Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Vind genoeg over tablets aan de muur hangen, maar wat ik wil is een tablet die in de muur wordt gemonteerd. Op z'n Engels heet dat 'flush' mounten geloof ik. De vraag aan jullie om mee te denken.

Achtergrond info
Draai een Vera domotica-systeem. Recent de deurbel aan een relay gesoldeerd, welke ik kon gebruiken in Vera om de camera te activeren. Met de Imperihome app is het mogelijk om een tablet aan te zetten middels http-request. Het idee is nu om een tablet in te bouwen, welke aanspringt als de deurbel ingedrukt wordt. Zo kan mijn vrouw zien wie er voor de deur staat als ze alleen thuis is. Daarnaast gaat de tablet uiteraard ook de standaard dingen faciliteren (lampen aan/uit, temperatuur, alarm-status, etc.).
Om inbrandgevaar te counteren wil ik de tablet alleen aan laten springen zodra een deur open gaat of sensor getriggerd wordt.

In de keuken wordt nu een voorzetwand gebouwd (hout/gips), waarin de voorzieningen voor een tablet reeds ingebouwd moeten zijn. Stroomvoorziening komt vanuit de vloer omhoog, achter de tablet (in de holle ruimte dus) wordt een op- of inbouw-wcd gemaakt t.b.v. stroomvoorziening. Daarnaast ga ik voor de zekerheid een utp-kabel leggen.

De eisen waaraan de oplossing moet voldoen:
- merk en type onafhankelijk
- +/- 10 inch
- knoppen hoeven niet toegankelijk te zijn
- niet te duur (waarom moet alles waar domotica bij staat reteduur zijn |:( )
- tablet moet makkelijk uit te nemen zijn t.b.v. harde reset of schoonmaak
- mount moet ruimte bieden voor de voedingsstekker, die meestal aan de zijkant zit

Zelf zat ik te denken in de richting van onderstaande, maar dan iets eenvoudiger qua installatie. Het idee van uitneembare tablet en druk-mechanisme bevalt me. Maar het uitlijnen van scharnieren etc. lijkt me een hels karwei. Misschien is het mogelijk om boven en onder druk-mechanismes in te bouwen? V.w.b. vastzetten van de tablet denk ik aan stelschroeven o.i.d. E.e.a. met vilt bekleed uiteraard. Daarmee hou ik mezelf flexibel mocht ik in de toekomst wisselen van tablet-type.

Wat me ook zorgen baart is het gips, kan ik misschien beter kiezen voor hout en dit mee schilderen met de wand?

Keuzes keuzes }:O

http://www.habitech.co.uk...button_WAL-IPAD-STD-C.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.insideid.co.uk/media/34155/924652_orig_660x962.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:20
Ik heb hier laatst naar gekeken ook voor mijn domotica. Ik heb namelijk een tablet in de woonkamer met de app van mijn domotica systeem permanent open. Mijn conclusie was dat je het zelf moest maken omdat niks in de buurt kwam van wat ik wilde.

De muur waar ik het wil hebben in de woonkamer heeft aan de andere kant de binnenkant van de meterkast dus zit er aan te denken om een gat te maken, maarja ik maak niet graag zo'n groot gat in mijn muur. Dus nu hangt ie tijdelijk met van die poster-buddies aan de muur.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moeilijk doen met scharnieren e.d.? Neodymium magneten zijn sterk genoeg om een tablethouder incl. tablet in een raamwerkje op z'n plaats te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:23
Ik heb zelf laatst een raspberry pi met tft schermpje gekocht welke vrij makkelijke flush te monteren zal zijn:
https://www.kiwi-electron...ouchscreen-display-bundel

Vraag is of je softwarematig hier mee uit de voeten kan, maar je zou er domoticz voor raspberry pi op kunnen draaien waar je alles mee kan wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:42:
Waarom moeilijk doen met scharnieren e.d.? Neodymium magneten zijn sterk genoeg om een tablethouder incl. tablet in een raamwerkje op z'n plaats te houden.
Heeft zo'n magneet niet een beperkte levensduur? Niet dat de tablet ineens naar beneden komt als de magneet aan kracht verliest... :P
Invisible_man schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:47:
Ik heb zelf laatst een raspberry pi met tft schermpje gekocht welke vrij makkelijke flush te monteren zal zijn:
https://www.kiwi-electron...ouchscreen-display-bundel

Vraag is of je softwarematig hier mee uit de voeten kan, maar je zou er domoticz voor raspberry pi op kunnen draaien waar je alles mee kan wat je wilt.
Software-matig denk ik niet, de hele boel is nu afgestemd op Imperihome.
Hoe wordt dit scherm aan de achterkant bevestigd?

