[html/css/php] Text editor voor leerlingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:23
Dag tweakers,

Binnen kort ga ik les geven aan 1e jaars op mijn school in het maken van websites. Hiervoor wil ik beginnen met het leren van de basis html vaardigheden. Ik gebruik zelf Vim om websites te maken (ik hou van vim) maar ik zoek eigenlijk een editor die iets gemakkelijker in gebruik is. Daarom ben ik hier nu met de vraag welke text editor jullie hiervoor aan zouden raden.
Hij moet op windows werken en verder goed werken met html css en php.

Mvg
Dany

Edit:
Pc's zijn hp workstations met i5-2400S (geloof ik) en 4gb RAM

[ Voor 7% gewijzigd door peize9 op 24-11-2015 12:09 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:46
Kladblok, Notepad++

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorgaldir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 22:52

Dorgaldir

Creature of the web

Notepad++ is een hele goeie, gebruik die zelf ook meestal.

Just me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:24
Ik gebruik zelf grotendeels Dreamweaver. Maar om losse code aan te passen gebruik ik kladblok.

Wat ik aan zou raden is overigens Notepad++ als editor als je alleen code schrijft zonder tussenkomst van andere programma's.
Volgens mij geeft Notepad++ ook kleuren aan voor verschillende delen en dat is erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
Ik zou deze kiezen:

Visual Code https://www.visualstudio.com/en-us/products/code-vs.aspx

Notepadd++ is leuk maar voor ontwikkeling heb je mijn inziens meer nodig, Sublime Text of Atom is ook leuk, maar inmiddels is Visual Code de top :)

Het is gratis en bied ook de perfecte integratie met een Versiebeheer als GIT. Ik zou je zeker aanraden om deze uit te proberen. >:)

[ Voor 21% gewijzigd door adis op 24-11-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertjuuhh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 14:51
Aptana is een editor die je code herkent en ook automatisch kan aanvullen in php

http://www.aptana.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:32
Misschien een classroom license aanvragen voor Webstorm?

[ Voor 38% gewijzigd door azerty op 24-11-2015 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:40

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Waarom heb je het over één editor?
Alsof een programma voor alle verschillende leerlingen hetzelfde zal werken...?

Zijn leerlingen ook altijd verplicht in Microsoft Word te schrijven, en wordt het hen verboden in OpenOffice Writer een werkstuk te schrijven?

Punt is hooguit dat het zinnig kan zijn als leerlingen bv een zicht krijgen op de markup-code die achter html steekt, en bv het idee dat css vaak via 'selectors' werkt, waarbij visuele styles geknoopt worden aan een of meerdere HTML-elementen..

met welk programma lerlingen dat doen, is deels een kwestie van een andere aanpak... sommigen personen zullen erg geholpen zijn met een visuele editor, waarin ze kunnen klikken en slepen, mits deze maar een goed bereikbare codeview heeft en niet gebaseerd zijn op standaard templates of voorgedefinieerde structuren.

simpele textbased code-editoren, met syntaxhighlighting kunnen handig zijn om jonge personen ook een eerste introductie in HTML-code te geven..

Ik zo hooguit mensen die net beginnen afraden te straten met een complete ontwikkel-omgevingen of IDE's aangezien deze vaak sdusdanig veel functionaliteiten bieden dat ze misschien deels meer bezig zijn het programma te leren kennen en niet gewoon het basis-principe van code..

Overigens, toen ik ooit begin met het leren van HTML (ruim 20 jaar terug) was het voor mij gevoelsmatig erg handig dat ik heel vroeger met de textverwerker Wordperfect 4 gewerkt had die zelf ook een soort van 'code-view' had ('Reveal Code') waar je binnen een text de markup kon tonen en aanpassen door een sneltoets te drukken..
Dat 'principe' is ookd e basis van HTML en volgens mij is het bij beginnelingen vooral belangrijk dat mensen _dat_ leren... niet enkel specifieke commando's in één specifiek programma leren uit te voeren, maar het dorkrijgen wat de functionele basis van bv een opmaak-taal is

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-10 17:41
azerty schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:49:
Misschien een classroom license aanvragen voor Webstorm?
Als je ook PHP wil doen, kan je misschien beter PHPStorm gebruiken: https://www.jetbrains.com/buy/classroom/?product=phpstorm

Phpstorm werkt wel prettig, maar weet niet wat voor computers ze gebruiken? Phpstorm is natuurlijk een stuk zwaarder als Notepad++.

Voor de basis werkt Notepad++ prima, maar een IDE zoals Phpstorm kan wel wat frustraties voorkomen (syntax errors, niet matchende tags, kleur indicatie in css, foutmelding bij invalid css properties etc).

En hoe gaan ze met PHP werken? Want als je dat via FTP naar externe server doet, is Notepad++ weer minder handig.

