Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Niewe vaste ethernet aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Aankomende maand gaat onze televisie over van ziggo naar kpn, nu was ons ziggo kastje aangesloten met behulp van een reguliere aanwezige coax kabel en een wifi usb stick voor het netwerk.

KPN gebruikt echter een andere methode en vereist een ethernet aansluiting in hun digitale televisie box (geen wifi ingebouwd).
Onze televisie staat in een aanbouw die is doorgelust vanuit de keuken. Er zitten daar geen vaste ethernet aansluitingen.

Nu wil ik dus een vaste ethernet kabel beschikbaar hebben in voor de digitale tv kast, enkel is deze niet aanwezig. Na even googleen heb ik de volgende opties:

- Internet via het stopcontact (powerline adapter). Aangezien de stopcontacten in de aanbouw zijn doorgelust vanuit de keuken weet ik niet hoe goed het ontvangst met behulp hiervan zou zijn?

- Nieuwe ethernet kabel aanleggen langs de plinten (er is geen beschikbare loze pvc buis vanuit de meterkast)

- Een WiFi Bridge, de wifi verbinding in de aanbouw is redelijk, (1 muur en ca 10-15 meter afstand ertussen) (stoort dit niet de wifi verbinding van alle apparaten in huis?)

Nu lijkt mij het best om een ethernet kabel aan te leggen, enkel is dit de minst wensbare optie omdat de plinten in ons huis het niet mogelijk maken om de kabel in de plint te leggen, hij komt er dus boven te hangen en dat ziet er niet uit :p .

Mijn tweede keus gaat uit naar een powerline adapter, enkel weet ik niet hoeveel snelheid de digitale tv van kpn nodig heeft...

Mijn vraag: wat lijkt jullie de beste optie? en zijn er nog andere opties die ik vergeten ben?

bedankt alvast!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Je kunt ook kijken naar MoCa, zodat het signaal over je bestaande COAX bekabeling kan lopen, zie deze post: dion_b in "Schuur verbinden met netwerk via.... MoCa 2.0 ?"

Meest ideale is uiteraard een UTP kabel trekken ;)

www.google.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie in die post ook de mogelijkheid om langs je coax een utp kabel te trekken. Hier had ik eerlijk gezegd nog niet echt aan gedacht, ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft en hoe gemakkelijk dit gaat? (ben geen electriciën maar wel redelijk handig).

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:29
Gebruik je COAX kabel om een UTP kabel mee door te trekken? DIe Coax heb je toch niet meer nodig.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46
Een kabel langs een kabel trekken kan. Maar zal niet makkelijk gaan. Je kunt alleen UTP trekken maar wat als je toch besluit weer naar coax terug over te stappen. Trek dan liever coax en UTP dan heb je 1x de werkzaamheden en zit het gelijk goed.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 21:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

chaoscontrol schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:46:
Gebruik je COAX kabel om een UTP kabel mee door te trekken? DIe Coax heb je toch niet meer nodig.
Dit is precies wat ik wilde gaan voorstellen. Maak de ethernetkabel vast aan het uiteinde van de coax en trek de UTP door de buis met de coax die je er uit trekt. Dat werkt goed.

Coax en Ethernet naast elkaar in dezelfde buis is niet altijd handig. Het kan wel, maar houd er rekening mee dat zodra er een paar leuke bochten in de leiding zitten komt het vaak klem te zitten... Afhankelijk van de situatie dus.

Als je de coax toch niet meer nodig hebt zou ik die gebruiken om de Ethernet kabel er door te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 23-11-2015 10:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de reacties, ik zie alemaal goede ideën en tips. zodra ik straks thuis ben ga ik eerst eens kijken of ik de oorsprong van de coax kan vinden in de meterkast! Daarna ga ik even kijken of ik de coax vervang, of er een cat6 utp langs trek.

Thx voor de ideën en ik houd jullie zeker op de hoogte!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MisteRMeesteR schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:52:
Je kunt ook kijken naar MoCa, zodat het signaal over je bestaande COAX bekabeling kan lopen, zie deze post: dion_b in "Schuur verbinden met netwerk via.... MoCa 2.0 ?"

