Hallo Medetweakers,
Het is niet voor het eerst dat ik een project start. Mijn eerste project is halverwege gestoren, mijn tweede project, alhoewel even geleden, was een succes.
Enkele jaren later, enkele hobby's verder, een ruimer budget en nieuwe ideeen. In 2013 leerde ik mijn vriendin kennen zij heeft mij gestimuleerd toch eindelijk eens mijn motorrijbewijs te halen. Dat heeft even geduurd maar is gelukt en ik ben besmet met een nogal gevaarlijk virus: Ducati.
Mijn vriendin reed een monster 800 en is nu overgestapt naar een 1100. Bij een proefrit in Nuenen raakte ik aan de praat met de dealer van Moto Puro en vroeg hem of hij niet toevallig iets van schadekappen van een monster 696/796/1100 had liggen zodat ik er een mediacenter in kon maken. Hij vroeg wat door en ik legde uit wat ik leuk vindt. Hij nam me mee naar buiten en kwam zelf met een idee: Kun je geen PC in een frame bouwen? Of dat kan? DUH!
Ik kreeg een kans mee naar huis: Bouw een PC in een monster frame (uiteraard rood), vertel me wat het heeft gekost en hij komt hier weer in de zaak te hangen. Daar hoefde ik niet lang over te twijfelen. Ik ben eerst enorm aan het denken gegaan welke onderdelen van een Ducati ik wilde verwerken, welke onderdelen in de case moeten kunnen, hoe deze erin passen, wat ik moet doen met de hardware... Kortom, genoeg vraagtekens.
Uiteindelijk heb ik het volgende bedacht:
Wie zou er in een motor zaak een PC kopen? Niet iemand die een PC met 3-voudige videokaart setup zoekt, niet iemand die het nieuwste van het nieuwste als eerste "moet" hebben, niet iemand die een custom waterkoeling wil die veel onderhoud vraagt, maar iemand die iets unieks wil hebben dat weinig onderhoud vraagt maar wel upgradable is. Onderdelen moeten dus standaard, niet beperkend zijn in mogelijkheden, er moeten meerdere schijven in kunnen. Van office pctje tot eenvoudige file/home server tot familie game pc.
Omdat Moto Puro geen PC-dealer is en de hardware zo min mogelijk bindend moet zijn wordt het een Barebone concept:
- Case
- Moederbord
- Voeding
- Koeling
Als hardware heb voor het volgende gekozen:
- mATX: MSI Z97m Gaming
- PSU: Corsair RM650i
- CPU cooler: NZXT Kraken x41
- Case: Frame Ducati Monster rood
Omdat een frame met pc aan moet in een winkel voorzie ik de barebone voorlopig van de volgende componenten totdat een koper zich aandient:
- CPU: Intel Pentium G3258 Anniversary edition
- Mem: 2x4GB corsair
- HDD: 2x3,5" en 2x2,5" voor het zicht
- GPU: Gigabyte Radeon 6870 2 GB
Genoeg over de onderdelen. eerst wat eyecandy:
Frame

Onderdelen om de koeler in te bouwen:

Afdekkappen van de klep riemen om als afdekkap op over een videokaart te bouwen:

Nog eens alles bij elkaar:

Omdat het geheel meerdere jaren en meerdere generaties hardware mee moet gaan heb ik gekozen voor het aanschaffen van een case en die te demonteren voor donoronderdelen. Het werd een Bitfenix Prodigy M:

De case volledig gestript:

Het moederbordpaneel is in 2 fasen al gekortwiekt. Hier de eerste fase:

Omdat bouwen met nieuwe hardware riskant en onnodig duur kan worden heb ik bij de zaak waar ik de hardware heb besteld een defect moederbordje gevraagd. Thanks to CDRomland!

Met videokaartje erop:

Ideeën zijn verder:
- Netter maken van de mobo tray;
- Hergebruik van de PSU bracket;
- Inbouw waterkoeling in de oliekoeler behuizing;
- Montage van mobo volledig in het frame;
- montage van de HDD/SSD achter mobo;
- Alles modulair en met thumbscrews.
Voor nu nog een plaatje van de hardware:

Tot de volgende!
[ Voor 3% gewijzigd door Gaoske op 30-11-2015 23:39 . Reden: Grotere thumbnails geplaatst ]