Toon posts:

verdampngskoeler, maar dan anders

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, m'n PC is nog niet levend, of ik zoek alweer naar beter koelmethoden.

Phase-change is eigenlijk het doel, maar nog niet haalbaar want ik weet nog niet genoeg van de theorie erachter.

Een tussenoplossing, die tussen phase-change en een radiator inzit, is een verdampingskoeler. Deze onttrekt warmte aan het koelwater door een gedeelte van het koelwater te verdampen. Standaard gebeurt die door water te vernevelen in een pijp waar lucht doorheen geblazen word. Op deze manier kun je tot zo'n 6 graden onder omgevingstemp koelen. De Amerikanen noemen dit een bong-koeler.

Nou, dit systeem lijkt me niks, want je hebt dus de hele tijd het gekletter van water, je hebt een lompe constructie, je krijgt mistvorming, je moet met zuiver water werken zonder toevoegingen, dus krijg je alg en kalkvorming, als het water op is, is je PC dood, etc, etc.

Nu mijn plan: het koelvloeistofcircuit blijft gesloten, alleen word de radiator vervangen door buizen (ettelijke meters) omwikkeld met katoen of papier. Deze buizen staan met de onderkant in een bak met water. Doordat het papier/katoen water opzuigt uit de bak (hang maar eens een stuk katoen in een bak met water. Wedden dat hat katoen in no-time overal nat is?), en er lucht uit een fan langsstroomt, zal het water verdampen, en op die manier warmte onttrekken aan het koelmiddel in de buizen. Is het water op, dan komt niet je waterblok droog te staan, en zul je altijd nog wat koeling hebben doordat de buizen als radiator werken. Ook komt er op deze manier nooit vloeibaar water uit de verdamper. Ik geef toe dat 't misschien wat slechter werkt als een bong-type koeler, maar zoiets zou je makkelijk compact kunnen maken en in je kast weg kunnen werken.

Het verwachte waterverbruik schat ik op een liter of 3 per etmaal, bij constant draaien, met 172W peltier en dikke TBird. Met deze hoeveelheid vocht heeft een normaal geventileerde kamer ook geen probleem.

Nou, zou dit werken?

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 18:17
ik denk dat het wel werkt maar zwaar tegenvalt. oftewel het is de moeite niet waard.

En wat als je je water onder druk brengt?

if broken it is, fix it you should

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 15:34
Ik heb een tijdje geleden een site gezien van iemand die een warmtewisselaar uit een oude vriezer/koelkast had gebruikt. Dit zag er profi uit, allemaal gesoldeerde koperen buizen. Het resultaat was geloof ik zelfs iets beter dan een originele VapoChill. Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, of dat je enkel het koelen van je koelwater bedoelt, zoals op overclockers met die hoge staande buis en die douchekop. Daar wordt het warme water 'vernevelt' en vervolgens met flinke fans gekoeld.

• scorpionv
  • Laatst online: 21:40

scorpionv

This space for rent

Uhm, Dabit, denk je niet te moeilijk? Ik heb onlangs voor een vriend 40 meter koperpijp tot 1 grote radiator omgesoldeerd, en dat werkt zelfs zonder fan naar volle tevredenheid. Je ziet er ook nog eens niets van, het hangt keurig achter zijn bureau.
code:
1
2
3
4
5
6
-----------------|
             |
|----------------|
|
|----------------|
             |

Zo dus :)

Koelwater wordt slechts 2 graden warmer dan kamertemp, met een AMD 1400@1560 1,94V.

edit:

typo's

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

tja, ik ben geen OC techneut, maar ben wel technisch ingesteld..

