Naar welke Hifi zaak om speakers te beluisteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Hallo allemaal!

Reeds ben ik zowel bij Hifi-corner als Stassen Hifi geweest om speakers te beluisteren.

Eerst ben ik geweest bij Hifi-corner waar de Zensor 7 mij het beste bevielen qua geluid. Later ook nog bij Stassen Hifi geweest omdat zij een wat ander assortiment hebben en ik graag zoveel mogelijk speakers beluister voordat ik een aankoop doe.

Helaas hadden ze bij Stassen Hifi niet de Zensor 7 staan waardoor ik deze niet direct kan vergelijken met de andere speakers. Überhaupt hebben ze geen speakers staan onder de 500 euro bij het luisterkasteel in Tegelen. Hierdoor ben ik naar speakers in wat hogere prijsklasse gaan luisteren (500-850 euro). Ik begrijp ook wel dat daar geen plek is voor speakers in alle prijsklassen.

Verder overigens perfect te woord gestaan bij Stassen en het personeel was zeer behulpzaam. Ook ruim de tijd gehad om zelf te mogen spelen met de speakers. Hier op Tweakers heb ik wat kritische reviews voorbij zien komen over Stassen. Vandaar dat ik dit even kwijt wil. :)

In de prijsklasse van 500 - 850 stonden onder andere merken tussen als Focal, KEF, Magnat, B&W, Q Acoustics en TMA Audio. Uiteindelijk verrassend uitgekomen op de Triangle (voor mij een onbekend merk) Color Colonne. Deze klonken verreweg het beste naar mijn idee en leken qua sound erg op de Zensor 7.

Vervolgens de Triangle Color Colonne ook nog vergeleken met speakers in de hogere prijsklasse (850 - 1200). Hier stond ook de Opticon 6 tussen. Het verschil tussen de Color Colonne en de Opticon 6 was erg klein (verschilde per nummer), waardoor ik denk dat de Color Colonne's toch wel wat beter presteren dan de Zensor 7.

Verder was de enige speaker die echt een tandje beter klonk de Focal Aria 948, wat een speaker is dat zeg! Imposant voorkomen en een heel clean geluidsbeeld. Hier moest de Color Colonne het toch net afleggen, maar dat is gezien het prijsverschil normaal denk ik.

Graag zou ik toch nog de Color Colonne vergelijken met de Zensor 7, weten jullie een winkel (mag ook in Duitsland) die echt superveel speakers in huis heeft om te beluisteren? Bij zowel Hifi Corner en Stassen vind je een verschillend assortiment wat ik graag samen zou beluisteren.

Daarnaast vraag ik me of jullie nog algemene tips voor mij hebben. Dit wordt mijn eerste grote hifi aankoop. Zelf ben ik nogal bang dat er in de winkel verschillen zijn in apparatuur / aansturing waardoor ik zelf de geluidskwaliteit die ik in de winkel hoor niet thuis kan reproduceren.

Als laatste vraag ik me af of je voor hetzelfde bedrag van een vloerstaander speaker een betere boekenplank speaker kunt krijgen. Voor mij is de geluidskwaliteit absoluut het belangrijkste en daardoor maakt het mij niet veel uit welke van de twee het uiteindelijk wordt. Tot nu toe heb ik nog niet echt gefocust op de boekenplank modellen. Maakt het verder nog een verschil of je van plan bent een subwoofer mee te laten spelen? Op dit moment heb ik een 5.1 set waarin de sub altijd meedoet. Zowel bij muziek als films.

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Mastasidaz op 22-11-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:23
Niet alleen aansturen en rest van apparatuur speelt een rol tussen thuis/hifi winkel. Maar ook de ruimte en de plaatsing erin. Een winkel zal proberen de boel zo optimaal mogelijk in te stellen, (lig voor de speakers die ze het liefste verkopen), thuis moet je maar kijken of je het ook zo kwijt kan.

