Jawel, tijdens het ontwerp kan de ontwerper bepalen hoeveel een AB versterker in klasse A draait.
Om weer eens een vreselijke brandstof motor analogie er bij te halen, tijdens het ontwerp, kan men bepalen hoeveel toeren men de motor stationair laat draaien, hoe hoger men die waarde pakt des te beter kan men een plotselinge last kan op pakken.
Goedkope Klasse AB ontwerpen met een max van 100W draaien 1~2W in klasse A, de betere draaien 5~15W in klasse A.
Een klasse AB heeft als voorversterker een klasse A en als eindversterker een (soort van) klasse B. Hierdoor krijg je zo'n beetje the best of both worlds.
Jij weet duidelijk niet hoe versterkers werken, klasse AB heeft echt helemaal niks met voorversterkers te maken!
Als ik jouw en heggico was, zou ik maar eens dit eerder gelinkte artikel lezen:
Versterkerklassen
Duidelijk weten jullie nog minder de verschillen tussen de verschillende klasse dan ik.
Moderne versterkers, zeker multi channel versterkers zoals jouw H/K zijn NOOIT klasse A, hooguit klasse AB, maar ook maar zeldzaam. Waarom? Omdat het bijna onmogelijk is om de warmte van 7 klasse A of AB versterkers kwijt te kunnen in zo'n kleine behuizing, zonder zware geforceerde koeling.
Heb nooit gezecht dat mijn versterker Klasse A was, en de betere versterkers zijn nog altijd Klasse AB, en geen D, en een versterker van 32L en een gewicht van 18kg, wil ik iig ook niet niet echt als klein bestempelen.
Power Consumption 118W idle, 890W maximum (7 channels driven)
Width: 440mm
Height: 165mm
Depth: 435mm
Weight: 18.1 kg
En ja hij heeft semi geforceerde koeling
Bijna alle multi channel versterkers zijn al klasse D, op enkele high-end merken na (en jouw H/K valt daar helaas niet onder). Zelfs mijn Cambridge, die qua high-end boven jouw H/K staat, heeft een klasse D-variant versterker opbouw.
Jouw Cambridge is waarschijnlijk Klasse XD, wat gewoon een hele mooie Klasse A / AB versterker is, maar wat jij met de marketing naam Klasse XD waarschijnlijk voor een Klasse D vergiste
It uses the
company’s proprietary Class XD working, designed to combine the benefits of Class AB when it comes to power delivery and the purity of Class A: in effect, the amplifier works in both Class A and Class AB, dynamically adjusting the crossover point between the two depending on the output volume.
Waarom die H/K alleen 120 W in rust nodig heeft, is bizar. Je zal weinig verwarming nodig hebben

Zijn standby vermogen staat trouwens niet in de specs.
Zal me niks verbazen als de jouwe minstens zo veel verbruikt, en net zo warm wordt als de mijne, als je je hand op je versterker legt, en hij is behoorlijk warm 50
c (60
c is het heetste wat we kunnen aanraken), dan heb jij ook een behoorlijk jaar verbruik als je versterker vaak lang laat aanstaan, en kan je er op rekenen dat je versterker minimaal 100 euro kost aan stroom per jaar.
Klasse D is trouwens absoluut geen vies woord in het audio forum. Als het om rendement gaat, en THD minder belangrijk is, zijn er prima klasse D versterkers te koop die meer dan voldoen.
In de High End is er nog steeds weinig te koop hoor dat Klasse D is, het wordt voornamelijk gebruikt in Room speakers en dingen als iPod stands, en mini en midi setjes, (
en ook in versterkers voor disco's en concerten, waar een hoog vermogen nodig, maar men nog steeds draagbare/betaalbare apparatuur wil hebben), maar er wordt weinig vermeld wat de no-signal/idle verbruik is van versterkers, en of ze Klasse AB of Klasse D zijn.
En het is pas de laatste 5 jaar dat Klasse D een flinke opkomst begint te maken, mede doordat Brussel een push doet voor zuinigere versterkers, en de kans flink is dat Klasse A en AB binnen 5 jaar verboden gaan worden, daar ze net als gloeilampen niet aan een bepaalde minimum efficiëntie waarde zullen voldoen.
[
Voor 4% gewijzigd door
player-x op 25-11-2015 06:41
]