Ik weet niet of het verkrijgbaar is, maar toch.. in een waterkoker zit een verwarmings element (dat zordt dat het water kookt ... duh...) Nou ik geloof dat er ook elementen zijn die het water koelen (ik werk bij een technisch bedrijf en wij gebruiken van die dingen maar dan zo groot als autoŽs..). Als je die in je waterbak hangt... kun je koelwater van 0 graden krijgen (bij -1 bevriest het.. dus niet onder de 0°)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Op woensdag 20 juni 2001 11:47 schreef scorpionv het volgende:
Uhm, Dabit, denk je niet te moeilijk? Ik heb onlangs voor een vriend 40 meter koperpijp tot 1 grote radiator omgesoldeerd, en dat werkt zelfs zonder fan naar volle tevredenheid. Je ziet er ook nog eens niets van, het hangt keurig achter zijn bureau.
code:
1
2
3
4
5
6
-----------------|
             |
|----------------|
|
|----------------|
             |

Zo dus :)

Koelwater wordt slechts 2 graden warmer dan kamertemp, met een AMD 1400@1560 1,94V.

edit:

typo's
Ja, maar dat is dus niet portable, en die amd geeft behoorlijk wat minder warmte af dan dabit z'n systeem.. Het is juist de bedoeling het koelwater koeler te houden...

• scorpionv
  • Laatst online: 21:40

scorpionv

This space for rent

Op woensdag 20 juni 2001 11:50 schreef Twynn het volgende:

[..]

Ja, maar dat is dus niet portable, en die amd geeft behoorlijk wat minder warmte af dan dabit z'n systeem.. Het is juist de bedoeling het koelwater koeler te houden...
Nu mijn plan: het koelvloeistofcircuit blijft gesloten, alleen word de radiator vervangen door buizen (ettelijke meters) omwikkeld met katoen of papier.
Quite portable ;)

En 2 graden boven kamertemp vind ik zo stom nog niet, dat haal je met een gewone radiator ook nog maar net. Als je er nog een fan bijhangt moet het nog beter werken.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• jurjen13
  • Laatst online: 16-05 22:14
hardstikke leuk idee, maar is verdamping niet gebaseerd op een groot temperatuursverschil? Als het koelwater en je omgevingstemperatuur maar 2 graden verschillen dan verdampt dat water voor geen meter, tenminste het zal wel langzaam verdampen maar vrijwel geen warmte onttrekken
stel het werkt dan is er nog een puntje, denk ik, als je het ene uiteinde van dat katoen in water hangt, zal dat katoen zich idd volzuigen (capillaire werking) en aan de andere kant zal het water verdampen...er zal dusd ergens langs die buis een punt ontstaan waar het water op is (katoen is droog)omdat er niet snel genoeg water aan gevoerd wordt... dus niet je gehele radiator wordt gekoeld...

en laatste puntje, onder voorbehoud, ik geloof dat de capilaire werking wel afhankelijk is van de afstand waarover het werkt...dus op een gegeven moment is de capilaire werkin gelijk aan 0

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, die ettelijke meters krijg je makkelijk in een kleine ruimte gepropt hoor! Ik schrok ervan dat in m'n waterblok ook al anderhalve meter aan koperstaaf zit (voor de pinnen). En anders heb ik iets overdreven; mijn duim is best groot, en je kunt er goed ideen uit zuigen.

Dat die 40 meter pijp goed werkt geloof ik best. Lekker oppervlak heb je dan. Maar hang er dan eens een 172W peltier aan. Dan dump je opeens 400-450W in het water ipv 40-70W. Dat maakt een behoorlijk verschil. Ter verduidelijking: uit mijn radiator komt warme lucht, en dan blaas ik er toch met een leuke 120mm fan doorheen.

Die koeltoren-met-douchekop verdampingskoelers werken nogal goed, maar hebben mij iets teveel nadelen. Zelf schat ik dat dit wel wil werken, maar uiteraard zal de performance minder zijn. Maar hou er rekening mee dat je heel veel energie nodig hebt om water te verdampen. Dat maakt deze dingen zo efficient. Ga maar eens met een nat T-shirt dat aan je lijf plakt in de wind staan. Dan snap je wat ik bedoel.

Verwijderd

Topicstarter
jurjen13:
als de temp hoger is, dan verdampt het water sneller, klopt. Da's dan ook precies wat ik wil. En verdampend water onttrekt altijd energie; namelijk de energie die nodig is om het water van vloeibare vorm naar gasvorm te brengen.

Tsja, dat die capillaire (lastig woord om te typen) werking wel eens onvoldoende zou kunnen zijn, daar ben ik ook bang voor, maar dat valt eenvoudig uit te proberen. Werkt het niet, dan kun je altijd een 2e, heeeeel klein pompje water van boven op het katoen laten lopen, zodat het goed doordrenkt blijft.