Heb hier een setje boekenplankspeakers die 2 zuilen vervangen heeft, wel een andere prijsklasse, maar deze klonken beter. (nu Boston A25, kom van Jamo S606) Hier heb ik ook een subje bij welke high-level meespeelt met de speakers voor stereo en via line-in voor het subwoofer signaal bij 5.1 films ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-10 09:54
Even slikken, en koop dan de Aria 948. Ik heb ze ook, ben er zeer tevreden over. Zijn voor dik 2.000 te krijgen, ook bij stassen. Je doet minimaal 20 jaar met zo'n set dus over de tijd uitgesmeerd bijna geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Stassen blijft een rare tent, behulpzaam zijn ze altijd. Echter, heel veel merken verkrijgen ze niet op een normale manier. Laat ik het zo zeggen: diverse importeurs, waaronder die van Arcam, hebben Stassen niet als klant.

Verder heb ik een aantal collega's welke daar produkten hebben gekocht, maar waarbij garantie een probleem werd. Een van die collega's heeft destijds toen uiteindelijk z'n product (van NAD) bij de fabrikant gedropt voor reparatie. Daar bleek dat het al een refurbished product te zijn ipv nieuw.product.

Ik heb er ooit wat gekocht en alleen maar goede ervaringen mee, maar ik heb dan ook geen gebruik gemaakt van garantie perikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:59
Als je in de prijsklasse 500-850 euro gaat shoppen. Ga dan vooral eens luisteren naar de Dali Opticon 6. Ik weet dat ze deze hebben staan in Apollo Almere.

Ik gok dat je een 1400-1500 euro kwijt bent voor een set.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:19
Een tijd geleden ben ik hier ook geweest en ook op in eerste instantie de Triangle color uitgekomen. Hiermee ben ik verder gaan luisteren en vergelijken en kwamen de Triangle Esprit gaia en de Focal aria naar boven als voor mij best klinkende luidspreker binnen mijn budget. Na dit te hebben laten bezinken ben ik op internet bij Triple M Audio in Rhenen terecht gekomen die een aantal laatste setjes demo Triangle esprit antal anniversary aanboden(Een verbeterde versie van de standaard antal en de voorloper van de Esprit gaia). Deze klonken naar mijn idee weer een stuk beter dan de andere beluisterde modellen en deze zijn het dus ook geworden. Ook kwa prijs waren deze goedkoper dan de Focals en de Triangle Esprit gaia omdat het om demo sets ging(€1600 ipv €2600).

[ Voor 19% gewijzigd door raze88 op 24-11-2015 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
OK, maar dan is het ook demo ipv nieuw. 2e hands is ook van alles te krijgen.

Mijn aria's kwamen direct uit Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:19
JAHRASTAFARI schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:08:
OK, maar dan is het ook demo ipv nieuw. 2e hands is ook van alles te krijgen.

Mijn aria's kwamen direct uit Frankrijk.
Opvallend was wel dat bij de 2 sets die we hebben afgenomen een set nog nooit uitgepakt was geweest(Doos was nog dicht-geniet en voorzien van onbeschadigd plakband van de fabrikant). Dit omdat het restvoorraad was waarvan enkele setjes op demo zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alternatieve winkel:

Versnel HiFi in Apeldoorn geeft je de mogelijkheid om thuis een week uit te proberen. Eventueel met verschillende configuraties. Betere service kun je je niet wensen. Prijzen zijn normaal.

Hebben verder ook prima luisterruimtes in de zaak, ze nemen de tijd voor je, en hebben veel grote merken.

Kan wel zijn dat je even moet wachten in de winkel, juist omdat ze de tijd voor de klant nemen. Wil je veel luisteren, dan liefst een afspraak maken, en niet op het drukste moment komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:58:
[...]

Dat dik over de €2000,- komt geloof ik op een slordige €2800,- ?? ;)
Wel fantastische speakers natuurlijk en van een compleet andere dimensie dan de eerder genoemde 'budget' Zensor 7.
2050 betaald bij stassen. Incl. levering. Wel de "houten" versie. Zijn echt fantastisch voor dat geld. Ik vind ze stukken beter dan mijn oude Infinity IRS Omega, toch ook niet de minste speakers.

Verder: waar is de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon lekker zelf bouwen, je speakers- houd je gelijk van de straat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-10 06:38

PKN

Powered by cosmic energy

De zaak heet Echo Audio, ze zitten in Terneuzen, Middelburg en Goes. even googlen geeft je ook de website wel, personeel met verstand van zaken en een berg luister opstellingen zijn mogelijk.
Ze kunnen je ook de mogelijkheid bieden om thuis te beluisteren.