[ Voor 24% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-11-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
De raspberry pi wordt met bandkabels direct achterop het scherm gemonteerd en daarnaast heb je op de achterkant van het scherm nog vier (ik meen M3) schroefgaten over waarmee je het scherm ergens in kan monteren. Zie anders de fotos in die link van mij, dan wordt het wel duidelijk denk ik.

Is het trouwens een webpagina die je wilt tonen via de tablet? Of echt een app. Een webpagina tonen die elders gehost wordt kan namelijk makkelijk via de raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Invisible_man schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:58:
De raspberry pi wordt met bandkabels direct achterop het scherm gemonteerd en daarnaast heb je op de achterkant van het scherm nog vier (ik meen M3) schroefgaten over waarmee je het scherm ergens in kan monteren. Zie anders de fotos in die link van mij, dan wordt het wel duidelijk denk ik.

Is het trouwens een webpagina die je wilt tonen via de tablet? Of echt een app. Een webpagina tonen die elders gehost wordt kan namelijk makkelijk via de raspberry Pi.
Android app. Het mooie aan die app vind ik juist dat hij de mogelijkheid heeft om vanuit je domotica-systeem commando's uit te voeren. Dus je scherm activeren, of een camera laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Mijn eerste gedachte was ook magnetisch, en dat is sterk zat. Ik had een paar bergluiken uit behoorlijk zwaar plaatmateriaal magnetisch gesloten, en dat werkte prima. Vooral als het alleen maar het naar achteren trekken van het tablet is in plaats van het echt omhoog moeten houden. Hij steunt dan eigenlijk op het frame in het gat zelf.

Probleem is wel: hoe krijg je hem er dan makkelijk uit? Je zou er een soort mechaniekje achter moeten maken zodat je als je met een pinnetje in een klein gaatje drukt het tablet naar voren gedrukt wordt of zoiets.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik wordt niet gehinderd door enige kennis hierover en heb me ook niet ingelezen, maar waarom kies je er voor om een tablet op een plek te monteren? Maakt dat het niet juist onhandig?

Kan je het e.e.a. niet met je bestaande, losliggende, device(s) regelen?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:00:
[...]

Android app. Het mooie aan die app vind ik juist dat hij de mogelijkheid heeft om vanuit je domotica-systeem commando's uit te voeren. Dus je scherm activeren, of een camera laten zien.
Is zo te zien inderdaad alleen voor Android of IOs, op de raspberry pi draait (standaard) Linux. Dus tenzij je iets met bijvoorbeeld Domoticz gaat doen, valt deze optie af. Was qua montage wel makkelijk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
albino71 schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:04:
Ik wordt niet gehinderd door enige kennis hierover en heb me ook niet ingelezen, maar waarom kies je er voor om een tablet op een plek te monteren? Maakt dat het niet juist onhandig?

Kan je het e.e.a. niet met je bestaande, losliggende, device(s) regelen?
Losse devices heb ik al genoeg, daarnaast moeten deze constant opgeladen worden.
Stel je loopt naar boven en wil alles in 1 handeling uitschakelen. Dan wil ik niet eerst gaan zoeken waar die tablet ook alweer lag (handeling 2 :P )
Risico op verwaarlozing wordt dan te groot. Het moet als een lichtschakelaar werken. Anders ontstijgt het nooit het spielerei-gehalte.
ATS schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:01:
Probleem is wel: hoe krijg je hem er dan makkelijk uit? Je zou er een soort mechaniekje achter moeten maken zodat je als je met een pinnetje in een klein gaatje drukt het tablet naar voren gedrukt wordt of zoiets.
Inderdaad het, hoe krijg ik de tablet weer eruit, is 1 van de zaken waar ik mijn hoofd over breek. Ik wil geen lelijke drukknop o.i.d. zien, moet onzichtbaar zijn. Bij autoradio's had je vroeger altijd van die beugels waarmee je de radio eruit kon trekken, misschien zoiets?

[ Voor 20% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-11-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik blijf even advocaat van de duivel hoor... :)

Vergeet je niet de handelingen te tellen wanneer je iets wil veranderen/instellen, terwijl je op de bank zit!

Losse devices genoeg, dus altijd wel iets in de buurt waarmee je de boel kunt uitzetten/instellen/aanpassen.