Meest ideale is uiteraard een UTP kabel trekken ;)
Oude post van mij :P

Ondertussen is MoCA 2.0 wel volop verkrijgbaar in de vorm van de Hirschmann MOKA-32. Ding kost evenveel als de 16 (1.1), maar levert stabiel >>400Mbps en nu wel met fatsoenlijke beveiliging. Geen enkele reden om nu nog voor de 16 te gaan dus.

Maar een vaste ethernetaansluiting (zoals je al in je topictitel aangeeft 8)7 ) blijft sneller, eleganter en goedkoper.

Oslik blyat! Oslik!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 23:31
En als je toch je coax gaat vervangen door utp, trek er dan meteen 2 kabels doorheen, 1 voor je iptv (kpn) en 1 voor je reguliere internet

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meh, of boycot zooi dat niet werkt over een enkele Ethernetkabel...

Oslik blyat! Oslik!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

KPN werkt iig over 1 kabel, je hebt geen aparte vlan's nodig.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:55:
Thx voor de reacties, ik zie alemaal goede ideën en tips. zodra ik straks thuis ben ga ik eerst eens kijken of ik de oorsprong van de coax kan vinden in de meterkast! Daarna ga ik even kijken of ik de coax vervang, of er een cat6 utp langs trek.

Thx voor de ideën en ik houd jullie zeker op de hoogte!
Een kabel er 'langs' trekken zal je niet lukken. Wat je dan moet doen is de coax eruit trekken (en tegelijk een trekveer of andere hulpdraad de buis in trekken), en daarna samen met een netwerk kabel weer terugtrekken.
Overigens zou ik je in zo'n geval aanraden cat5e te trekken, die zijn een stuk dunner en soepeler dan cat6 kabels.

Verwijderd

Topicstarter
mcDavid schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:24:
[...]

Een kabel er 'langs' trekken zal je niet lukken. Wat je dan moet doen is de coax eruit trekken (en tegelijk een trekveer of andere hulpdraad de buis in trekken), en daarna samen met een netwerk kabel weer terugtrekken.
Overigens zou ik je in zo'n geval aanraden cat5e te trekken, die zijn een stuk dunner en soepeler dan cat6 kabels.
Heeft een Cat5 dan niet meer kans op storingen als deze langs een coax ligt in vergelijking met een Cat6? (had het ergens gelezen maar kan het zo niet 1-2-3 terug vinden.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee dat is zwaar overtrokken, goede coax is ook al vrij goed afgeschermd en utp ook...

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 07:24:
[...]

Heeft een Cat5 dan niet meer kans op storingen als deze langs een coax ligt in vergelijking met een Cat6? (had het ergens gelezen maar kan het zo niet 1-2-3 terug vinden.
Als je daar bang voor bent kun je beter stp of ftp kabel nemen. Die zijn afgeschermd en daardoor minder gevoelig voor storingen. Maar wel ook weer ietsje dikker en stugger natuurlijk.
Cat6 is voornamelijk om hogere snelheden (10Gbit) mogelijk te maken.

Ik denk echter ook niet dat je hier echt bang voor hoeft te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 24-11-2015 10:31 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon stp gebruiken heeft geen zin, je moet dat wel terminaten....

Verwijderd

Topicstarter
Heb even het één en ander bekeken, maar ik denk dat ik de volledige coax er gewoon uit trek. De radio komt namelijk ook gewoon via de utp binnen in de digitale tv box. Dus daar hoef ik hem niet voor te laten zitten. Volgens mij wordt zelfs de volledige coax afgesloten bij KPN...

Als ik ooit weer terug overstap naar Ziggo (of een ander) zie ik wel weer hoe ik daar coax krijg. 8)7

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op dezelfde manier, coax aan de utp knuppen en erdoor trekken :)

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 19:02
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:00:
Heb even het één en ander bekeken, maar ik denk dat ik de volledige coax er gewoon uit trek. De radio komt namelijk ook gewoon via de utp binnen in de digitale tv box. Dus daar hoef ik hem niet voor te laten zitten. Volgens mij wordt zelfs de volledige coax afgesloten bij KPN...