Nog van de tijd dat ik zelf nog in Nederland woonde. Ze bestaan al erg lang.

Dost thou even hoist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Bedankt allemaal voor de reacties! Hier is de Ts weer :P

Wat ik me nog afvraag is of je voor het budget waar je twee Focal Aria 948's aanschaft niet twee boekenplank speakers kunt kopen die nog beter klinken? Bijvoorbeeld de Dali Rubicon 2?

Doordat ik nu eigenlijk altijd de subwoofer mee laat spelen ben ik bang dat ik met twee vloerstaanders zonder sub deze ga missen. De vraag is eigenlijk voegt een vloerstaander nog iets toe als je ook een sub mee laat spelen?

Verder ben ik door de berichten hier en mijn eigen ervaringen er wel van overtuigd dat het de Aria 948 gaat worden, maar toch ga ik denk ik voor de zekerheid nog even naar wat boekenplank modellen luisteren in dezelfde prijsklasse. Graag zou ik ook de 948's nog een keer horen om het zeker te weten :+.

Daarnaast zou ik graag in de prijsklasse van de Aria 948 nog wat andere modellen beluisteren. Dit moet wel echt een set worden waar 25+ jaar mee moet worden gedaan. Hebben jullie nog aanraders?

Laag in het geluid is voor mij zeer belangrijk. Veel belangrijker dan hoge tonen. Als een speaker veel hoog weergeeft vind ik het al snel schel/blikkerig worden. Heb eerder Yamaha NS-777 speakers blind gekocht via het internet. Deze hebben een hoorn net als Klipsch. Dat klinkt voor mij echt veel te schel.

Nogmaals bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10 21:25
Mastasidaz schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 20:30:

Doordat ik nu eigenlijk altijd de subwoofer mee laat spelen ben ik bang dat ik met twee vloerstaanders zonder sub deze ga missen. De vraag is eigenlijk voegt een vloerstaander nog iets toe als je ook een sub mee laat spelen?
Ja, een voller geluid en zeker bij muziek een strakkere performance. Een subwoofer is leuk voor films, maar afregelen is vaak lastig en met muziek klinkt een sub/monitor eigenlijk altijd minder als een goede vloerstaander. Je hebt goede monitors uiteraard, maar als je uit dezelfde serie een vloerstaander pakt zal die altijd beter klinken. Ga voor een echte vloerstaander (GROOT), dus met een bereik van minstens 30hz-20khz - dan zul je een sub geen moment missen met muziek.
Laag in het geluid is voor mij zeer belangrijk. Veel belangrijker dan hoge tonen. Als een speaker veel hoog weergeeft vind ik het al snel schel/blikkerig worden. Heb eerder Yamaha NS-777 speakers blind gekocht via het internet. Deze hebben een hoorn net als Klipsch. Dat klinkt voor mij echt veel te schel.
Als je van laag houdt moet je zeker voor een vloerstaander gaan. Laag = hoe groter hoe beter. 10'' driver minimum. Ik wil niets minder dan mijn 12'' JBL, heerlijke droge kick wat geen enkel 6,5-8 inch woofertje je kan geven.

Een goede speaker heeft geen schelle hoge tonen, en met alle respect - de yamaha's zijn budget speakers waar je niet al teveel van mag verwachten - en klipsch staat bekend om zijn weinig gerafineerde hoog (oftewel earbleading sharp, zeker de goedkopere modellen). Een goede speaker heeft een zijdezacht en ruimtelijk hoog en is nooit storend.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dom idee: bestel ze online beluister ze thuis, niet goed retour :) Zo heb ik het laatst gedaan, maar ze bevallen me dus ze blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:27
Kijk eens bij www.teufelaudio.nl: 8 weken gratis proberen. ik heb ooit in Berlijn in de winkel mogen luisteren... Wat een mooie kwaliteit voor "relatief" weinig geld.
Binnenkort komt er een winkel in Amsterdam, dus misschien nog even wachten of je moet een stedentripje naar Berlijn plannen (ook een dikke aanraden overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

FeaR

In GoT we trust

Aangezien het nu meer een "wat moet ik kopen-topic" wordt schopje van AUD naar CEA.

