Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allround laptop onder €1000

Pagina: 1
Acties:

• _-_ratjetoe_-_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-10-2024
Mijn huidige laptop is flink aan vervanging toe.

Wat ga je met je laptop doen?
De belangrijkste drie eisen zijn voor mij snelheid, degelijkheid (niet te veel gedoe aangezien ik niet heel handig met computers ben) en dat de laptop redelijk lang (aantal jaar) mee kan zonder al te veel verliezen in performance. Gebruik vooral internetten met veel open tabbladen, office, light gaming (denk aan pro cycling manager of football manager, geen online shooters o.i.d. dus), films kijken (HDMI dus ook een eis) en sport streaming.

Wat is je budget?
€800 tot €1000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Waarschijnlijk wel af en toe meenemen, dus licht is een pre

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik denk vooral aan de volgende drie, maar sta open voor alternatieven.

- Asus UX305 (maar welke?)
- HP Spectre x360 (waarschijnlijk HP Spectre x360 13-4110nd; dankzij studentenkorting (10%) plus tijdelijke korting (5%) komt die ook rond €1000, wat veel value for money lijkt.
- Microsof Surface Pro (maar de 3 is nu misschien wat gedateerd, terwijl de 4 inclusief toetsenbord buiten mijn budget valt...)

Alvast bedankt voor jullie input :)

• Thomba175
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-11 21:41
Misschien de Dell Inspiron 13 7000 7359?

Dell Inspiron 13

i7-6500U tot 3,10 GHz
13,3-inch FHD (1.920x1.080) touchscreen
8 GB ram
256 GB SSD

Prijs: € 999,-

Misschien dat je nog 10% korting kunt bemachtigen dan kost deze laptop jou €899,10. Eigenlijk een beetje hetzelfde als de Spectre maar dan een stukje goedkoper.

Je zou ook nog eens naar de Inspiron 15 7000 reeks kunnen kijken.

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 18:02
Ik ga er vanuit dat een HDMI-poort opzichzelf geen eis is. Veel laptops hebben een (mini-)displayport tegenwoordig. Verloopjes daarvan naar HDMI kosten nog geen tientje, en je merkt niks in beeldkwaliteit (zels niet met het allergoedkoopste verloopje).

Dat gezegd hebbende, ik zou je afraden om een dedicated videokaart te kiezen. De voordelen zijn graphics performance, maar dat merk je eigenlijk alleen bij games die je niet speelt. De nadelen zijn hoger energieverbruik, minder stabiele drivers, en hogere aanschafprijs. Je kan de eventuele besparing beter investeren in bijvoorbeeld een ssd upgrade en/of meer ram. Daar heb je (als niet-gamer) veel meer aan.

Als je kijkt naar degelijkheid, dan is de Thinkpad T en X series absoluut de winnaars. Die zijn wellicht tegen of over de bovengrens van je budget. Ik heb de mijne dan ook tweedehands ;)

Als je dun en licht echt belangrijk vind, dan zou je naar de Thinkpad X1 (Carbon) kunnen kijken, maar die is wellicht te duur. Tegelijkertijd is het ook de enige echte dunne Thinkpad.

Wat je niet hebt aangegeven is wat jouw voorkeur is qua schermmaat. De eerste twee laptops die je noet zijn beide 13,3" laptops. Beiden lijken me opzich prima laptops.

Die Dell die je noemt, heeft inderdaad mooie specs. 1080p op 13,3" is netjes (alhoewel meer pixels absoluut altijd beter is, maar 1080p is opzich zat). Er zit een 256GB SSD in, dat is beter dan een 128GB disk wat snel krap gaat worden, en sowieso enorm veel sneller dan een harddisk (maar dat wist je vast al). Als je niet een hele goede reden hebt om veel data lokaal bij je te dragen, zou ik harddisks sowieso afraden in elke laptop.

De Asus UX305 die het dichtste bij komt qua specs, is deze: pricewatch: Asus Zenbook UX305LA-FC0004R Die kost ook ongeveer hetzelfde. Ik weet niet of je hierbij dezelfde kortingen kunt regelen. Als dat alleen bij de Dell lukt, dan is dat natuurlijk de voordeligste keus.

Als ik naar de verschillen kijk, zie ik dat de Asus een 5e generatie i7 heeft, en de Dell een 6e generatie i5. De verschillen tussen de i5 en de i7 zijn best klein en geloof ik de laatste generaties alleen maar kleiner geworden. Ik zou kiezen voor nieuwer, niet voor de i7 dus. Zie ook deze vergelijking tussen puur de CPU's. Ik zou verwachten dat de nieuwere i5 iets zuiniger is (ookal hebben ze dezelfde TDP). De oudere i7 heeft een iets hogere turbo clock, maar hoe ver dat tot z'n recht komt is afhankelijk van allerlei factoren zoals de koeling van de laptop, etc. De verschillen zullen sowieso klein zijn.

De laptops die we net bekeken hebben vallen eigenlijk net boven jouw budget. Ik heb afgelopen maand voor mijn vader een nieuwe laptop uitgezocht, voor een budget rond de €600. Dit werd de pricewatch: Asus AsusPro Essential PU551LA-CN395H en inmiddels is mijn vader meer dan tevreden erover. Deze laptop kost de helft van de vorige twee laptops maar kan feitelijk gewoon hetzelfde.