Alternatief voor Notepad++ kan ook Atom.io zijn: https://atom.io/ Weet alleen niet hoe stabiel/volwassen dat tegenwoordig is.
RM-rf schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:58:

Zijn leerlingen ook altijd verplicht in Microsoft Word te schrijven, en wordt het hen verboden in OpenOffice Writer een werkstuk te schrijven?
Het is wel zo handig om tijdens de lessen allemaal hetzelfde pakket te gebruiken, zodat je voor de klas iets kan voordoen en ze dat kunnen volgen. En als ze vragen hebben hoe ze iets doen, is het wel handig als je er zelf ook ervaring mee hebt, en dat gaat niet als iedereen een ander pakket gebruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door Barryvdh op 24-11-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

[..]
Waarschijnlijk wel? Tenzij ze een PDF inleveren is dat natuurlijk ook wel handig. Het verschil in uiterlijk tussen OO en Word voor hetzelfde document is best groot.

Tijdens mijn Informatica opleiding werd er ook wel aangegeven dat de docent voorkeur had voor Eclipse bij JAVA, anders is het voor de docent echt een drama om al die projecten te importeren die uit 10 verschillende IDE's komen etc. en sommige uitleg was ook gebaseerd op die IDE.

Met HTML zal dat wel meevallen, maar als je wilt dat de leerlingen iets leren over HTML is het misschien niet handig om toe te staan dat ze Dreamweaver gebruiken om zo een site bij elkaar te slepen?

Ik vermoed dat Notepad++ voor het begin meer dan genoeg zal zijn, inderdaad geen gedoe met projecten, functies die ze nooit gaan gebruiken etc.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik Geany http://www.geany.org/ omdat mijn PC op GNU/Linux draait en deze ook werkt op Windows

Op Windows kan je alleen niet de geavanceerde zoek functies gebruiken omdat je daarvoor wat tools op Windows moet installeren (grep, php, jslint, csslint).

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 24-11-2015 11:46 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Ik doe eigenlijk alles met Sublime Text 3 (http://www.sublimetext.com/).

Kan ook code aanvullen voor html/php etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 12:17

killercow

eth0

Ik zou voor een gratis, opensource editor gaan die multiplatform is.

Het heeft geen enkele zin om leerlingen een omgeving aan te leren die straks geld kost, niet werkt op hun platform of choice, of domweg niet meer te koop is.

Daarnaast, blijf weg uit de buurt van dreamweaver en andere wysiwyg editors, je wilt ze de taal leren, niet de knopjes. Deze leerlingen moeten nog 40 jaar vooruit, en tjah dan is het daadwerkelijk begrijpen van wat de html/css/js nodig heeft het enige dat telt. Welke knopjes je daarvoor moet indrukken beyond die op je toetsenbord is een volkomen onzinnige educatie.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:12
Alsof een programma voor alle verschillende leerlingen hetzelfde zal werken...?[...]
Als docent wil je niet telkens bezig zijn met editor-specifieke vragen te beantwoorden. Als je dat al kan. Het is dus bijzonder praktisch om gewoon een editor voor te schrijven. Als een student/scholier hier dan vanaf wil wijken kan dat natuurlijk, maar dan wel met de waarschuwing dat je niet telkens bezig gaat zijn met problemen in de editor op te lossen. Daar is zo'n vak niet voor.

Overigens zou ik zelf een editor aanraden die daadwerkelijk kan aangeven wanneer de html incorrect is. Maar dan wel op aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Barryvdh schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:17:

Het is wel zo handig om tijdens de lessen allemaal hetzelfde pakket te gebruiken, zodat je voor de klas iets kan voordoen en ze dat kunnen volgen. En als ze vragen hebben hoe ze iets doen, is het wel handig als je er zelf ook ervaring mee hebt, en dat gaat niet als iedereen een ander pakket gebruikt.
Punt is dat je dan dus les gaat geven in het gebruik van dat programma, en je concentreert op specifieke handelingen of werkwijze die kennelijk dat programma oplegt.
Ik heb de indruk dat dat nutteloos is en vooral een hoop verwarring kan scheppen.
Zo heel veel te 'leren' aan HTML is er verder niet, maar wel is het basisprincipe erg belangrijk en zald e basis vormen voor veel zaken die mensen later kunnen ervaren als ze met projecten die op webtechnieken gebaseerd zijn te maken krijgen..

Als je dan specifiek je wilt beperken tot een sèpecifiek programma, zou ik kiezen voor vooral een erg simpele texteditor, syntaxhighlighting en verder geen functionaliteiten die mensen erbij zouden moeten 'leren'.. juist om te voorkomen dat mensen dit zien als het leren van 'editor-X' en niet gewoon 'basiscursus HTML/CSS..

Ik zou verder ook helemal geen eisen stellen wat betreft een eventuele editor die mensen zelf moeten gebruiken.. als iemand dan een visuele editor gebruikt en daar hetzelfde of meer/beter me kan omgaan als iemand met een basic text-editor, waarom zou je dat dan gaan afkeuren?

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:52
Notepad++ en Sublime Text zijn mijn gratis favorieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Als ze het moeten in leveren... dan wel ja.
Maar ik snap wat je bedoeld. Ik wil alleen iets simpels hebben om ze aan te bieden en de basics te leren. IK laat ze verder vrij in wat ze daarna willen kiezen. Of ze door willen gaan met bijvoorbeeld notepad++ of dat ze ook Vim willen gebruiken of iets anders.
Barryvdh schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:17:
[...]

