Upgrade: processor, moederbord, geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Proteios
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste Tweakers,

Ik ga een aantal onderdelen van mijn pc upgraden en daarbij ben ik benieuwd daar de mening van jullie: Is het een goede keuze, of juist niet en wat kan anders.

Het gaat om een game pc met deze huidige set-up:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z68-V/GEN3€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 341,95€ 341,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Cooler Master Centurion 5 II zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 46,95€ 46,95
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,80

Ik zoek een?
Processor, moederbord en geheugen. De volgende onderdelen heb ik op het oog:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 264,51€ 264,51
1Asus Z170 PRO GAMING€ 149,95€ 149,95
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,41

Het idee is om goede onderdelen aan te schaffen die de komende aantal jaar goed zullen presteren en dus zo goed mogelijk "futureproof" zijn. Vandaar de Skylake processor en 16 Gb RAM. Verder ben ik er nog niet helemaal uit wat voor interne geheugen reepjes ik kan halen. In dit geval heb ik gekozen voor 2133 Mhz kloksnelheid, zoals bij de processor staat aangegeven dat hij dit ondersteund, maar heb verder niet veel informatie kunnen vinden over of dit ook het meest geschikt is of dat ik ook wel wat hoger kan zitten qua kloksnelheid voor het interne geheugen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur voor een intel processor (gewoon goede ervaringen mee)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals eerder aan vermeld: Het gaat om een game pc. Hierop game ik dus (goh :P) en het lieft in zo hoog mogelijke settings

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de moeite die jullie doen om me hierbij te helpen / onderwijzen :)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

merk je op dit moment dat de games niet soepel lopen? een 2500 is namelijk zo beroerd nog niet. en met 8gb kom je imo ook niet direct dringend tekort. Ik zou zelf nog even wachten eerlijk gezegd

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

NLBUURMAN schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:27:
merk je op dit moment dat de games niet soepel lopen? een 2500 is namelijk zo beroerd nog niet. en met 8gb kom je imo ook niet direct dringend tekort. Ik zou zelf nog even wachten eerlijk gezegd
Wat hij zegt. Een nieuwe pc / upgrade doe je omdat je ergens iets tekort komt, 'future proofen' zonder goede reden is zinloos dom.

Ik zou bij een evt (toekomstige) upgrade wel rekening houden met een nieuwe (goede) voeding erbij te budgettetteren, en evt een nieuwe kast. Centrurion 5 is supersolide, maar een kastje van 2015 maakt het bouwen (en vaak koelen) een stuk eenvoudiger.

• Proteios
Bedankt voor de reacties!

Ja, ik begrijp jullie punt. Ik merk wel dat mijn systeem het af en toe niet meer soepel trekt als ik bijvoorbeeld veel programma's tegelijkertijd open heb staan. Daarnaast komen er zo langzamerhand steeds meer games uit die meer geheugen vragen. Daarnaast is het bouwen van een systeem ook gewoon iets leuks om te doen naar mijn mening.
Om iemand gelijk 'dom' te noemen vind ik een beetje kort door de bocht. Het is natuurlijk subjectief om te zeggen of iets nou tekort komt of niet, dat hangt van de wensen en eisen per persoon af. Nogmaals, ik ben het eens dat een upgrade niet per direct noodzakelijk is.

Dat terzijde, graag doe ik een upgrade en zou ik willen weten om dit goede opties zijn en of het bij elkaar past. Dat ik zou moeten kijken naar een nieuwe voeding is een goed punt, bedankt :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:51
Ik zou dan eerder een (2e hands) 3770k kopen met een leuk koelertje en deze overklokken.
Mocht je willen met nog wat extra geheugen.
Dan ben je voor 250-300 euro klaar en heb je een processor die 8 van de 10 keer sneller is dan de 6600k.
(mocht je geen 3770k kunnen vinden is een 2600k/2700k ook prima, die zijn met overklok nagenoeg net zo snel)

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 23-11-2015 13:17 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Proteios schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:10:
Bedankt voor de reacties!

Ja, ik begrijp jullie punt. Ik merk wel dat mijn systeem het af en toe niet meer soepel trekt als ik bijvoorbeeld veel programma's tegelijkertijd open heb staan. Daarnaast komen er zo langzamerhand steeds meer games uit die meer geheugen vragen. Daarnaast is het bouwen van een systeem ook gewoon iets leuks om te doen naar mijn mening.
Om iemand gelijk 'dom' te noemen vind ik een beetje kort door de bocht. Het is natuurlijk subjectief om te zeggen of iets nou tekort komt of niet, dat hangt van de wensen en eisen per persoon af. Nogmaals, ik ben het eens dat een upgrade niet per direct noodzakelijk is.

