[ElementaryOS (Freya 0.3.1)] PC boot niet naar OS, maar Grub

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:04
Goedenmorgen Tweakers,

Recentelijk heb ik mijn switch willen maken op mijn werk laptop, om van Windows 10 naar Elementary OS Freya te gaan. Ik ben als volgt te werk gegaan:

PC: Asus X202e-CT009H (met UEFI bios)
BOOT: USB stick, 16 GB

Ik heb via pendrivelinux.com een programma gedownload om Freya op mijn usb stick te installeren. Mijn x202e boot deze feilloos en daarna kan ik ook de installatie voortzetten. Tijdens deze installatie heb ik de volgende eigenschappen gekozen:

- Wifi: AAN
- Encryptie AAN
- LVM partition manager: AAN
- Encrypt Homefolder: AAN
- Encrypt rest of harddisk: AAN

Deze installatie gaat goed, niets aan de hand. Wanneer de PC echter reboot, dan boot hij rechstreeks in GRUB2. Mij dunkt dat de bootrecord voor ElementaryOS niet goed in de Grubbootloader geschreven staat. In boot options in de bios kom ik namelijk alleen maar GRUB tegen. Voor ale duidelijkheid: Ik wil geen dual boot met Windows, ik wil alleen maar ElementaryOS. Wie kan me helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Game_overrr op 24-11-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, wat zie je nou precies? Krijg je een menu of krijg je een prompt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 20:30
Heb je de complete hardeschijf gewist bij de installatie? Niks achtergebleven van Windows? En zoals HoT zegt, wat zie je precies in grub. Krijg je alleen een command line te zien van Grub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Bij linux zal je bijna altijd een grub bootloader te zien krijgen voor enkele seconden. Dit zodat je, indien er problemen zijn, je bootopties kunt aanpassen of kunt opstarten in rescue modus. Dit in tegenstelling tot Windows waar je bootloader direct je OS begint te laden zonder je enige optie te geven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Ik krijg het volgende:

http://ic.pics.livejourna.../57640/57640_original.jpg

Let op, deze foto is niet van mij. Grub versie is bij mij 2. nog iets

Tijdens de installatie heb ik inderdaad de complete schijf gewiped, er kan niets achtergebleven zijn, dit komt omdat ik Linux de opdracht heb gegeven: Erase harddrive

[ Voor 32% gewijzigd door Game_overrr op 24-11-2015 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Die krijg je te zien als je bootloader je stage 2 bestanden niet gevonden krijgt (en dus je /boot partitie of directory niet gevonden krijgt). Kan je via de USB stick in rescue mode starten en proberen de boot loader opnieuw te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Ik kan via de Live-USB de live omgeving starten. Is er enige documentatie om de bootloader opnieuw te installeren? Ik heb uiteraard ook zelf even ge-googled en kwam tegen dat er meer problemen zijn. Wellicht dat het in de ElementaryOS installer zelf zit. Er werdt gesproken over het verplaatsen van EFI bestanden in mijn BOOT folder. Die is echter helemaal leeg.

Ik zal even kijken of ik via de USB stick de rescue mode kan opstarten, deze optie heb ik nog niet gevonden in de grubloader op de USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Een /boot die leeg is klinkt niet echt gezond om eerlijk te zijn. Moet wel zeggen dat ik Elementary op zich niet ken. Kan het zijn dat er een kleine partitie is aangemaakt als boot partitie? Merk ook op dat je /boot in de live omgeving zeker ook niet de /boot van je geïnstalleerde systeem is.

http://superuser.com/ques...ow-to-reinstall-grub2-efi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Blokker_1999 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:47:
Een /boot die leeg is klinkt niet echt gezond om eerlijk te zijn. Moet wel zeggen dat ik Elementary op zich niet ken. Kan het zijn dat er een kleine partitie is aangemaakt als boot partitie? Merk ook op dat je /boot in de live omgeving zeker ook niet de /boot van je geïnstalleerde systeem is.

http://superuser.com/ques...ow-to-reinstall-grub2-efi
Volgens mij is ElementaryOS een OS dat is gebasseerd op Ubuntu.. maar ik zal eens kijken thuis weer. Verder iemand nog ideën? In de UEFI Bios staat ElementaryOS ook niet als Boot optie moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je systeem is UEFI ingesteld, de installatie is ook via UEFI uitgevoerd en je hebt full disk encryptie ingeschakeld, correct? In zo'n geval hoort /boot/efi gewoon gevuld te zijn. Is dat niet het geval, dan heb je de ESP niet gemount. Dat kan gebeuren als je in een recovery omgeving zit en gaat kijken in die map, want je moet 'm handmatig mounten.

Met full disk encryptie is juist het punt dat je /boot liever buiten die encrypted schijf/partitie houd, zodat je altijd kan booten. Het is echter prima mogelijk om /boot in de encrypted volume te hebben. Enige vereiste is dat alle grub modules hiervoor ergens buiten de encryptie aanwezig zijn. Wat ik uit je verhaal opmaak, is dat er niet eens gevraagd wordt om een passphrase bij het opstarten en je direct de grub prompt krijgt. Dat is het probleem, er wordt geen decrypt uitgevoerd.