Het grootste verschil is dat deze 15,6" is in plaats van 13,3. Een maatje groter dus. De resolutie is hetzelfde, maar door de grotere afmetingen is dat dus minder indrukwekkend. Nog steeds een prima resolutie verder. Ook is hij wat dikker en zwaarder, maar niks bijzonders. Zeker niet vergeleken met de schoolboeken die ik vroeger dagelijks meenam naar school. In die extra ruimte krijg je trouwens een DVD drive (die je ook kan inzetten als plek voor een extra harddisk als je dat wilt).

Verder is de CPU wat ouder (4e generatie) en ook 'slechts' een i3. De kloksnelheid is ook lager. Op papier betekent dit inderdaad dat je computer flink langzamer is, maar bij de genoemde zaken (browsing, office, films kijken) merk je daar helemaal niks van.

Een ander groot verschil is dat deze laptop met slechts 4GB ram komt. Dit is natuurlijk belachelijk. Mijn vaders vorige laptop, 5 jaar terug, had ook 4GB aan ram. Dit hebben we dan ook gefikst door zelf ram toe te voegen. Kost een paar tientjes maar dan heb je 4GB extra, 8GB totaal, en dus hetzelfde als de duurdere laptops.

Verder wil ik je erop attenderen dat in de prijsklasse tussen €600 en €1200 heel veel te kiezen valt. Opzich is er wel een probleem met bomen en het bos. Het zijn er zo veel, en de verschillen zijn zo klein en zo subtiel soms. Aan de andere kant, de meeste keuzes zijn helemaal niet zo slecht.

Ik zou wel willen adviseren om weg te blijven bij laptops gericht op gamers. Allemaal lompe machines die energie slurpen als een gek, instabiel zijn en heet worden, groot en zwaar zijn, en niet per se degelijk gebouwd. Dat zijn compromissen die sommige mensen graag sluiten om een dikke videokaart in een laptopvorm te gieten, maar het heeft meer nadelen dan voordelen. Vaak hebben dat soort laptops ook allemaal rare ontwerpdingen zoals rode stcikers en lijntjes, blauwe leds, gekleurde toetsenbordverlichting, opdruk van het toetsenbord is soms zelfs een of ander font dat prima had gestaan bij de aftiteling van een nieuwe Star Trek serie, etcetera. Als je met zo'n laptop ergens gaat zitten kom je over als een nerd en/of puber-met-geld-teveel. Niet lullig bedoeld tegen mensen die zo'n laptop hebben (waaronder mijn halve klas - HBO ICT opleiding, eerste jaar), maar je komt niet volwassen over. Laat staan zakelijk (als je dat al wilt).

Bottom line, de laptops die je zelf al gekozen hebt zijn opzich prima. De verschillen onderling zijn zo klein dat ik vooral zou letten op die kortingen, of anders gewoon persoonlijke voorkeur (oftewel, welke vind je het mooist).

Ik heb de Surface trouwens helemaal weggelaten. Laptops met een toucscreen vind ik niks. Het is dan ook vooral een tablet. Aan de andere kant, er is geen duidelijk verschil tussen laptops en tablets in de eerste plaats. Ik zou zeggen, kijk naar de prijs en de specs. Als het redelijk lijkt, en het toetsenbord en touchscreen is geen bezwaar, dan is het ook gewoon een prima keuze.

• _-_ratjetoe_-_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-10-2024
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Thomba175 schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:51:
Misschien de Dell Inspiron 13 7000 7359?

Dell Inspiron 13

i7-6500U tot 3,10 GHz
13,3-inch FHD (1.920x1.080) touchscreen
8 GB ram
256 GB SSD

Prijs: € 999,-

Misschien dat je nog 10% korting kunt bemachtigen dan kost deze laptop jou €899,10. Eigenlijk een beetje hetzelfde als de Spectre maar dan een stukje goedkoper.

Je zou ook nog eens naar de Inspiron 15 7000 reeks kunnen kijken.
Dit is inderdaad een interessante optie, waar ik nog niet aan gedacht had. Echter zijn de reviews niet bepaald onverdeeld enthousiast. En ik kan er geen korting voor vinden, dus dat maakt de prijzen vergelijkbaar...
Verhelderend verhaal. Inderdaad heeft de Zenbook die jij noemt licht de edge over de HP (!); hele goede reputatie, net iets betere specs. Bij gelijke prijzen zou de Zenbook mijn keuze zijn. Maar zoals je ook zegt, prijsverschil dankzij de € 160 korting op de HP lijkt me te groot om de keuze voor de Zenbook nog te rechtvaardigen. Ik neig naar de HP Spectre, ondanks dat ik nog lichte twijfels heb over het uitblijven van issues met dat model. Twijfels! O-)

Verwijderd

Heeft iemand al meer ervaring met het draaien van football manager op een Hp x360 spectre.
Graag jullie reactie

• Youster
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-02-2023
de Dell Inspiron 15 7000 series van €999 is echt iets waar je naar moet gaan kijken. i7 6700HQ, GTX 960M...geweldig ding. Weegt wel 2.5 kg en is wat groot. Zie dat je dit niet wilt, maar is wel een optie.

Als je echt alleen maar lichte spellen speelt maar wel iets lichts wilt:

http://www.laptopshop.nl/...nbook-ux305ua-fc001t.html

Intel Core i5, 8 GB RAM, 256 GB SSD ;), mooi ding.

[ Voor 56% gewijzigd door Youster op 14-03-2016 00:40 ]

Pagina: 1