Externe schijf gezocht i.c.m. Lightroom

Pagina: 1
Acties:

• DiederikvandenB
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-08-2025
Ik zoek een?
Externe harde schijf

Wat is je budget?
Rond de €300,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ondersteunt Thunderbolt (1/2, geen 3)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
OS X, in combinatie met Lightroom

Uitleg:
Al een tijdje ben ik passief op zoek naar een externe harde schijf om hier mijn fotobibliotheek naar toe te verhuizen. Ik heb momenteel een 5k iMac, en zoals iedereen op Tweakers weet is een Apple HD/Flash storage upgrade belachelijk duur. Ik zit dus opgescheept met 256GB Flash storage. Dit is leuk voor normaal gebruik, maar als hobby fotograaf heb ik zo'n 30.000 foto's á ~250GB. Logisch dat daar dus een extern medium voor aangeschaft moet worden. Nu staan deze foto's nog op een WD 2TB MyPassport. Hoewel dit een fijne en draagbare harde schijf is, is de overdracht snelheid té laag als ik een RAW foto van ~30MB wil bewerken in Lightroom.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben op zoek naar een externe schijf (HDD óf SSD, waarschijnlijk via Thunderbolt) die snel genoeg is zodat ik mijn RAW foto's die op de schijf staan in Lightroom kan bewerken. Het kán wel met de huidige WD schijf, maar als ik een setting verander duurt dat +- 1 seconde voordat dit op het scherm te zien is. Aardig vervelend bij het bewerken van 200+ foto's per sessie, zeker als je bedenkt dat je meerdere settings per foto verandert.

Nu hoeft het niet per se een draagbare schijf te zijn aangezien een iMac ook niet bepaald draagbaar is. Ik ben ongeveer opzoek naar 1/2 TB aan opslag. Uiteraard heb ik zelf al wat onderzoek gedaan.

Nu leek dit me wel een goede optie:
http://www.apple.com/nl/s...bolt%26fh%3D40aa%252B309a

Echter kan ik nergens vinden of deze schijf inderdaad snel genoeg is naar aanleiding van mijn "eisen" hierboven. Ik heb geen idee wat voor lees-snelheid een schijf nodig heeft om Lightroom in deze vorm te ondersteunen.

Conclusie: heeft iemand ervaring met een dergelijke setup, en zo ja: zou deze schijf hiervoor goed zijn of kan ik kiezen voor een goedkopere / moet ik kiezen voor een duurdere opstelling?

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Gezien je post al even onbeantwoord is wil ik even reageren, ondanks dat ik ook moet zeggen slechts beperkte mac ervaring te hebben. Ik ga het ook 'iets kort door de bocht' schrijven om je een beetje info te geven.

De bottleneck bij externe opslag zit in de regel bij je aansluiting/interface, of bij het device zelf. Vroeger zat dit vaak bij de aansluiting, bijvoorbeeld USB 2.0 aansluitingen waar je blij was met 30-40MB/s, maar tegenwoordig is mechanische opslag vaak de boosdoener. Die was met ~100MB/s prima toen USB 2.0 de standaard was, maar nu is ~150MB/s nog vrij gebruikelijk terwijl USB 3.0 en Thunderbolt grofweg 3x meer capaciteit hebben. Als jij nu een beetje USB 3.0 HDD hebt dan is de beperking dus de HDD zelf, niet het feit dat deze niet in een Thunderbolt port zit geprikt.

Als je echt snellere externe opslag wil zal je dus een externe SSD willen overwegen. Ik weet niet of je USB 3.1 hebt of niet, maar zowel Thunderbolt als USB 3.0 zijn in staat de meeste (SATA) SSD's extern grotendeels te benutten. Dat je 'slechts' ~80% van een high-end SATA SSD gaat benutten is een beetje jammer, maar de schrijfsnelheden liggen 3x hoger en de access times zijn tig keer lager = profit!

Een externe behuizing, zeker USB 3.0/3.1, kost hooguit een paar tientjes, een 1 TB SSD zit niet heeeel ver boven je budget, dus ik vermoed gezien het verhaal (en je 5K iMac ;)) dat die kant op denken wel te doen moet zijn. Het enige waar ik je niet mee kan helpen is in hoeverre de compatibiliteit is met die externe behuizingen en welke SSD's wel of niet geschikt zijn voor een Mac, dus misschien dat iemand anders dat weet of je in die hoek nog wat huiswerk kan doen.

Nog duurder is evt een externe RAID setup met SSD's, maar dan praten we over een iets andere prijsklasse, terwijl bovengenoemde al aardig in de buurt zit van je huidige (interne) snelheden.