Toon posts:

MSI: 694D PRO (MS-6321) Iemand ervaring mee/wat vinden jullie er van?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heya,

hoorde net dat dit een nieuw bord van msi is.
url: http://www.msi-computer.nl/Product/mainboard/6321.htm

Wat vinden jullie er van en is het wat en wat is jullie ervaring misschien al met dit bord?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zoek even op t.net naar links naar dit bord. het is namelijk een paar keer op diverse sites getest.

als je de hele korte samenvatting wilt: een aantal sites hebben dit bord de grond ingeboord omdat ie totaal instabiel zou zijn, vooral met 2 cpu's, en andere sites (bv. anand) hebben 'm juist geprezen omdat ie rocksolid was. wat dus de waarheid is is een beetje onduidelijk. misschien dat de stabiliteit van het bord gewoon erg afhankelijk van de kwaliteit van de andere onderdelen (m.n. dimm's) die je erin zet.

Verwijderd

Topicstarter
Precies deze had ik al doorgelezen alleen heb ik daar nog weinig aan.

Iemand anders die me wat meer kan vertellen en of het een beetje stabiel bordje is om te overclocken en wat jullie ervaringen zijn?

• Samael
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-03-2023
Ik ga het MSI plankje binnenkort ook aanschaffen, zeker na wat ik gelezen heb van mensen bij www.2cpu.com . Kijk daar maar eens op het forum en dan wordt je wel genoeg gerust gesteld (denk ik).

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!!

Verwijderd

Op mijn site wordt van verschillende kanten, niet 1 referentie, maar meerdere die hun mening geven...erg boeiend kan ik wel zeggen, het wordt een topper !

www.angelfire.com/HardwareXpo

Verwijderd

Topicstarter
En in hoeverre heb ik er wat aan als ik een dual neem? ik werk voornamelijk met nt4, w2k prof en server en linux.

Kan ik het zo zien dat als ik 2x 700mhz ik totaal 1400mhz heb tot mijn beschikking als mijn os is opgestart?

• Samael
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-03-2023
Nee!

W2K, NT, Linux en BeOS hebben in een dualsysteem gewoon twee processoren waarmee ze taken "tegelijk" kunnen uitvoeren (dit is de meest simpele en snelle uitleg, want er zijn nog wel wat meer voordelen). Stel je voor: een mp3'tje encoden en quaken tegelijk!! (kan met 1 CPU ook wel, maar is niet echt geweldig)

Als je bijvoorbeeld 3DMAX gebruikt en/of Fotosjop, is een dual-systeem ook van belang, want deze programma's maken gebruik van Multithreading, wat zoiets betekent als dat ze een taak (bijvoorbeeld renderen) door 2 CPU's tegelijk laten uitvoeren (overigens niet voor de volle 100%).

Voor meer info verwijs ik je (nogmnaals) naar www.2cpu.com , want die sijt heet niet voor nix zo!

Hoop je genoeg stof tot denken gegeven te hebben!

I'd rather have a bottle in front of me
than a frontal lobotomy.

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!!

Verwijderd

Hoi,

Als eerste..... kijkt op www.2cpu.com
Maar daar zag ik je post al staan.

Mijn ervaringen:
Uitstekend bord. Ik heb hem nu bijna een week.
SMP, Windows 2000 en de ATA 100 lopen als een trein! Nog geen enkele lockup's, blauwe schermen of andere rare dingen gezien.
Sound is wat minder (maar daar koop je hem ook niet voor).

Ik heb 2 650's er op zitten en zodra mijn twee Golden orb's er zijn gaan ze harder lopen.

Groeten,
Dullink

Verwijderd

Ik heb dit bord samen met twee PIII-700 CPU's
Er zijn twee versies van dit bord :

1 ouder bord met een Promise Fasttrak 100 chipset (Dit bord is ouder en aangezien de Ultra 100 chips toen niet of nauwelijks leverbaar waren hebben ze de Fasttrak 100 geplaatst alleen met een BIOS van een Ultra 100)
Bovendien heeft dit bord een SW1,2,3 en 4 voor het instellen van de FSB van beide CPU's afzonderlijk

EN

1 nieuwer bord met een Promise Ultra 100 chipset en een SW1 en 2 voor het instellen van de FSB van beide CPU's gelijktijdig.

BIOS update is alleen mogelijk als er 1 CPU in het systeem zit anders loopt het flashprogramma vast met alle gevolgen van dien !!!

Bovendien zit er een bug in de BIOS of in het moederbord waardoor je het voltage als je wilt overklokken op default waarden moet laten staan.
Nog erger, als je het voltage van de CPU's 0,05volt verhoogt staat 1 CPU op 2 volt !!! de ander staat wel netjes 0,05 volt hoger.

Mijn twee 700 CPU's wilden maximaal 114MHz FSB draaien (en na elke reset moest ik, om het systeem weer aan te kunnen zetten, de stroom even van de voeding/systeem halen). Ik had de voltage van CPU 1 en 2 op +0,1Volt staan. Na veranderen in gewoon "default"instelling haal ik nu stabiel 124MHz hogere instelling zijn met de default voltage niet stabiel mogelijk.

Hopelijk komt er snel een BIOS update die deze problemen met voltage oplossen zodat ik minstens de 133MHz kan halen. Beide CPU's zijn voorzien van Golden Orbs en blijven akelig koel.

Hopelijk is er iemand die de Ultra 100 uit de systeem BIOS kan vissen en er een Fasttrak 100 in terug kan plaatsen...

Verwijderd

Oeps even vergeten voor de overklokkers onder ons :

Om een 700MHz CPU met 100MHz FSB op 133MHz te klokken op dit moederbord (MSI 6321/694D Pro) moet SW 2 en eventueel SW 4 jumpers worden verwijderd en bovendien voor corecte werking J1 (van der jumpers voor instelling Celeron of PIII, vraag niet waarom).
Pagina: 1