Knappe router gezocht voor in nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 09:35
Hallo allemaal,

Het is eindelijk zo ver, ik ga volgende week samenwonen en we hebben een leuk huisje van bekenden kunnen huren :) Echter, betekent dat ook dat mijn hele hebben en houden aan IT/netwerk ook gaat veranderen en ik het "serverpark" (val wel mee O-) )bij mijn ouders moet laten.

Ik zoek een nieuwe router die ons trouw kan dienen in het nieuwe huis. Echter is er behoorlijk veel keus en ligt alles qua features redelijk dicht bij elkaar. Daarom richt ik mij tot de tweakers community met de u wel bekende shout: HELP!! :P

Zou iemand advies kunnen uitbrengen die wat dieper in de materie zit?

De situatie:

- Het huis is een tussenwoning in een redelijk dorp, 5GHz is dus sowieso de standaard
- Het telt drie verdiepingen, een woonkamer/keuken (hele onder verdieping), 3 slaapkamers + badkamer op de eerste en een zolder. Bij voorkeur hebben wij goed bereik door het hele huis. De plaatsing van de router maakt niet zoveel uit want overal zitten al kabels door de muren.
- Wij krijgen 250/250 glasvezel, dus AC wifi is wel nodig
- Verder ben ik iets meer dan een huis-tuin-keuken gebruiker. Ik knutsel nog wel eens graag en zoek meer mogelijkheden om dingen te automatiseren in het huis en/of veel in eigen beheer te doen. Er is sowieso een server waar PLEX, mail, kleine webserver en owncloud op draait. Verder zal er hier en daar nog wel eens een raspberry hangen. PS4, gaming PC + PC vriendin, smarttv en smart receiver zijn ook van de partij, naast de smartphones en tablets 8)7 Dus 1GBps poorten lijkt mij ook handig.

Mocht ik nog belangrijke informatie zijn vergeten, please let me know en ik zal het zsm aanvullen. Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zelf ben ik geen expert op het gebied van routers, maar ik weet wel dat er tal van routers zijn die de functies bieden die jij zoekt.

Wellicht dat de volgende routers je een beeld kunnen geven waar je naar op zoek bent.

pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)

pricewatch: Asus RT-AC87U Zwart

Allebei goede 5GHZ ondersteuning, met de mogelijkheid om het e.e.a. in de router te wijzigen.
Daarnaast beschikt de router ook over 1gigabit poorten.

[ Voor 20% gewijzigd door dennisk. op 24-11-2015 10:25 ]

Reviews

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Rijtjeshuis en meerdere verdiepingen en snelheid houden betekent voor mij vooral meerdere AP's (twee) en switches gebruiken. Modem mag gewoon die van de ISP zijn of je moet meteen je server daarvoor ook inzetten. Je kan het zo gek maken als je wilt, maar met een router AP ga je niet de wifi performance halen die je wenst. (of die kans is heel plein, test eerst eens hoeveel AP's er in de buurt zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:45
Glasvezel van KPN?

Kijk dat eens naar hun wifi versterker:
https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

Voor 50 tientjes een AC AP, met switch poorten voor elke verdieping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ubiquiti, EnGenius, Netgate, Routerboard, Mikrotik. Dat zijn de merken, wat je gaat kopen maakt dan niet uit, meer budget = meer features en meer performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
ik sluit me hierbij aan, alleen bij meerdere accesspoints zou ik gaan voor de: pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port Dan heb je niet meerdere Poe injectors nodig :)
Let wel, de edgerouters zijn niet je gemiddelde router kwa instellingen, zo uit de doos zal deze niets doen! Lees je dus even goed in.

[ Voor 7% gewijzigd door Axewi op 24-11-2015 16:25 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 09:35
Dank allemaal voor de reacties en suggesties!! :) I

Glasvezel is van Caiway en er is alleen maar een glasmodem (zonder wifi), op zich ook wel beter, hoef al die meuk van de provider niet. Kortom jullie suggestie:

- Router + APs

Hoeveel ga ik er nodig hebben en wat is prijs technisch het interessantste? Even kijkend naar jullie links gaat dit dus gauw richting de €300 + minimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
Flight777 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:04:
Dank allemaal voor de reacties en suggesties!! :) I

Glasvezel is van Caiway en er is alleen maar een glasmodem (zonder wifi), op zich ook wel beter, hoef al die meuk van de provider niet. Kortom jullie suggestie:

- Router + APs

Hoeveel ga ik er nodig hebben en wat is prijs technisch het interessantste? Even kijkend naar jullie links gaat dit dus gauw richting de €300 + minimaal?
€220,- als je 1 accesspoint doet icm de edgerouter lite.

Ik heb exact dezelfde config als jij (caiway 250/250 met alleen glasmodem) ik heb gekozen voor dit:

1x pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port
2x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) (1 beneden en 1 op de eerste verdieping)

totaal aldus de pricewatch: +/- €480,-

Dit zou je dus kunnen beperken door de volgende setup te doen:
1x pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
2x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

totaal aldus de pricewatch: +/- € 350,-

Zodra je naar 3 accesspoint gaat (zolder) dan moet je even kijken, vaak heeft Ubiquiti een 3 pack.
Met de edgerouter lite kom je dan wel een poort tekort dus zal je ook een goedkope ( €30,- ) gigabit switch moeten halen.

ps: de aangeraden edgerouter X pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X zou ik niet doen ivm de troughput zie ook de site van ubiquiti: https://www.ubnt.com/products/#all/routing

[ Voor 6% gewijzigd door Axewi op 25-11-2015 12:07 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Pagina: 1