• TimGeerts
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11-2025
Hoi,

Op dit moment is mijn client (Plex HT) en server (Plex MS) dezelfde machine (een mac-mini) die rechtstreeks aan m'n tv hangt, na download worden alle bestanden overgezet naar m'n NAS.

Tegenwoordig merk ik echter dat de mac een beetje aan het verouderen is, en dat heel het Media Center principe meer is aan het evolueren naar "small clients" (roku, apple tv, chromecast, ...)
In het kader hiervan ben ik aan het bekijken of ik niet zou overstappen of een systeem waarbij de client vervangen wordt door een Chromecast (of apple TV, of whatever andere 'kleine' client) en de server/downloader ergens anders staat dan aan m'n TV.

Ik heb al eens rondgezocht, maar vind voorlopig weinig posts of reviews over de "correcte" opzet van zulke server pc (voordelen, nadelen, minimum requirements, etc...). Het is namelijk belangrijk dat er genoeg processorkracht is om m'n downloadprogramma's zoals nzbget (of sab) te kunnen draaien (vooral unrarren en repairen en dergelijke kost wel wat processorkracht), alsook het verplaatsen van zeer grote bestanden naar een andere locatie op het netwerk.

Ook m'n NAS wordt al weer een jaartje ouder, dus zit de optie er ook wel in om een server samen te stellen waar m'n NAS eigenlijk gewoon in zit (bak staat toch 24/7 op voor m'n scheduled downloads van Sonarr, CouchPotato).

Zijn er hier mensen die een dedicated Plex Media Server machine hebben draaien waarop ook hun schedulers draaien?
Of zijn er fervente tegenhangers van zulke systemen?

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-01 10:13

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Ik heb zelf een machine die dienst doet als server, deze bestaat uit vmware laag met daarop meerdere Virtual Machine's. Dit heb ik express gedaan omdat het nog wel eens wil gebeuren dat er iets kapot gaat.
mijn VM's:
- Freenas
- Plex
- Sonarr & Couchpotato & transmission & (subtitle zooi)

Daarnaast moet je rekening houden met Plex deze wil nog wel eens je CPU opvreten kwa resources:
https://support.plex.tv/h...d-for-my-Server-computer-

En als klein 4x een RPI 2 :) (dont ask)

• TimGeerts
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11-2025
Aangezien er voorlopig niet meer reacties met oplossingen/alternatieven binnenkomen, mag ik vragen wat voor setup jij gebruikt (hardware)?
Of, gaat het hier echt over een "gewone" samengestelde PC waarbij je enkel hebt gezorgd voor een degelijke processor en een moederbord dat meerdere schijven aan kan (en Raid controller bevat, of lost FreeNAS dit op?).

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Heel kort gesteld heb je 2 mogelijkheden in een dergelijke situatie, namelijk het laten verwerken van de content door de client, of door de server. Alle twee heeft z'n voor- en nadelen. Via de client het laten verwerken van de data betekend dat je setup van je server relatief eenvoudig kan blijven maar vereist iets meer van je client-machine(s). Kies je ervoor om alles serversided te laten verwerken en dus puur het beeld/geluid te streamen naar de clients, dan kan je met wat mindere hardware voor je clients af, maar betekend dat je server (ruim)voldoende kracht moet hebben om dat te verwerken.

Een voorbeeldje:
Je hebt 3 TV's waarop je simultaan verschillende content wil kijken. Werk je met streaming dienst via bijvoorbeeld Plex, dan zal je server de verschillende bestanden gaan verwerken en aanbieden als een straem aan de client, en dus moet de server dat simultaan voor 3 verschillende bestanden doen. Afhankelijk van de kwaliteit van beeld en geluid is daar een hoeveelheid rekenkracht voor nodig. Hoe meer simultane streams hoe meer rekenkracht nodig is. Daarnaast is er ook voldoende bandbreedte nodig om die data weer netjes bij de clients te bezorgen.

Je kan dit ook laten verwerken door de client, wat betekend dat elke client zijn eigen stukje afhandelt. Voordeel is dan dat je server dus niet zo kritiek is daarin, maar de kosten per client kunnen iets oplopen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het door de clients af te laten handelen. Dat ontlast namelijk mijn server, en qua kosten ben ik dan iets voordeliger uit omdat ik de client kan afstemmen op mijn wensen van die betreffende plek. Zo draait in de huiskamer een HTPC, maar is de slaapkamer van een Raspberry Pi voorzien omdat ik daar toch geen DTS nodig heb en stereo geluid prima is daar. Een dergelijke setup zou ik je dan ook zeker kunnen aanraden

Wat de server betreft draai ik daar een VMWare ESXi server met een 2012-server, en daarnaast een Debian met MySQL voor de shared database. Daarop bied ik weer mijn storage aan, in mijn geval met SATA-disks, maar je zou bijvoorbeeld ook je huidige NAS daarvoor kunnen gebruiken en een iSCSI-target aan je server kunnen aanbieden. Daar zijn diverse mogelijkheden voor, maar verdiep je daar eerst goed in en weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af. Kies je voor storage op de NAS op iSCSI aan te bieden, dan kan dat betekenen dat je qua storage wat trager bent. Kies je voor storage op de host zelf, dan zal je voor een RAID-configuratie een hardware-raid moeten hebben en dus zit je al snel vast aan een dure controller (de goedkope raid-controllers zijn vrijwel allemaal software-raids).
Wat de clients betreft is Kodi (OpenElec) eigenlijk altijd de meest aantrekkelijke keuze, echter is bijvoorbeeld NetFlix nog altijd een issue daarop. Ook daarvoor geldt weer, eerst even goed verdiepen in de materie en dan pas een keuze maken om teleurstelling te voorkomen.

iRacing Profiel