PC-upgrade of laptop voor prof foto bewerking

Pagina: 1
Acties:

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:44
Beste mede Tweakers,

Nu de hoeveelheden werk zich oplopen te stapelen zoek ik een upgrade voor mijn huidige systeem. Op zich vrij straightforward maar vanwege bijv de relatief hoge prijs van de 6700k t.o.v. de 5820k heb ik toch een aantal overwegingen.

Primary objective:
Professioneel gebruik van voornamelijk lightroom, photoshop en incidenteel premiere. Al hoop ik het filmwerk de komende 1 a 2 jaar uit te bereiden.

Secondary objective:
Gaming op 1080p zoals starcraft II maar graag ook eindelijk Watch dogs, Rise of the tombraider of metal gear solid.

Side objective:
Gezien veel van mijn collega's verknocht zijn op het gebruik van gebruik van Final Cut en Motion zou het mooi zijn als we een hackintosh compatible configuratie weten te bouwen. Overigens heb ik hier geen kaas van gegeten dus zijn goede informatiebronnen welkom.

Een geheel andere wending:
Een macbook pro (met windows 10 8) ) of Surface pro 4 / Surface book met osx :+
dit omdat mobiliteit ook steeds belangrijker wordt als ik op locatie ben.
Voordelen:
-Mobiliteit
-Makkelijk osx/hackintosh
-meteen 2e scherm
Nadelen:
-Niet uitbreidbaar
-Minder krachtig
-16GB ram
Duurder

Sidenote:
Huidige PC zou als nas moeten gaan dienen

Huidig systeem:
Ok, ik was toentertijd wat enthousiast met de 1000w voeding :+ Hiervan wil ik wel zoveel mogelijk onderdelen meenemen mits dat verstandig ivm levenduur is zoals bij de corsair H100.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus Crosshair IV Formula€ 434,39€ 434,39
1Asus EAH5850/2DIS/1GD5/A€ 0,-€ 0,-
3HGST Deskstar NAS, 4TB€ 161,90€ 485,70
3WD Green WD10EZRX€ 48,-€ 144,-
1Asus U3S6€ 39,95€ 39,95
1Silverstone EC04€ 26,99€ 26,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,-€ 88,-
1Eizo ColorEdge CG247 Zwart€ 1.519,-€ 1.519,-
1Corsair Hydro Series H100€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M4A1600C9€ 97,50€ 97,50
1Cooler Master Silent Pro M1000€ 0,-€ 0,-
1Intel 520 120GB€ 0,-€ 0,-
1Sandisk Extreme Pro SSD 480GB€ 199,90€ 199,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.035,43

Knelpunten huidig systeem:
-Momenteel reageren sliders in lightroom & photoshop niet meer direct. En wordt bij het exporteren van twee batches het systeem minder responsief. Binnen photoshop wordt ik gek van van het wachten op filters en smartobjects. Premiere gebruik ik momenteel te weinig om knelpunten aan te wijzen.

-Mijn storage werkt op het moment prima, de kosten van een m2 PCI-E ssd vind ik het momenteel de baten niet waard. Besides wacht ik dan liever op de 1TB ssd van bijv samsung.

-Het monitoren van Taskmanager/Catalyst geeft aan dat voornamelijk de CPU het druk heeft maar de SSD en GPU voornamelijk uit hun neus lopen te vreten.

-Voor het ram geldt natuurlijk meer is altijd beter, ik tik regelmatig de 16gb aan (mede vanwege de hoeveelheid die ik adobe toe heb gewezen).

Merkenvoorkeuren:
Windows 10 :o
Intel
Nvidia (tenzij een Amd perfomance voordelen heeft op de professionele workflow)
Asus moederbord

Wensen mbt mobo USB 3.1 en zoveel mogelijk sata aansluitingen. Al kan mijn huidige sata insteekkaart dat ook opvangen.