Dat terzijde, graag doe ik een upgrade en zou ik willen weten om dit goede opties zijn en of het bij elkaar past. Dat ik zou moeten kijken naar een nieuwe voeding is een goed punt, bedankt :)
Even voor de goede orde, ik noemde jou niet dom, zei enkel dat het dom is om zonder goede reden een upgrade uit te voeren, iets wat m.i. te vaak voor komt, vaak onder de noemer 'future proofing' zonder dat iemand echt iets kan bedenken waarom het nodig is. Zodra er redenen / wensen of zelfs eisen zijn is het een ander verhaal (zegt de persoon die een 4770k zojuist heeft vervangen door een 6700k omdat hij die haswell elders nodig had). Ik hoop enkel dat je goed nakijkt of je issues hebt, en of die daadwerkelijk door de CPU komen. Ik heb hier ook een i5-2400 en een i5-2500k, en die kunnen over het algemeen echt uitstekend mee, als je problemen ervaart zou ik kijken of een herinstallatie bijv al niet wat gaat helpen, want een i5-2500/GTX 970 zou AAA games toch weg moeten tikken. Als je gewoon graag iets nieuws wilt kan dat ook een reden zijn overigens, zolang maar open en eerlijk is dat de oorzaak in het hartje ligt en niet tussen de oortjes, ben ik ook vaak schuldig aan ;)

back on the topic of je lijstje: Ik zou ook nog even een beetje cpu koeler erbij pakken ;)

• Proteios
mitsumark schreef op maandag 23 november 2015 @ 13:14:
Ik zou dan eerder een (2e hands) 3770k kopen met een leuk koelertje en deze overklokken.
Mocht je willen met nog wat extra geheugen.
Dan ben je voor 250-300 euro klaar en heb je een processor die 8 van de 10 keer sneller is dan de 6600k.
(mocht je geen 3770k kunnen vinden is een 2600k/2700k ook prima, die zijn met overklok nagenoeg net zo snel)
Zeker goede optie, nog niet over nagedacht, bedankt! De 3770k is inderdaad moeilijk te vinden.

• Proteios
@Foritan Thanks!

Ja, ik ben zelf ook een beetje schuldig aan het feit dat, naast de prestatie afname, het soms gewoon fijn en leuk is om iets nieuws aan te schaffen :) haha

De i5-2500 en GTX970 combi doet het zeker goed, maar zodra ik daadwerkelijk alles bij sommige games op ultra ga zetten, dan merk ik dat de bottleneck bij het geheugen valt (bij bijv. anti aliasing, details behouden in diepte/verte en deze snel kunnen laden, wat geheugen intensief is). Een overstap naar Skylake en ddr4 komt daar dan bij om de hoek kijken om overall prestaties ook omhoog te krikken :)

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
ik had ook deze upgrade drang, met ongeveer dezelfde setup (enkel een lagere videokaart, een 270x denk ik).

Ik heb besloten mijn 2500K nog twee generaties te houden (tot aan Cannonlake) en nu in te zetten op een watercooling + videokaart upgrade. Uiteindelijk heb ik in 2012 die 2500K gekocht met het doel te kunnen overclocken en niet elk jaar te moeten upgraden. Door mijn geld te spenderen aan een goede "loop" is dat ook weer een investering die nog lang meekan.

Puur voor gamedoeleinden vermoed ik ook dat de upgrade naar skylake je 0,0 zal bijbrengen, tenzij je er ook storage bijkoopt die de nieuwere interfaces bottleneckt. Maar dan spreken we enkel over lagere laadtijden, geen fps'en.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:29
YouTube: Core i5 6600K Skylake Benchmarks vs i5 4690K/ 3770K/ 2500K/ FX-8350

Hmm het brengt wel iets . Ik denk dat je er kwa framerate op sommige games
10 tot 20% op vooruit gaat. Ik heb zelf een i7 2600 en heb de test ook gezien
Tegen een 6700k. Voor gamen schiet het voor deze cpu helemaal niet op tenzij
Je op 4k speelt denk ik of 144 hz draait.

Voor puur gaming zal ik geen 450 euro neer tellen voor zo'n 10 tot 20%. Dan had ik
Of hier wordt aangeraden een tweedehands 3770(k) voor rond de 170 tot 200 euro
gehaald. Dan bespaar je jezelf dik de helft van het geld met een 4 core 8 thread i7 cpu
die nog makkelijk een aantal jaren mee kan.
Pagina: 1