Vraagje over Klasse D versterkers.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:39

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ik heb een vraagje over Klasse D versterkers.

Ik heb een prachtige Harman Kardon versterker, maar die heeft een nadeeltje, dat hij alleen al in standby 145W (no-sound) verbruikt! :'(
Nu wil ik zeker niet van hem af, voor als ik er echt voor ga zitten, is hij pressies wat ik wil.

Maar om gewoon TV (series) of muziek luisteren, of zelfs als hij alleen maar aanstaat verbruikt hij veel te veel, ik zat er aan te denken om een goedkope zuinige Klasse D versterker er bij te zetten, en die te gebruiken voor achtergrond muziek en gewoon TV kijken, en de HK voor goede films en muziek.

Nu zat ik naar een van deze versterkers te kijken, maar ik weet niet echt goed waar ik op moet letten (welke versterker chip), kan er iemand zeggen wat een redelijke versterker is, of dat het allemaal niks is, en weet waar een ander betaalbare zuinige versterker beter te kopen is.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die Muse dingen zijn geweldig voor hun geld, mits je boxen een beetje gevoelig zijn.
Mijn M21 verbruikt (gemeten) 3 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wanneer je een actieve subwoofer gebruikt op een klasse AB versterker, daalt het -rust- verbruik (kanb zomaar een factor 2 )aanzienlijk wanneer de HPF afvalfrequentie op 80Hz staat.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
De subwoofer zit aan de HK, en die hoef ik niet te gebruiken samen met de zuinige versterker, en mijn speakers hebben genoeg bas (50Hz) voor gewoon luisteren, en heb ik 98% van de tijd al gewoon uitstaan.

En die Muse S7 ziet er goed uit met een goede prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door player-x op 23-11-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:17

SA007

Moderator Tweaking
145W voor geen geluid klinkt als nogal veel.

Tenzij dat ding een ventilator heeft zou ik verwachten dat hij nogal heet wordt, als dat het echte verbruik is zou ik eerder verwachten dat er wat stuk is dan 'hij is gewoon niet zuinig.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:19
Een versterker die 145 W gebruikt in standby zou nogal heet moeten worden. Als het er een echte klasse A eindtrap in zit kan dat zomaar het geval zijn. Wel lekker warm in de winter maar minder voor de electriciteitsrekening :'(

Ik denk dat er weinig mis is met zo'n klasse D versterker, zo'n Muse S7 lijkt mij een prima keuze. Staar je niet blind op wat voor chip erin zit, zolang het niet "audiofiel" hoeft te zijn (en daar heb je je HK al voor :+ ) zal het niet veel uitmaken. Vrijwel alles wat minimaal 2 x 20 W aan 8 ohm kan leveren zou voldoende moeten zijn tenzij je heel erg ongevoelige speakers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

player-x schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:18:
Ik heb een vraagje over Klasse D versterkers.

Ik heb een prachtige Harman Kardon versterker, maar die heeft een nadeeltje, dat hij alleen al in standby 145W (no-sound) verbruikt! :'(
In rust neem ik aan, standby is met de afstandsbediening knop uit. Rust is receiver aan maar geen audioweergave actief vanaf je PC bijvoorbeeld.

Edit : Hoe kom je aan die verbruik van 145W, waarmee heb je dit gemeten?

Onkyo TX-NR609 verbruikscijfers gemeten met een Voltcraft Energy Logger 4000

luidsprekers : fronts Mission M30i (kleine boekenplank luidsprekers) Center : M3c2i

Geteste nummer : Robin Schulz - Sugar (feat. Francesco Yates) MP3 320kbit/s

luidspreker configuratie :
Bi-amp : No
subwoofer : Yes
Front : 80Hz
Center : 50HZ
Surround : niet in gebruik
verbruik : 43.4W in rust 70W W MAX bij een weergave op 0dB op de THX schaal

luidspreker configuratie :
Bi-Amp : No
subwoofer : No
Front : Full Range
Center : Full Range
Surround : niet in gebruik
verbruik : 43.4W in rust 80W MAX bij een weergave op 0dB op de THX schaal

[ Voor 43% gewijzigd door Lip op 23-11-2015 21:42 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:49:
145W voor geen geluid klinkt als nogal veel.

