AMD R9 380 vs Nvidia GTX 960

Pagina: 1
Acties:

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:24

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Voor een systeempje ben ik even aan het worstelen tussen twee keuzes.
Zoals het topic al zegt wordt het de AMD R9 380 of de Nvidia GTX 960.

Welke specifieke kaart is voor mij even niet de discussie, als het maar tussen de €200 en €250 is.

+ de 380 lijkt qua prestaties ruim 17% (!!!) sneller (zie: UserBenchmark)
- de 380 verbruikt meer
- de 380 wordt daardoor ook warmer
- de 380-koeler maakt daardoor meer lawaai (klopt dat laatste? ervaringsdeskundigen hier?)

? Klopt het dat de 380 maar één video-out ondersteund? Bij alle 960 kaarten zie ik twee HDMI-uitgangen, maar bij alle 380 zie ik er maar één. Weten jullie het antwoord?

Vooral over dit laatste punt (waar ik dus het antwoord niet op weet) vind ik wel erg belangrijk. Nu sluit ik niet altijd twee schermen aan, maar vind het toch wel erg prettig als dit mogelijk is.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-02 14:24
760 of 960?

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Oh k*t... De 960 dus... Beetje jammer dat ik het topic nu niet meer kan aanpassen...
Thanks voor de oplettendheid overigens!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-02 14:24
Je kan meerdere schermen aansluiten via DP of DVI etc

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 10:05
je krijgt er vaak wel een display adapter bij om meerdere schermen te kunnen aansluiten. Verder is er weinig reden om de 960 te nemen over de 380, geluid en warmte ligt vooral aan welk model van de 380 je neemt. Maar bij vrijwel elk exemplaar zul je amper tot geen geluids en warmte overlast hebben.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
paragon schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:55:
Je kan meerdere schermen aansluiten via DP of DVI etc
Ok, dat kan hij aan dus. :) Thanks!

Mocht ik dan toch gebruik gaan maken van het DisplayPort, weten jullie toevallig of ik dan vanuit dat ene DisplayPort meerdere schermen kan aansturen?
Of moet, net zoals bij HDMI, meerdere kabels trekken voor meer schermen?
aminam schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:59:
je krijgt er vaak wel een display adapter bij om meerdere schermen te kunnen aansluiten. Verder is er weinig reden om de 960 te nemen over de 380, geluid en warmte ligt vooral aan welk model van de 380 je neemt. Maar bij vrijwel elk exemplaar zul je amper tot geen geluids en warmte overlast hebben.
Nuttig antwoord. Merci! Nu weet ik dat het slim was om de vraag te stellen. :)

[ Voor 36% gewijzigd door MarvinJames op 23-11-2015 14:05 . Reden: Extra antwoord gegeven. ]

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Tsux schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:04:

Mocht ik dan toch gebruik gaan maken van het DisplayPort, weten jullie toevallig of ik dan vanuit dat ene DisplayPort meerdere schermen kan aansturen?
Of moet, net zoals bij HDMI, meerdere kabels trekken voor meer schermen?
Dat hangt in principe van 2 dingen af. Ten eerste de DP versie. De DP versie van een 380 kan het aan, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Het andere punt zijn je monitors. Deze moeten ook de functie van 'daisy chaining' ondersteunen (of het moet al gedaan (kunnen) worden met een externe adapter).

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
dahakon schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:21:
[...]

Dat hangt in principe van 2 dingen af. Ten eerste de DP versie. De DP versie van een 380 kan het aan, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Het andere punt zijn je monitors. Deze moeten ook de functie van 'daisy chaining' ondersteunen (of het moet al gedaan (kunnen) worden met een externe adapter).
Ah ik wist niet dat de monitoren zelf de 'daisy chainging' ook nog moesten ondersteunen. Belangrijk detail. Zo'n extern adaptertje is best prijzig trouwens... Dan ben je ook alweer €100 verder. :)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat je 4e punt betreft, als een variant uitzoekt met een goede koeler dan is er niks aan de hand. Anders zouden de highend kaarten helemaal niet meer te koelen zijn en als tornado's klinken ;) (sommige doen dat).

De 380 is de snellere kaart en als je bovengrens 250 is dan is de 380x misschien nog een optie als die wat zakt in prijs (voordeel is ook dan 4gb waar hij in tegenstelling tot de GTX960 wel wat aan heeft).

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:51

br00ky

Moderator Harde Waren

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:31:
[...]

De 380 is de snellere kaart en als je bovengrens 250 is dan is de 380x misschien nog een optie als die wat zakt in prijs (voordeel is ook dan 4gb waar hij in tegenstelling tot de GTX960 wel wat aan heeft).
Nuttige suggestie, op dit moment ligt de prijs alleen nog wel echt een stuk hoger met €50 er bovenop.

