Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over upload/download-verhouding

Pagina: 1
Acties:

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:45

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Topicstarter
Hallo beste,

Ik woon in het buitengebied en ben daarom beperkt in het aantal mbit's. Momenteel hebben wij 5 mbit download en 1 mbit upload. Echter, er is de mogelijkheid om te upgraden. Er is VDSL2 aangesloten op de wijkkast en nu is er een maximaal haalbare snelheid van 19mbit.

Providers bieden nu hun internet allemaal leuk en aardig aan: 20/2 en 60/6. Nu is die 6 mb upload voor mij misschien wel heel belangrijk, omdat ik er aan zit te denken om te gaan streamen op twitch. Maar aangezien ik bij 60/6 maar een dikke 30% haal, is dat dan misschien ook niet zo bij de upload? Dat ik bv. maar 3 kan halen, omdat de afstand tot de centrale zo groot is?

Mijn vraag is dus: Haal ik die 6 mbit upload dan? Aangezien overal geschreven staat dat die 19mbit over downloadsnelheid gaat. Mij lijkt het zo dat de capaciteit van de kabel 19 mbit is, en dat ik naast 6mbit upload (wanneer ik dat vraag) dan ook nog bv. 13 mbit download heb. Ik heb letterlijk alles afgezocht maar kreeg het nergens gevonden.

Met vriendelijke groeten,
Bram

Steam ID = Ackerfiets

• Family Guy

Family Guy

Topicstarter
Misschien moet ik mijn vraag aanpassen.

Als ik een maximale capaciteit heb van 19mbit download, en ik ga aan het uploaden, kom ik dan bij die 6mbit upload in de buurt (bijvoorbeeld als ik een speedtest doe)?

Steam ID = Ackerfiets

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-11 13:14
Ik heb ook sinds een paar jaar vdsl2 en de opgegeven snelheid van 40/4 haal ik bij langs na niet omdat ik ver van de centrale zit.
Download max is 1,6Mb/s en upload max 200kb/s.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Als je de aangeboden 60 Mbit/s download niet haalt, zul je de aangeboden 6 Mbit/s upload naar verhouding ook niet halen. Bijvoorbeeld: 20 Mbit/s down zal in de praktijk ergens rond de 2 Mbit/s up uitkomen in jouw geval. Of dit voldoende is om op Twitch.tv te streamen en tegelijk ook een behoorlijke ping te behouden zul je moeten testen.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• Family Guy

Family Guy

Topicstarter
Mandrake466 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 05:56:
Ik heb ook sinds een paar jaar vdsl2 en de opgegeven snelheid van 40/4 haal ik bij langs na niet omdat ik ver van de centrale zit.
Download max is 1,6Mb/s en upload max 200kb/s.
En wat is je maximaal haalbare internetsnelheid dan? Dat kun je zien op deze link:

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

Steam ID = Ackerfiets

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hoever zit je van de ADSL 2 wijkcentrale ?

Die website van Fourstack werkt denk ik alleen voor KPN aansluitingen. Een tijd geleden toen ik nog ADSL 2 had had ik volgens de KPN site zou ik maar 7 MBIT halen, ik haalde 12 MBIT via Online.

Nu is naar glasvezel ben overgestapt heb ik 210 up/210 down en dat haal ik ook (zit tussen de 205-210)

[ Voor 78% gewijzigd door Rockvee2 op 28-11-2015 16:17 ]

• Family Guy

Family Guy

Topicstarter
Rockvee2 schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 16:13:
Hoever zit je van de ADSL 2 wijkcentrale ?

Die website van Fourstack werkt denk ik alleen voor KPN aansluitingen. Een tijd geleden toen ik nog ADSL 2 had had ik volgens de KPN site zou ik maar 7 MBIT halen, ik haalde 12 MBIT via Online.

Nu is naar glasvezel ben overgestapt heb ik 210 up/210 down en dat haal ik ook (zit tussen de 205-210)
En weet je toevallig je upload ook van toen? Ik moet minimaal 3 a 4 hebben eigenlijk. Vandaar dat ik evt. bereid ben om de 60mbit/s down en 6 mbit/s upload te nemen. Maar dan moet ik dat er dus wel uit kunnen halen haha.

Steam ID = Ackerfiets

• Family Guy

Family Guy

Topicstarter
Afstand is app. 3702 meter volgens bbned (tele2site, via google gevonden).

Overigens heb ik geen glasvezel. De VDSL2-lijn is de snelste internet-lijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Family Guy op 28-11-2015 16:52 ]

Steam ID = Ackerfiets

• Rockvee2
  • Niet online
De upload was een hele magere 0.9 mbit..dit kon ook aan Online zelf liggen.

De afstand is gigantisch.... Je haalt denk ik niet sneller wat je nu hebt.

• Family Guy

Family Guy

Topicstarter
Die upload heb ik nu ook: 0,9.

Fourstack geeft aan dat de snelheid 19mbit/s kan worden. Klopt dit niet dan?

Steam ID = Ackerfiets

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Misschien gewoon een maandje proberen die 60/6 ?
Meestal kun je wel per maand overstappen.

Smiling as the shit comes down...

• Family Guy

Family Guy

Topicstarter
ScrooLoose schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 17:02:
Misschien gewoon een maandje proberen die 60/6 ?
Meestal kun je wel per maand overstappen.
Inderdaad, dat ga ik eens doen. Na duidelijk gevraagd te hebben natuurlijk of het abbo dan aan te passen is.