Als je ook PHP wil doen, kan je misschien beter PHPStorm gebruiken: https://www.jetbrains.com/buy/classroom/?product=phpstorm

Phpstorm werkt wel prettig, maar weet niet wat voor computers ze gebruiken? Phpstorm is natuurlijk een stuk zwaarder als Notepad++.
Hp workstations met een i5 2400S en 4gb ram geloof ik.
Het lijkt me wel wat om phpstorm te gebruiken, ik ken het verder niet maar ik zal er even naar kijken. php staat ook niet echt op de hoogste prioriteit omdat dat pas later komt. Eerst de basics met html. Het leek mij alleen wel handig als er dus een editor was die het alvast wel aan kon.
killercow schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:51:
Daarnaast, blijf weg uit de buurt van dreamweaver en andere wysiwyg editors, je wilt ze de taal leren, niet de knopjes. Deze leerlingen moeten nog 40 jaar vooruit, en tjah dan is het daadwerkelijk begrijpen van wat de html/css/js nodig heeft het enige dat telt. Welke knopjes je daarvoor moet indrukken beyond die op je toetsenbord is een volkomen onzinnige educatie.
klopt. was ik ook niet van plan. Ik leer ze inderdaad de taal, niet de knopjes.Ik hoop dat zij er later wat mee willen gaan doen. maak daar trouwens gerust 50 jaar van, de klas waarmee ik dit ga doen is MYP 1 op een International school... die kinderen zijn ~12 jaar. ben gevraagd door een leraar design om hun dit te geven.

Ik wil iedereen ook nog even bedanken voor het reageren :)

Ik kijk sowieso nog even naar php storm want ik weet echt niet wat dat is. Maar ik denk dat ik dan gewoon begin met notepad++ en daarna maar kijk als het niet meer lukt met notepad++.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

xAndyx schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:48:
Ik doe eigenlijk alles met Sublime Text 3 (http://www.sublimetext.com/).

Kan ook code aanvullen voor html/php etc.
Hoe dan? Het enige wat Sublime kan (wel gave editor btw, gebruik m ook) is autocomplete met woorden die voorkomen in het bestand, en niet bijv tonen wat een class (in een andere file) allemaal voor methods bezit.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-10 17:41
RM-rf schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:03:
[...]

Punt is dat je dan dus les gaat geven in het gebruik van dat programma, en je concentreert op specifieke handelingen of werkwijze die kennelijk dat programma oplegt.
Ik heb de indruk dat dat nutteloos is en vooral een hoop verwarring kan scheppen.
Zo heel veel te 'leren' aan HTML is er verder niet, maar wel is het basisprincipe erg belangrijk en zald e basis vormen voor veel zaken die mensen later kunnen ervaren als ze met projecten die op webtechnieken gebaseerd zijn te maken krijgen..

Als je dan specifiek je wilt beperken tot een sèpecifiek programma, zou ik kiezen voor vooral een erg simpele texteditor, syntaxhighlighting en verder geen functionaliteiten die mensen erbij zouden moeten 'leren'.. juist om te voorkomen dat mensen dit zien als het leren van 'editor-X' en niet gewoon 'basiscursus HTML/CSS..

Ik zou verder ook helemal geen eisen stellen wat betreft een eventuele editor die mensen zelf moeten gebruiken.. als iemand dan een visuele editor gebruikt en daar hetzelfde of meer/beter me kan omgaan als iemand met een basic text-editor, waarom zou je dat dan gaan afkeuren?
Voor HTML maakt het ook niet zoveel uit, maar als je daarna verder wil met PHP kan een IDE als PHPStorm/Netbeans wel handiger zijn. Project overview met je bestanden, autocomplete, jump to function etc. En het is ook niet alsof je werkwijze in Notepad++ en Phpstorm veel anders zijn, je schrijf in principe alles zelf, geen visual editor of rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Barryvdh schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:50:
[...]

Voor HTML maakt het ook niet zoveel uit, maar als je daarna verder wil met PHP kan een IDE als PHPStorm/Netbeans wel handiger zijn. Project overview met je bestanden, autocomplete, jump to function etc. En het is ook niet alsof je werkwijze in Notepad++ en Phpstorm veel anders zijn, je schrijf in principe alles zelf, geen visual editor of rare dingen.
vast,
Enkel, ik betwijfel sterk of in dit geval bij 12-jarigen die een algemeen 'introductiecursusje' krijgen het erg zinnig is al hen gelijk voor te bereiden op een nu al vastgelegd traject waarin ze programmeurs zouden moeten worden en ze kennelijk dat ene programma dat je hen nu voorschrijft tot ind e details moeten leren kennen..

Mij lijkt het realistisch om te concentreren op de basis en darbinnen past dus geen 'Pakket' met een ongekende hoeveelheid functionaliteiten en toekomstige mogelijkheden waar ze vast veel aan gaan hebben in de toekomst, misschien ooit.

Juist door heel duidelijk aan te geven hen 'geen' software te leren, maar bepaalde basisprincipes van Opmaaktalen (wat ook een basis is die uiteindelijk voor egrip van een preprocessor als PHP nuttig is), biedt je imho meer mogelijkheden...

