Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4G alternatief voor ADSL?

Pagina: 1
Acties:

• pieterbeun
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-11 21:51
Dag tweakers,

Ik heb thuis helaas nog een ADSL aansluiting waarvan de snelheid om te huilen is :'(

Nu heb ik op internet wat gelezen om een 4G modem aan te schaffen als alternatief, maar werkt dit eigelijk goed voor een thuisnetwerk?

Voor internet bundels zie je wel ''onbepert internet'', maar meestal is dit 10GB, en als je met een paar man gaat downloaden/streamen zit dat er zo doorheen :P

Als iemand een goede oplossing weet hoor ik het graag ! :)

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11 23:29
Met de snelheden van 4G ben je er zo doorheen ja. Het is een alternatief, als je 't geld ervoor over hebt (ook als je over de bundel heen gaat).

• pieterbeun
die buiten-de-bundel kosten wordt daarbij veel te duur, dus ik zoek eigenlijk een sim-only abonnement (liefst KPN) met onbeperkt internet :P

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Welk abonnement heb je nu (en welke snelheden haal je) en welke alternatieve vormen zijn op jouw adres beschikbaar?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• pieterbeun
We hebben nu een abbonement van tele2 (internet,telefoon en TV) en daarmee halen we max 5Mbit, we hebben via de satteliet ook canaal digitaal waarmee wij TV kijken, als je TV kijkt via tele2 merkt je het met internet gelijk dat het een stuk slomer is :p

KPN heeft het beste 4G singaal in onze omgeving.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:02
Heb je via netco fourstack gekeken of VDSL beschikbaar is op jouw adres?
http://netco-fpi-info.fourstack.nl/

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:54
Indien je xDSL te langzaam is dan is dit misschien een interessante optie: nieuws: KPN introduceert twee 'vast internet'-abo's via 4g voor afgelegen won...

• pieterbeun
VDSL is niet beschikbaar bij ons. zo'n abbonement van KPN is handig, maar 50GB zit je aardig snel aan als je loopt te streamen en te downloaden :P

• pieterbeun
is er uberhaupt een 4G abonnement die echt 100% onbeperkt is? ik kan er geen een vinden..

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je geen mogelijkheid om gebruik te maken van de kabel? Ik kan via ADSL ook maar max 5 Mbit/s krijgen, maar via Ziggo haal ik gewoon netjes de 200 Mbit/s die ze beloven.

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:19

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Zijn er mensen in je omgeving die wel snel internet hebben of kunnen krijgen?
Misschien is een oplossing met Wifi straalzenders dan een optie. Op mijn adres is geen kabel of glas beschikbaar, alleen 9mbit ADSL. Mijn modem staat bij de buren een stuk verderop en ik overbrug de afstand met 2 Ubiquity Nanobeam M5's. Resultaat: 90/22mbit

[ Voor 3% gewijzigd door Maestro op 24-11-2015 09:33 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• pieterbeun
zo'n Ubiquity Nanobeam M5 is intressant, maar hoe werkt dat precies? ik zie dat ze wel tot 15km+ kunnen en dat moet kunnen.

• Maestro

Maestro

Zelf heb ik ze ingesteld als bridge. De ene hangt aan een LAN poort van de Fritzbox modem (bij de buren dus), de andere hangt hier aan een switch. Ik krijg via DHCP gewoon IP adressen en connnectiviteit van de modem, de beide Nanobeam's zijn niets meer dan vervanger van een kabeltje. (al hebben ze een eigen IP adres)
Omdat ik zelf een vrij korte afstand moest overbruggen, heb ik een M5-16 (16cm doorsnede) die tot 10km zou moeten kunnen. Helaas nooit op grote afstand kunnen testen vooralsnog, maar degene die me deze dingen adviseerde (na een hoop gepruts met duurdere spullen) gaf aan dat meerdere km's inderdaad geen probleem was. Wat me vooral bevalt, is de stabiliteit. Sinds mei heb ik deze oplossing na jarenlang sloom, instabiel ADSL gepruts. En de Nanobeam's hebben het nog geen seconde laten afweten: Geen disconnects, packetloss of dips in snelheid. [einde promo ;) ]

Hou er wel rekening mee dat je min of meer vrij zicht moet hebben, flats of dikke bomenrijen = no go.
Een hoogteprofiel trekken kan daarbij duidelijkheid geven...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• pieterbeun
Lijkt me een erg intressante oplossing, alleen moet je wel het internet aftappen van andere blijkbaar?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

pieterbeun schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:48:
Lijkt me een erg intressante oplossing, alleen moet je wel het internet aftappen van andere blijkbaar?
In zijn geval maakt hij gebruik van de infra van zijn buren. Het kan best zijn dat hij het abonnement heeft afgesloten op het adres van zijn buren (die blijkbaar VDSL/FTTH/DOCSIS hebben).

Je moet het puur zien als vervanger van een UTP kabel, niets meer niets minder. Staat compleet los van aftappen, delen, etc.etc.

www.google.nl

• Maestro

Maestro

Correct. Je moet een setje Nanobeam's puur als vervanger van een LAN kabel zien. (die vanaf de modem)
Als je kan meeliften op iemand anders' vlotte verbinding, dan is dat mooi. Kun je de kosten delen en de Nanobeam's hebben traffic shaping (zodat je nooit de hele lijn van de buren dicht trekt

Zelf heb ik een VVDSL aansluiting op eigen naam, opgeleverd bij de buren. (met dank aan een héééle meewerkende provider, KPN en Telfort wilden er niet aan)

• pieterbeun
Maerstro,
kan je een link sturen van dat setje nanobeams waar je het hebt besteld?

• Maestro

Maestro

Ik heb ze zelf telefonisch besteld bij Kelder Telecom in Ommen, na advies van een kennis op radiogebied.
Ik zie dat hun site momenteel under construction is, maar een belletje is de moeite waard: Ze hebben met dit spul al tientallen boeren in het buitengebied voortgeholpen, dus kennis is aanwezig.

Als service ook maar even een Pricewatch linkie :)
http://tweakers.net/pricewatch/421898/ubiquiti-nanobeam-m5-16dbi.html
Deze M5-jes zijn trouwens beperkt tot 100mbit (op de LAN poort!), wil je over de 80-85mbit heen, dan is de NanoBeam AC een betere keuze met Gbit LAN en Wifi AC techniek voor meer bandbreedte.

• pieterbeun
Van die moet je er dan toch 2 hebben? (een zender en ontvanger)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

pieterbeun schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:18:
Van die moet je er dan toch 2 hebben? (een zender en ontvanger)
Uiteraard :)

www.google.nl

• pieterbeun
Ik ga mij er eens in verdiepen en een vriend met glasvezel vragen of die wat van zijn internet wil ''delen'', bedankt !

Verwijderd

Ga ook beide op het dak staan, en kijk of je elkaar kan zien, en of er geen obstakels tussen zijn.

• pieterbeun
dat gaat wss moeilijk als er een kilometer of 5 tussen zou zitten (en een paar bomen) :P

• Maestro

Maestro

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:04:
Ga ook beide op het dak staan, en kijk of je elkaar kan zien, en of er geen obstakels tussen zijn.
Brrr... nu het dak op? Dat kan tegenwoordig lekker vanachter het scherm, binnen, waar het warm is :+
http://ahn.arcgisonline.nl/hoogteprofiel/

Verwijderd

Gaaf spul.....
Pagina: 1