Upgrade voor Fallout 4

Pagina: 1
Acties:

• martyaintflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-02 15:56
Beste Tweakers,

Intro
Mijn vriendin heeft een jaar of 3 geleden een game-pc samengesteld, maar helaas lijkt het alsof deze de nieuwe generatie games niet meer trekt. Graag zou ze zonder te veel moeite (en met een beperkt budget) Fallout 4 kunnen spelen. Dit is haar huidige build:

Huidige build
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asrock 970 Extreme3€ 81,86€ 81,86
1EVGA GeForce GTX 460 1024MB FPB€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon T5 Economy€ 0,-€ 0,-
1Scythe Katana 3€ 55,-€ 55,-
1Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm€ 6,12€ 6,12
1Logitech MX518 Optical Gaming Mouse€ 0,-€ 0,-
1Razer Sphex€ 16,99€ 16,99
2Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S222AB/BEBE Zwart€ 24,95€ 24,95
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 98,40€ 98,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 283,32

Het probleem
Er zijn eigenlijk 2 problemen:
  1. Tijdens het spelen van Fallout 4 crasht het spel soms ineens met de melding dat het aan de drivers ligt? We hebben de laatste versie van de drivers geïnstalleerd, maar dit mag niet baten. Wat ik voor vreemd vind is dat ik dezelfde grafische kaart heb, maar bij mij valt het spel niet uit?
  2. De kast produceert veel warmte. Er zit een extra fan aan de zijkant, een speciale fan op de CPU, maar toch lijkt dat ding soms een verwarming..
Zelf weet ik niet welk onderdeel echt achterhaald is en mogelijk aan vervanging toe is. Ik zou zeggen de videokaart, maar aangezien ik dezelfde heb en deze bij mij wel gewoon werkt weet ik het eerlijk gezegd niet. Misschien dat een andere kast met betere airflow ook kan helpen?

Graag zou ik jullie om input vragen, want zelf komen we er niet uit.

Het doel
De games waar het om gaat zijn op dit moment Fallout 4, en binnenkort waarschijnlijk de nieuwe Tomb Raider. Het zou gewoon fijn zijn als deze redelijk smooth draaien.

Het merk
Geen sterke merkvoorkeur. Zelf heb ik altijd Nvidia gehad, in principe gewoon tevreden over, maar ik zie dat er toch vaak AMD(Ati?) kaarten worden aangeraden op Tweakers. Maar zoals ik al zei, geen voorkeur.

Het buget
Ik heb al even rondgekeken op Vraag & Aanbod, en haar gevraagd wat ze uit wil geven. Ik denk dat de max echt 100 euro is. Liever nog wat lager. Het hoeft geen high end game pc te worden, als deze nog maar even een jaartje soepel mee gaat, over een jaar ofzo is er misschien wat meer budget.

Alvast bedankt voor jullie reacties dames en heren! _/-\o_

Edit: 2x4GB RAM in plaats van 1x en voeding toegevoegd aan lijstje.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
7950 videokaart van de vraag en aanbod

Ik weet overigens niet of 4gig voldoende is voor fallout 4.

[ Voor 74% gewijzigd door legendareN op 23-11-2015 16:59 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
Gezien je eisen en dat je tomb raider wilt spelen is een xbone geen heel gek idee. Om fallout 4 lekker te spelen ga je zowel gpu als cpu moeten upgraden. Dat Is tenzij je op de tweedehands tour gaat niet heel goedkoop zijjn. Ook komt de nieuwe tomb raider pas over een jaar naar de pc.

Als je toch bij pc wilt blijven is eenb4460 plus mobo en een r9 380 imho een leuke upgrade. Vergeet ook de voeding niet, die mis ik atm ff

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Je kaart is de boos doender, gewoon een recentere videokaart en je kan er wel weer een tijdje mee gamen..
Ik zie dat je ook maar 4gb ram hebt, dat is voor de huidge games echt te weinig,minimaal 8 is wel aan te raden

• martyaintflying
legendareN schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:58:
Ik weet overigens niet of 4gig voldoende is voor fallout 4.
freaky35 schreef op maandag 23 november 2015 @ 17:55:
Ik zie dat je ook maar 4gb ram hebt, dat is voor de huidge games echt te weinig,minimaal 8 is wel aan te raden
Excuus! Ze heeft die 4gb ram 2 keer! Dus in totaal 8gb |:( :)
Ardjee schreef op maandag 23 november 2015 @ 17:16:
Vergeet ook de voeding niet, die mis ik atm ff
Voeding toegevoegd aan lijstje! 500W

Bedankt ook voor de andere adviezen, ik ga eens even rond speuren. Enig idee waarom de kast soms zo warm wordt? Is een ruimere kast een idee? Of is dat gewoon die videokaart die overuren maakt?

[ Voor 13% gewijzigd door martyaintflying op 23-11-2015 20:16 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
welke kast heeft ze?

1 fan voor koude lucht is echt te weinig,je moet zowel sowieso een fan hebben die koude lucht in de kast blaast en een fan die warme lucht uit de kast blaast.

Het liefst gebruik je meerdere fans,dus b.v 2 aan de voorkant die koude lucht de kast in blazen,1 of 2 bovenin de kast die lucht uit de kast blazen en een fan aan de achterkant die ook de warme lucht eruit blaast.Coomputers produceren nu eenmaal warmte,dat moet eruit.

Maar dan moet je kast wel die mogelijkheden hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 23-11-2015 20:17 ]

• martyaintflying
freaky35 schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:16:
welke kast heeft ze?