Zowel voor de lerlingen die misschien veel moeite zullen hebben de basis-principes te begrijpen en voor wie het al een hele grote stap is bv met een visuele editor wat bij elkaar te slepen en dan in de codeview te fine-tunen...
of bv bepaalde jonge leerlingen die zelf al veel ervaring hebben en misschien allang zich een bepaalde IDE aangewend hebben en voor wie het eerder zou storen hen als docent een ander pakket op te dringen.

Imho is het juist daarom ook belangrijk _geen_ voorgeschreven editor op te leggen... hooguit een advies te beginnen met een erg 'lowkey' simpele textprocessor met syntax-highlighting voor het overzicht, als mensen die voorkeur nog niet hebben...

als je leert jongleren begin je ook met twee simpele en zachte jongkleer-ballen.. gelijk te denken dat je leert jongleren met 5 brandende fakkels, omdat dat je 'eind-doel' is, is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Basic HTML tags schrijven zijn nog geen brandende fakkels. Als je wilt leren HTML-len moet je leren HTML-len. Niet dreamweaver oid leren. Dat kan je ook gewoon in word doen, dat heeft dan nog weinig verschil als je alleen wysiwyg editors gebruikt.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zweer alweer een hele tijd bij Sublime Text. Meest kale, snelle, flexibele en uitbreidbare editor die ik tot op heden ben tegengekomen. Basis versie is zo kaal, zit geeneens een print functie ingebouwd...

Editor doet alleen wat ik wil, en meer ook niet. Geschikt voor zo'n beetje iedere programmeer/script taal.

@Guillome: Ik neem aan dat je de design view van Dreamweaver bedoeld? Gezien d'r met het code gedeelt niets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:59
Voor je eerste HTML-code moet je niet gelijk met auto-aanvul software beginnen. Ik zou ze gewoon lekker in Notepad++ laten beginnen. Daar begonnen we op het HBO in het eerste lesje ook mee.

Later stapten we over naar Netbeans, al zou ik tegenwoordig naar een IntelliJ-achtige oplossing neigen, omdat steeds meer software dat ook gebruikt (Android Studio, for example). Zelf gebruik ik tegenwoordig altijd PHPStorm voor weboplossingen.
Wil je geen IntelliJ, dan zou ik ze de GUI van Visual Studio aan gaan leren.

Maar nogmaals, bovenstaande is behoorlijk geavanceerd voor wat ze er mee willen. En je wil toch dat ze de basis goed leren, dan moet je imo beginnen met de meest basic 'editors' als Notepad++.
Edit: SublimeText hierboven is ook een prima alternatief voor Notepad++.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 24-11-2015 13:52 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang het GEEN WYSIWYG editor is is het prima, daar leer je niets van en de code die dit oplevert is gewoon brak.

dus inderdaad: Sublime, Geany, Notepad++

Er is echter ook wat voor te zeggen om meteen good-practices aan te leren als het organiseren van assets / projecten / scripts etc en misschien ook versiemanagement.

Ik wou dat ik dat ook geleerd had op mijn opleiding in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:51:
Zolang het GEEN WYSIWYG editor is is het prima, daar leer je niets van en de code die dit oplevert is gewoon brak.
Visuele editors hoeven an sich geen probleem te zijn en kunnen erg leerzaam zijn..
zeker als zulk een editor een gecombineerde visuele aanzicht samen met een code-aanzicht aanbied, kan het voor beginners erg snel inzichtelijk maken _hoe_ HTML functioneert en hoe een browser van die html-broncode een visuele website genereert...

De tijden dat visuele editor altijd zulke brakke code opleverden (GoLive en Frontpage waren berucht vroeger) ligt ver achter ons, en was eigenlijk ook een gevolg van de onvolwassen document-object--modellen uit de pre-DOM-fase... juist DOM maakt het erg goed mogelijk dynamisch elementen te selecteren en toevoegen/verwijderen

Ik zou het bv voor een goed les-systeem ook aanraden om leerlingen te leren debuggen in de devtools van bv Chrome, Firefox, Safari en Edge...
dus in een bestaande html-website de codeview te openen en bv bepaalde fouten hierin op te zoeken en herstellen of aanpassen.

Ook dat is op een visuele wijze bepaalde fouten in broncode opzoeken, en imho een belangrijke basis-kennis/kunde van mensen die met web-technieken werken (niet aleen de developpers maar binnen webprojecten zijn er vaak ook een hoop mensen betrokken die niet zelf developpers zijn, maar waarvoor een goed begrip van deze technieken wel belangrijk kan zijn).
Een heel kleine minderheid van zulke personen die deze lessen volgen zullen vermoedelijk werkelijk verdergaan met programmeren, maar inzicht in bepaalde web-technieken kan wel voor iedereen handig zijn...
Zolang er maar geen romantisch cliché-beeld van programmeren geschept word alsof dat enkel over ondoorzichtelijke lange brokken code gaat (ik vind het nooit een goed teken als iemands code er 'geheimzinnig' of onoverzichtelijk uitziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 18:00
Ik zou ook Sublime Text aanraden. Misschien met een basale syntax checker ala https://packagecontrol.io/packages/PHP%20Syntax%20Checker

Een IDE als eclipse is in mijn ogen alleen maar verwarrend voor leerdoeleinden als de basis er nog niet inzit.

