Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1 router, niet alle apparaten kunnen op internet

Pagina: 1
Acties:

• Sjigy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 09:19
Eerst de basisgegevens:

Provider: ziggo
Modem/router: standaard Cisco doosje

Het probleem:
De router is selectief in het verbinden van apparaten aan het internet.
Bijvoorbeeld, ik type dit bericht op mijn telefoon, omdat mijn laptop geen verbinding heeft. Beide zijn wel verbonden met dezelfde router, en beide worden herkend.
De laptop van mijn vriendin heeft iedere dag een stabiele verbinding, de desktop die achter haar staat (en bedraad is aangesloten) heeft regelmatig uitvallers. Dit kan soms tijdelijk worden opgelost met een reset van het modem. Mijn laptop heeft zo af en toe ook eventjes verbinding maar duurt hooguit een paar minuten.

Windows probleem-oplossing ziet of geen probleem of soms zijn het ziggo's bekende dns servers die koffiepauze hebben.

Mijn vragen:
-Hoe los ik dit op? Ik heb weinig ervaring met het troubleshooten van netwerkproblemen dus aub een beginners uitleg.
-Waar wordt het door veroorzaakt? Als het de dns servers zijn verwacht ik dat alle apparaten in het huis problemen zouden hebben, of dat specifieke zaken uitvallen maar de rest wel blijft werken.

Alle ideeën zijn welkom.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Staat het modem in bridge mode? Waardoor 1 apparaat kan internetten door het WAN ip te verkrijgen?

Welke IP adressen krijgen de apparaten toegewezen van het Ziggo Modem?

www.google.nl

• Sjigy
Ik zal zo naar de ip adressen kijken. Maar er zijn nu 2 telefoons en 1 laptop actief en werkend met het internet verbonden, terwijl mijn laptop (en waarschijnlijk de desktop, als ik die aanzet) geen verbinding kan maken.
Er kunnen dus wel meerdere apparaten actief zijn op de router. Bridge mode lijkt het dus niet te zijn

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerst de basisgegevens:

Provider: ziggo
Modem/router: standaard Cisco doosje
En nu volledig :?

Ziggo heeft niet minder dan zes verschillende "standaard Cisco doosjes" geleverd, waarbij hetzelfde type bij oud-Ziggo ook nog eens anders gedraagt dan bij oud-UPC. Dus exact welke je hebt is zeer relevant.

Verder idd vraag mt IP-adressen. Zoek iig op welk IP een apparaat krijgt wat wel verbinding heeft en wat eentje krijgt zonder verbinding.

Waar ik bij Ziggo ook gelijk aan denk: heb je naast die Cisco modem een Horizon (Samsung G740x) staan? Zo ja, heb je die met je LAN verbonden? En zo ja, heb je DHCP erop uitgezet? Als je dat laatste niet gedaan hebt, heb je twee DHCP servers, en krijgen apparaten vrij willekeurig IP van de ene of de andere. Dit zie je gelijk aan IP: de apparaten zonder verbinding zitten dan in 192.168.192.0/24. Zo ja is oplossing eenvoudig: met een van die apparaten inloggen op GUI van de Horizon box (192.168.192.1) en daar kiezen voor "Bestaand netwerk". Dat schakelt DHCP uit, waardoor alles netjes IP van modem krijgt.

En mbt DNS: waarom vraag je dat aan ons ipv gewoon zelf te kijken. Doe nslookup met default server en vergelijk dat met nslookup via bijv 8.8.8.8. Als daar verschillen tussen zitten, kan het een DNS-issue zijn. Zo niet niet. En als je helemaal niet bij de DNS servers kunt komen is het ook geen DNS issue :z

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 23-11-2015 11:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Sjigy
Het is het netwerk van mijn schoonvader. Ik weet niet uit mijn hoofd welk model hij heeft, en de handleiding is onvindbaar op het moment. Er op inloggen is nog niet gelukt dus.

Hij heeft wel die Horizon staan, en die had de DHCP server inderdaad aan staan. Uitgezet en alles opnieuw opgestart. Ik kan over ~15 minuten laten weten of dat de oplossing was of niet.

Ik moet mij echt eens verdiepen in netwerken en internet. Ik ken de meeste termen wel en weet van een aantal wat het doet, maar van een groot deel weet ik niet precies hoe ze in elkaar passen en samenwerken. Leuk leermomentje dit :)

• Sjigy
Update: het werkt nog steeds op alle apparaten. Lijkt er op dat het een conflict was wie de ip adressen mocht uitgeven.

Iedereen kan nu tenminste weer gewoon werken hier. Dank je wel allebei voor de suggesties en de oplossing.
Pagina: 1