Beste config gigabitnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Beste mede-Tweakers,

In 2012 bij het aanleggen van mijn netwerk rekening gehouden met een toekomstige upgrade. Ik heb vrijwel overal CAT 6 kabels gebruikt en zitten er gigabit switches en routers tussen. Het enige wat mij niet lekker zit is dat zowel mijn Ziggo modem als mijn NAS in de meterkast zit. De Ubee staat aan als de DHCP-server met een dubbele kabel naar mijn NAS (Qnap TS-453 Pro) vervolgens gaat er een lange kabel naar mijn woonkamer waar hij op een gigabit switch uitkomt. Daar zijn dan weer een D-link WiFi router als AP ingesteld (868L) en een smart TV (LG 55UB950v) en een mediaspeler (MXQ) aangesloten.

Tot op heden voldeed het, maar....

Mijn TV is 4K oftewel UHD en als ik bestanden vanaf een USB-stick afspeel werkt het goed. De bestanden zijn ook te zien en afspeelbaar middels Plex, maar ik merk dat het afspelen dan steeds vastloopt. Hij moet steeds bufferen omdat het netwerk de snelheid kennelijk niet aankan. 8)7

Wie kan hier een betere configuratie aangeven en/of betere hardware adviseren vwb het netwerk. _/-\o_ Ik had al eerder gedacht om de D-link als DHCP-server in te zetten en de Ubee als modem in bridge, maar dan kom ik niet uit met de NAS. Kortom graag advies, want in theorie is de hardware 4K-proof volgens mij. :9

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan je een tekening maken waarom een dubbele kabel naar de NAS want ik denk niet dat die ubee trunking doet. haal er eens een los en probeer dan. Anders switch in de meterkast. DHCP heeft geen invloed op de snelheid is alleen voor het uitdelen van adressen. Mogelijk dat de switching snelheid van de Ubee te traag is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

En ben je zeker dat je NAS snel genoeg is? En moet je PLEX renderen naar ander formaat? Want voor 4K is dat niet zo simpel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:29
Gigabit ethernet zou voor deze toepassing meer dan voldoende moeten zijn; zelfs 100 Mbps zou geen probleem op moeten leveren. Er zijn dus waarschijnlijk andere problemen. Frogmen en pingy geven al een paar goede punten om naar te kijken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:56

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Je NAS enkelvoudig aansluiten, het Ubee modem doet geen LACP of iets dergelijks. Waardoor hier waarschijnlijk iets verkeerd gaat met de verkeerstromen.

[ Voor 30% gewijzigd door MisteRMeesteR op 23-11-2015 10:30 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
Bedankt voor de tips, ga als eerste maar een kabel lostrekken en proberen.

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
Enkelvoudige aansluiting levert geen voordeel op...
Ik ga de NAS even verplaatsen ben zo terug....

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het met de snelheid van het netwerk te maken heeft, maar met het transcoden wat je NAS niet aankan. Waarschijnlijk slikt je TV de bestanden niet waardoor PLEX het gaat transcoden op je NAS, wat bij de meeste niet zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
Dat zou dan betekenen dat hij 4K niet aan zou kunnen, maar direct van een USB-stick speelt de TV het foutloos af...

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Direct van een USB-stick wordt er niks getranscodeerd en hoeft je NAS niks te Plexen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Het probleem zit in het dlna protocol dat het niet aankan.
Wordt opzettelijk gedaan door de tv fabrikanten.

Het netwerk is echt het probleem niet, zelfs een 100Mb netwerk is meer dan snel genoeg hiervoor.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
Klopt even gewijzigd naar een test setup in mijn woonkamer. verschillende routers en de NAS zelf als DHCP-server gebruikt, allemaal met hetzelfde resultaat. Wel jammer, Plex speelde het beeld mooi af maar stopt om de halve minuut om te bufferen. Kan volgens mij niet lang meer duren. Ben benieuwd.

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02
Kan je TV niet direct vanaf een netwerkshare afspelen? Zo sluit je plex iig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:15
Of hang iets als een Intel nuc met kodi als player op ipv op dlna in je tv te vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03 20:06

xAn52

Whatever...

Kijk eens bij de instellingen in Plex en zet hem op DirectPlay (dus niet transcode of DirectStream).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
xAn52 schreef op maandag 23 november 2015 @ 21:19:
Kijk eens bij de instellingen in Plex en zet hem op DirectPlay (dus niet transcode of DirectStream).
Plex server settings?

Ik heb de TV overigens bedraad aan het netwerk hangen. Ik weet alleen niet welke snelheid deze netwerkpoort heeft.

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03 20:06

xAn52

Whatever...

Dat stel je in op de Plex client op de TV. Of speel je het anders af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
Plex client TV.

Overigens heb ik mijn netwerk aangepast.
Ziggomodem is in bridge gezet en het internetsignaal komt nu mijn D-Link 868L binnen op de WAN-poort. Dee heb ik gekoppeld aan een TP-Link TL-SG1024DE managed switch en van daaruit zijn mijn andere apparaten gekoppeld. De NAS is nu ook op twee poorten middels LACP of trunking gekoppeld omdat de switch dat ondersteund. Ik heb nog een andere setup in gedachten waarbij ik alle 4 de poorten van mijn nas middels trunking kan koppelen. Probleem is nu alleen dat bij het herstarten van mijn NAS hij nu het bestandssysteem aan het controleren is en al heel lang op 69,7% blijft hangen. Zou middels de laatste firmware opgelost moeten zijn (bug) maar kennelijk moet ik nog even geduld hebben.

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:56

Nox

Noxiuz

Er zit niet veel voordeel op als je een 4gbit trunk op je NAS hebt maar je TV nog steeds aan 1gbps hangt :+

Ik vermoed eerder dat het dlna protocol zoals eerder gezegd problemen oplevert. Hoe gaat het met streamen van hetzelfde materiaal naar je PC of ander apparaat?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Dacht dat Plex met DLNA helemaal niet transcodeerd?
En de TV, zit daar nou een ondersteunende Plex client op? want ik kan niks vinden over Plex op WebOs...
Die MXQ mediaplayer is dat een AndroidTV ding? zo ja, daar is (als het goed is) een Plex app voor beschikbaar.
Anders als test een laptop met PlexHomeTheater aan de tv? is er uberhoud een andere "client" met Plex? zo kun ja wat meer uitsluiten.

De ziggo router in bridge modus en de D-Link als "hoofd" router is prima hoor, je kunt dan alleen de D-link aansluiten op de ziggo (hoewel ik wel eens een laptop naast de router plaatste en ik daarmee ook een 2e ipv4 ip adres kreeg ;) )

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Pagina: 1