATA kabel. Check in het BIOS ook eens of "fastboot" enabled is ergens. Of, een bios update beschikbaar? Dan kan je die ook eens proberen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
kan zomaar zijn dat dit al eerder in het proces is, oftewel de cpu en/of geheugen..
Als je meerdere geheugenmodules hebt zou ik alles strippen en beginnen met booten met een enkele en die desnoods in meerdere slots proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Hij heeft nog niet gepiept of zelfs geheugen geteld, komt de initialisatie van storage niet later in het boot proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan doe je de standaard hardware troubleshooting: strip 't systeem kaal en voeg langzaam onderdelen toe totdat 't niet meer werkt. Wil 't met CPU, monitor, toetsenbord en 1 latje geheugen al niets doen, dan heb je een ergens een dood onderdeel, mogelijk het moederbord. Als de CPU kapot is, krijg je meestal geen beeld.

Hoe lang heeft het systeem uit gestaan? Zie je iets op het moederbord dat niet klopt, zoals bolle elco's?

[ Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 24-11-2015 20:16 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Heb je al geprobeerd om zonder fastboot op te starten?
Te vinden onder energie instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Hero of Time schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:15:
Dan doe je de standaard hardware troubleshooting: strip 't systeem kaal en voeg langzaam onderdelen toe totdat 't niet meer werkt. Wil 't met CPU, monitor, toetsenbord en 1 latje geheugen al niets doen, dan heb je een ergens een dood onderdeel, mogelijk het moederbord. Als de CPU kapot is, krijg je meestal geen beeld.

Hoe lang heeft het systeem uit gestaan? Zie je iets op het moederbord dat niet klopt, zoals bolle elco's?
Vervelende is, is dat het systeem al kaal is. Het is echt alleen maar een MB/CPU/Mem/SSD. Ik vermoed dat het niet de SSD kan zijn omdat de boot sequence na de biep komt. Daarbij doet het zich niet altijd voor.

Ik heb in mijn level al honderden PC's gefixed, dus ik ken de stappen.. wat ik alleen niet kan vinden welke onderdelen doorlopen worden voordat het moederbord een piep afgeeft. Dan ik gerichter zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, SSD kan nog los. Als die allerlei vage dingen doet op de SATA poort dan komt het systeem ook niet door z'n POST heen. Dus Google eens op die term, dan weet je wat 't systeem zoals doet. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1