Tenzij dat ding een ventilator heeft zou ik verwachten dat hij nogal heet wordt, als dat het echte verbruik is zou ik eerder verwachten dat er wat stuk is dan 'hij is gewoon niet zuinig.'
Het is een top klasse 7.1 versterker van 8 jaar geleden, en die dingen zitten gewoon heel erg veel in Klasse A te draaien.

Maar hier een meer recente (2j) HK, die gewoon 120W standby gebruikt: Harman Kardon AVR 370

En ja het is absurd veel, maar wat ik laatst heb gelezen is dat waarschijnlijk nagenoeg alle nieuwe versterkers, met 1~2j over op klasse D moeten gaan, van wegen EU regels over energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 13:30
Die informatie lijkt mij incorrect, in de manual staat dit:
power consumption: <0.5w (standby); 440w maximum (Avr 3700/Avr 370); 370w
Je blijft het standby noemen dus ik neem aan dat je dat ook bedoelt.

[ Voor 18% gewijzigd door sig69 op 23-11-2015 22:05 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

player-x schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:46:
[...]

Het is een top klasse 7.1 versterker van 8 jaar geleden, en die dingen zitten gewoon heel erg veel in Klasse A te draaien.

Maar hier een meer recente (2j) HK, die gewoon 120W standby gebruikt: Harman Kardon AVR 370

En ja het is absurd veel, maar wat ik laatst heb gelezen is dat waarschijnlijk nagenoeg alle nieuwe versterkers, met 1~2j over op klasse D moeten gaan, van wegen EU regels over energie verbruik.
Je noemt feiten op die niet kloppen

bijvoorbeeld:
heel erg veel in Klasse A te draaien.
Een eindversterker kan niet selectief in een klasse draaien. Verder word een klasse A (eind) versterker voornamelijk gebruikt voor koptelefoon versterkers. Wat je waarschijnlijk hebt is een Klasse AB of een klasse AB + B.

Volgens mij kloppen die verbruikscijfers die tweakers vermeld ook niet, dus als dat je uitgangspunt is. Dan zou ik nog even wachten om hals over kop een versterker te kopen. Misschien kan je beter goede verbruiksmeter overwegen om jezelf gerust te stellen. Deze bijvoorbeeld https://www.conrad.nl/nl/...99-kwh-4320-h-125444.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
sig69 schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:59:
Die informatie lijkt mij incorrect, in de manual staat dit:

[...]

Je blijft het standby noemen dus ik neem aan dat je dat ook bedoelt.
Nee dat is gewoon uit, net als een TV, die je uit zet gebruikt hij 0.5W voor het IR stuursignaal te ontvangen.

Elke AB versterker die gewoon aanstaat, maar geen signaal over zijn lijningang krijgt (Nr is bv afgelopen) verbruikt aanzienlijk meer dan 0.5W!
Lip schreef op maandag 23 november 2015 @ 23:05:
Je noemt feiten op die niet kloppen

Een eindversterker kan niet selectief in een klasse draaien.
Volgens mij weet jij niet hoe een klasse AB versterker helemaal werkt.

Een klasse AB is een combinatie klasse, die het beste van twee werelden verenigt, Klasse A beter geluid, Klasse B zuiniger in gebruik.

Een klasse A versterker gebruikt 100% vermogen 100% van de tijd dat hij aan staat, ongeacht het signaal niveau dat er op de ingang staat, deze versterkers gebruikte bv makkelijk 500 tot wel 1000W de hele tijd, iets wat gewoon teveel was zelfs voor de meeste audiofielen.

Om dit probleem van het hoge verbruik op te lossen, zonder verlies van kwaliteit, wordt er een gedeelte van het circuit in klasse A aangestuurd, en zware pieken in klasse B.

Goedkope AB versterkers draaien veel minder in Klasse A, daar men dan op de voeding en koellichamen en dergelijke kan bezuinigen, wat ten koste gaat van uitgestuurde signaal naar de speakers.

