Nvidia's pascal vs AMD ?

Pagina: 1
Acties:

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-01 22:32
Vanuit mijn werk kan ik belasting technisch lekker goedkoop computeronderdelen halen, het volgende onderdeel wat ik wil halen is een goede GPU, afgelopen jaar de rest van mijn PC's geupgrade.

Nu ben ik alleen benieuwd of ik moet wachten op de nieuwe generatie GPU's, volgens mij staat er namelijk veel aan te komen in 2016. Afgelopen jaar waren de meeste spellen beter geoptimaliseerd op de Nvidia, ik ben dan ook benieuwd wat er bij de volgende generatie gaat gebeuren.

Wat is het antwoord van AMD op de nieuw aankomende gpu's van Nvidia?
En wanneer worden deze kaarten verwacht (Q1, 2, 3 of 4)?

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-01 23:16
Arctic islands GPU's van AMD komen in 2016. In welk kwartaal precies is afwachten...
Als je nu iets wil kopen kun je de beste kaart van dit moment nemen: GTX 980ti. EVGA, MSI en Gigabyte hebben erg mooie versies hiervan in het assortiment.

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wachten kun je altijd.... zeker in hardwareland......als je nu een nieuwe kaart wilt hebben moet je hem gewoon nu kopen!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Helaas kunnen we niet weten wanneer Nvidia bijv. met de Pascal generatie komt; dit zal Q2 of eerder Q3 worden, in ieder geval niet voor de zomer lijkt me.

Als je nu graag wil gamen is meer dan een half jaar wachten zonde, dan kan je eventueel nu een relatief leuke bang-for-buck kaart à la de R9 280/290 halen om de tijd te overbruggen alvorens je een hele dikke GPU wil kopen.

Verder weet ik niks over je systeem + monitor dus kan ik ook geen echt advies geven.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
calsonic schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:15:
Wachten kun je altijd.... zeker in hardwareland......als je nu een nieuwe kaart wilt hebben moet je hem gewoon nu kopen!
Dat praatje vertellen ouders aan hen kinderen zodat ze niet teveel uitgeven aan de computer.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 21:39
legendareN schreef op maandag 23 november 2015 @ 17:11:
[...]

Dat praatje vertellen ouders aan hen kinderen zodat ze niet teveel uitgeven aan de computer.
Maakt dat het niet waar?

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-01 00:32

Racing_Reporter

Contentmaker

[...]

En aangezien de topicstarter uit 1986 komt, denk ik niet dat hij daar veel last van gaat hebben en enige realiteitszin heeft. We weten gewoon domweg te weinig over de volgende generatie, behalve dat de hoeveelheid power flink gaat toenemen tov het verbruik. Nieuw proces, nieuwe kansen. Zelf wacht ik ook nog, pas vanaf 2016 ga ik upgraden. M'n HD7950 trekt alles wat ik wil nog prima ;)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat nu in hardware land op de markt komt is na een half jaar alweer verouderd omdat er een nieuwe of sneller variant op de markt gezet is.

Dus m.a.w. je kan altijd beter wachten. Want er komt altijd wel iets snellers na x tijd wachten.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik vrees dat je op AMD niet hoeft te wachten. (ongeacht met wat ze komen, wat AMD voornamelijk doet is technisch oninteressante (vaak ook achterhaalde) chips verkopen met zo weinig marge zodat de Bang/Buck beter is dan bij Nvidia/Intel maar onvoldoende om de continuiteit te waarborgen en een hoog verbruikt tot gevolg)
Marktaandeel van Nvidia is dusdanig dat je alleen maar meer optimalisatie voor Nvidia kan verwachten in de toekomst. Tel daarbij op dat AMD met 1 voet in de grafkist staat en ik had het wel geweten.
offtopic:
En nee ben geen fanboy. Game momenteel op een Intel(iris) of AMD(6850) gpu, maar ik kan de recente feiten niet negeren. Ik heb liever dat je AMD steunt en AMD hardware koopt, maar weet wel dat je technisch inferieure hardware koopt.

De Fury's zijn imo een uitzondering.

Daarnaast voegen AMD vendor locked features als HD audio, Mantle en TressFX zo goed als niets toe omdat niemand ze toepast. Ik ben tegen vendor locked features, maar Physx wordt tenminste nog af en toe toegepast.