De opties:
I7 6700k (let hierbij op dat de goedkoopste leverancier met voorraad op +/- €460,- zit ipv €385 ;(

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 385,99€ 385,99
1Asus Z170-A€ 143,95€ 143,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 357,95€ 357,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2400C14€ 193,-€ 193,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,89

I7 5820k
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 5820K Boxed€ 407,01€ 407,01
1Asus X99-A/USB 3.1€ 261,95€ 261,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 357,95€ 357,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2400C14€ 193,-€ 193,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.219,91

Macbookpro
+/- €3050 (i7, 16GB, 1TB)

Surface book
+/- $3200 (17, 16GB, 1TB, dgpu)
+ Surface dock +/- $200,-

Budget
Omdat dat meestal het eerste is wat gevraagd wordt hiero, dan toch maar even een budgetering. In principe ligt het budget tussen de €1000,- tot pak 'm beet €1500,- (inc btw). Mobiel gaan valt daar redelijk ruimchoots buiten. Maar, wellicht dat er met even rekenen, schuiven en optimistische prognoses wel een mouw aan te passen valt. Zo moet er ook nog een 5DIV komen bijvoorbeeld :9~

De vragen:
-Is de 5820K inderdaad zo makkelijk over te klokken tot 4Ghz?
-of als we dan toch bezig zijn misschien toch de 5930k?
-Hebben de dual core mobile I7's uberhaupt een significante performance boost over mijn phenom?
-Wat vinden jullie van de keuze voor een GTX970?
-Zijn er nog interressante opties die ik over het hoofd zie?
-Wat zouden jullie doen?

mijn persoonlijke extra overweging
-is de extra mobiliteit, maar de mindere performance van een Mcbook/Surfacebook, de extra €1500 waard? Met daarbij in overweging nemende de resell value van een McBook :Y)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de 5930K heeft voornamelijk een hogere kloksnelheid en meer PCI-e lanes, dat laatste gebruik je niet en dat eerste kun je eenvoudig wegklokken, 4 Ghz zou toch zeker te doen moeten zijn, zeker met een H100.
mocht je voor een Hackintosh willen gaan; pak een Gigabyte moederbord, deze borden zijn over 't algemeen zeer geschikt voor. pricewatch: Gigabyte GA-X99-UD4

Die meerprijs van mobiliteit kunnen wij voor jou niet bepalen, hoe vaak ben je onderweg dat je 't nodig hebt? is een simpeler apparaat voor onderweg niet afdoende?

USB3.1 zit vrij weinig op nieuwe X99 moederborden, over het algemeen is een 3.1 insteekkaart goedkoper dan een speciaal moederbord.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• analogworm
NLBUURMAN schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:48:
de 5930K heeft voornamelijk een hogere kloksnelheid en meer PCI-e lanes, dat laatste gebruik je niet en dat eerste kun je eenvoudig wegklokken, 4 Ghz zou toch zeker te doen moeten zijn, zeker met een H100.
mocht je voor een Hackintosh willen gaan; pak een Gigabyte moederbord, deze borden zijn over 't algemeen zeer geschikt voor. pricewatch: Gigabyte GA-X99-UD4
Ha, ik heb een mooi lijstje gevonden http://www.tonymacx86.com...e-november-2015.html#CPUs beetje jammer dat op dit moment skylake en Haswell-E volgens deze lijst nog niet native ondersteund worden, althans ze staan er niet op. Sowieso zie ik er geen 2011 processoren bij staan, zou het dat deze helemaal niet ondersteund worden? Ergo, is een 6700k dan niet handiger, ervanuit gaande dat deze met de volgende Mac refresh wel gebruikt worden?
Die meerprijs van mobiliteit kunnen wij voor jou niet bepalen, hoe vaak ben je onderweg dat je 't nodig hebt? is een simpeler apparaat voor onderweg niet afdoende?
Pfoe, ja daar zit ik dus nog even mee in dubio. Momenteel gebruik ik een oude laptop als werken op lokatie echt essentieel is, geen pretje. Maar het is vaker dat het gewoon verrekte handig is dan noodzakelijk.
USB3.1 zit vrij weinig op nieuwe X99 moederborden, over het algemeen is een 3.1 insteekkaart goedkoper dan een speciaal moederbord.
Eens, daarbij zitten er vaak extra features op die wel wat kosten maar niks voor mij betekenen, zoals wifi.

