Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gideon89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-08 15:36
Beste mede-tweakers,

Ik sta al een tijdje voor een uitdaging en ik krijg het niet voor elkaar. Het is een beetje een lastig verhaal maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik woon in Nijmegen in een studentencomplex van de SSHN. Hier maken ze gebruik van het internet van de universiteit, erg snel internet maar ook lastig. Om met het internet contact te kunnen maken moet ik in mijn router op een static ip mijn ip adres invoeren. Daarna moet ik deze ook in mijn PC invullen zodat deze via de router contact kan maken met het internet (als ik het goed begrijp).

Het probleem is: mijn internet doet het, maar half.. Als ik bijvoorbeeld via twitch.tv een livestream wil kijken dan knalt die er af en toe bij het laden van de livestream uit. Ook altijd als ik via de Blizzard Desktop App games wil updaten knalt die er constant uit. Ik vermoed dat er iets met poorten ofzo is maar hier houdt mijn verstand op..

Specs:
Wireless Gigabit dualband Router 300N.
Provider: SURFNET netherlands Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4856577742.png

Ik heb geprobeerd alle info te verschaffen, als ik iets vitaals vergeten ben kun je het in een comment zetten en dat edit ik deze post!

Alsvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Gideon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het lijkt mij persoonlijk érg vreemd dat jij één en het zelfde IP adres zowel in je router als ook op je PC als statisch adres moet definiëren.

Is het niet zo dat je op je router een (dat?) statisch adres moet invoeren op de WAN poort en dat je router daarna middels DHCP een (NAT) adres aan je PC gaat uitkeren óf dat je dat IP adres statisch in je PC moet invoeren als je géén eigen router gebruikt?

2 keer hetzelfde IP adres op één netwerk geeft gewoon 100% garantie op problemen :+

[ Voor 28% gewijzigd door Will_M op 23-11-2015 18:50 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gideon89
Beste Wimmel_1,

Bedankt voor je reactie. In de handleiding van de SSHN ( studentenhuisvester Nijmegen) staat dat het zo moet: http://www.sshn.nl/downlo...handleiding-1-4-12-21.pdf

Voor de rest ben ik niet zo erg thuis in de terminologie dus je zou zo maar gelijk kunnen hebben! Zoals ik het ooit heb begrepen moeten zowel de router als de PC hetzelfde IP adress etc hebben ingevuld gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

gideon89 schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:46:
Beste Wimmel_1,

Bedankt voor je reactie. In de handleiding van de SSHN ( studentenhuisvester Nijmegen) staat dat het zo moet: http://www.sshn.nl/downlo...handleiding-1-4-12-21.pdf

Voor de rest ben ik niet zo erg thuis in de terminologie dus je zou zo maar gelijk kunnen hebben! Zoals ik het ooit heb begrepen moeten zowel de router als de PC hetzelfde IP adress etc hebben ingevuld gekregen.
Handleiding even "vluchtig" bekeken: Je moet je PC gewoon op DHCP laten staan en alleen je router dat aangeleverde IP adres geven op de WAN (Wide Area Network) poort, die poort heeft meestal fysiek een andere kleur op je router en wordt in de configuratie van zo'n apparaatje vaak als "Internet" of "uplink" aangeduid.

Als je daarnaast de DHCP server van die router aan laat staan/zet dan krijgt je PC een NAT (Network Adress Translating) adres van jouw router op jouw eigen LAN (Local Area Network). Adres is dan waarschijnlijk iets van 192.168.1.x en dat vertaalt jouw router dan verder naar het "Internet". Je kunt dan ook gewoon meerdere devices met die router laten babbelen..... en allemaal tegelijkertijd internetten.

Die handleiding beschrijft eigenlijk veel te veel en dan ook nog eens in een onlogische volgorde.....

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 23-11-2015 22:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gideon89
Ik ga het eens proberen! Ik zal je morgen een update geven. Bedankt voor de uitleg, als 'leek' ook goed te begrijpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de handleiding van SSHN wordt gesproken over statische IP-instellingen en het uitzetten van de optie Spanning Tree. Het model router is mij overigens niet helemaal helder, maar gezien de naam zal het waarschijnlijk de WL-351 of WLR-4000 zijn (zal op de sticker op de router staan). Dat model neem ik voor nu even als uitgangspunt.

Allereerst, op dit model staat de optie Spanning Tree bij standaardinstellingen uit. Die optie is te vinden onder hoofdkop Status, tabblad DHCP server in de interface van de router. Het instellen van de router met een statisch IP-adres kan als volgt:

1. Stel de PC's in om gebruik te maken van DHCP
2. Plaats een netwerkkabel tussen het muurpunt / modem en de blauwe WAN poort van de router
3. Maak verbinding met de router en log er op in. Dit kan bij standaardinstellingen via http://192.168.0.1 met de gebruiker admin en het wachtwoord dat op de sticker staat.
4. Klik op de hoofdkop 'Wizard', kies 'Next', kies bij service 'Andere Provider (Handmatig configuren)' en kies nogmaals 'Next'.
5. Vul de volgende gegevens in:
Login Method : Static IP Address
IP Address : IP-adres zoals doorgegeven door SSHN
Subnet Mask : Subnetmasker zoals doorgegeven door SSHN
Default Gateway : Standaard gateway zoals doorgegeven door SSHN
Primary DNS : eerste DNS adres zoals doorgegeven door SSHN
Secundary DNS (Optional) : tweede DNS adres zoals doorgegeven door SSHN
6. Klik op 'Apply' om de instellingen op te slaan.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gideon89
Ik heb beide oplossingen geprobeerd maar het probleem is nog steeds aanwezig, Ik heb gewoon internet maar wanneer ik bijvoorbeeld Twitch.TV kijk of Blizzard desktop app update verliest ik wel eens mijn internet connectie. Kan dit omdat er dan bepaalde poorten worden gebruikt voor dit soort internet gebruik? Zoals ik al zei ben ik best wel een leek hierin :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de PC geconfigureerd wordt met de gegevens van SSHN en rechtstreeks op het wandpunt aangesloten wordt (zonder router), speelt dan het probleem ook? Als dat wel goed werkt, dan is er mogelijk een probleem met de firmware of (als de router erover beschikt) de Cloud Security die niet goed doorgelaten wordt door de hoofdrouter (oplossing). Welke router heb je precies? Het exacte model is te vinden op de sticker op de router, bv. WLR-4000 v1 002.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare
Pagina: 1