[ Voor 33% gewijzigd door eL_Jay op 23-11-2015 19:09 ]

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Ik speel al meer als 30 jaar privé en professioneel met computer hardware het is geen praatje het is een feit ;)

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-01 15:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

eL_Jay schreef op maandag 23 november 2015 @ 17:32:
Ik vrees dat je op AMD niet hoeft te wachten. (ongeacht met wat ze komen, wat AMD voornamelijk doet is technisch oninteressante (vaak ook achterhaalde) chips verkopen met zo weinig marge zodat de Bang/Buck beter is dan bij Nvidia/Intel maar onvoldoende om de continuiteit te waarborgen en een hoog verbruikt tot gevolg)
Marktaandeel van Nvidia is dusdanig dat je alleen maar meer optimalisatie voor Nvidia kan verwachten in de toekomst. Tel daarbij op dat AMD met 1 voet in de grafkist staat en ik had het wel geweten.
Dit is natuurlijk grote onzin.
AMD verkeert in zware tijden. En lopen op CPU gebied enorm achter op intel (praying for zen!)
Echter is de GPU markt een compleet andere markt.

Nvidea levert meer performance op de meest recente titels. Globaal kunnen we stellen dat bijna alle DX11 games beter draaien op Nvidea. Dit heeft (excuse me if I'm wrong) voornamelijk te maken met de vele optimalisaties die het driverteam van Nvidea heeft uitgevoerd.

AMD is in GPU land zeker nog niet achterhaald, en met DX12 in zicht zou de wind in GPU wereld nog wel is wat meer voor AMD kunnen gaan waaien. (Nvidea's vele optimalisaties vallen hier grotendeels weg).
En nee ben geen fanboy. Game momenteel op een Intel(iris) of AMD(6850) gpu, maar ik kan de recente feiten niet negeren. Ik heb liever dat je AMD steunt en AMD hardware koopt, maar weet wel dat je technisch inferieure hardware koopt.
Technisch inferieur ?? AMD loopt over het algemeen juist voorop met de techniek.. Nvidea komt erachteraan en brengt recent de nieuwe technieken zeer goed uit op de markt.

Daarnaast voegen AMD vendor locked features als HD audio, Mantle en TressFX zo goed als niets toe omdat niemand ze toepast. Ik ben tegen vendor locked features, maar Physx wordt tenminste nog af en toe toegepast.
Vendor locking bij AMD ?
AMD is juist niet vendor locked.. AMD ontwikkeld en brengt afaik bijna alles open naar buiten...

Nvidea daarintegen draait een boel op slot..

Dat de features van Nvidea meer gebruikt worden heeft wellicht voor een groot deel met marketshare te maken.. Maar de sponsoring die Nvidea aan developers geeft zal dit effect ook grotendeels beinvloeden.

Laten we wel proberen de feitjes correct te houden....

Anyways... Wil je een DX11 game spelen en heb je een verreikend budget.. 980TI !

Wil je de tijd overbruggen en afwachten wat Nvidea / Amd volgend jaar voor toffe kaarten uitbrengen.. Koop dan lekker een 280x/290/290x waarmee je het prima red... En kijk tegen de tijd dat de 14/16nm kaarten er zijn opnieuw naar wat voor mogelijkheden er zijn.

verder is het natuurlijk nog zeer interesant om te vermelden op wat voor resolutie je gamed.. en welke games je speelt.

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-01 15:57
Temujin schreef op maandag 23 november 2015 @ 17:49:

[...]

Technisch inferieur ?? AMD loopt over het algemeen juist voorop met de techniek.. Nvidea komt erachteraan en brengt recent de nieuwe technieken zeer goed uit op de markt.

[...]

Vendor locking bij AMD ?
AMD is juist niet vendor locked.. AMD ontwikkeld en brengt afaik bijna alles open naar buiten...

Nvidea daarintegen draait een boel op slot..

Dat de features van Nvidea meer gebruikt worden heeft wellicht voor een groot deel met marketshare te maken.. Maar de sponsoring die Nvidea aan developers geeft zal dit effect ook grotendeels beinvloeden.

Laten we wel proberen de feitjes correct te houden....

Anyways... Wil je een DX11 game spelen en heb je een verreikend budget.. 980TI !

Wil je de tijd overbruggen en afwachten wat Nvidea / Amd volgend jaar voor toffe kaarten uitbrengen.. Koop dan lekker een 280x/290/290x waarmee je het prima red... En kijk tegen de tijd dat de 14/16nm kaarten er zijn opnieuw naar wat voor mogelijkheden er zijn.

verder is het natuurlijk nog zeer interesant om te vermelden op wat voor resolutie je gamed.. en welke games je speelt.
Ik ben het hier mee eens. Als er 1 bedrijf is wat vooral vernieuwend bezig is, is dat AMD. Vendorlocking doen ze niet aan, ze gooien alles wat ze ontwikkelen (TressFX, Mantle (waar denk dat je dat DX12 op gebaseerd is??) HD Audio maar ook FreeSync) gewoon open voor iedereen om in te zien en er gebruik van te maken.