Wat zijn overigens, los van de droge prestaties, andere overwegingen om voor Nvidia te kiezen? Ondersteunen die bijvoorbeeld geile features in games die echt iets toevoegen t.o.v. AMD?

Als ik 5% fps moet inleveren, om veel mooiere dingen te zien, dan zou ik dat ook nog kunnen overwegen.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27
Zit zelf ook tussen deze twee kaarten te overwegen. De Nvidia verbruikt onder full load gemiddeld 70 watt minder stroom.

Zelf doe ik soms wel een spel maar ook weer niet heel veel. Ik wil dat de kaart zelf wel stil is en het extra stroomverbruik reken ik wel mee maar is dit het ook waard?

Welke versies van de 380 zijn de "laag verbruik" versies? Ik zie op een paar watt eigenlijk geen verschil.

Wat wel opvalt is dat de 960 overal eigenlijk wel goed scoort maar net onder de 380 vaak: http://nl.hardware.info/r...oductie-en-stroomverbruik

[ Voor 21% gewijzigd door Cave_Boy op 21-12-2015 07:29 ]

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:50

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Welke games speel je?

Als je games die Nvidea gamesworks hebben kan je beter gtx 960
Geen gmesworks kan je beter naar r9 380

Review QNAP TS-230 NAS

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Cave_Boy schreef op maandag 21 december 2015 @ 07:12:
Ik wil dat de kaart zelf wel stil is en het extra stroomverbruik reken ik wel mee maar is dit het ook waard?

Welke versies van de 380 zijn de "laag verbruik" versies? Ik zie op een paar watt eigenlijk geen verschil.
Ondanks het hogere verbruik vind ik de temperatuurverschillen en ook het verschil in geluidsniveau verwaarloosbaar tussen de 960 en R9 380 (als je een goede Asus, MSI of Gigabyte kaart kiest).

Laag verbruikversie van de 380 zijn er niet, zo werkt die chipset simpelweg niet. Het enige wat het verbruik iets kan verminderen is een kaart te kopen die op stock snelheid draait en dus niet overgeklokt is.

Overigens hebben we inmiddels alweer de 380X die weer een stapje sneller is en nu al vanaf €236 beschikbaar is.
Dutchredgaming schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:41:
Als je games die Nvidea gamesworks hebben kan je beter gtx 960
Geen gmesworks kan je beter naar r9 380
Die overweging maakte ik ook nog.
Aan de andere kant heeft AMD ook zijn eigen features, al zijn die weliswaar opensource.

Voorbeeld:
Nvidia heeft HairWorks, AMD heeft TressFX

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:50

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Tsux schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:41:
[...]

Voorbeeld:
Nvidia heeft HairWorks, AMD heeft TressFX
Nvidea heeft ook GameWorks, dat heeft bijna elk spel als rainbow six siege, gta v, bo3, ect.

Review QNAP TS-230 NAS

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27
Heb gekozen voor de 960. Ik speel wel eens spellen maar niet heel veel continu. De 380x had ik ooknog gezien maar er blijft wel een verschil van ongeveer 60Watt (wel minder dus dan de 380). Moet zeggen ben benieuwd is ook sinds lange tijd weer eens een Nvidia voor mij. (Nvidia Geforce 4 was de laatste).

• Avizura
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-08-2016

Avizura

sdfsdf

Is een tweedehands GTX 970 geen idee...?

dsfsdf

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-02 11:48
Ik bezit zelf momenteel een Asus GTX960 Mini. Deze is erg snel, stil en wordt niet warm.
Toch zou ik in jou geval voor de snelste kaart gaan, als die rond dezelfde prijs klasse zit. Ik heb zelf gelukkig nog geen probleem met het betalen van vaste lasten, zoals stroom. Ik denk dat die extra wattage op de 380 ook wel te verwaarlozen zijn..

Overigens is er 1 ding, waarom ik spijt heb een NVIDIA kaart gekocht te hebben. Normaal gesproken ben ik trouw aan AMD (al Crossfire set-up gehad enz.), maar ik lees steeds vaker dat NVIDIA nogal vieze trucjes gebruikt in de game markt door onder andere met geld te gooien. Zoiets kan in mijn ogen niet en AMD is een merk dat toch algemeen probeert te blijven.

Als AMD in jou prijs klasse de snellere is, zou ik uiteraard voor die gaan! AMD zijn drivers zijn in mijn ervaring perfect in tegen stelling tot mijn NVIDIA GTX670 die voor 300/350 euro nooit zijn werk heeft gedaan.. Laat je dus vooral geen verhaaltjes aanpraten.
Pagina: 1