Ik dacht misschien is er een norm over zo'n kabel, of omdat 6mbit < 19mbit (indicatie van fourstack) dat hij die misschien moeiteloos zou kunnen halen maar gewoon niet meer aangeboden wordt, omdat men vooral download of iets dergelijks.

Bedankt.

Steam ID = Ackerfiets

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-11 13:14
Family Guy schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 16:05:
[...]

En wat is je maximaal haalbare internetsnelheid dan? Dat kun je zien op deze link:

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search
TechnologieInternet Snelheid ADSL2+9 Mbit/s VDSL2*16 Mbit/s
StatusGeen geplande upgrades gevonden

Vergeleken met mijn vorige snelheid is de upload verdubbeld en download niet verandert.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Family Guy schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 16:50:
Afstand is app. 3702 meter volgens bbned (tele2site, via google gevonden).

Overigens heb ik geen glasvezel. De VDSL2-lijn is de snelste internet-lijn.
Ook geen coaxkabel? Want met die afstand ga je ongeacht xDSL provider geen hoge bandbreedtes up of down halen over koperpaar :o

Oslik blyat! Oslik!

• Family Guy

Family Guy

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:42:
[...]

Ook geen coaxkabel? Want met die afstand ga je ongeacht xDSL provider geen hoge bandbreedtes up of down halen over koperpaar :o
Nope. Mijn straat ligt bij een dorp aan de andere kant van de snelweg (Sint-Oedenrode), en hier staan denk ik zo'n 25 huizen in de straat.

Fijn wonen, zo achteraf:P

Steam ID = Ackerfiets

• Family Guy

Family Guy

Topicstarter
Ik zie net in het xDSL-topic die foto's van die straatkasten/wijkkasten en er is er dus onlangs een dichter bij ons in de buurt komen staan, dus wellicht dat die 3,7km afstand grotendeels verkort wordt.

Als ik op google maps kijk lijkt die afstand zo rond de 1,2 km te zijn. Vandaar waarschijnlijk de hogere snelheid die netco fourstack aangeeft. Goed nieuws?

Steam ID = Ackerfiets

• Rockvee2
  • Niet online
Je blijft op dezelfde wijkcentrale helaas.

• Family Guy

Family Guy

Topicstarter
De afstand tussen mijn huis en de straatkast/wijkkast betreft 1455 meter. Dit heb ik nagevraagd bij iemand die dat op kon zoeken.

Die 3,7km van Tele2 wordt aangegeven omdat tele2 (nog) geen toegang heeft tot deze nieuwe kasten van KPN, maar de kast is wel actief. Vandaar dat een hogere snelheid dus mogelijk zou kunnen zijn mits ik gebruik maak van KPN en niet van Tele2.

[ Voor 6% gewijzigd door Family Guy op 30-11-2015 13:07 ]

Steam ID = Ackerfiets

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:23
De afstanden kan je gemakkelijk zelf nakijken op breedbandwinkel.nl.
Na de postcodecheck moet je met de muis boven de aangeven snelheden per abonnement gaan staan.
Dan verschijnen alle afstanden vanzelf.

Tele2 kan sinds kort ook leveren vanaf een Buitenring straatkast.
Want dat zijn die omgebouwde straatkasten op Fourstack.
Je moet dan wel even van te voren bellen met Tele2 (0800-1602 sales) om na te kijken of hun database up-to-date is en de verdere details bespreken.
Een nieuw modem is dan altijd noodzakelijk om gebruik te maken van die straatkasten.

Dus ja, dat kan goed nieuws zijn voor je...

De eerste initiële vraag is moeilijker te beantwoorden.
Maar dan toch een poging.

Je hebt nu ADSL2+. Daarbij is de upload gelimiteerd op 1,2 Mbit (ongeveer).
Dat blijft vrijwel gelijk op heel veel afstanden, omdat de upload gereserveerd is in het spectrum heel dicht op de analoge spraak/ISDN. Die nabijheid garandeert voor een belangrijk deel waarom je ook over een lange afstand nog de beloofde upload krijgt. In tegenstelling tot de download.

Want de telefoonkabel is gemaakt/ontworpen voor analoge spraak en niet voor breedbandige digitale diensten.

Dus alles wat hoger is dan de frequenties van analoge spraak, heeft veel te lijden van de lijnlengte (weerstand) en mogelijke storingsbronnen (laspunten, overspraak, vocht en dergelijke).

Bij VDSL2 (geldt ook voor VVDSL en BVVDSL) wordt de upload verdeelt over het gehele gebruikte spectrum.
Daarom is het moeilijk te voorspellen wat je exact als upload gaat krijgen als je eenmaal VDSL2 hebt.
Pas als je daadwerkelijk bent aangesloten op de nieuwe kast, weet je waar je aan toe bent.

Ik vind het advies om een provider te pakken waar je eventueel probleemloos kan downgraden naar lagere snelheden een goed advies. Dan kan je nu hoger inzetten en afwachten wat het wordt.

Hier onder de plaatjes van de gebruikte frequenties bij ADSL en VDSL.
Dan heb je een idee waar ik het over heb.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/87/ADSL_frequency_plan.svg/2000px-ADSL_frequency_plan.svg.png

Afbeeldingslocatie: http://image.slidesharecdn.com/investinginnext-generationinternet-nov2003-090429171658-phpapp01/95/investing-in-next-generation-internet-18-728.jpg?cb=1241025430
Pagina: 1