1 fan voor koude lucht is echt te weinig,je moet zowel sowieso een fan hebben die koude lucht in de kast blaast en een fan die warme lucht uit de kast blaast.

Het liefst gebruik je meerdere fans,dus b.v 2 aan de voorkant die koude lucht de kast in blazen,1 of 2 bovenin de kast die lucht uit de kast blazen en een fan aan de achterkant die ook de warme lucht eruit blaast.Coomputers produceren nu eenmaal warmte,dat moet eruit.

Maar dan moet je kast wel die mogelijkheden hebben.
Deze heeft ze:
pricewatch: Sharkoon T5 Economy

Ventilatoren:
  • 1x koud in, onderaan voorkant
  • 1x koud in, zijkant ten hoogte van CPU
  • 1x warm uit, achterkant ten hoogte van CPU
Is dat genoeg denk je? Ik zit naar een 7950 kaart te kijken via vraag en aanbod, maar misschien moet ik ook een via vraag en aanbod kijken voor een wat grotere kast en dan een extra fan erbij zetten?

• DieVeenman
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

Welke error kreeg ze bij de crash? Als het iets is als irql_not_less_or_equal dan kan het te maken hebben met de temperatuur van de CPU. Ik had hetzelfde probleem met mijn Phenom II X6 1090T tot ik mijn stock cooler verving met een AIO waterkoel setje.

Probeer in ieder geval de temperatuur naar beneden te krijgen zodat je tenminste nog een beetje kan gamen.

Als je inderdaad een budget van 100,- euro heb is dat niet genoeg om alles wat er mis mee is op te lossen, daar ga je minimaal 300 - 400 euro voor nodig hebben en dan heb je een "degelijke" game-pc op 1080P. Als ik jou was zou ik een jaar wachten en dan pas upgraden het is in dit geval verspilling van die 100 euro om het in de computer te steken imo.

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

• legendareN
een warme kast zegt niks.. het gaat om de temperaturen van de componenten.

Mijn kast word ook veel warme lucht uit geblazen, maar onderdelen zijn normale temp.

@ hierboven, 100 euro is zeker wel zat. 7950 is een aardige upgrade.

[ Voor 18% gewijzigd door legendareN op 24-11-2015 10:36 ]

• DieVeenman

DieVeenman

.NET Gekkie

legendareN schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:35:
een warme kast zegt niks.. het gaat om de temperaturen van de componenten.

Mijn kast word ook veel warme lucht uit geblazen, maar onderdelen zijn normale temp.

@ hierboven, 100 euro is zeker wel zat. 7950 is een aardige upgrade.
Klopt maar een DX11 game als Fallout 4 gebruikt de processor ook veel, ik heb een Gigabyte G1 Gaming 980 Ti en ook ik krijg nog eens een aantal fps drops door mijn processor en die is iets beter dan die van hem (Phenom II x4 965 BE vs Phenom II x6 1090T BE) dus alleen de videokaart upgraden zou wel helpen maar op zo'n beperkt budget zou ik gewoon nog een jaartje sparen.

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

• legendareN
een 980 ti word ook zwaar tegen gehouden door een phenom. beetje rare keuze :p

Grote kans dat als hij de instellingen omlaag gooit met een 7950 alles goed werkt.

• martyaintflying
Ik zal vanavond even opschrijven wat voor foutmelding er bij staat (staat er volgens mij niet eens altijd bij..)

Ze wil graag op korte termijn van de crashes af, plus ik denk dat ze een betere upgrade nog een paar jaar (2?) uit wil stellen - mits de behoefte er dan nog is. Ze is niet zo'n hardcore gamer en kan me moeilijk inbeelden dat ze over een jaar ineens 400 euro uit wil gaan geven.

Ik heb contact opgenomen met enkele verkopers die een 7950 aanbieden, lijkt me een erg goede suggestie van de tweakers hierboven.

Nog een vraag: kun je dmv software bijhouden hoe warm de verschillende onderdelen worden? Of is daar extra apparatuur voor nodig?

• legendareN
Core temp, voor de cpu temp. En MSI afterburner voor de grafische kaart.

• DieVeenman

DieVeenman

.NET Gekkie

legendareN schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:45:
een 980 ti word ook zwaar tegen gehouden door een phenom. beetje rare keuze :p

Grote kans dat als hij de instellingen omlaag gooit met een 7950 alles goed werkt.
Off-topic:
Haha dat weet ik, ach van de week kom me 6600K binnen dan is het doei FPS drops :+

On-topic:
Je hebt verschillende programma's die bijhouden wat de temperaturen op je hardware zijn o.a. SpeedFan, Cpu-Z, OCCT etc.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
Ik raad speccy aan: kan je cpu, gpu en mobo en hdd temps mee aflezen in 1 programma.

Ik besef net dat fallout 4 voor de verandering wel lekker met meerdere corea om kan gaan. Ook al vind je mobo het niet gewelfig,als er genoeg casefans zijn is een upgrade naar hexacore nog te berantwoorden.

[ Voor 55% gewijzigd door Ardjee op 24-11-2015 11:36 ]

• martyaintflying
Ik heb zelf exact dezelfde kaart in mijn kast zitten maar had tot vanavond toe geen problemen. Helaas vandaag 2x een crash gehad waarbij het spel in een klap afsloot en ik naar mijn bureaublad zat te staren. Geen melding of iets.. :/

Toch maar eens kijken of ik misschien twee 7950's op de kop kan tikken..

• Ekner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-02 20:47
Waarom geen mooie GTX560 secondhand.
Draai zelf fallout 4 prima met deze inventaris http://tweakers.net/gallery/10126/inventaris/

C'est moi.

Pagina: 1