Artikel: Versterkerklassen
Volgens mij kloppen die verbruikscijfers die tweakers vermeld ook niet, dus als dat je uitgangspunt is.
Die gegevens staan ook op de website van HK, daarnaast is mijn versterker ongeveer 40x40cm en als hij aan staat wordt de bovenkant iets van 50c, iets dat mijn vorige oudere versterkers ook deden.
Dan zou ik nog even wachten om hals over kop een versterker te kopen. Misschien kan je beter goede verbruiksmeter overwegen om jezelf gerust te stellen. Deze bijvoorbeeld https://www.conrad.nl/nl/...99-kwh-4320-h-125444.html
Die heb ik, en die meting heb ik gebruikt voor deze post.

Volgens de manuaal zou hij 118W moeten verbruiken, lees ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
player-x schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 06:22:

[...]

Een klasse AB is een combinatie klasse, die het beste van twee werelden verenigt, Klasse A beter geluid, Klasse B zuiniger in gebruik.

Een klasse A versterker gebruikt 100% vermogen 100% van de tijd dat hij aan staat, ongeacht het signaal niveau dat er op de ingang staat, deze versterkers gebruikte bv makkelijk 500 tot wel 1000W de hele tijd, iets wat gewoon teveel was zelfs voor de meeste audiofielen.

Om dit probleem van het hoge verbruik op te lossen, zonder verlies van kwaliteit, wordt er een gedeelte van het circuit in klasse A aangestuurd, en zware pieken in klasse B.

Goedkope AB versterkers draaien veel minder in Klasse A, daar men dan op de voeding en koellichamen en dergelijke kan bezuinigen,

[...]
Je haalt een paar dingen nu door elkaar heen. Bij een klasse A versterker heb je een maximaal rendement van 50%. Des te minder ver je je versterker open zet, des te slechter dit rendement word. Bijv. je gebruikt maar 20% van de versterker capaciteit, je verlies wordt hierdoor 80%.

De klass AB is een techniek waarbij je dus het verbeterde rendement van klasse b hebt en de muziek kwaliteit van klasse a hebt. Let wel op, het is een compromis. Klasse a zal voor een audiofiel altijd beter klinken.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, het typen op een mobiele telefoon is nog steeds mijn hobby niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
MdBruin schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 06:41:
Je haalt een paar dingen nu door elkaar heen. Bij een klasse A versterker heb je een maximaal rendement van 50%. Des te minder ver je je versterker open zet, des te slechter dit rendement word. Bijv. je gebruikt maar 20% van de versterker capaciteit, je verlies wordt hierdoor 80%.
Nee hoor ik haal niks door elkaar.
Een klasse A versterker gebruikt 100% vermogen 100% van de tijd dat hij aan staat, ongeacht het signaal niveau dat er op de ingang staat,.....
Ik had het nergens over rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Een eindversterker kan niet selectief in een klasse draaien. Verder word een klasse A (eind) versterker voornamelijk gebruikt voor koptelefoon versterkers.
IIG niet in versterkers in mobiele apparatuur voor een koptelefoon, dat zal waarschijnlijk voornamelijk AB zijn. Die kunnen overigens (idle) hartstikke zuinig zijn, al kan ik me voorstellen dat als die uit discrete componenten is opgebouwd dat het lastiger is om hem een heel laag idle gebruik te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Er wordt enkel gevraagd wat een mooie klasse D versterker is. Waarschijnlijk hoort deze vraag beter thuis in audio & hifi forum daarom. Ik vind trouwens 145W best meevallen voor gebruik. Hoe veel uur heb je die versterker "onnodig" aan staan? Een klasse D versterker verbruikt ook nog steeds energie natuurlijk wel een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
3xhaas schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:04:
Waarschijnlijk hoort deze vraag beter thuis in audio & hifi forum daarom.
De reden dat ik het hier vraag is tweevoudig, 1. vele daar weten niet wat een Klasse D versterker is, 2. weet gewoon zeker dat je veel berichten krijgt Klasse D is heel slecht ... omdat ... ..., hier zitten meer mensen die echt weten wat een Klasse D versterker is, en hoe veel die de laatste jaren beter zijn geworden.
Ik vind trouwens 145W best meevallen voor gebruik. Hoe veel uur heb je die versterker "onnodig" aan staan?
Het is niet alleen onnodig aan staan, maar voornamelijk dat een goedkopere Klasse D voldoende is voor waar ik hem 95% van de tijd voor gebruik.