Omdat je met een nieuwe installatie zit, heb je er nog niets mee gedaan. Dan kan je net zo goed opnieuw beginnen, waarbij je dus 3 partities hebt, 1 voor ESP (EFI), 2 voor /boot en de laatste wordt LUKS voor encryptie waar je vervolgens weer LVM in gebruikt voor /, swap en wat nog meer. Maak desnoods zelf alle partities aan met correcte definities en mount points, ipv guided installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Vet! Dank je wel voor je post, ik ga er vanavond weer mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Succes. Vreemd dat het niet lekker werkt voor je, maar nou is Freya ook niet bleeding edge te noemen. Ik heb op m'n werk met Debian Stable het prima voor elkaar, 2 partities, 1e voor ESP, 2e is LUKS met LVM en dus /boot encrypted. Op de ESP staan de modules voor cryptfs en LVM en er wordt netjes om een passphrase gevraagd bij het opstarten. Er zou nog een keer gevraagd worden, maar dat heb ik via wat extra stappen omzeild, want het is een beetje overbodig aangezien je toch al nergens komt als Grub niet kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Hero of Time schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:43:
Succes. Vreemd dat het niet lekker werkt voor je, maar nou is Freya ook niet bleeding edge te noemen. Ik heb op m'n werk met Debian Stable het prima voor elkaar, 2 partities, 1e voor ESP, 2e is LUKS met LVM en dus /boot encrypted. Op de ESP staan de modules voor cryptfs en LVM en er wordt netjes om een passphrase gevraagd bij het opstarten. Er zou nog een keer gevraagd worden, maar dat heb ik via wat extra stappen omzeild, want het is een beetje overbodig aangezien je toch al nergens komt als Grub niet kan laden.
Ik ga vanavond eerst wel even kijken of de installatie zonder encryptie wel boot, want als dat niet werkt ligt het in elk geval niet aan de encryptie. Maar ik vind het wel heel interessant deze ontdekkingsreis, ik ben alleen wat Ubuntu van vroeger gewent, en wilde erg graag eens ElementaryOS uitproberen vanwege het hoge MacOSX copy gehalte (ja eerlijk waar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Hero of Time schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:43:
Dit keer heb ik weer ElementaryOS geinstalleerd, ik typ dit vanaf de live USB omgeving. Maar ik heb hetzelfde probleem. Ik heb dit keer alleen echter geen encryptie gebruikt, alleen de home folder.. Ik ga eens een overzichtje maken van mijn boot schijven.. even de boot schijf mounten en kijken wat er loos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er staat mij iets bij dat het UEFI booten van EOS niet lekker werkte. Je moest de EFI loader hernoemen, maar ik weet niet of dat nou was omdat het gewoon niet kon starten (als in, missing operating system) of wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Hero of Time schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 19:00:
Er staat mij iets bij dat het UEFI booten van EOS niet lekker werkte. Je moest de EFI loader hernoemen, maar ik weet niet of dat nou was omdat het gewoon niet kon starten (als in, missing operating system) of wat anders.
Hoe kan ik alle schijven inzien op Linux? En hoe kan ik alle schijven mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vraag je nu hoe je Google moet gebruiken? Nee toch? Nee, dat zal vast niet je vraag zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Hero of Time schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:21:
Vraag je nu hoe je Google moet gebruiken? Nee toch? Nee, dat zal vast niet je vraag zijn. ;)
Ik ga eerst maar eens verdiepen in hoe een grubloader werkt en waar welk bestand moet staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verdiepen in hoe grub werkt zal lang duren, het is redelijk complex. Globale werking is niet zo moeilijk. Maar zoek idd maar naar de bug die ik noem, ik weet namelijk niet meer of het nou was opgelost of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Hero of Time schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:18:
Verdiepen in hoe grub werkt zal lang duren, het is redelijk complex. Globale werking is niet zo moeilijk. Maar zoek idd maar naar de bug die ik noem, ik weet namelijk niet meer of het nou was opgelost of niet.
Weet je, ik was er helemaal klaar mee, ik heb een eerdere versie van Elementary OS gedownload en geinstalleerd. Het is nu goed geinstalleerd en het werkt. Voor de geinteresseerden, het is versie:

ElementaryOS-freya-amd64.20150411.iso en pak dus niet de nieuwste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Hij kan dus op slot:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Slotjes doen we niet aan, tenzij het topic uit de hand loopt. ;)

En je probleem komt mij lichtelijk bekend voor. Ik had toen ik m'n werklaptop iets vergelijkbaars met de Debian installer. De weekly build van Testing maakte het LUKS volume niet goed aan, waardoor ik geen extra volume kreeg om LVM in te configureren. Heb 't met de Debian Stable installer moeten doen, die deed 't wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Hero of Time schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:49:
Slotjes doen we niet aan, tenzij het topic uit de hand loopt. ;)

En je probleem komt mij lichtelijk bekend voor. Ik had toen ik m'n werklaptop iets vergelijkbaars met de Debian installer. De weekly build van Testing maakte het LUKS volume niet goed aan, waardoor ik geen extra volume kreeg om LVM in te configureren. Heb 't met de Debian Stable installer moeten doen, die deed 't wel.
Tof, ik vind het toch wel mooi om eens een enorme ontdekkingsreis te maken door Linux, tot nu toe heel veel Windows gebruikt en daar kan ik vrijwel alles mee. Alleen nu voor werk wil ik gewoon eens wat anders, dus we proberen het maar zo eens:) Hartelijk dank voor je hulp in elk geval. Hopelijk zal de batterij straks ietsje langer mee gaan en zal het OS iets minder log zijn (al is Windows 10 zeker geen slecht OS.)
Pagina: 1