sanfranjake schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:57:
Dat zijn dacht ik dbx of mbx bestanden. Windows Live)2012 Essentials werkt overigens bij mijn ouders gewoon helemaal prima in Windows 10 (ook in build 10586). Die hebben ook een pc uit het jaar dat de Tyrannosaurus Rex nog over de aarde liep met een gig of twee geheugen. Wel een goeie om dat inderdaad eens te upgraden binnenkort, nu ik het zo tik klinkt 2012 toch wel 'a lifetime away'...
'a lifetime away'
Is dat niet wat overdreven? Ik heb Windows Liive Mail ook meegenomen van Windows 7 en alles functioneert probleemloos. In ieder geval heeft het niets met het gesignaleerde probleem te maken.
Dbx-bestanden zijn in Windows Live Mail niet meer van toepassing. Ik herinner ze van destijds Outlook Express als Postvak In.dbx enz. waarin alle inkomende mails stonden, dan wel submappen zoals familie.dbx enz. Ongetwijfeld zal die structuur bij andere mailprogramma's nog wel bestaan.
Maar Windows Live Mail bewaart elke mail afzonderlijk als een .eml-bestand. Standaard worden ze opgeslagen in:
C:\Users\PCnaam\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail\Upcmail (jd 7f1\........Op de plaats van.de stipjes inbox en eventuele submappen.
Bij dubbelklikken van zo'n eml-bestand wordt de inhoud ervan ook geopend met Windows Live Mail. De complete map kan desgewenst worden gekopiëerd naar een andere locatie, waarna eventueel alles of een groot deel in Windows Live Mail kan worden verwijderd. Hierdoor blijven de eigenlijke mailmappen overzichtelijk. In mijn beleving (corrigeer me a.u.b. als ik me vergis) is de enige limiet, behoudens die overzichtelijkheid, de afmeting van de harde schijf.
Ik acht het echter niet onmogelijk dat het programma bij toenemende afmetingen (nooit iets weggooien en nooit bovenstaande dingen doen) moeizamer begint te lopen. Ik ken een situatie waar de in-map ook alsmaar groeit en waar zo af en toe een mail plotseling onleesbaar is en eml-bestand nagenoeg leeg blijkt te zijn. Zelf heb ik dat letterlijk nooit, ik vermoed dankzij dat ik wel deze regelmatige "opschoning" uitvoer, met beperkte afmetingen als gevolg.