Overigens hoeven die pijpjes niet hoog te zijn. 12cm voor een 12cm fan is eigenlijk wel voldoende.

• jurjen13
hoeveel verschilt momenteel je koelwatertemperatuur van je omgevingstemperatuur? 10 graden? is niet echt top om snel te laten verdampen
En nog iets: Stel het water is op...dan isoleert dat papier en katoen in plaats van dat het koelt!
Bovendien zal dat papier/katoen, wanneer het vochtig gehouden wordt en een beetje warm (kamertemperatuur?) een broei nset worden van bacterien...bovendien zal het ook wel gaan rotten na verloop van tijd, lijkt mij...gaat lekker stinken :r
is het niet mogelijk om er een goede hete lamp op te zetten, dan wordt de opp.temp erg hoog (ik heb nog wel een 375watt philips pit liggen!) en gaat de verdamping een stuk sneller, dan wordt het wel interessant...
Ik neem aan dat je dit buiten je kast wil klussen? Want anders krijg je van die vochtige lucht in je kast...

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 16:51

GraasGast

Analogue Heaven

Is het geen idee om zelf zo'n semi-radiator te maken van koperbuis, daar je koelwater doorheen pompen, en er dan water overheen/doorheen te laten sijpelen, met een paar fans erop?

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op woensdag 20 juni 2001 12:29 schreef jurjen13 het volgende:
hoeveel verschilt momenteel je koelwatertemperatuur van je omgevingstemperatuur? 10 graden? is niet echt top om snel te laten verdampen
En nog iets: Stel het water is op...dan isoleert dat papier en katoen in plaats van dat het koelt!
Bovendien zal dat papier/katoen, wanneer het vochtig gehouden wordt en een beetje warm (kamertemperatuur?) een broei nset worden van bacterien...bovendien zal het ook wel gaan rotten na verloop van tijd, lijkt mij...gaat lekker stinken :r
is het niet mogelijk om er een goede hete lamp op te zetten, dan wordt de opp.temp erg hoog (ik heb nog wel een 375watt philips pit liggen!) en gaat de verdamping een stuk sneller, dan wordt het wel interessant...
Ik neem aan dat je dit buiten je kast wil klussen? Want anders krijg je van die vochtige lucht in je kast...
Dit is natuurlijk helemaal onzin he! Je verdampt dan wel meer water, maar het koelwater word warmer, en daar gaat het nou juist om.

we willen niet zoveel mogelijk water verdampen, maar juist dat koelwater koel krijgen!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:31

TGEN

Hmmmx_

Suggested reads:

Supercooler II op www.xoverclocker.com
ICQ me over een zip van een website die nu down is, heb ik ff uit me temp.inet.files geript :)

edit:

Ik zou iig geen gecombineerd gas-water koelsysteem gaan gebruiken. Het werkt veel beter als je gewoon de r134a of om het even welk handig gas laat uitzetten op e cpu-core. Met behulp van een compressor wordt het gas vloeibaar (het eerste punt van faseverandering), en daarvoor moet het energie kwijt. Dit doet het gas bij de radiateur (de net na de compressor komt in het schema). Dan stuur je het naar de warmtebron, alwaar het uitzet onder opname van warmteenergie (dit is het tweede punt van faseverandering). Dan stroomt het inmiddels weer tot gas geworden terug naar de compressor.

TGEN

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• jurjen13
Op woensdag 20 juni 2001 12:55 schreef GraasGast het volgende:

Dit is natuurlijk helemaal onzin he! Je verdampt dan wel meer water, maar het koelwater word warmer, en daar gaat het nou juist om.

we willen niet zoveel mogelijk water verdampen, maar juist dat koelwater koel krijgen!
Dit is geen onzin, ik kende vroeger de volgende truuk om je fles cola te koelen:

Een natte (schone!) sok er over en in de zon zetten... Hierdoor verwarmd de zon je natte sok, het water hierin verdampt en onttrekt hierdoor warmte aan je fles cola...
Dit idee kun je nabootsen door een lamp oid op je katoenen/papieren omhulsel te zetten en dit in een luchtstroom te plaatsen... Hierdoor is je omgevings tempeartuur hoger dan normaal...en verdampt het water sneller ====> er wordt in hetzelfde tijdbestek meer warmte aan je leidingsysteem onttrokken en dat is de bedoeling toch?

en hij wil wel zoveel mogelijk waterverdampen want dat ontrekt warmte aan het koelwater en daar wordt het koelwater niet warmer van :)

Verwijderd

Topicstarter
Um, die supercooled II is wel leuk, maar voorlopig nog ff buiten bereik. Zolang ik niet exact weet waar ik mee bezig ben, begin ik er niet aan.

