Videokaart alweer kapot?

Pagina: 1
Acties:

• thijmenx
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10-2025
beste tweakers

ik heb een klein beetje een probleem hier, ik heb voor 2 jaar terug een pc in elkaar laten zetten voor school en een beetje gamen enz. voor een jaar geleden kreeg mij pc veel last van crashen, dus weer terug naar de winkel gegaan en die hebben mij gezegd dat de videokaart (msi gtx650 2gb) overleden was doordat met msi afterburner de videokaart overclocked was ik heb geen flauw idee hoe dat heeft kunnen gebeuren maar goed het zou wel :? .
nou de nieuwe(?) videokaart erin (amd r7 260x). goede 2 maanden lang niks geen problemen mee gehad. maar toen begon de pc soms compleet te freezen en 1 week erna was het gebeurt de pc starte op kwam tot en met het inlog scherm en van daar uit niks anders dan zwart beeld
dus toen maar is zelf de videokaart eruit gehaald. en de pc starte keurig netjes op en er was niks aan de hand. dus toen alle drivers eraf gegooid en de nieuwe drivers geinstralleerd. ik zet de videokaart erin en toen weer hetzelfde liedje. dus de videokaart eruit gedaan in de doos gedaan en niet meer naar omgekeken door drukte met school enz. maar nu wil ik toch weer een beetje met kameraden gaan gamen en dat is lastig zonder een kaart. de kaart terug brengen naar de zaak die hem verkocht heeft wil ik eigelijk ook niet (ze maakten niet bepaald een goede indruk) en geld voor een nieuwe heb ik eigelijk ook niet. dusja weet iemand wat ik nog kan doen? zou de kaart overleden zijn of zou er wat anders zijn? en is het pech hebben dat 2 kaarten overleden zijn in een vrij korte periode of zou er meer aan de hand zijn?

mvg Thijmen

Verwijderd

Wat zijn je volledige systeemspecificaties en met name je voeding?

• thijmenx
Proccesor: amd a8-5600k
moederbord : msi fm2-a75ma-e35
Videokaart: asus radeon r7 260x
Harde schijf: western digital 1tb
Ram geheugen: 2x kingston hyperx 4gb
Voeding : in win green me 650w
dat ben ik trouwens wel vergeten te vertellen toen hun mij een andere videokaart erin hebben gedaan hebben ze ook mijn voeding omgedraaid eerst zat hij met de ventilator naar boven en nu zit hij met de ventilator naar beneden

Verwijderd

Oké. Zou proberen een andere pc te vinden waar je de videokaart in kunt testen. Heb je Windows 10? Zo ja, dat kan het zijn dat het zwarte scherm na een minuut of 10 weggaat en hij verder opstart. Verder neem ik aan dat de ventilator van de voeding niet tegen een dichte onder/bovenkant gericht staat?

• thijmenx
ik heb windows 8.1 , ik zou trouwens morgen even kijken of de videokaart op de andere pc wel werkt.
de ventilator staat naar de bodem van mijn case gericht (cooler master k380) deze heeft van die gaatjes in de bodem ik neem aan dat hij daar voldoende lucht uit kan halen

Verwijderd

Zitten er verder geen fans in de kast dan? 1 intakefan aan de voorkant en 1 outtakefane aan de achterkant is wel het minimale wat je in de kast mag hebben voor een beetje airflow.

• thijmenx
er zit alleen een fan aan de voorzijde, en eentje op de cpu

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
thijmenx schreef op zondag 22 november 2015 @ 20:30:
voor een jaar geleden kreeg mij pc veel last van crashen, dus weer terug naar de winkel gegaan en die hebben mij gezegd dat de videokaart (msi gtx650 2gb) overleden was doordat met msi afterburner de videokaart overclocked was ik heb geen flauw idee hoe dat heeft kunnen gebeuren maar goed het zou wel :? .
Zoiets moet je echt bewust hebben gedaan. MSI Afterburner zit gewoon op de CD waar ook de driver van de videokaart opzit. Dus mocht die geïnstalleerd zijn door de winkel of door jouw heb je ook gewoon Afterburner erop staan.

Maar dan nog is er niks aan de hand. Dan moet je nog bewust in dat programma allemaal instellingen veranderen. Instellingen die je pas kan veranderen door expliciet akkoord te gaan met de voorwaarden dat overklokken voor problemen kan zorgen etc.

Maar zelfs dan is er nog weinig aan de hand want met de instellingen die standaard mogelijk zijn is het vrij lastig een videokaart te slopen. Dan moet je in de *.ini bezig gaan en de limieten opheffen.

Als je dat allemaal hebt gedaan dan zou je dat kunnen zeggen wat de winkel beweert. Maar ik heb het idee dat je totaal niet snapt waar ik het over hebt en dat je dit dus ook onmogelijk hebt kunnen doen. Oftewel de kaart is gewoon zo maar zonder aanwijsbare reden defect gegaan, kan altijd gebeuren helaas. Daarom heb je in ieder geval 2 jaar garantie, mocht die ouder zijn dan waarschijnlijk niet meer. Maar ik heb niet het idee dat de reden van de winkel klopt.

Wat betreft je tweede defect, vooralsnog zou ik het gewoon op pech gooien en garantie claimen. Ik zie geen aanleiding voor iets anders.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• thijmenx
Tja maar ik heb zelf niet echt weer zin om terug te gaan naar het bedrijf omdat het ten eerste vrij ver weg is, ten tweede het niet echt professioneel in mijn ogen overkomt en ten derde ik denk ik als ik deze videokaart retour doe ik weer bijna de volledige prijs op een paar tientjes na kan betalen en ik liever een gebruikte kaart dan hier van tweakers afhaal.

Maar ik ben bang dat als ik een tweedehandskaart van tweakers afhaal dat deze weer kapot gaat vanwege de vorige 2 kapotte kaarten wat nog steeds een mysterie is. ik heb ondertussen al wel 2 extra fans besteld om een onder in mijn case en een aan de achterkant tedoen zodat ik uit kan sluiten dat het aan mijn koeling ligt.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je kan toch ook eerst vragen naar een diagnose en dan beslissen wat je doet, of is dag niet mogelijk?

Videokaart zit nog garantie op, als ze dat weigeren kun je ze daar op aanspreken. Dat ze niet zo kundig zijn zie je helaas wel vaker, maar zolang jij wel iets weet hoeft dat niet perse een probleem te zijn.

Probleem is iig niet één gebrek aan airflow. De PC heeft maar weinig nodig dus je hebt snel genoeg. Daarnaast gaat de PC niet stuk van te weinig airflow. Dan schakelt die uit of wordt de performance minder, onderdelen welke te warm kunnen worden hebben namelijk allemaal thermische beveiligingen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1