Raspberry Pi SD card repareren na harde reboot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Gebruik de Raspberry Pi met OS Raspbian Jessie en kan er aardig de weg mee vinden. Vanavond gebruikt mijn zoontje Scratch en plotseling lijkt het erop dat alles hangt, CPU staat op 100% en blijft daar ook op staan. Wat ik ook probeer er is geen beweging meer in te krijgen. Probeer via mijn Android phone een shutdown te doen (geen succes), probeer een terminal sessie te openen zodat ik het Scratch process kan killen (geen succes), probeer via mijn PC middels PuTTY in te loggen (geen succes), probeer ALT+F1, ALT+F2 (geen succes) dus zit er na 45 minuten niets anders op dan de stekker eruit te trekken. Tijdens de reboot wordt het duidelijk dat de Pi is 'overleden' de harde reboot heeft hij niet overleefd ...

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/344ys7s.jpg

Helaas staat er nog wel z'n school werk op waar hij geen backup van heeft - mijn fout, mijn fout 8)7

Het lijkt erop dat /dev/mmcblk0p1 okay is maar /dev/mmcblk0p2 beschadigt is:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/nvz6og.jpg

Als ik het laatste commando uitvoer "e2fck -b 8193 /dev/mmcblk0p2" is er dan een kans dat ik nog zijn huiswerk kan redden?

Kan ik hem blij maken ja / nee?

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Kan je niet met een Linux computer de files van de SD kaart afhalen. Ik heb vaker begrepen dat je op die manier van een gecrashte RPi OS nog wel data kan redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan misschien het beste testdisk over de SD kaart laten fietsen. Of nog beter: even een image van de SD kaart trekken met DD en daar op werken, gaat een stuk sneller!
Pizza_Boom schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:08:
Kan je niet met een Linux computer de files van de SD kaart afhalen. Ik heb vaker begrepen dat je op die manier van een gecrashte RPi OS nog wel data kan redden.
Als je naar z'n screenshot kijkt zie je dat ie op een bash shell aan het werk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb meerdere malen een gecrashed filesystem van een pi geprobeerd te recoveren (vanaf een image dat met dd gemaakt is), dmv e2fsck, maar de resultaten vielen tegen. Meestal was er niet zo veel meer terug te vinden, maar ik denk dat het je enige optie is als je het filesystem niet meer kunt mounten zonder repair.

Edit: Testdisk ? Is dat er voor arm-based Linux ?

[ Voor 7% gewijzigd door u_nix_we_all op 23-11-2015 16:32 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesle
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-07 03:11
Kan je dit niet proberen:
Als je geen PC hebt waar linux op draait, gewoon een live cd'tje branden

Je start Ubuntu op (of een andere distro)
Je doet het SD kaartje in de computer
En je kijkt wat de distro wel/niet kan mounten en of daar de files bijstaan die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:56

TommieW

Numa numa.

Maak om te beginnen eerst een image van de SD kaart zoals die nu is. Als je met een tooltje de boel nog verder sloopt, kan je teminste terug. (Dit is sowieso altijd aan te raden in zulke gevallen. ;)) Onder Windows kan dit met Win32DiskImager. Onder Linux natuurlijk met dd.

Weet je zeker dat het filsystem ext2 is, en niet ext3 of ext4?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
TommieW schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:57:

Weet je zeker dat het filsystem ext2 is, en niet ext3 of ext4?
e2fsck is meegeëvolueerd, en ook geschikt voor ext3 en ext4

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Gelijk een goed voorbeeld waarom je de µSD alleen voor booten moet gebruiken en je active bestanden op een NAS of USB-stick moet zetten.

Verder is hoop inderdaad testdisk. Eventueel kan je een recovery image branden met testdisk (SystemRescueCD), maar zo te zien draai je al Debian of Ubuntu (of een andere Debian variant) en kan je testdisk gewoon met apt binnen halen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Het vervolg - de oplossing:

Ik vond deze pagina en volgde de oplossing om te kijken of die ook voor mij werkt:

http://www.recantha.co.uk/blog/?p=1208

Eerst kijken waar de backup staat van het superblock middels:

code:
1
sudo mke2fs -n /dev/mmcblk0p2

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2r6mnuv.jpg

Volgende stap - restore superblock:

code:
1
sudo e2fsck -b 32768 /dev/mmcblk0p2

Daarna nog een keer kijken of alles ok is:

code:
1
sudo fsck /dev/mmcblk0p2

SD kaart weer in de Raspberry Pi gedaan, kijken of hij weer werkt:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/rkr2hi.jpg

Gelukt!

Hij werkt weer en al zijn huiswerk staat er nog op - iedereen blij.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Pagina: 1