Over het toevoegen van een lamp om te verdampen: da's ook al simpel te proberen, hoewel ik niet geloof dat 't werkt.

Dat het papier/katoen gaat rotten en stinken: er bestaat spul voor in een luchtbevochtiger die dat tegengaat. Luchtbevochtigers werken eigenlijk hetzelfde. Verder heb ik thuis een unlimited supply of ontkalkt water, dus kalk hoef ik ook al niet bang voor te zijn.

Dat papier en katoen isoleren als 't droog is, dat klopt. Maar: wat je nog kunt doen is een rad toevoegen bij de uitlaat van het systeem. De lucht (+waterdamp) die eruit komt is n.l. kouder dan de lucht die erin gaat. Dan is dat probleem ook opgelost.
Plus: als m'n water 90 graden is, dan koelt de pelt nog voldoende om m'n proc in ieder geval heel te houden. En bij Twater = 90 graden en een briesje over de buizen raak je al heel snel 400-450W kwijt.

• jurjen13
wat bedoel je met een rad? die vat ik niet helemaal... anyhow, als dat water verdampt wordt dan is het toch warmer als de lucht die erin gaat? of zie ik iets over het hoofd? warme lucht kan meer vocht bevatten en je onttrekt warmte aan iets dat moet toch ergens heen en de enige plek waar het naar toe kan, is volgens mij de lucht, toch?
Je kan, voortbordurend op die Supercool2, ook een oude koelkast nemen, alles eruit slopen en het koelelement dat eerst in je koelkast hing, vervangen door een koelbolkje dat op je proc gaat...een soort vapochill! en een oude koelkast heb je voor weinig... Oke, je loopt een beetje te rotzooien met chemische zooi. Maar das gewoon een kwestie van handschoenen aan en niet in ademen! ;)
en ervoor zorgen dat er geen cfk's vrijkomen he, want das niet goed voor mijn huidje :)

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op woensdag 20 juni 2001 13:31 schreef jurjen13 het volgende:

[..]

Dit is geen onzin, ik kende vroeger de volgende truuk om je fles cola te koelen:

Een natte (schone!) sok er over en in de zon zetten... Hierdoor verwarmd de zon je natte sok, het water hierin verdampt en onttrekt hierdoor warmte aan je fles cola...
Dit idee kun je nabootsen door een lamp oid op je katoenen/papieren omhulsel te zetten en dit in een luchtstroom te plaatsen... Hierdoor is je omgevings tempeartuur hoger dan normaal...en verdampt het water sneller ====> er wordt in hetzelfde tijdbestek meer warmte aan je leidingsysteem onttrokken en dat is de bedoeling toch?

en hij wil wel zoveel mogelijk waterverdampen want dat ontrekt warmte aan het koelwater en daar wordt het koelwater niet warmer van :)
hmmmmmmaybe you could possibly be right ;)

• jurjen13
offtopic:
GraasGast, hoe heet dat meisje in je icoontje ook alweer

Verwijderd

//effe off-topic

In het zuiden van de States noemen ze het ook een Swamp Cooler :9
http://genieac.com/SWAMPCOOLER.htm

Verwijderd

Topicstarter
De uitgaande lucht is kouder, omdat bij het verdampen van het water niet alleen warmte aan de koelvloeistof onttrokken word, maar ook aan de lucht. Da's eigenlijk niet wat we willen, maar 't is niet anders. Die informatie komt overigens van degenen die met koeltorens en douchekoppen bezig zijn; dat heb ik niet zelf verzonnen.