Als andere optie is misschien het wel handig om juist geen editor te geven. Maar ze iig wat html/css/js ervaring mee te geven met bijvoorbeeld codepen.io. Helaas mis je dan wel php, maar met wat ajax erbij lijkt mij dat wenselijker dan lappen html/css/js/php dwars door elkaar heen.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RM-rf ... daar zit wat in ... echter blijft een visuele editor een foefje.

Ik heb dreamweaver al heel lang niet aangeraakt dus kan niet echt zeggen of het beter geworden is maar ergens betwijfel ik dit.

Ook mis ik je punt met betrekking tot de DOM en het genereren van slechte / onoverzichtelijke HTML door visuele editors.

Leren debuggen is zeker een goed punt ... maar dat geldt eigenlijk voor alles wat met techniek / programmeren te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
https://atom.io/ (!!!)

Wanneer er OOP PHP projecten geschreven gaan worden dan is PhpStorm heel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 16:11
Zoals hierboven al genoemd: Atom. Ontzettend fijne, mooie en snelle editor. Je kunt packages toevoegen, themes (die er tenminste gelikt uit zien. Material design bijv). De auto aanvulling vind ik bijzonder prettig, typ div en hij vult de rest aan. Typ htm, druk op en enter en boem je hebt een HTML template. Zo zijn er nog veel meer geinige dingen. :)

Is volgens mij gebouwd met HTML5, door een team van Github.

[ Voor 3% gewijzigd door Luca op 24-11-2015 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlasDev
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 16:26
Heb vroeger altijd notepad++ gebruikt, maar ben nu geswitched naar atom (https://atom.io/), ga nu nooit meer terug. ik vind het geweldig. Werkt geweldig met GitHub samen (niet heel belangrijk met eerste klassers). Het koste me wel even om er aan te wennen (de opzet is iets anders), maar ik denk dat ik nu bijna twee keer sneller werk.

De volgende packages gebruik ik:
- minimap
- minimap-codeglance
- minimap-find-and-replace
- minimap-git-diff
- color-picker
- minimap-hide
- autocomplete (zit er standaard bij?)

styling:
- atom-material-syntax
- atom-material-ui

Off topic:
Voor het eerst in mijn leven iemand met exact dezelfde naam, OP _/-\o_

- AtlasDev
(Dany)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
AtlasDev schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:52:
Heb vroeger altijd notepad++ gebruikt, maar ben nu geswitched naar atom (https://atom.io/), ga nu nooit meer terug. ik vind het geweldig. Werkt geweldig met GitHub samen (niet heel belangrijk met eerste klassers). Het koste me wel even om er aan te wennen (de opzet is iets anders), maar ik denk dat ik nu bijna twee keer sneller werk.
[..]
Inderdaad een super editor, gebruik hem op Arch Linux. :)
Tot nu toe geen crashes, en ik leer elke dag wel weer een handig trucje of hulpmiddel om mijn werk sneller te doen. :D

@TS: Ik snap niet waarom er zo'n nadruk wordt gelegd op de editor btw. en waarom je VIM de voorkeur geeft. Hoever is je kennis? Niet om iemand op zijn kennis te pakken, maar VIM kan je een beginnende gebruiker niet aandoen, liever nano dan. Maar je lees al dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft. ;)

Ik hoop echt dat je de 'kids' iets kan leren, want de meeste opleidingen (en inzet) is vaak niet top. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
HollowGamer schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:56:
Inderdaad een super editor, gebruik hem op Arch Linux. :)
Tot nu toe geen crashes, en ik leer elke dag wel weer een handig trucje of hulpmiddel om mijn werk sneller te doen. :D

@TS: Ik snap niet waarom er zo'n nadruk wordt gelegd op de editor btw. en waarom je VIM de voorkeur geeft. Hoever is je kennis? Niet om iemand op zijn kennis te pakken, maar VIM kan je een beginnende gebruiker niet aandoen, liever nano dan. Maar je lees al dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft. ;)

Ik hoop echt dat je de 'kids' iets kan leren, want de meeste opleidingen (en inzet) is vaak niet top. :X
Ik wou juist geen Vim gebruiken... ik gebruik dat zelf.

En ik zit nu te twijfelen, als atom beter is vind ik dat ook best. Op het gebied van editors weet ik niet erg veel.. vim heb ik genoeg aan :P maar niet echt aan te raden voor kinderen. Vandaar de topic, ik wil geen dreamweaver of iets dergelijks gebruiken, het gaar echt om de code.

Maar ik denk nu dus, Notepad++ of Atom of sublime. Welke lijkt jullie het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
peize9 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 00:40:
[...] Notepad++ of Atom of sublime. Welke lijkt jullie het beste?
Dat is dezelfde vraag als "Welke voetbalclub lijkt jullie het beste"?