Wat AMD vooral tegenzit is het feit dat ze de DX11 slag hebben verloren en het feit dat ze niet zo'n monster marketing hebben als Nvidia.

Maar zoals aangegeven, wil je op DX11 perfect gamen, ga dan voor Nvidia en anders zou ik de tijd overbruggen met een 290/290x welke tegenwoordig ook redelijk geprijsd in de V&A te vinden zijn.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-01 00:32

Racing_Reporter

Contentmaker

eL_Jay schreef op maandag 23 november 2015 @ 17:32:

Technisch inferieur, wauw. Nee, gewoon nee. Er worden inderdaad kaarten gerebrand, maar dat gebeurt ook bij nVidia. Je kan het ook omdraaien, de hardware is zo goed dat een paar speedbumps nog voldoende zijn om goed mee te komen. Ja, nVidia is beter, maar zo ongelofelijk veel scheelt het ook weer niet op price/performance. Enne.. jij stelt de toekomst van driver support gelijk aan hoe het bedrijf ervoor staat? Juist........ Je pro-AMD geluid komt by far niet overeen met de toon in je stuk.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
offtopic:
Performance per watt is m.u.v. Fury om erg slecht. En dat is toch echt waar de toekomst van chips ligt. Meer performance met minder watt uit een zo klein mogelijk oppervlak. (maak bijv eens een Zotac NEN 970 met AMD GPU en CPU met vergelijkbare performance, dimensies en geluidsdruk ;))

AMD claimt erg open te zijn met haar eigen ontwikkelingen. Echter heeft Nvidia nooit/pas heel laat toegang gekregen tot mantle, ondanks herhaaldelijk verzoek van Nvidia.

Blijf vooral AMD kopen, want dat zorgt ervoor dat er geen monopolie van Intel/Nvidia komt.

Bang/Buck is de belangrijkste USP waar AMD mee kan concurreren (en GPGPU) ten koste van haar eigen continuiteit. Terwijl Nvidia met goede marge het geld aan het binnenharken is en een marktaandeel van boven de 80% heeft. Met slechts het marginale marktaandeel van <20% op de GPU markt, de opkomst van Intels IGP's en de niet te slechten achterstand op CPU gebied, betekenen IMO ook dat AMD niet meer uit het dal kan komen. (er is immers onvoldoende geld om R&D op het niveau te kunnen houden waar Intel en Nvidia dat hebben) Ik hoop oprecht dat AMD zich er doorheen slaat, maar IMO is een overname door een Amerikaans of Aziatisch tech gigant de enige hoop voor AMD en ons computerenthousiasten.

Laten we hopen dat wanneer we hier over 5 jaar op terug kijken ik geen gelijk had. Het zou natuurlijk prachtig zijn als AMD vriend en vijand verrast door een 'K-8' uit de hoed trekt.

Ow ja, Ik heb (nog) helemaal niets van Nvidia.

Klopt trouwens wat je zegt over pionieren van AMD in het verleden, maar ik kijk nu vooral voorruit en AMD heeft serieuze problemen. En ja Nvidia is idd een smerig bedrijf met alles achter een vendor lock, maar staat er wel beter voor.
Ik heb nog even gezocht naar een bron maar ik het niet meer vinden. Ging over dat AMD pas heel laat toegang gaf tot mantle en dat nvidia het daardoor pas weer veel later zou kunnen implementeren. (1,5 jaar geleden ongeveer)

De NANO = geil. Technisch op bepaalde vlakken een meesterwerk (GPU/HBM) Ik hoop dat ie goed verkoopt en AMD een flinke marge maakt.

[ Voor 44% gewijzigd door eL_Jay op 23-11-2015 19:38 ]

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-01 12:29
eL_Jay schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:40:

AMD claimt erg open te zijn met haar eigen ontwikkelingen. Echter heeft Nvidia nooit/pas heel laat toegang gekregen tot mantle, ondanks herhaaldelijk verzoek van Nvidia.
Kom maar met bronnen. Het enige wat ik zo snel tegenkom is dat Nvidia Mantle helemaal niks vindt omdat het niks toevoegt kwa performance. Dus waarom ze dan toegang zouden willen hebben...
En bij mijn weten zat Mantle nog in beta en zodra het allemaal klaar was zouden ze het delen. Maar goed, Nvidia mag wat dat betreft niet zeuren, zowat alles wat zij uitbrengen is vendor-locked.

En het is koffiedik kijken wat er gaat gebeuren met DX12. Maar dat ziet er een stuk leuker uit voor AMD.

