Toon posts:

Nieuwe pc --> nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een game-pc in elkaar te zetten rond kerst. Ik heb vroeger wel gegamet maar laatste jaren heb ik dat niet kunnen doen in verband met ongeschikte hardware. Nu wil ik het er weer op gaan wagen.

Ik zoek een?
In 'mijn' game-tijd (2005-2010) tijd hadden we ten hoogste 22" monitoren en dit heb ik altijd groot genoeg gevonden. Ik werk normaliter op 19" schermen op de universiteit, dus ik ben kleine schermen gewend. Nu wilde ik op zoek naar een mooi 21-22" scherm, maar ik zie tot mijn verbazing dat die nauwelijks meer gemaakt worden. Toch zou ik het liefste een niet al te groot scherm hebben, ik heb veel liever een kwalitatief goed scherm. Ik zit toch dichtbij genoeg op dat scherm. Ik hoopte voor een kleiner bedrag een klein scherm te kunnen vinden, maar als ik via de Pricewatch zoek komen daar maar enkele mogelijk opties uit.

Dan heb ik nog enkele 'eisen': ik zou graag een scherm hebben dat in hoogte verstelbaar is. Ik weet niet of het tegenwoordig nog uitmaakt of een scherm een lage responsietijd of inputlagg heeft, maar mocht dit zo zijn, dan zou ik voor die twee waarden een getal willen dat acceptabel is voor gamen. Ik ga weinig online gamen, dus zo goed hoeft het ook niet te zijn. Kantelbaar scherm (zodat het een staande rechthoek wordt) is mooi meegenomen, maar geen eis.

Wat is je budget?
Ik wilde eigenlijk niet meer dan 100 Euro uitgeven, maar ik heb al gezien dat de prijzen van schermen omhoog zijn gegaan met de toename van het aantal inch. Tweedehands is voor mij ook zeker een optie. Dan zou ik met name willen weten of er oudere modellen zijn die in hun tijd kwalitatief heel goed waren, die binnen mijn budget zouden vallen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is het systeem waarbij ik het wilde gebruiken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 264,51€ 264,51
1Asus Z170M-PLUS€ 116,95€ 116,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 357,95€ 357,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Cooler Master Silencio 352€ 58,84€ 58,84
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 59,49€ 59,49
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 50,95€ 50,95
1Antec VPF Series 550W€ 60,-€ 60,-
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.094,59

En dit zijn de monitoren die ik tot dusver gevonden heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell P2214H (met voet)€ 178,69€ 178,69
1Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart€ 184,50€ 184,50
1Iiyama XB2380HS-1 Zwart€ 173,50€ 173,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 536,69

Eigenlijk voldoet alleen de Dell aan mijn formaat-eis.

Dan nog twee extra vragen.
1. Hebben jullie ervaring met het kopen van tweedehands monitoren? Is dit aan te raden? Ik merk steeds vaker bij producten in elektronicabranche dat ze worden gebouwd om niet veel langer mee te gaan dan garantie. Is dit bij monitoren ook het geval?

2. Ik kom van 1650x1080 op 22". Ga ik de overgang naar 1920x1080 merken, als gebruiker met weinig ervaring? Hoe groot is het verschil tussen de twee mbt details? Want misschien kan ik de kleinere resolutie ook overwegen, of is dat niet aan te raden?

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02 21:05
1. Ik zou kwa monitoren altijd een nieuwe halen, of je moet de 2e hands monitor zelf ophalen dus kunnen testen. Graag dan ook 1 met voldoende garantie kopen.

2. 1920x1080 is de meest gangbare resolutie vandaag ik zou hier niet veel van afwijken, tov je oude monitor zal je wel verschil zien maar dit zal meer kwa kleuren productie en helderheid zijn (ik neem nu aan dat je van een LED scherm komt) Elk ips scherm is een goede upgrade, ik zelf zou voor een 23 of 24 inch gaan. De 24 inch liyama heb ik ervaring mee en moet zeggen dan het een prettig scherm is.

Ik hoop dat je de keuze kan maken, succes!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
De Iiyama ProLite XB2483HSU heeft trouwens A-MVA paneel en de andere twee hebben een IPS paneel.

Doorgaans hebben VA panelen een betere zwartwaarde maar slechtere kijkhoek (en kleuren?) t.o.v. IPS.

http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

Input lag issue speelt overigens nog steeds, maar of je 1 of 2 framepjes lag hebt, zal je speelplezier bij een offline gameniet bederven. De Dell heeft een erg lage inputlag als ik de reviews mag geloven.

Ik zou nog wel een review opzoeken waar naar de kleurweergave gekeken wordt. Niet alle IPS schermen zijn even goed.