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 25-11-2015 02:27 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou het even wat breder trekken:

- Sla complete IDE's over, dan leer je meer
- Maar gebruik geen notepad, iets meer en een beetje FOSS kan geen kwaad
- Neem een greep uit populaire cross-platform editors, bijv. Atom, Sublime, Brackets, LightTable, UltraEdit
- Optie: Gebruik eerst een specifieke editor, maar laat leerlingen daarna zelf kiezen wat ze fijn vinden

Zodra je in een IDE gaat zitten, of CLI-only, of een single-platform of extreem closed editortje, maak je het moeilijk om er op de lange termijn veel uit te halen, het thuis te gebruiken, of eenvoudig te switchen. Als je na een jaar Brackets bijvoorbeeld besloot dat Sublime Text of Atom beter zou zijn, dan kan je makkelijk overstappen. Van PHPStorm naar Aptana ofzo gaat een stuk moeilijker. Dreamweaver of Visual Studio duwen je ook heel snel een stramien waar je gewoon weinig migratie opties aan over houdt.

Ik zou qua opzet in deze volgorde kijken naar editors:

- SublimeText (sneller, stabieler)
- Atom (grotere dev base, actiever, community+commerciële backing)
- Brackets
- Notepad++ (want hij werkt op Windows nou eenmaal goed)
- De rest aan editors daarna pas
- Daarna pas een IDE

Ik gebruik zelf Atom, SublimeText, Visual Studio (in een VM of RDP sessie meestal), en Xcode door elkaar heen, zit ook vaak genoeg in vim en soms zelfs in nano te werken. Uiteindelijk zou je naar een niveau moeten werken waar de editor er niet meer toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Guillome schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:46:
[...]
Hoe dan? Het enige wat Sublime kan (wel gave editor btw, gebruik m ook) is autocomplete met woorden die voorkomen in het bestand, en niet bijv tonen wat een class (in een andere file) allemaal voor methods bezit.
Ik bedoelde aanvulling van php functies ed, maar misschien heb je hier wat aan. Sowieso kan je sublime uitbreiden naar wens. Ligt er maar net aan wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

johnkeates schreef op woensdag 25 november 2015 @ 02:51:
[...]
- Maar gebruik geen notepad, iets meer en een beetje FOSS kan geen kwaad
[...]
Ik zou qua opzet in deze volgorde kijken naar editors:

- SublimeText (sneller, stabieler)
- Atom (grotere dev base, actiever, community+commerciële backing)
- Brackets
- Notepad++ (want hij werkt op Windows nou eenmaal goed)
- De rest aan editors daarna pas
- Daarna pas een IDE
[...]
"een beetje FOSS kan geen kwaad", en het eerste gegeven voorbeeld is de proprietary editor Sublime Text? Nouja, ok dan maar.
johnkeates schreef op woensdag 25 november 2015 @ 02:51:
[...]
Ik gebruik zelf Atom, SublimeText, Visual Studio (in een VM of RDP sessie meestal), en Xcode door elkaar heen, zit ook vaak genoeg in vim en soms zelfs in nano te werken. Uiteindelijk zou je naar een niveau moeten werken waar de editor er niet meer toe doet.
De editor is het meest krachtige stuk gereedschap in de toolbox van de ontwikkelaar. Een goede editor of IDE verkort de weg van het hoofd naar de verschijnende letters op het beeld. Een editor doet er voor een goede programmeur wel degelijk toe.

Mijn mening: Sublime Text, Atom, Brackets of Geany. Zelf ben ik trouwe aanhanger van Vim, maar dat is hier niet erg handig.

[ Voor 34% gewijzigd door Amanush op 25-11-2015 08:15 ]

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Amanush schreef op woensdag 25 november 2015 @ 08:11:
[...]

"een beetje FOSS kan geen kwaad", en het eerste gegeven voorbeeld is de proprietary editor Sublime Text? Nouja, ok dan maar.

[...]
Het kan geen kwaad nee. Ik schreef dan ook niet "je moet FOSS software gebruiken!!!!1!!!11oneone". Het idee is dat er nog steeds mensen rondlopen die denken dat je perse commerciële of gesloten software moet gebruiken en daarmee prima software overslaan om (soms) brakke en dure software te gebruiken die niet perse op de vraag aansluit.

Sublime Text is simpelweg sneller en stabieler dan Atom en andere CEF-based applicaties, en heeft dan wel weer commerciële support beschikbaar. Nu zal dat vast niet direct nodig zijn, maar het is iets wat je niet perse meteen moet vergeten. Er is vaak genoeg een (klein) budget beschikbaar voor dit soort zaken.
Amanush schreef op woensdag 25 november 2015 @ 08:11:
[...]
De editor is het meest krachtige stuk gereedschap in de toolbox van de ontwikkelaar. Een goede editor of IDE verkort de weg van het hoofd naar de verschijnende letters op het beeld. Een editor doet er voor een goede programmeur wel degelijk toe.
[...]
Nee, kennis en ervaring is het meest krachtige stuk gereedschap. Tot dat je op het niveau bent dat je met een setje random editors overal ongeveer hetzelfde qua efficiency kan bereiken zal je inderdaad vast zitten aan een of ander specifiek product. Het is vast heel leuk om alle obscure functionaliteit van je editor of IDE te kennen, maar na een jaar op een .NET project gezeten te hebben hoef ik Visual Studio echt een tijdje niet meer te zien hoor. Misschien een paar maanden later weer. Dat geldt net zo goed voor PHP Storm en Xcode. Met editors heb ik dat persoonlijk wat minder, Atom, Sublime, Brackets, LightTable, het is allemaal wel prima. Sure, editors die vergelijkbare functies en ondersteuning hebben zal ik eerder gebruiken dan barebones editors die 'ook een plugin voor taal xyz' hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candanz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-08-2024

