Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 04:50

Irrival

"Dispel the Darkness"

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik loop al enige tijd tegen het probleem aan dat mijn audio niet werkt na het installen van windows 10. Hij geeft me constant een code 10 error (This device cannot start). Hij ziet mijn audio device wel in device manager, maar dan weer niet onder Sound, video and game controllers. Het geen dat hij wel kan zien is de NVIDIA virtual Audio Device. Deze problemen doen zich voor op mijn laptop (Asus K73SV).

Wat heb ik geprobeerd:
  1. Asus website: Ik heb de drivers nagelopen om te kijken of ik er eentje miste die relevant is aan dit probleem. Tevens heb ik geprobeerd om de Realtek drivers te installeren van de site. Dit werkt overigens niet (mijn idee is dat deze drivers out of date zijn.
  2. Realtek website: Meerdere keren de nieuwste codecs gedownload en geinstalleerd. Zonder enig succes.
  3. Google: Google wordt inmiddels gek van me.. veel sites met dezelfde tips and tricks die ik allemaal wel nagelopen heb.
  4. BIOS: Gekeken naar een audio setting in mijn bios (om mijn onboard uit/aan te zetten).. zonder succes.
Wat denk ik zelf?
Als ik de puzzelstukken naast elkaar leg zou ik haast zeggen dat de laptop mijn onboard niet kan vinden op een of andere manier. Hij kan niet logisch schakelen met de drivers die ik probeer te installeren. Hij blijft maar aangeven dat er geen audio device geïnstalleerd is.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen?

PSN & PC: Irrival | Battle.net: Irrival#2692

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

En als je nu eens eerst windows 7 installeert met alles drivers erbij en dan windows 10 erover heen?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijder eens de Realtek software en daarna de drivers vanuit apparaatbeheer. Mogelijk een paar keer herhalen totdat je bij de default HD audio drivers terug bent van MS zelf. Nog steeds hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-02 21:24
Irrival schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:32:
Beste Tweakers,

Ik loop al enige tijd tegen het probleem aan dat mijn audio niet werkt na het installen van windows 10. Hij geeft me constant een code 10 error (This device cannot start). Hij ziet mijn audio device wel in device manager, maar dan weer niet onder Sound, video and game controllers. Het geen dat hij wel kan zien is de NVIDIA virtual Audio Device. Deze problemen doen zich voor op mijn laptop (Asus K73SV).

Wat heb ik geprobeerd:
  1. Asus website: Ik heb de drivers nagelopen om te kijken of ik er eentje miste die relevant is aan dit probleem. Tevens heb ik geprobeerd om de Realtek drivers te installeren van de site. Dit werkt overigens niet (mijn idee is dat deze drivers out of date zijn.
  2. Realtek website: Meerdere keren de nieuwste codecs gedownload en geinstalleerd. Zonder enig succes.
  3. Google: Google wordt inmiddels gek van me.. veel sites met dezelfde tips and tricks die ik allemaal wel nagelopen heb.
  4. BIOS: Gekeken naar een audio setting in mijn bios (om mijn onboard uit/aan te zetten).. zonder succes.
Wat denk ik zelf?
Als ik de puzzelstukken naast elkaar leg zou ik haast zeggen dat de laptop mijn onboard niet kan vinden op een of andere manier. Hij kan niet logisch schakelen met de drivers die ik probeer te installeren. Hij blijft maar aangeven dat er geen audio device geïnstalleerd is.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen?
Windows 10 is maar nog net uit misschien dat de oudio drivers nog niet goed ondersteund zijn.
Maar ik heb zelf ook windows 10 erop en alles doet het, en ook met een nvidia videokaart erbij gt630.
Alle drivers uninstallen en plug and play aanzetten nieuwe drivers downloadern van nvidia en schone installatie uitvoeren. :)
Of anders website fabrikant proberen drivers te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival

Irrival

"Dispel the Darkness"

Topicstarter
Speedy-J schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:08:
En als je nu eens eerst windows 7 installeert met alles drivers erbij en dan windows 10 erover heen?
Ik kwam van een non-genuine windows 8.1 af en heb alleen een official key van windows 10, maar ik ga het vanavond testen!
wagenveld schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:12:
Verwijder eens de Realtek software en daarna de drivers vanuit apparaatbeheer. Mogelijk een paar keer herhalen totdat je bij de default HD audio drivers terug bent van MS zelf. Nog steeds hetzelfde?
Dat is juist het probleem. De realtek drivers heb ik al meerdere keren verwijderd (control panel, device manager en binnen windows partitie). High Definition Audio blijft met code 10 onder het tabblad system devices binnen device manager.
rjmno1 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:04:
[...]