Ben ik ook wel benieuwd wat je van de Nano vind?

[ Voor 3% gewijzigd door Zeara op 23-11-2015 19:12 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
eL_Jay schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:40:
[offtopic]Performance per watt is m.u.v. Fury om erg slecht. En dat is toch echt waar de toekomst van chips ligt.
Maxwell is de eerste generatie sinds jaren waar nVidia een betere prestatie/watt heeft. Vorige generatie was het vrij gelijk, maar jaren daarvoor was AMD duidelijk de betere. Oftewel één vogel maakt nog geen zomer. Dat nVidia nu de meer efficiënte architectuur heeft zegt niks over de toekomst. Daarnaast vergeet je even mee te nemen dat de reden voor de efficiënte architectuur is dat het een totale serie gericht is op game prestaties en niet op het professionele werk. De Quadro's gebaseerd op Maxwell zijn in sommige gevallen dus ook helemaal geen grote stap voorwaarts. Maakt misschien voor jouw niks uit, maar er zijn meer mensen.
Meer performance met minder watt uit een zo klein mogelijk oppervlak. (maak bijv eens een Zotac NEN 970 met AMD GPU en CPU met vergelijkbare performance, dimensies en geluidsdruk ;))
Daar zit een GTX 960 OEM/GTX 970M en geen GTX 970 dus. Overigens moet een ondergeklokte AMD Radeon R9 M395X daar prima tegen op kunnen, zolang je de kloksnelheid en spanning maar beperkt.
Mantle is niet eens af en AMD pushed nu DX12. Wat heeft nVidia aan Mantle? Ze kunnen er niks mee, Mantle is over. Daarnaast was Mantle voor nVidia ook niet echt interessant. Voordat je het goed werkend krijgt op nVidia is heel veel nodig, voordat zoiets gereed is is er al DX12. Waarom zou nVidia hier dus überhaubt tijd in willen steken?

Voor AMD was het veel interessanter. Zei konden lieten zien wat mogelijk was met hun GPU architectuur en maakten duidelijk dat er bij Microsofts DX echt wat moest veranderen.
Bang/Buck is de belangrijkste USP waar AMD mee kan concurreren (en GPGPU) ten koste van haar eigen continuiteit. Terwijl Nvidia met goede marge het geld aan het binnenharken is en een marktaandeel van boven de 80% heeft.
Ze hebben bij lange na geen markaandeel van 80%.
Met slechts het marginale marktaandeel van <20% op de GPU markt, de opkomst van Intels IGP's en de niet te slechten achterstand op CPU gebied, betekenen IMO ook dat AMD niet meer uit het dal kan komen. (er is immers onvoldoende geld om R&D op het niveau te kunnen houden waar Intel en Nvidia dat hebben) Ik hoop oprecht dat AMD zich er doorheen slaat, maar IMO is een overname door een Amerikaans of Aziatisch tech gigant de enige hoop voor AMD en ons computerenthousiasten.
Zen is al af, dus de grootste investeringen zijn al gedaan. Nu is het gewoon wachten op een productieproces dat klaar is voor massa productie bij Samsung/GloFo (14nm LPP) of TSMC (16nm FF+).

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 23-11-2015 19:33 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:04
[...]

Mijn ouders zouden eerder gezegd hebben: zou je niet door sparen?
Mijne zullen in ieder geval niet zeggen: wil je hem nu? NU KOPEN! (dit is wat de tweaker zegt..)

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-01 15:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

batumulia schreef op maandag 23 november 2015 @ 18:01:
[...]

Ik ben het hier mee eens. Als er 1 bedrijf is wat vooral vernieuwend bezig is, is dat AMD. Vendorlocking doen ze niet aan, ze gooien alles wat ze ontwikkelen (TressFX, Mantle (waar denk dat je dat DX12 op gebaseerd is??) HD Audio maar ook FreeSync) gewoon open voor iedereen om in te zien en er gebruik van te maken.

Wat AMD vooral tegenzit is het feit dat ze de DX11 slag hebben verloren en het feit dat ze niet zo'n monster marketing hebben als Nvidia.

Maar zoals aangegeven, wil je op DX11 perfect gamen, ga dan voor Nvidia en anders zou ik de tijd overbruggen met een 290/290x welke tegenwoordig ook redelijk geprijsd in de V&A te vinden zijn.
Dat is toch zo ongeveer precies wat ik zei ;)
Ik ben het namelijk wel met jou eens...

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Niet geheel. Het ligt maar helemaal aan de situatie. Regelmatig is wachten verstandiger. Omstandigheden.
Pagina: 1