Candanz

Geflipt

Ik heb mijn kunnen en doen geleerd in de standaard notepad.exe in Windows geleerd, door vaak code te kloppen zonder vele trucjes en autocompleters begrijp ik wat ik typ, en maakt het mij niet echt uit wat voor een editor ik gebruik. Dat was 12 jaar geleden. Tegenwoordig gebruik ik Sublime, en d.m.v Packages heb ik deze helemaal gecustomized zoals ik dat wil en fijn vind. Autocompletion, auto-prefixing voor css, LESS compiler, snippets, Emmet, Linters, validators, run-time compilers en themas zorgen er voor dat ik een makkelijk en snel code kan typen.

Ik raad mensen aan om juist met een simpele editor te beginnen, zodat ze juist zelf de fouten moeten gaan herkennen.

Notepad++ en Sublime zijn voor mij onmisbaar.
Ik heb een beetje een hekel aan IDE's, duren zo lang om op te starten, en vaak zit er te veel stuff in die ik toch niet gebruik, en dus eigenlijk nutteloos is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Candanz schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:44:
Ik heb mijn kunnen en doen geleerd in de standaard notepad.exe in Windows geleerd, door vaak code te kloppen zonder vele trucjes en autocompleters begrijp ik wat ik typ, en maakt het mij niet echt uit wat voor een editor ik gebruik. Dat was 12 jaar geleden. Tegenwoordig gebruik ik Sublime, en d.m.v Packages heb ik deze helemaal gecustomized zoals ik dat wil en fijn vind. Autocompletion, auto-prefixing voor css, LESS compiler, snippets, Emmet, Linters, validators, run-time compilers en themas zorgen er voor dat ik een makkelijk en snel code kan typen.

Ik raad mensen aan om juist met een simpele editor te beginnen, zodat ze juist zelf de fouten moeten gaan herkennen.

[..]
notepad.exe is in dit geval weer veel te simpel en maakt ook nog eens geen gebruik van toch een beetje de 'standaard' wat gebruikt wordt voor PHP(-programmeren). Toch vaak genoeg gezien dat de Windows-editor files weet te .. |:(

Notepad++ is wel weer de juiste instapper.

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 25-11-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Guillome schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:46:
[...]

Met de package manager kun je een boel installeren. O.a. themes en helpers. :)

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

:) Ik ken sublime best goed. Ik ken alleen geen echt goede (project)php-code autocompleter

[ Voor 3% gewijzigd door Guillome op 26-11-2015 11:02 ]

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Guillome schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:05:
:) Ik ken sublime best goed. Ik ken alleen geen echt goede (project)php-code autocompleter
Dat kan ook niet echt door de opzet van PHP
PHP:
1
2
3
<?php
$class = class_exists('customarray') ? 'customarray' : 'ArrayObject';
$instance = new $class;

Vind maar een autocomplete voor $instance->.....

Je kan zelf in je IDE wel zo'n lijstje brouwen per project natuurlijk.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 08:52
Ik heb zelf in 4HAVO HTML/CSS en later ook PHP in Notepad++ geleerd.

Het is dat ik tegenwoordig zelden tot niks meer doe in deze talen/scripts maar als basis vond ik Notepad wel fijn. De uitlijning werkt ook fijn vind ik, hierdoor is het overzichtelijk wanneer welke tag waar stopt. Zelfs in het eerste jaar van mijn studie Informatica moesten we nog HTML/CSS/PHP in Notepad++ doen.

Mocht ik nou in hoge uitzondering aan een website bezig zijn gebruik ik SublimeText. En in mijn omgeving hoor ik meerdere web ontwikkelaars deze tool gebruiken. Beide zijn simpel in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-10 21:00
Ik zou Vim aanraden, muizen afpakken en laat ze maar lekker rommelen.

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Op de opleiding die ik volg wordt gebruik gemaakt van notepad++ voor html en css. Al mag je ook een andere gebruiken als je dat pretig vind zoals netbeans, al komt dat laatste waarschijnlijk omdat we html css en php vooral ons zelf moeten aanleren als we deze talen nog niet kennen.

toen ik begon met html en css ging mijn voorkeur naar notepad++. Inmidels ben ik verder gevorderd met deze twee talen en gebruik ik liever netbeans.

[ Voor 43% gewijzigd door Zeehond op 26-11-2015 22:25 ]

200 fish found!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanush

Amanush

Saai persoon.

FeronIT schreef op donderdag 26 november 2015 @ 20:42:
Ik zou Vim aanraden, muizen afpakken en laat ze maar lekker rommelen.
ARGHHHH, dat gaat FOUT!