Als ik ooit weer terug overstap naar Ziggo (of een ander) zie ik wel weer hoe ik daar coax krijg. 8)7
Kun je niet proberen om dan coax + data erdoor heen te trekken?
Mocht je ooit weer overstappen hoef je daar je eigen niet druk om te maken. Het zou namelijk wel moeten gaan.

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:20
Coax en data kan ook gecombineerd. Als voorbeeld: http://www.coaxcombikabel...kabel-coax-utp-kabel.html

Anders is MOKA inderdaad ook een idee:
dion_b schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:45:
[...]

Oude post van mij :P

Ondertussen is MoCA 2.0 wel volop verkrijgbaar in de vorm van de Hirschmann MOKA-32. Ding kost evenveel als de 16 (1.1), maar levert stabiel >>400Mbps en nu wel met fatsoenlijke beveiliging. Geen enkele reden om nu nog voor de 16 te gaan dus.
Best leuk apparaat! Staat ook in de Tweakers Pricewatch

[ Voor 12% gewijzigd door U123456 op 24-11-2015 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgende probleem... de oude coax zit muurvast, hij gaat ook eerst in de aanbouw naar boven (kan hem horen) dan gaat hij ergens tussen de meterkast en de keuken weer naar beneden, en komt hij onder in de meterkast uit...

Ik denk dat er dus vrij veel bochten in liggen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2015 18:48 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Beide kanten proberen, zo kun je hem misschien heen- en weer trekken (2 man is handiger) en krijg je er hopelijk beweging in.
Niet te bruut, anders maak je hem kapot en zit je met een groter probleem.
Als het echt niet lukt, dan zit je aan ethernet over coax produkten vast of je legt een neiwue kabel via een andere route.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
U123456 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:41:
Coax en data kan ook gecombineerd. Als voorbeeld: http://www.coaxcombikabel...kabel-coax-utp-kabel.html

Anders is MOKA inderdaad ook een idee:

[...]
Best leuk apparaat! Staat ook in de Tweakers Pricewatch
hmm... lekker prijs wordt steeds leuker zo :)

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op woensdag 25 november 2015 @ 20:49:
Beide kanten proberen, zo kun je hem misschien heen- en weer trekken (2 man is handiger) en krijg je er hopelijk beweging in.
Niet te bruut, anders maak je hem kapot en zit je met een groter probleem.
Als het echt niet lukt, dan zit je aan ethernet over coax produkten vast of je legt een neiwue kabel via een andere route.
Ben gister avond nog even snel een trekveer wezen halen en heb opgezocht waar het fout gaat. Er liggen verschillende kabels vanaf de meterkast onder de voordeur naar buiten en dan een hoek om de garage in... Had ze vrij gegraven en ze liggen gewoon los in de grond onder een houten plankje :') lekker handig!

Maar weet nu iig waar het fout zit, van het weekend maar eens het hele stuk vrijgraven en de kabel erin werken met een mantelbuisje (gelijk even mijn straatwerk kunsten verbeteren :p).

wat een werk voor het verwisselen van provider 8)7

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je wisselt niet alleen van provider hé ;)
Je wisselt van kabel naar glas.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geïnteresseerden:
Afgelopen weekend ben ik aan het graven gegaan, uiteindelijk na ruim een uurtje graven met de handschep (ivm het bang voor slopen van kabels) de pijp naar de meterkast gevonden. Daar een flexibel mantelbuisje in gelegd en door de pvc buis de meterkast in geduwd.

Vervolgens is het meeste werk in het her-straaten van de oprit gaan zitten 8)7
ca. anderhalf uur mee bezig geweest vanwege onervarenheid haha.

Vervolgens de utp kabel erdoorheen getrokken en alles werkende gekregen d:)b

Foto's:
https://www.dropbox.com/s...20151127-WA0001.jpeg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...20151127-WA0003.jpeg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...20151127-WA0009.jpeg?dl=0
Pagina: 1