Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Raspberry Pi 2 met Superheterodyne 433MHz zonder breadboard

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:11
Ik heb een raspberry pi 2 met een superheterodyne 433 MHz setje en een zut jumper wires. Nu wil ik deze aan gaan sluiten, alleen kom ik hier op tweakers en op de rest van het net zo ongeveer alleen dingen tegen met andere receivers of de oude pi. Maar het basis stuk: hoe sluit je zoiets nu aan, wordt mij ook na een paar uur zoeken niet echt duidelijk.

De layout: https://www.raspberrypi.o...age/gpio-plus-and-raspi2/
[url=http://www.element14.com/community/servlet/JiveServlet/previewBody/73950-102-4-309126/GPIO_Pi2.pngAfbeeldingslocatie: http://www.element14.com/community/servlet/JiveServlet/previewBody/73950-102-4-309126/GPIO_Pi2.png[/url]
De modules:
Receiver:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VuY3UKk4zEpV4wgV5jkU0TAW/thumb.jpg
Transmitter:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ekiPPMnkI56cEJGtldOkHnFp/thumb.jpg

Mijn logica en wat ik gelezen heb, zegt dat ik alle pinnen moet connecten naar de pi, maar dan loop ik er bijvoorbeeld al tegenaan dat ik 3 5v-pinnen heb en er maar 2 op mijn pi. Houdt dit dan in dat ik ze niet allebei kan plaatsen zonder gebruik te maken van een breadboard?

Ik heb nu alles aan de linkerkant aangesloten volgens Koffie's tweakblog: Native RF zenden en ontvangen met pimatic
Dus de receiver: VCC, DATA, GND aangesloten op pin 02, pin 08, pin14 resp.
De transmitter: GND, DATA, +5V van de linkerpinnetjes aangesloten op pin06, pin10, pin04

Maar ik durf er niet goed meteen stroom op te zetten. Waarom zitten de overige 4 pinnen er op? Moeten deze niet ook aangesloten worden? Als ik ze zo in de kast leg, krijg ik dan geen kortsluiting etc.

Sorry voor de n00b-vraag wellicht, maar ik kom te weinig tegen om dit zomaar te proberen...

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Van de transmitter hoef je maar 1 kant aan te sluiten, het is niet nodig daarvan 2x de 5V en GND aan te sluiten, dus volgens mij zit het goed.
Je zou de losse aansluitingen kunnen isoleren met isolatie-tape oid, maar zolang ze niets raken wat geleid, kan het geen kwaad.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Paultje3181
ok, goed om te horen, dan ga ik mijn pi zo aansluiten...

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Paultje3181 schreef op maandag 23 november 2015 @ 17:47:
ok, goed om te horen, dan ga ik mijn pi zo aansluiten...
Die pi werkt toch met 3.3v GPIO logic levels.
Dan moet je oppassen met direct aansluiten van 5v devices. Even een spanningsdeler gebruiken voor de input lijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 23-11-2015 18:29 ]

• Paultje3181
Pin 2 en 4 zijn toch 5v-lijnen? Dat zou dan toch moeten kunnen? Ik krijg overigens wel allerlei vage foutmeldingen en sys-dumps:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aEonUQpgWNVOwz6tjD6GmKMt/thumb.jpg

• u_nix_we_all
  • Niet online
jobr schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:27:
[...]

Die pi werkt toch met 3.3v GPIO logic levels.
Klopt, en ik vroeg me al af waarom je toch overal ziet dat mensen deze dingen gewoon zonder spanningsdeler/level converter aansluiten. Uiteindelijk heb ik dat ook maar gedaan (gewoon aan de 5V), en dat werkt al heel lang goed (op 2 verschillende pi's).

@Paultje:
Ja de voeding is 5V, en de modules horen ook op 5V te werken, maar de GPIO van de pi kan maar 3,3V hebben officieel ....

Die foutmeldingen kan ik niet plaatsen, krijg je die sinds je de transmitter/receiver heb aangesloten ? Heb je dat ook als je de DATA van de transmitter/receiver hebt aangesloten ? Evt. zou je zo kunnen uitsluiten of het probleem bij de zender of de ontvanger ligt.