Verder +1 voor Focal, ik heb zelf een voorloper van de Aria die nog iets scherper zijn in het hoog doordat de tweeter een andere ophanging heeft. Wel een Limited Edition met andere woofers waardoor het mid en laag subtieler zijn en je daardoor - in mijn oren - een mooi geheel krijgt. Focal en Triangle zijn qua sound wel gelijkwaardig: redelijk in your face, heel anders dan een merk als B&W wat veel voorbij komt. Een Dali en Monitor Audio zitten weer wat in het midden. Om maar wat merken te noemen, want er is keuze genoeg. Al zijn die merken niet zo agressief als een hoorn in een Klipsch (en ook JBL) dat kan zijn.

Hoe minder speaker je hebt des te meer geld hebt om te besteden aan afwerking en gebruikte componenten. Daardoor kunnen monitoren in hogere prijsklassen beter klinken. Waarbij duurder sowieso niet per definitie beter hoeft te zijn, het is en blijft een kwestie van smaak.

Let wel dat je een goede subwoofer neemt als je gaat voor kleine(re) speakers met ondersteuning van een subwoofer. Als je dan een bonk-doos neemt verpest je eerder het geluidsbeeld dan er iets aan toe te voegen. Dat is zonde.

Kijk ook eens tweedehands, op HT Forum staan/stonden leuke monitoren te koop voor onder de 2000 euro. Onder andere een paar Wilson Benesch Arc en Pioneer S-2EX (met TAD units). Geloof dat er ook nog een Sonus Faber stond. Dan zit je toch wel in de exotische merken. Speakers lijden niet veel en durf ik over het algemeen wel tweedehands te kopen, zeker als ze door liefhebbers aan zijn geboden. Iets wat je relatief snel hebt in deze prijsklassen.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 24-11-2015 21:32 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Mbt boekenplank modellen: deze zijn vaak 2 weg en gebruiken dan een woofer voor het laag en midden. Altijd minder dan een echt drieweg systeem met een veel "snellere / lichtere" middentoner volgens mij.

Afbeeldingslocatie: http://www.connect.de/bilder/89513379/800x480-c0/Lautsprecher-Querschnitt-Flachs.jpg

"Leichte Membran, kleine Schwingspule: Der Mitteltöner ist für Impulsverarbeitung optimiert."

Bij de aria 948 zijn de crossoverpunten 280 hz en 2600 hz. Dan is de middentoner echt bevrijd van het laag.

Verder kost een statief ook veel geld dus wat mij betreft: doe maar een vloerstaander.

[ Voor 20% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 24-11-2015 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
Nog even een schopje, bij Foka zijn momenteel de Polk Audio LSiM707 in de aanbieding: http://www.foka.nl/polk-speaker-lsim707-cherry.

Helaas hebben ze de speakers niet in de winkel staan om te beluisteren. Zelf heb ik meerdere websites afgezocht maar geen enkele winkel gevonden die de speakers in de winkel heeft staan. Het liefst natuurlijk samen met de Focal Aria 948 zodat ik een goede vergelijking kan maken.

Hebben jullie wellicht nog ideeën waar de Polk's beluisterd kunnen worden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:28:
Mbt boekenplank modellen: deze zijn vaak 2 weg en gebruiken dan een woofer voor het laag en midden. Altijd minder dan een echt drieweg systeem met een veel "snellere / lichtere" middentoner volgens mij.
Nogal kort door de bocht, vind je niet? Een 3 weg systeem is niet perse beter dan een 2-weg systeem. In de meeste Nederlandse huiskamers word 99/100 keer geen rekening gehouden, met de akoestiek tijdens de inrichting hiervan en kan een 2-weg systeem in zo'n situatie veel beter uit de verf komen, dan een 3-weg systeem.

In zo'n luisterruimte ben je dan gewoon aan het luisteren naar de vervorming van de luisterruimte van 4 (2x 2-weg) of 6 luidsprekers (2x 3-weg). Verder moet de middentoon luidspreker altijd tegen de fase inspelen van de andere luidsprekers en inherent aan het 3-weg systeem.

Verder is een boekenplank i.c.m luidspreker-stands over het algemeen makkelijker hanteerbaar, wanneer je nog zoekende bent naar de juiste luidsprekerplaatsing.

[ Voor 0% gewijzigd door Lip op 29-01-2016 00:16 . Reden: Interpunctie enzo ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1