Beste mede Tweakers,
Nu de hoeveelheden werk zich oplopen te stapelen zoek ik een upgrade voor mijn huidige systeem. Op zich vrij straightforward maar vanwege bijv de relatief hoge prijs van de 6700k t.o.v. de 5820k heb ik toch een aantal overwegingen.
Primary objective:
Professioneel gebruik van voornamelijk lightroom, photoshop en incidenteel premiere. Al hoop ik het filmwerk de komende 1 a 2 jaar uit te bereiden.
Secondary objective:
Gaming op 1080p zoals starcraft II maar graag ook eindelijk Watch dogs, Rise of the tombraider of metal gear solid.
Side objective:
Gezien veel van mijn collega's verknocht zijn op het gebruik van gebruik van Final Cut en Motion zou het mooi zijn als we een hackintosh compatible configuratie weten te bouwen. Overigens heb ik hier geen kaas van gegeten dus zijn goede informatiebronnen welkom.
Een geheel andere wending:
Een macbook pro (met windows 10
) of Surface pro 4 / Surface book met osx
dit omdat mobiliteit ook steeds belangrijker wordt als ik op locatie ben.
Voordelen:
-Mobiliteit
-Makkelijk osx/hackintosh
-meteen 2e scherm
Nadelen:
-Niet uitbreidbaar
-Minder krachtig
-16GB ram
Duurder
Sidenote:
Huidige PC zou als nas moeten gaan dienen
Huidig systeem:
Ok, ik was toentertijd wat enthousiast met de 1000w voeding
Hiervan wil ik wel zoveel mogelijk onderdelen meenemen mits dat verstandig ivm levenduur is zoals bij de corsair H100.
Knelpunten huidig systeem:
-Momenteel reageren sliders in lightroom & photoshop niet meer direct. En wordt bij het exporteren van twee batches het systeem minder responsief. Binnen photoshop wordt ik gek van van het wachten op filters en smartobjects. Premiere gebruik ik momenteel te weinig om knelpunten aan te wijzen.
-Mijn storage werkt op het moment prima, de kosten van een m2 PCI-E ssd vind ik het momenteel de baten niet waard. Besides wacht ik dan liever op de 1TB ssd van bijv samsung.
-Het monitoren van Taskmanager/Catalyst geeft aan dat voornamelijk de CPU het druk heeft maar de SSD en GPU voornamelijk uit hun neus lopen te vreten.
-Voor het ram geldt natuurlijk meer is altijd beter, ik tik regelmatig de 16gb aan (mede vanwege de hoeveelheid die ik adobe toe heb gewezen).
Merkenvoorkeuren:
Windows 10
Intel
Nvidia (tenzij een Amd perfomance voordelen heeft op de professionele workflow)
Asus moederbord
Wensen mbt mobo USB 3.1 en zoveel mogelijk sata aansluitingen. Al kan mijn huidige sata insteekkaart dat ook opvangen.
De opties:
I7 6700k (let hierbij op dat de goedkoopste leverancier met voorraad op +/- €460,- zit ipv €385
I7 5820k
Macbookpro
+/- €3050 (i7, 16GB, 1TB)
Surface book
+/- $3200 (17, 16GB, 1TB, dgpu)
+ Surface dock +/- $200,-
Budget
Omdat dat meestal het eerste is wat gevraagd wordt hiero, dan toch maar even een budgetering. In principe ligt het budget tussen de €1000,- tot pak 'm beet €1500,- (inc btw). Mobiel gaan valt daar redelijk ruimchoots buiten. Maar, wellicht dat er met even rekenen, schuiven en optimistische prognoses wel een mouw aan te passen valt. Zo moet er ook nog een 5DIV komen bijvoorbeeld
De vragen:
-Is de 5820K inderdaad zo makkelijk over te klokken tot 4Ghz?
-of als we dan toch bezig zijn misschien toch de 5930k?
-Hebben de dual core mobile I7's uberhaupt een significante performance boost over mijn phenom?
-Wat vinden jullie van de keuze voor een GTX970?
-Zijn er nog interressante opties die ik over het hoofd zie?
-Wat zouden jullie doen?
mijn persoonlijke extra overweging
-is de extra mobiliteit, maar de mindere performance van een Mcbook/Surfacebook, de extra €1500 waard? Met daarbij in overweging nemende de resell value van een McBook
Nu de hoeveelheden werk zich oplopen te stapelen zoek ik een upgrade voor mijn huidige systeem. Op zich vrij straightforward maar vanwege bijv de relatief hoge prijs van de 6700k t.o.v. de 5820k heb ik toch een aantal overwegingen.
Primary objective:
Professioneel gebruik van voornamelijk lightroom, photoshop en incidenteel premiere. Al hoop ik het filmwerk de komende 1 a 2 jaar uit te bereiden.
Secondary objective:
Gaming op 1080p zoals starcraft II maar graag ook eindelijk Watch dogs, Rise of the tombraider of metal gear solid.