Of is zo'n device altijd dedicated?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
albino71 schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:13:
Ik blijf even advocaat van de duivel hoor... :)

Vergeet je niet de handelingen te tellen wanneer je iets wil veranderen/instellen, terwijl je op de bank zit!

Losse devices genoeg, dus altijd wel iets in de buurt waarmee je de boel kunt uitzetten/instellen/aanpassen.

Of is zo'n device altijd dedicated?
In dit geval wel. Wederom, ik wil niet eerst een app moeten opstarten. Of m'n domotica niet kunnen bedienen omdat m'n iPhone gevallen is. Of de iPhone van m'n vrouw weer moeten configureren.
Het moet gewoon hangen en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:08:
[...]
Inderdaad het, hoe krijg ik de tablet weer eruit, is 1 van de zaken waar ik mijn hoofd over breek. Ik wil geen lelijke drukknop o.i.d. zien, moet onzichtbaar zijn. Bij autoradio's had je vroeger altijd van die beugels waarmee je de radio eruit kon trekken, misschien zoiets?
Even voortbordurend op het magneet principe (of drukhouders):
Ik heb 2 delen, wanddeel en tablet met afwerklijst. Ervan uitgaande dat hier bij ophangen altijd een mm ruimte tussen zit zou ik dun metaal van 1mm kunnen buigen in een L. Deze verticaal er tussen steken, en dan een kwartslag draaien en trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wat betreft het eruit kunnen halen. Ik ga nog steeds uit van magneten (een neodymiummagneet verliest in 10 jaar max. ca. 1% van de sterkte; grote hitte is wel een serieus probleem). Monteren op een soort van balkje in het midden (v.l.n.r.). Bij normale bediening oefen je onvoldoende druk uit aan boven- of onderzijde om de tablethouder te kantelen. Druk je door dan kantelt de houder in de ruimte erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:20:
Voor wat betreft het eruit kunnen halen. Ik ga nog steeds uit van magneten (een neodymiummagneet verliest in 10 jaar max. ca. 1% van de sterkte; grote hitte is wel een serieus probleem). Monteren op een soort van balkje in het midden (v.l.n.r.). Bij normale bediening oefen je onvoldoende druk uit aan boven- of onderzijde om de tablethouder te kantelen. Druk je door dan kantelt de houder in de ruimte erachter.
Slim.
Tablet wordt overigens behoorlijk warm denk ik, zeker aan de achterzijde.

[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-11-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Mijn tablet hangt vast met klitteband op een klein plankje. Zodoende is er ook voldoende ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak een houder/kader waarin je de tablet vastzet - ik denk namelijk dat zelf maken de enige betaalbare oplossing is voor een verzonken montage. Dat kader kun je dan in de in de wand verzonken 'bak' vastzetten met magneten. Bij het ontwerp rekening houden met een kleine ventilatieopening rondom tussen omlijsting van de bak en de tablethouder voor natuurlijke convectie.

Probeer de voeding voor de tablet via de netwerkkabel te laten verlopen (PoE), daarmee houd je die warmtebron weg uit de locatie. Zo nodig aan de bovenzijde van de 'bak' rekening houden met meer ventilatie-openingen (eerst proberen; alleen sleuven of gaten boren als het echt te warm wordt, lijken me niet zo fraai ogen nl.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb zelf gekozen voor de liPad-mount van Loxone vanwege de eenvoud en de lage prijs (40 euro).

Afbeeldingslocatie: http://shop.loxone.com/media/catalog/product/cache/2/image/600x400/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/100018_ipad_2-3_white_1_1.png

Ik heb 'm nog niet aan de muur gehangen dus hoe hij het in de praktijk houdt weet ik niet. Ik heb wel wat ervaringen gelezen dat het ding wel eens van de muur wil vangen dus ik wil kijken of ik de iPad wat beter kan verankeren met velco of iets dergelijks. Het gaat in dit geval om een oude iPad 3 waarvan de home button het niet meer doet. Voor het besturen van een domotica app is dat echter geen issue.
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:08:
[...]

Losse devices heb ik al genoeg, daarnaast moeten deze constant opgeladen worden.
Stel je loopt naar boven en wil alles in 1 handeling uitschakelen. Dan wil ik niet eerst gaan zoeken waar die tablet ook alweer lag (handeling 2 :P )
Risico op verwaarlozing wordt dan te groot. Het moet als een lichtschakelaar werken. Anders ontstijgt het nooit het spielerei-gehalte.
Is het niet handiger om dit geval om een knopje aan de muur te maken waarmee je alles in één keer kunt uitschakelen? Zo'n tablet hangt ook maar op één plek terwijl je in je huis waarschijnlijk meerdere druktoetsen kunt gebruiken om per ruimte handige dingen zoals verlichting aan of uit te kunnen zetten.