Maar laten we zegen dat hij gemiddeld 10 uur per dag aan staat, dan is dat nog steeds ruim 100 euro per jaar aan stroom kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
player-x schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 06:56:
[...]

Nee hoor ik haal niks door elkaar.

[...]

Ik had het nergens over rendement.
In m'n hoofd had ik het duidelijk, helaas is dat niet duidelijk op het forum terecht gekomen. Dat is helaas mijn beperking.

Waar ik meer op doelde is dat beide technieken een andere insteek hebben.
Klasse A is zorgen dat er totaal geen vervorming op kan treden, kost veel energie en gaat tekosten van het rendement.
Bij klasse AB houdt je enige vervorming rond de 0 overgang, het grote voordeel blijft dat er geen enorme rust stroom word gebruikt. Dit is weer beter voor het rendement.

Beide technieken verschillen in de aanpak. Het ging mij er meer om duidelijk te maken dat een klasse a versterker iets heel anders is dan klasse ab, ze gebruiken andere technieken om tot een resultaat te komen.

Terug komend op je vraag/opmerking. Het luisteren naar muziek is heel persoonlijk en hangt van heel veel factoren af. Klasse d heeft de afgelopen tijd inderdaad flinke sprongen vooruit gemaakt. Helaas zoals je al zelf aangeeft is deze klasse nog niet ingeburgerd en is het dus lastig om goede reviews te vinden maar ook producten. Zelf ben ik meer ingeburgerd in de car hifi maar zeg er altijd bij ook ik weet niet alles. Van Gladen heb ik wel een klasse d versterker gezien maar heb helaas nog niet het genoegen gehad om deze te beluisteren.

[ Voor 0% gewijzigd door MdBruin op 24-11-2015 14:37 . Reden: auto correctie foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:37

[...]

Ik heb je uitleg 3 keer gelezen, maar ik snap nog steeds niet wat je bedoel.
Ik zal het eens herhalen: Een eindversterker kan niet selectief in een klasse draaien.

De klasse van een versterker geeft het ontwerp aan. Dit kun je niet selectief bepalen, tenzij het zo ontworpen is. Een klasse AB heeft als voorversterker een klasse A en als eindversterker een (soort van) klasse B. Hierdoor krijg je zo'n beetje the best of both worlds. De klasse A voor het signaal actief te versterken en de eindtrap voor het vermogen te leveren. Die klasse A kan waarschijnlijk niet eens 1W leveren. De versterker kan niet ineens bepalen of hij nu alleen het klasse A deel pakt, het klasse B deel of het geheel. Tenzij het zo specifiek is ontworpen om met een of andere vage constructie te kunnen schakelen.
Goedkope AB versterkers draaien veel minder in Klasse A, daar men dan op de voeding en koellichamen en dergelijke kan bezuinigen, wat ten koste gaat van uitgestuurde signaal naar de speakers.
Hoe kan een AB versterker minder in klasse A draaien? Bedoel je gewoon dat het klasse A deel minder verbruikt? Want dat is het hele punt van een AB versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MdBruin schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:32:
[...]

Klasse A is zorgen dat er totaal geen vervorming op kan treden, kost veel energie en gaat tekosten van het rendement.
Klasse A heeft ook gewoon vervorming, maar in principe is het de lineairste van de opties. Klasse B heb je altijd een foutje rond het midden, hoe groot die is hangt van de implementatie af. Klasse AB kan in theorie een heel eind richting klasse A gaan, al blijft puur op vervorming klasse A beter (of het hoorbaar is, is weer een ander verhaal).
heggico schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:58:
[...]

Ik zal het eens herhalen: Een eindversterker kan niet selectief in een klasse draaien.