Verwijderd

Professionele fotobewerking op een laptop? Hoe wil je dat doen, je weet dat de calibratie van je scherm van het omgevingslicht afhangt?

Je wil foto's bewerking in een ruimte die altijd gelijk belicht is, een zonnige werkplek is al funest. Een laptop onderweg is dus eigenlijk al suboptimaal. En dan moet je nog extra geld uitgeven voor een laptop met een goed scherm met grote inkijkhoeken en goede dekking van de kleurruimte.

Tenzij je echt onderweg moet werken, zou ik voor een desktop systeem gaan.

Je verwacht in de toekomst meer video te gaan bewerken? Heb je gedacht aan een Xeon E5 systeem?

Als je 4k video gaat bewerken, dan ben je blij met meer dan 32GB geheugen! Overigens gaat het dan niet om editing, dat met 8-16GB ook wel vlot, maar het uiteindelijke rednderen gaat vlotter met meer geheugen.

Een ander voordeel: Premiere schaalt heel efficient tot 6 cores, bij sommige handeling zelfs tot 8 cores. Met een Xeon E5 systeem heb je altijd de mogelijkheid om er een echte 8 core processor in te doen ipv 4 cores+HT.

• analogworm
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:19:
Professionele fotobewerking op een laptop? Hoe wil je dat doen, je weet dat de calibratie van je scherm van het omgevingslicht afhangt?

Je wil foto's bewerking in een ruimte die altijd gelijk belicht is, een zonnige werkplek is al funest. Een laptop onderweg is dus eigenlijk al suboptimaal. En dan moet je nog extra geld uitgeven voor een laptop met een goed scherm met grote inkijkhoeken en goede dekking van de kleurruimte.

Tenzij je echt onderweg moet werken, zou ik voor een desktop systeem gaan.
Niet voor niets zou ik de laptop op de werkplek dan ook hangen aan mijn Eizo ;)
Je verwacht in de toekomst meer video te gaan bewerken? Heb je gedacht aan een Xeon E5 systeem?

Als je 4k video gaat bewerken, dan ben je blij met meer dan 32GB geheugen! Overigens gaat het dan niet om editing, dat met 8-16GB ook wel vlot, maar het uiteindelijke rednderen gaat vlotter met meer geheugen.

Een ander voordeel: Premiere schaalt heel efficient tot 6 cores, bij sommige handeling zelfs tot 8 cores. Met een Xeon E5 systeem heb je altijd de mogelijkheid om er een echte 8 core processor in te doen ipv 4 cores+HT.
Hier zit je met het ding dat lightroom en photoshop nog veel baat hebben met singlethreaded speed. Vandaar de overweging tussen 6700k en een overklokte 5820k. Want xeons laten zich toch niet overklokken?

Verwijderd

analogworm schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:42:
[...]
Niet voor niets zou ik de laptop op de werkplek dan ook hangen aan mijn Eizo ;)
[...]
Hier zit je met het ding dat lightroom en photoshop nog veel baat hebben met singlethreaded speed. Vandaar de overweging tussen 6700k en een overklokte 5820k. Want xeons laten zich toch niet overklokken?
Mooi, maar verwacht onderweg niet te veel van de kleurweergave van de meeste laptops ;-)

Xeons overklokken is voor zover ik weet idd geen optie.

Ik kan je niets over photoshop zeggen, dat gebruik ik niet.
Ik ben zelf van een Phenom X6 naar een i7 4770 gegaan en tot en met 18Mpixel raw bestanden verwerkt LR nu alles soepel, een wereld van verschil met de AMD processor. (hoger wellicht ook, maar ik heb geen grotere bestanden).

Het S1151 systeem zal in LR/PS sneller zijn, het S2011-3 systeem zal in premiere en after effects sneller zijn, ook zonder overklokken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2015 18:03 ]

• analogworm
Thanks voor de hulp jongens! toch voor de 6700k gegaan vanwege single thread performance in lightroom.
Pagina: 1