Mag ik even citeren uit een mooie blogpost...
Number 3, so what were you expecting? Were you expecting developer zen? or coding bliss? Perhaps you expected your code to be magically 1000% better or work to be 1000% easier. None of these will happen, at least not in the first few months of using VIM. Your productivity will bounce back into its regular norm and then snowball with time. The problem is, the snowball isn’t immediate, it really does take time. Months, even longer.
Mensen een editor aansmeren waar ze maanden mee moeten werken voor ze het onder de knie hebben is een slecht idee. Vooral als het de bedoeling is dat ze in 1 dag ook nog wat met code doen, in plaats van alleen iets met hun editor.

Desondanks ben ik een Vim-enthousiasteling, maar het te gebruiken in deze situatie is gewoon een slecht idee.

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
codeanywhere.com
Fantastisch voor dit soort doeleinden, krijgt er zelfs een klein VM'etje bij waar alles op draait:
2GB Disk 256 mb ram, en zoals het lijkt krijg je volledige toegang tot een XEON e5 2660 :P

Daar kunnen leerlingen makkelijk een beetje kennis maken met programmeren, in wat voor taal je het ook maar wilt doen.

E:/ Om verwarring te voorkomen, dit is volledig online! geen download nodig. even een accountje aanmaken en klaar!

[ Voor 15% gewijzigd door mclegodude op 26-11-2015 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou het op zichzelf gewoon open laten wat iemand gebruikt, ieder zijn eigen keuze (ik neem aan dat de beoordeling toch op de html is en niet op de editor/IDE).

En alleen een basis notepad++ neerzetten als ondergrond voor als iemand geen eigen voorkeur heeft, je wilt als basis imho enkel iets hebben wat syntax-highlighting doet en voor de rest niets.
Wil er iemand fancy gaan doen en sublime editor met git-ondersteuning en ftp-ondersteuning en nog 10 andere dingen, laat hem zijn gang gaan alleen jij kan niet helpen bij vragen over ftp-ondersteuning want dat valt buiten het lesveld.

Over notepad++ kan je vragen beantwoorden (in de trant van hoe sla ik iets op, hoe laad ik iets).
Maar het merendeel van de rest van de editors / ide's hier genoemd heeft mogelijkheden die allemaal buiten het lesmateriaal vallen en het enkel maar ingewikkelder / verwarrender kan maken.

Kijk gewoon goed naar wat je de kinderen wilt leren en zoek daar een editor bij die niet veel verder dan dat gaat. Elke extra functie kan enkel maar verwarring scheppen bij de "slechtere" leerlingen. En de "goede" leerlingen, ach die mogen gebruiken wat ze willen...

Verwijderd

Hoewel geen HTML/CSS/Php vind ik volgend filmpje een geniaal voorbeeld om te laten zien hoe een simpel programma (in python) opgebouwd wordt.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

DJMaze schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:08:
[...]

Dat kan ook niet echt door de opzet van PHP
PHP:
1
2
3
<?php
$class = class_exists('customarray') ? 'customarray' : 'ArrayObject';
$instance = new $class;

Vind maar een autocomplete voor $instance->.....

Je kan zelf in je IDE wel zo'n lijstje brouwen per project natuurlijk.
Nee maar dat kan geen enkele IDE.
Maar:

PHP:
1
2
$inst = new ClassName();
$inst->

Dat wél.

Of desnoods:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
$class = "ClassName";
$inst = new $class();

/** @var ClassName */
$inst = new $class;

$inst->

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush

Amanush

Saai persoon.

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 23:31:
Hoewel geen HTML/CSS/Php vind ik volgend filmpje een geniaal voorbeeld om te laten zien hoe een simpel programma (in python) opgebouwd wordt.
[video]
Ah, ok, en dit is relevant omdat ..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 23:31:
[video]
Tja, extreem slecht voorbeeld wmb, het enige wat hier gebeurt is gewoon 2 mega-libraries pakken en dan gewoon enkel maar wat functies daaruit aanroepen.

Op dezelfde manier kan ik een 1-regelig programma maken in batch wat een fullblown Firefox opstart, door gewoon het hoofdentry point wat standaard in de executable zit aan te roepen.

Dit heeft zo goed als niets met python te maken, dit kan je in elke taal doen (met ongeveer 90% gelijke code) zolang je die library's maar aan kan spreken. Dit is echt 100% library's aanspreken en niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Niet online
Microsoft Webmatrix 3.
Gratis.

, php, node js, asp, asp.net ondersteuning

Je hebt meteen een webserver erbij om te testen.

https://www.microsoft.com/web/webmatrix/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush

Amanush

Saai persoon.

HansvDr schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:09:
Microsoft Webmatrix 3.
Gratis.

, php, node js, asp, asp.net ondersteuning

Je hebt meteen een webserver erbij om te testen.

https://www.microsoft.com/web/webmatrix/
Leuk, wist nog niet van het bestaan af. Ziet er netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Niet online
Amanush schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 08:47:
[...]

Leuk, wist nog niet van het bestaan af. Ziet er netjes uit!
Ook nog ondersteuning voor Git en Tfs source control. Database editor voor mysql en sql server, ftp, templates.

Ik gebruik de tool vrij veel voor php en dat gaat prima.
Pagina: 1