[ Voor 19% gewijzigd door u_nix_we_all op 24-11-2015 10:22 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Paultje3181
Dus gewoon op 2 en 4 bedoel je?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ja, gewoon op de 2 en 4 voor de voeding. Ik heb het hetzelfde aangesloten als jij, en dat werkt bij mij goed.

• Paultje3181
Ok, dan even kijken waar die foutmeldingen vandaan komen... Eens even wat rustiger doen iig.

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-11 13:52
Goede vraag liep ik ook tegen aan zie hier de foto:
de data van de reciever zit recht tegenover de ground
foto's
pi2 433Mhz

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Verwijderd

Ik heb ook een probleem met de Raspberry Pi 2.

De pinnen aangesloten op diverse pins, in sommige tutorials waar RFSniffer gebruikt wordt, wordt vaak gesproken over pins 11 en 13 (GPIO17/27).
Heb ze ook geprobeerd op de TX/RX pins 8 en 10 (GPIO14/15).

Maar ik kan geen enkele code 'sniffen', zelfs niet die ik zelf 'verstuur' of met een rf remote ernaast.. Er gebeurt gewoon helemaal niks.

WiringPi is geinstalleerd en ook RFSniffer heb ik aangepast (de .cpp files) om de andere pins te kunnen checken volgens dit overzicht (https://projects.drogon.net/raspberry-pi/wiringpi/pins/) maar helaas geen succes...

Ik heb het al met 2 setjes zenders/ontvangers geprobeerd, kan me niet voorstellen dat beide defect zijn.
Overigens ook op 5V aangesloten en op GND..

• u_nix_we_all
  • Niet online
Geen idee wat daar fout gaat, maar ik heb geen ervaring met RFSniffer.

Ik heb zelf net het zaakje even omgeprikt en een levelconverter voor de datalijnen gebruikt. Dat werkte wel voor de zender, maar van de ontvanger kreeg ik niets meer binnen, dus die heb ik weer direct aan de GPIO gehangen. Toch wel apart, probeer je het netjes volgens de specs te doen, werkt het niet :p

• Jjesperr
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-03 18:03
Bedoel je met zaakje omprikken, naar een RPi2?

Ik ervaar overigens dezelfde problemen met de RPi2.
Heb al 3 (verschillende) setjes 433mhz receivers en transmitters gebruikt en een transceiver (beide in 1), maar gewoon geen resultaat. Welke tutorial ik ook volg, met welk product dan ook, nergens merk ik input of output... Erg vreemd.

Wie weet gaat de Raspberry 2 toch iets anders om met de input dan de oude modellen. Weet iemand dit?

Heb geen oud model meer liggen dus kan niet checken of het daar wel werkt maar ben bijna van plan er maar 1 aan te schaffen na al die uren kraken met de hersenen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:06
Probeer eens andere software, pilight bijvoorbeeld.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Jjesperr schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:59:
Bedoel je met zaakje omprikken, naar een RPi2?
Nee, omprikken van data direct op de GPIO naar data via een levelconverter om 3,3V ipv 5V op de datalijnen te hebben.

• Jjesperr
Zojuist een ouder model opgehaald om te kijken of het daar wel op werkt...

@GENETX
Al gedaan helaas.. Geen resultaat.

@u_nix_we_all
Maar met een 3V3 module/chip heb je geen level converter nodig, toch?
Gebruik je de rpi2?

• Jjesperr
Getest met de RPi Model B... Daarop werkt het dus wel. Aan m'n zender of ontvanger lag het dus niet.

Wat ik dan waarschijnlijk vind lijken is dat er een verschil is tussen de RPi2 en voorgaande modellen over hoe het met de GPIO omgaat?
Wie heeft daar informatie over?

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-11 17:20

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

• Jjesperr
@buldogwtf

Daarmee kan ik geen signalen lezen.. Alleen de schakelaars van bv kaku gebruiken; de rest op de 433 mhz band niet..

Dus dat lost het niet op.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Paultje3181 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:13:
Pin 2 en 4 zijn toch 5v-lijnen? Dat zou dan toch moeten kunnen? Ik krijg overigens wel allerlei vage foutmeldingen en sys-dumps:
[afbeelding]
Wat je daar ziet zijn geen 'errors' maar SysRq helpteksten. Waarschijnlijk loop je de hele tijd per ongeluk SysRq in te drukken op je toetsenbord.
Pagina: 1