Windows 10 is maar nog net uit misschien dat de audio drivers nog niet goed ondersteund zijn.
Maar ik heb zelf ook windows 10 erop en alles doet het, en ook met een nvidia videokaart erbij gt630.
Alle drivers uninstallen en plug and play aanzetten nieuwe drivers downloadern van nvidia en schone installatie uitvoeren. :)
Of anders website fabrikant proberen drivers te downloaden.
De virtual sound drivers van Nvidia doen het wel gewoon, maar daardoor denk ik te conflicten met de onboard soundcard. Ik heb al meerdere keren geprobeerd om de Nvidia sound drivers te verwijderen of uit te schakelen.. zonder succes :X.
__________________________________________________________________________________

Zou het een optie kunnen zijn om de windows usb er weer in te stoppen en het systeem op te laten starten zonder dat windows automatisch de drivers gaat zoeken en vanuit die positie de Realtek troep te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Irrival schreef op woensdag 25 november 2015 @ 08:47:
[...]

Ik kwam van een non-genuine windows 8.1 af en heb alleen een official key van windows 10, maar ik ga het vanavond testen!
Doe geen moeite, je kan met hetzelfde probleem komen te zitten. Het is je tijd niet waard.
[...]

Dat is juist het probleem. De realtek drivers heb ik al meerdere keren verwijderd (control panel, device manager en binnen windows partitie). High Definition Audio blijft met code 10 onder het tabblad system devices binnen device manager.
Doe dan als laatste stap een driversweeper er overheen. Dan heb je als 't goed is helemaal geen audio drivers meer voor de Realtek kaart en kan je als 't goed is de laatste installeren die 't dan wel doen.
[...]

De virtual sound drivers van Nvidia doen het wel gewoon, maar daardoor denk ik te conflicten met de onboard soundcard. Ik heb al meerdere keren geprobeerd om de Nvidia sound drivers te verwijderen of uit te schakelen.. zonder succes :X.
Conflicten zijn zo vorige eeuw, dat is je probleem niet. De audio die je ziet is de HDMI uitgang van je videokaart. Dat kan je eventueel in de nVidia Control Panel wijzigen als je het echt wilt, maar het is niet nodig.
Zou het een optie kunnen zijn om de windows usb er weer in te stoppen en het systeem op te laten starten zonder dat windows automatisch de drivers gaat zoeken en vanuit die positie de Realtek troep te installeren?
Je kan dan beter via een admin command prompt eens 'sfc /scannow' draaien. Doe dat als eerste. Mogelijk is er een bestand corrupt dat analoge audio afhandeld ofzo.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival

Irrival

"Dispel the Darkness"

Topicstarter
Muchos gracias! 8)

Ik ga het vanavond allemaal testen. Driversweeper van guru3d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volgens mij wel. Je kan 'm ook in de Meuktracker/Downloads vinden hier, al zal dat een oudere versie zijn. Heb 't programma maar 1x gebruikt ofzo en dat is al een paar jaar geleden, voor een probleem dat niet eens op mijn eigen systeem was, aangezien ik al 8 jaar geen Windows meer draai.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 16:25
Is het al gelukt? Ik was vorige week het geluid ook kwijt, een poos aan het rommelen geweest. Toen kwam ik erachter dat je de originele windows drivers opnieuw kan installeren door in apparaatbeheer het apparaat te verwijderen, opnieuw opstarten en dan in apparaat beheer voor het onbekende apparaat drivers zoeken, en dan kiezen voor een vaste lokatie, je krijgt dan ook de optie voor de in Win10 ingebakken drivers.

Dat werkte bij mij i.i.g.

Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb inderdaad hetzelfde gehad, ook via apparaatbeheer het device verwijderd, na een herstart werden automatisch de drivers geïnstalleerd en vervolgens werkte alles naar behoren :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival

Irrival

"Dispel the Darkness"

Topicstarter
_______________________________________________________________________________________

UPDATE: Mijn excuses dat het lang op zich heeft laten wachten. Met enige frustratie en moedeloosheid wou ik dit hoofdstuk afsluiten en de laptop uit het raam gooien.
  • Driversweeper: Gebruikt en geen realtek meuk gevonden, dus hier zat ik op een dood spoor.
  • Sfc /scannow: Geen corrupte bestanden.
Wat heb ik verder geprobeerd?
  • Laatste chipset drivers: Geinstalleerd, reboot.. geen resultaat.
  • Device manager: Ik heb alle mogelijke dingen gedaan die beschreven staan op internet (add legacy hardware, scan for hardware changes, etc...). Hij blijft hikken bij High Definition Audio controller. Deze komt niet tevoorschijn bij "sound/game controllers", maar bij system devices.
  • Drivers: Realtek drivers (2.79 en ouder), Intel high definition audio drivers.
  • Windows advanced restart: Via een advanced reboot (geen automatische windows driver update) de drivers geinstalleerd.. zonder succes.
Nieuwe vragen:
  • .inf-files: Als ik de .exe van de realtek drivers uitpak met winrar krijg ik de drivermap met de verschillende .inf-files. Ik heb hierbij gezocht op internet naar welke inf ik moet pakken, maar hier is enorm veel onduidelijkheid over. Bij de meeste krijg ik een melding dat deze niet toepasbaar zijn op mijn windows (64-bit), terwijl ik wel de 64-bit drivers heb.
De films en series stapelen zich op doordat ik deze niet kan kijken :(

update: Was vergeten te vermelden dat ik ook al een nieuwe format heb gedaan, hier ook zonder succes |:( |:( |:(

[ Voor 15% gewijzigd door Irrival op 02-12-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 15:55

Bene

list incomprehension

Een verre gooi, maar het proberen waard. Ik had soortgelijke problemen met een netwerk kaart na upgrade. In de device manager -> drivers -> browse my computer.. -> let me pick.. stonden twee drivers: een oudere met mijn Windows 7 installatie datum die hij zo te zien als standaard aanhield en een recentere, beide ergens in de Windows inf flies. Na selecteren van die tweede starte de netwerk kaart wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival

Irrival

"Dispel the Darkness"

Topicstarter
Bene schreef op woensdag 02 december 2015 @ 16:44:
Een verre gooi, maar het proberen waard. Ik had soortgelijke problemen met een netwerk kaart na upgrade. In de device manager -> drivers -> browse my computer.. -> let me pick.. stonden twee drivers: een oudere met mijn Windows 7 installatie datum die hij zo te zien als standaard aanhield en een recentere, beide ergens in de Windows inf flies. Na selecteren van die tweede starte de netwerk kaart wel goed.
Nooit geschoten is altijd mis ;)

Heb voor mijn HD audio controller al meerdere keren deze stappen uitgevoerd. Ik krijg hier ook maar één optie te zien. Heb wel al het vinkje " Show compatible" uitgevinkt en andere controllers geprobeerd. Hier ook geen resultaat. Ik krijg hier altijd de melding dat de juiste controller al is geinstalleerd of dat het niet lukt om deze te installeren. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Waarschijnlijk boter na de vis, maar heb hier ook een Asus K73SV en HAD precies hetzelfde probleem. Wellicht kan ik anderen hier ook mee helpen. Geen geluid met de 64 bits versie van Windows 10. Toen uiteindelijk de 32 bit versie van Windows 10 geïnstalleerd, daarmee had ik wel geluid. Maar ja, Windows 10 eindigt nu ook binnenkort, dus nu naar Windows 11 (24H2), die is uitsluitend 64 bit. Gelukkig vond ik een werkende oplossing. Ga naar de bios (F2). Verander "Play post sound" van No naar Yes. Sla instellingen op. Je hoort nu bij het aanzetten een Asus geluidje. Maar in Windows 11 64 bit is er nu ook ineens geluid! Zelf persoonlijk heb ik nog wel de Realtek driver geïnstalleerd voor meer instelopties, maar de standaard HD Audio driver werkt nu ook automagisch. Zie onderstaande link.

https://www.tenforums.com...ptop-upgrade-win10-2.html

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1