Gespeel met compressors en R134a/R12/propaan begin ik nog even niet aan voordat ik wat meer snap van de theorie erachter, en zelf kan bepalen of zo'n systeem volcontinu kan draaien met een voldoende Qmax. en voldoende veiligheid. Wat het principe van phase-change is snap ik wel; 'k moet alleen eens een goed thermodynamicaboek op zien te snorren en door zien te spitten. Ook mijn phase-change-met-water-onder-vacuum idee heb ik nog niet laten vallen.

Tot die tijd lijkt zoiets me efficienter dan een radiator, potentieel kleiner te maken (buizen zijn niet de enige optie: plaatmateriaal kan ook. Zelfs katoenen draad door de huidige radiator moet nog kunnen werken.), en net zo goed of beter presterend.

Maarja, uiteindelijk is maar 1% van mijn ideeen praktisch uitvoerbaar, en 99% kan de vuilnisbak in.

• jurjen13
ik heb nog wel wat thermodynamica literatuur liggen, if your interested, ik kan wel wat kopietjes draaien of een beetje boel scannen... voor de rest kan je op koeltechniek.pagina.nl kijken, hier staan ook links mbt de uitleg van het koelproces beschreven... daar komt deze ook vandaan

Verwijderd

Topicstarter
Okee, die koeltechniek.pagina.nl zullen we eens doorspitten. Dat andere linkje, tsja, da's dus weer het principe. En dat weet ik wel. Ik wil weten wat de gasvulling moet zijn (hoeveelheid), wat de verschillen zijn tussen de compressoren voor R134a en R12/propaan, wat de verschillende tradeoffs zijn, wat de maximale druk is die voor kan komen, hoe ik de boel levend hou, enz, enz. Ik kan wel oogkleppen opzetten, een compressor pakken en daar butaan in mikken, maar dat werkt ook 2 weken.

• jurjen13
ik heb nog eens zitten denken, maar dat idee...die swamp cooler voor je koelwater, volgens mij is het effect daarvan echt heel minimaal... zo'n swamp cooler koelt de omgevingslucht 6-8 graden...dan zal je water, denk ik hooguit 1-2 graden gekoeld worden... (het zal meer warmte aan de omgeving onttrekken dan aan de buizen met water)... het sop is het kool niet waard, zouk zeggen
Wat ik met die koelkast bedoel, is dat als je een bestaande keolkast neemt en daar het verwarmingselement vervangt door een koelblok dan hoef je voor de rest niet te rekenen, er zit al een temp.regeling op etc etc...
moet haalbare kaart zijn, behalve het gezooi met die vloeistoffen..

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik denk dat zo'n 'swamp cooler' wel kan werken. Efficient is-ie waarschijnlijk niet, maar aangezien de energie onttrokken word uit verdampend water, is dat niet zo heel belangrijk. Als er 10x meer energie uit de lucht getrokken word dan uit het koelmiddel, who carez? Als er maar zat energie uit het koelmiddel getrokken word.

Die koelkast is eigenlijk geen optie. De COP kan liggen tussen de 1 en de 6, dus hoe zwaar moet de comrpessor zijn? De condenser van een koelkast is ook niet geschikt om te gebruiken, dus die moet je sowieso vervangen. Met de meeste koelkastverdampers is het ook zo.

'k ga volgende week toch eens een stuk pijp met katoen er rondom heen en een bak met water hangen....

• jurjen13
ik wil er dan wel plaatjes van zien...ben wel benieuwd... ik ga dit weekeinde maar eens rekenen aan mijn eigen koelkast idee, even de boeken uit de kast trekken... wordt denk ik iets met een warmte wisselaar, om te beginnen...

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 19:31

wiewatwaar

whatever

Het leuke van verdampen is dat je geen warmte gebruikt maar een verschil in de luchtvochtigheid. Denk maar aan helder vriezend weer waar de straten evengoed snel opdrogen. Over de vochtige buitenzijde van de pijpen moet veel droge lucht blazen. Normale huizen zijn gortdroog van binnen dus het werkt tevens als luchtbevochtiger. De temp van je water kan tot 15 gr. onder de luchttemperatuur dalen. Bedenk wel dat die vochtige luchtstroom tot condens op koele vlakken (muur of zo) kan leiden en daar krijg je weer heel interessante schimmels van. Om van legionela nog maar te zwijgen.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Pagina: 1