Side objective:
Gezien veel van mijn collega's verknocht zijn op het gebruik van gebruik van Final Cut en Motion zou het mooi zijn als we een hackintosh compatible configuratie weten te bouwen. Overigens heb ik hier geen kaas van gegeten dus zijn goede informatiebronnen welkom.
Een geheel andere wending:
Een macbook pro (met windows 10
dit omdat mobiliteit ook steeds belangrijker wordt als ik op locatie ben.
Voordelen:
-Mobiliteit
-Makkelijk osx/hackintosh
-meteen 2e scherm
Nadelen:
-Niet uitbreidbaar
-Minder krachtig
-16GB ram
Duurder
Sidenote:
Huidige PC zou als nas moeten gaan dienen
Huidig systeem:
Ok, ik was toentertijd wat enthousiast met de 1000w voeding
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X4 965 Black Edition Black Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus Crosshair IV Formula | € 434,39 | € 434,39 |
| 1 | Asus EAH5850/2DIS/1GD5/A | € 0,- | € 0,- |
| 3 | HGST Deskstar NAS, 4TB | € 161,90 | € 485,70 |
| 3 | WD Green WD10EZRX | € 48,- | € 144,- |
| 1 | Asus U3S6 | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Silverstone EC04 | € 26,99 | € 26,99 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 88,- | € 88,- |
| 1 | Eizo ColorEdge CG247 Zwart | € 1.519,- | € 1.519,- |
| 1 | Corsair Hydro Series H100 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML16GX3M4A1600C9 | € 97,50 | € 97,50 |
| 1 | Cooler Master Silent Pro M1000 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Intel 520 120GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sandisk Extreme Pro SSD 480GB | € 199,90 | € 199,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.035,43 | |
Knelpunten huidig systeem:
-Momenteel reageren sliders in lightroom & photoshop niet meer direct. En wordt bij het exporteren van twee batches het systeem minder responsief. Binnen photoshop wordt ik gek van van het wachten op filters en smartobjects. Premiere gebruik ik momenteel te weinig om knelpunten aan te wijzen.
-Mijn storage werkt op het moment prima, de kosten van een m2 PCI-E ssd vind ik het momenteel de baten niet waard. Besides wacht ik dan liever op de 1TB ssd van bijv samsung.
-Het monitoren van Taskmanager/Catalyst geeft aan dat voornamelijk de CPU het druk heeft maar de SSD en GPU voornamelijk uit hun neus lopen te vreten.
-Voor het ram geldt natuurlijk meer is altijd beter, ik tik regelmatig de 16gb aan (mede vanwege de hoeveelheid die ik adobe toe heb gewezen).
Merkenvoorkeuren:
Windows 10
Intel
Nvidia (tenzij een Amd perfomance voordelen heeft op de professionele workflow)
Asus moederbord
Wensen mbt mobo USB 3.1 en zoveel mogelijk sata aansluitingen. Al kan mijn huidige sata insteekkaart dat ook opvangen.
De opties:
I7 6700k (let hierbij op dat de goedkoopste leverancier met voorraad op +/- €460,- zit ipv €385
| 1 | Intel Core i7 6700K Boxed | € 385,99 | € 385,99 |
| 1 | Asus Z170-A | € 143,95 | € 143,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 357,95 | € 357,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2400C14 | € 193,- | € 193,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.080,89 | |
I7 5820k
| 1 | Intel Core i7 5820K Boxed | € 407,01 | € 407,01 |
| 1 | Asus X99-A/USB 3.1 | € 261,95 | € 261,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 357,95 | € 357,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2400C14 | € 193,- | € 193,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.219,91 | |
Macbookpro
+/- €3050 (i7, 16GB, 1TB)
Surface book
+/- $3200 (17, 16GB, 1TB, dgpu)
+ Surface dock +/- $200,-
Budget
Omdat dat meestal het eerste is wat gevraagd wordt hiero, dan toch maar even een budgetering. In principe ligt het budget tussen de €1000,- tot pak 'm beet €1500,- (inc btw). Mobiel gaan valt daar redelijk ruimchoots buiten. Maar, wellicht dat er met even rekenen, schuiven en optimistische prognoses wel een mouw aan te passen valt. Zo moet er ook nog een 5DIV komen bijvoorbeeld
De vragen:
-Is de 5820K inderdaad zo makkelijk over te klokken tot 4Ghz?
-of als we dan toch bezig zijn misschien toch de 5930k?
-Hebben de dual core mobile I7's uberhaupt een significante performance boost over mijn phenom?
-Wat vinden jullie van de keuze voor een GTX970?
-Zijn er nog interressante opties die ik over het hoofd zie?
-Wat zouden jullie doen?
mijn persoonlijke extra overweging
-is de extra mobiliteit, maar de mindere performance van een Mcbook/Surfacebook, de extra €1500 waard? Met daarbij in overweging nemende de resell value van een McBook