De klasse van een versterker geeft het ontwerp aan. Dit kun je niet selectief bepalen, tenzij het zo ontworpen is. Een klasse AB heeft als voorversterker een klasse A en als eindversterker een (soort van) klasse B. Hierdoor krijg je zo'n beetje the best of both worlds. De klasse A voor het signaal actief te versterken en de eindtrap voor het vermogen te leveren. Die klasse A kan waarschijnlijk niet eens 1W leveren. De versterker kan niet ineens bepalen of hij nu alleen het klasse A deel pakt, het klasse B deel of het geheel. Tenzij het zo specifiek is ontworpen om met een of andere vage constructie te kunnen schakelen.
Onjuist. Op wat exotischere (all digital) architecturen na heeft elke versterker intern klasse A verterkertjes zitten.

Klasse A betekend dat de uiteindelijke power tor(ren) continue geleiden.
Klasse B heeft twee torren waarbij één de bovenste helft doet, één de onderste helft, en in het midden een gat is.
Klasse AB heeft twee torren waarvan één de bovenste helft + stukje midden doet, en de ander de onderste helft + stukje midden doet. In het midden werkt hij dan dus als klasse A versterker, aan de uiteindes als klasse B.

En dus kan je in principe redelijk simpel aanpassen hoe erg hij op een klasse A lijkt (meer ruststroom) en hoeveel klasse B (minder ruststroom). Dat kan de versterker dus prima bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-06 22:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

player-x schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:47:
[...]

De reden dat ik het hier vraag is tweevoudig, 1. vele daar weten niet wat een Klasse D versterker is, 2. weet gewoon zeker dat je veel berichten krijgt Klasse D is heel slecht ... omdat ... ..., hier zitten meer mensen die echt weten wat een Klasse D versterker is, en hoe veel die de laatste jaren beter zijn geworden.

[...]

Het is niet alleen onnodig aan staan, maar voornamelijk dat een goedkopere Klasse D voldoende is voor waar ik hem 95% van de tijd voor gebruik.

Maar laten we zegen dat hij gemiddeld 10 uur per dag aan staat, dan is dat nog steeds ruim 100 euro per jaar aan stroom kosten.
Ik zit vermakelijk jouw berichten te lezen... Want ik kan maar één conclusie trekken, dat jij namelijk niet weet wat versterkerklassen zijn...

Moderne versterkers, zeker multi channel versterkers zoals jouw H/K zijn NOOIT klasse A, hooguit klasse AB, maar ook maar zeldzaam. Waarom? Omdat het bijna onmogelijk is om de warmte van 7 klasse A of AB versterkers kwijt te kunnen in zo'n kleine behuizing, zonder zware geforceerde koeling.
Bijna alle multi channel versterkers zijn al klasse D, op enkele high-end merken na (en jouw H/K valt daar helaas niet onder). Zelfs mijn Cambridge, die qua high-end boven jouw H/K staat, heeft een klasse D-variant versterker opbouw.

Waarom die H/K alleen 120 W in rust nodig heeft, is bizar. Je zal weinig verwarming nodig hebben :X Zijn standby vermogen staat trouwens niet in de specs.

Klasse D is trouwens absoluut geen vies woord in het audio forum. Als het om rendement gaat, en THD minder belangrijk is, zijn er prima klasse D versterkers te koop die meer dan voldoen.

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 24-11-2015 18:03 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
heggico schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:58:
Jawel, tijdens het ontwerp kan de ontwerper bepalen hoeveel een AB versterker in klasse A draait.

Om weer eens een vreselijke brandstof motor analogie er bij te halen, tijdens het ontwerp, kan men bepalen hoeveel toeren men de motor stationair laat draaien, hoe hoger men die waarde pakt des te beter kan men een plotselinge last kan op pakken.

