Eerste keer solderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Voor een DIY ambilight voor mijn Samsung TV moet ik een aantal LED strips aan elkaar solderen. Nu heb ik nog nooit gesoldeerd en heb wat vraagjes voor jullie.

Ik heb een klein stukje van mijn LED strip afgeknipt en een pre-tin gedaan zoals mij op internet aangeraden werd en dat ging wonder boven wonder redelijk goed de eerste keer. Echter zit er een soort bruin achtige doorzichtige vloeistof langs de tin puntjes, de bruine vloeistof raakt elkaar aan tussen de tin punten, kan dit kwaad? Afbeelding van de strip + tin punten http://cl.ly/dsvY

Wat ik mij nog meer afvroeg, als ik de LED strip pre-tin, kan ik dan bijvoorbeeld een kwartier later pas de kabels er op bevestigen of dient dit zo snel mogelijk te gebeuren?

Omdat ik maar een beperkt aantal kabels heb kan ik niet testen met het solderen van de kabels op de tin dus ik vroeg mij af. Zit er genoeg tin op de stip in de foto om de kabel te bevestigen en als ik de kabel wil bevestigen hoe voorkom ik dan dat de tin uitloopt (en mocht dat gebeuren hoe los ik dat op?)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:12
Dat bruine is flux. Kan je er af halen met alcohol.

Als je de strips vertint kan je dagen er na nog de kabels er aan doen. Tin smelt wel weer. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Als de tin overloopt: even opstoken tot het vloeibaar is en een tikje op de tafel, dan valt het er meestal wel af. Anders even met een rolletje desoldeerlitze het overbodige weghalen (voor gebruik: youtube). Er zit genoeg tin op je led strip; er vanuit gaande dat je je kabels ook nog even vertint van te voren. Je legt je draad op het contact, verhit met de soldeerbout zowel de draad als het contact en voila, alles vloeit samen. Als het niet lekker vloeit: een beetje verse tin bijvoegen zodat je wat flux erbij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:31:
Dat bruine is flux. Kan je er af halen met alcohol.

Als je de strips vertint kan je dagen er na nog de kabels er aan doen. Tin smelt wel weer. :)
Bedankt. Ik heb helaas geen Alcohol in huis, kan flux geleiden? Als ik er op Google kan ik eerlijk gezegd niet echt een duidelijk antwoord vinden en krijg ik het idee dat flux ook een los product is (en dat heb ik niet gekocht)
Cassettebandje schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:35:
Als de tin overloopt: even opstoken tot het vloeibaar is en een tikje op de tafel, dan valt het er meestal wel af. Anders even met een rolletje desoldeerlitze het overbodige weghalen (voor gebruik: youtube). Er zit genoeg tin op je led strip; er vanuit gaande dat je je kabels ook nog even vertint van te voren. Je legt je draad op het contact, verhit met de soldeerbout zowel de draad als het contact en voila, alles vloeit samen. Als het niet lekker vloeit: een beetje verse tin bijvoegen zodat je wat flux erbij krijgt.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:21

BoAC

Memento mori

Nee, flux geleidt niet :)
Maar netjes is anders natuurlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door BoAC op 23-11-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:12
Tim.k schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:39:
[...]

Bedankt. Ik heb helaas geen Alcohol in huis, kan flux geleiden? Als ik er op Google kan ik eerlijk gezegd niet echt een duidelijk antwoord vinden en krijg ik het idee dat flux ook een los product is (en dat heb ik niet gekocht
Flux zit in je soldeertin. :)

Het geleid in principe niet noemenswaardig maar kan bij de gemiddelde flux wel corroderen op de lange termijn. Zou ik niet bang voor zijn in dit geval.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:25
Het hangt van het type flux af. Vaak bevat tin no-clean flux, welke je gewoon kunt laten zitten.
Flux kan wel een issue zijn bij hoogfrequent >50Mhz.

Op de afbeelding is zoveel flux overgebleven omdat de soldering nog niet klaar is. De tin is nog niet naar het einde van de pad gevloeid, waarschijnlijk omdat je te snel bent geweest.

Flux is belangrijk om de tin te laten vloeien een het koper schoon te maken voor goede hechting. Je kunt met pure tin namelijk niet solderen omdat het nergens aan plakt.

Je moet tin altijd aanvoeren op het component, en niet de bout. In dit geval moet je eerst je bout iets vertinnen voor optimale thermische overdracht, de soldeerpad aanraken, en dan tin aanvoeren op de pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Volgende keer je soldeerpad wat verwarmen, in plaats van de tin via de soldeerbout erop de laten lopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ook geen wasbenzine in huis? En gebruik een borstel, bv een tandenborstel om het schoon te poetsen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
Bedankt voor alle tips, na nog wat oefenen ging het redelijk goed. Na ruim 2 uur had ik 12 draadjes gesoldeerd. :|

Opgelucht dat ik was bedacht ik gelijk; fuck, 12 draadjes, dat klopt niet. Ik had een ws2812b strip besteld in plaats van een ws2801. 8)7

Woensdag komt er een Arduino Nano binnen die de aansturing van de ws2812b gaat verzorgen. Woensdag weet ik dus pas of mijn soldeer kunsten voor herhaling vatbaar zijn.
Pagina: 1