Het is dat ik een half kapotte iPad heb anders zou ik niet zijn begonnen aan een tablet aan de muur. In de basis moeten de systemen zoveel mogelijk automatisch en autonoom werken. Als ik er iets aan wil monitoren of aanpassen doe ik dat wel op mijn smartphone of tablet die ergens los in huis ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Was maar een voorbeeld natuurlijk. Hij heeft wel meer opties dan 'alles uit'. De bedoeling is om 1 tablet in de keuken te hangen, en 1 op de verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:57
Mijn low budget oplossing om een tablet aan de muur te hangen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/t1D4xJY0UnWboWcANkYFl7Jw/thumb.jpg

Twee spiegel klemmen van een paar euro.

Ik heb er ook wat appjes zoals Soundcloud en Spotify opgezet zodat ik via bluetooth muziek kan afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Femme schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:31:
Ik heb zelf gekozen voor de liPad-mount van Loxone vanwege de eenvoud en de lage prijs (40 euro).

[afbeelding]

Ik heb 'm nog niet aan de muur gehangen dus hoe hij het in de praktijk houdt weet ik niet. Ik heb wel wat ervaringen gelezen dat het ding wel eens van de muur wil vangen dus ik wil kijken of ik de iPad wat beter kan verankeren met velco of iets dergelijks. Het gaat in dit geval om een oude iPad 3 waarvan de home button het niet meer doet. Voor het besturen van een domotica app is dat echter geen issue.

[...]

Is het niet handiger om dit geval om een knopje aan de muur te maken waarmee je alles in één keer kunt uitschakelen? Zo'n tablet hangt ook maar op één plek terwijl je in je huis waarschijnlijk meerdere druktoetsen kunt gebruiken om per ruimte handige dingen zoals verlichting aan of uit te kunnen zetten.

Het is dat ik een half kapotte iPad heb anders zou ik niet zijn begonnen aan een tablet aan de muur. In de basis moeten de systemen zoveel mogelijk automatisch en autonoom werken. Als ik er iets aan wil monitoren of aanpassen doe ik dat wel op mijn smartphone of tablet die ergens los in huis ligt.
Ik heb die Loxone houder ook, met een iPad 1. Al een paar jaar aan de muur en geen probleem gegeven. Was na mijn verhuizing 1 van de eerste dingen die weer hing, dus bevalt goed. :)

Heb hem nu niet helemaal goed bevestigd waardoor hij wat wankel hangt, maar heb nog nooit meegemaakt dat de iPad los liet o.i.d.

Heb voor deze oplossing gekozen omdat je dan minder afhankelijk bent en dus later ook iets anders kunt bedenken etc.

[edit]Interface erg eenvoudig gehouden (met HsTouch), grote knoppen met "Slapen", "Woonkamer", "Alles uit" bijvoorbeeld, en een reeks kleinere knoppen om losse lampen of apparaten aan/uit te zetten. Verder nog wat temperatuurinformatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 24-11-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Kijk mooi topic.

Ben zelf er ook naar opzoek dus dit komt voor mij goed uit.

Op het moment op jacht naar een iPad 2 voor thuisbediening omdat ik IOS8 nodig heb en deze er niet is voor de iPad 1 als ik het goed begrepen had.

Heb al leuke dingen voorbij zien komen, die van Femme spreekt mij wel aan simpel en goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:23:
[...]

Slim.
Tablet wordt overigens behoorlijk warm denk ik, zeker aan de achterzijde.
De temp die een tablet haalt is niet zo hoog voor die magneten, het is ook niet de bedoeling om het scherm constant aan te laten staan.

Alles onder 90° kan een magneet wel verdragen. Ik ken iemand die met magneten een vals plafond met LED-strips en 4 LED lampen heeft opgehangen. Dat gaat perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KristofVerh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-08 20:48
Femme schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:31:

[afbeelding]

[...]
En wat zijn de ervaringen met de Ipad houder van Loxone ?
Zou er mij ook eentje aanschaffen maar zie bijv. op domotica-winkel.nl dat deze niet meer leverbaar is wegens te lage populariteit .... brol dus ?

Alternatief is de sDock maar is een stuk duurder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een houder van Loxone, hangt de ipad 1 in. Werkt super!
Pagina: 1