Goedkope Klasse AB ontwerpen met een max van 100W draaien 1~2W in klasse A, de betere draaien 5~15W in klasse A.
Een klasse AB heeft als voorversterker een klasse A en als eindversterker een (soort van) klasse B. Hierdoor krijg je zo'n beetje the best of both worlds.
Jij weet duidelijk niet hoe versterkers werken, klasse AB heeft echt helemaal niks met voorversterkers te maken!
deepbass909 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 18:02:
Ik zit vermakelijk jouw berichten te lezen... Want ik kan maar één conclusie trekken, dat jij namelijk niet weet wat versterkerklassen zijn...
Als ik jouw en heggico was, zou ik maar eens dit eerder gelinkte artikel lezen: Versterkerklassen
Duidelijk weten jullie nog minder de verschillen tussen de verschillende klasse dan ik.
Moderne versterkers, zeker multi channel versterkers zoals jouw H/K zijn NOOIT klasse A, hooguit klasse AB, maar ook maar zeldzaam. Waarom? Omdat het bijna onmogelijk is om de warmte van 7 klasse A of AB versterkers kwijt te kunnen in zo'n kleine behuizing, zonder zware geforceerde koeling.
Heb nooit gezecht dat mijn versterker Klasse A was, en de betere versterkers zijn nog altijd Klasse AB, en geen D, en een versterker van 32L en een gewicht van 18kg, wil ik iig ook niet niet echt als klein bestempelen.
Power Consumption 118W idle, 890W maximum (7 channels driven)
Width: 440mm
Height: 165mm
Depth: 435mm
Weight: 18.1 kg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0ipkBWUi1CQkhKlLGntPUZUW/thumb.png

En ja hij heeft semi geforceerde koeling
Bijna alle multi channel versterkers zijn al klasse D, op enkele high-end merken na (en jouw H/K valt daar helaas niet onder). Zelfs mijn Cambridge, die qua high-end boven jouw H/K staat, heeft een klasse D-variant versterker opbouw.
Jouw Cambridge is waarschijnlijk Klasse XD, wat gewoon een hele mooie Klasse A / AB versterker is, maar wat jij met de marketing naam Klasse XD waarschijnlijk voor een Klasse D vergiste
It uses the company’s proprietary Class XD working, designed to combine the benefits of Class AB when it comes to power delivery and the purity of Class A: in effect, the amplifier works in both Class A and Class AB, dynamically adjusting the crossover point between the two depending on the output volume.
Waarom die H/K alleen 120 W in rust nodig heeft, is bizar. Je zal weinig verwarming nodig hebben :X Zijn standby vermogen staat trouwens niet in de specs.
Zal me niks verbazen als de jouwe minstens zo veel verbruikt, en net zo warm wordt als de mijne, als je je hand op je versterker legt, en hij is behoorlijk warm 50c (60c is het heetste wat we kunnen aanraken), dan heb jij ook een behoorlijk jaar verbruik als je versterker vaak lang laat aanstaan, en kan je er op rekenen dat je versterker minimaal 100 euro kost aan stroom per jaar.
Klasse D is trouwens absoluut geen vies woord in het audio forum. Als het om rendement gaat, en THD minder belangrijk is, zijn er prima klasse D versterkers te koop die meer dan voldoen.
In de High End is er nog steeds weinig te koop hoor dat Klasse D is, het wordt voornamelijk gebruikt in Room speakers en dingen als iPod stands, en mini en midi setjes, (en ook in versterkers voor disco's en concerten, waar een hoog vermogen nodig, maar men nog steeds draagbare/betaalbare apparatuur wil hebben), maar er wordt weinig vermeld wat de no-signal/idle verbruik is van versterkers, en of ze Klasse AB of Klasse D zijn.

En het is pas de laatste 5 jaar dat Klasse D een flinke opkomst begint te maken, mede doordat Brussel een push doet voor zuinigere versterkers, en de kans flink is dat Klasse A en AB binnen 5 jaar verboden gaan worden, daar ze net als gloeilampen niet aan een bepaalde minimum efficiëntie waarde zullen voldoen.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 25-11-2015 06:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
player-x schreef op woensdag 25 november 2015 @ 05:54:
[...]

Jawel, tijdens het ontwerp kan de ontwerper bepalen hoeveel een AB versterker in klasse A draait.
Gelukkig heb ik er ook ontworpen. Ik kan niet bepalen hoeveel hij in "Klasse A" draait.
Sorry hoor, maar da's echt onzin. Een klasse A heeft 1 transistor. In rust staat hier de halve spanning op (met symetrische voeding staat hier dus 0V) Dit betekend dat er altijd ten alle tijden de helft van de stroom door deze transistor loopt. Hierdoor is de maximale efficientie 50%. De helft zit namelijk altijd in die ene transistor. Of dit nou een FET, transistor of darlington is maakt niet uit.

Klasse AB heeft "KAN NIET" in klasse A draaien. Bij een klasse AB zijn de eindtrappen altijd een klein beetje aan het geleiden, om crossover distortion te voorkomen. Een transistor geleid pas vanaf zo'n 0.6V (versimpelt, ligt iets gecompliceerder). Door een kleine ruststroom te laten lopen gaan deze transistoren allebei al een beetje geleiden. Hierdoor zit je standaard al boven die 0.6V. Met een heel klein signaal zijn idd beide transistoren aan het geleiden, maar dit maakt het GEEN klasse A.
[...]
Om weer eens een vreselijke brandstof motor analogie er bij te halen, tijdens het ontwerp, kan men bepalen hoeveel toeren men de motor stationair laat draaien, hoe hoger men die waarde pakt des te beter kan men een plotselinge last kan op pakken.
Die analogie is echt onzin. Een betere zou zijn een 2 takt en een 4 takt, maar dan nog. De ruststroom is puur om het niet lineaire gebied te omzeilen. Ja hoe hoger je die zet hoe langer (bij meer vermogen) de versterker beide transistoren actief laat, maar dat maakt het geen klasse A.
[...]
Jij weet duidelijk niet hoe versterkers werken, klasse AB heeft echt helemaal niks met voorversterkers te maken!
Ik ging er vanuit dat je dat bedoelde met in klasse A draaien, blijkbaar niet. De voorversterker is meestal wel klasse A, vanwege de vrij lineaire response. Omdat deze geen vermogen hoeft te leveren is het verbruik zeer laag, met toch een goede versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
heggico schreef op woensdag 25 november 2015 @ 08:25:
[...]

Gelukkig heb ik er ook ontworpen.
Gelukkig heb ik ook een klasse AB ontworpen.
Ik kan niet bepalen hoeveel hij in "Klasse A" draait.
Dat ligt aan jou.
Sorry hoor, maar da's echt onzin. Een klasse A heeft 1 transistor.
Onjuist. De standaard klasse A heeft inderdaad één transistor, maar het is geen eis om als klasse A gerekend te worden, je kan er ook twee hebben.
In rust staat hier de halve spanning op (met symetrische voeding staat hier dus 0V) Dit betekend dat er altijd ten alle tijden de helft van de stroom door deze transistor loopt. Hierdoor is de maximale efficientie 50%. De helft zit namelijk altijd in die ene transistor. Of dit nou een FET, transistor of darlington is maakt niet uit.
En als je nu een klasse AB pakt, en daarbij de ruststroom enorm opschroeft, dan geleiden beide transistoren continue, oftewel is het een klasse A versterker. Schroef je de ruststroom wat minder op dan is enkel het gebied waarin hij als klasse A werkt (het midden) groter geworden, en heb je hem dus meer klasse A gemaakt.
Klasse AB heeft "KAN NIET" in klasse A draaien. Bij een klasse AB zijn de eindtrappen altijd een klein beetje aan het geleiden, om crossover distortion te voorkomen. Een transistor geleid pas vanaf zo'n 0.6V (versimpelt, ligt iets gecompliceerder). Door een kleine ruststroom te laten lopen gaan deze transistoren allebei al een beetje geleiden. Hierdoor zit je standaard al boven die 0.6V. Met een heel klein signaal zijn idd beide transistoren aan het geleiden, maar dit maakt het GEEN klasse A.
Euhm, wel. Even wiki quoten over class A amplifiers:
Class A
100% of the input signal is used (conduction angle Θ = 360°). The active element remains conducting[11] all of the time.
Oftewel bij een klein signaal geleiden beide transistoren continue, en is het dus gewoon klasse A.

Bij een groot signaal geleidt maar één transistor, en is het klasse B. En zo hebben we de naamgeving 'klasse AB' weer verklaard.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 25-11-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dus je zegt feitelijk dat het ingangssignaal bepaald of de versterker in klasse A of klasse B bij klasse AB

[ Voor 6% gewijzigd door Lip op 25-11-2015 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Dan is het nog steeds een klasse AB, geen klasse A. Hij gedraagt zich in een zeer beperkt gebied als klasse A, maar het is nog steeds een klasse AB.

Met een klasse AB versterker is het actieve element dus NIET altijd geleidend. Dat is het hele punt, daarom is het een klasse AB en niet een klasse A. Zodra je ingangssignaal over een bepaald limiet gaat is 1 van de 2 transistoren niet meer aan het geleiden, dus het is een klasse AB. Het ontwerp bepaald de klasse, niet het ingangssignaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Lip schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:35:
Dus je zegt feitelijk dat het ingangssignaal bepaald of de versterker in klasse A of klasse B bij klasse AB
Yep (als in: Of hij als klasse A of klasse B werkt. Hij is nog steeds een AB, omdat hij beide kan doen). En daarmee is het een afweging, als je hem meer als klasse A laat fungeren, is hij lineairder, maar meer als klasse B is hij efficienter. Deze afweging bepaald hoe groot het klasse A gebied is, en hoe groot het klasse B gebied is (en hoe groot het fuzzy gebied is), maar uiteindelijk bepaald je ingangssignaal in welk gebied hij op een bepaald moment werkt.
heggico schreef op woensdag 25 november 2015 @ 09:56:
Dan is het nog steeds een klasse AB, geen klasse A. Hij gedraagt zich in een zeer beperkt gebied als klasse A, maar het is nog steeds een klasse AB.

Met een klasse AB versterker is het actieve element dus NIET altijd geleidend. Dat is het hele punt, daarom is het een klasse AB en niet een klasse A. Zodra je ingangssignaal over een bepaald limiet gaat is 1 van de 2 transistoren niet meer aan het geleiden, dus het is een klasse AB. Het ontwerp bepaald de klasse, niet het ingangssignaal.
Als jij je ingangssignaal limiteert is hij altijd klasse A. Afhankelijk van je ingangssignaal zijn beide actieve elementen geleidend, of slechts één. En natuurlijk noem je het uiteindelijk gewoon een klasse AB versterker. Maar daar kan je dus prima door design keuzes voor zorgen dat hij meer A is (lineairder), of juist meer B is (efficienter) door je ruststroominstellingen te wijzigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 25-11-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 14:00
heggico schreef op woensdag 25 november 2015 @ 08:25:
[...]
Gelukkig heb ik er ook ontworpen. Ik kan niet bepalen hoeveel hij in "Klasse A" draait.
Onder andere CA kan dat blijkbaar wel, zoals hierboven reeds gequote.

"It uses the company’s proprietary Class XD working, designed to combine the benefits of Class AB when it comes to power delivery and the purity of Class A: in effect, the amplifier works in both Class A and Class AB, dynamically adjusting the crossover point between the two depending on the output volume."

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Hm.. blijkbaar praten we wat langs elkaar. Je hebt idd een gebied wat klasse A is en een gebied wat klasse B is. Nu ik het nalees begrijp ik dat ik de opmerkingen verkeerd heb begrepen.

Ja je hebt een klasse A stuk en een klasse B stuk, en mijn opmerking in de quote hierboven klopt idd niet als je het zo bekijkt. Je kan met de ruststroom spelen om een groter gebied te krijgen waar de transistoren beide altijd in geleiding zijn, maar het blijft een klasse AB. Het klasse A principe word gebruikt om de crossover weg te werken, waardoor beide transistoren in een vrij lineair gebied komen.

Dus, eens met hierbovenstaande. Klasse XD ken ik iig niet, dus geen idee hoe het daar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
De marketing naam Klasse XD van Cambridge slaat als ik goed gelezen hebt, dat er een variabele crossover is, ipv van een vaste, het zal vast een fractie beter klinken, net zo als vergulde sterks beter contact maken dan vernikkelde, of je het hoort is nog maar een tweede.

Pagina: 1