Toon posts:

telefoon vs. toetsenbord lay-out

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
waarom staan de toetsen op een telefoon anders dan op een toetsenbord van een computer
ik vind het behoorlijk irritant om iedere keer om te schakelen van de ene lay-out naar de andere

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Euhm, lijkt me nogal logisch...
Een telefoon, ik denk dat je een gsm bedoeld , moet steeds compacter zijn. Er moeten dus minder toetsen op met meerdere functies, zoals je met de toetsten zowel letters als cijfers kan gebruiken.
Een toetsenbord hoeft niet zo compact te zijn, dus er kunnen meer toetsen op, en een computer heeft ook wel heel wat meer functies dan een gsm.

Maar volgens mij hoort deze topic niet hier.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• HariZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 21:46
Vind ik ook vaag...

Deze topic moet ff naar I-net & telefonie denk ik??

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De telefoon had eerst een draaischijf om nummers te kiezen, die pulsen genereerde. Hier was de volgende 1234567890, en die volgorde is overgenomen op het telefoontoestel met druktoetsen. Vandaar dat de telefoon een 1 linksboven heeft.

Het toetsenbord was er (volgens mij) eerder dan de eerste toets-telefoontoestellen. Ze hebben toen gekozen voor de huidige indeling, ik denk gewoon toevallig. Misschien vonden ze het wel 'mooier' dat de 0 aan de 1 grenst ofzo :)

Het switchen gaat bij mij automatisch

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat bij het numerieke toetsenbord gekozen was voor de opstelling die de minste beweging van de hand opleverde. Als je grote lijsten met getallen bekijkt zit daar vaker de 1 in dan de 9. Kijk maar bv naar huisnummers. Een straat begint met 1 en loopt dan op naar 9. Daarna 10 tot 19. Dat is dus al 11 keer een 1 en 2 keer alle andere cijfers. Daarna komt de 2 aan de beurt enzovoort. De nul komt heel vaak voor bij geld. Dingen zijn vaak afgerond op hele guldens en dan krijg je iets van 123.00 je kan hem makkelijk met je duim bedienen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• arjen-h
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08-2025
ja heel typisch, normaal hebben pinautomaten de 1 ook links boven zitten maar ik zag er pas nog een die de 1 links onder had. Helemaal in de war natuurlijk ;)

Maar nu we het er toch over hebben, waarom is het toetsenbord eigenlijk ingedeel als:

qwertyuiop
asdfghjkl;
zxcvbnm

en niet gewoon abc of de letter "n" en "e" op een logischere plaats want die worden volgens mij het meest gebruikt, maar goed het zal wel weer aan mij liggen.

Verwijderd

Topicstarter
over de letters op het toetsenbord:
de indeling van de toesenborden komt nog uit de tijd van de typmachines met van die "hamertjes" (vorige eeuw of nog die daarvoor?)
als nu iemand een razend tempo op zo'n apparaat ontwikkelde dan kwamen die "hamertjes" in de war en daarom heeft men de letters op het toetsenbord in de respectievelijke volgordes geplaatst
doorom ook in verschillende talen verschillende lay-outs, omdat in verschillende talen andere lettercombinaties gebruikt worden die toch snel en zonder "hamertjes-spaghetti" getypt moesten kunnen worden
resultaat:
zitten we hier in vlaanderen op een 'belgisch' toesenbord te werken terwijl we toch de nederlandse taal bezigen en de lay-out eigenlijk frans is, maar het is ook weer geen echt 'frans' toetsenbord; en dan hebben we op het werk ook nog enkele US versies op diverse servers

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

Op woensdag 20 juni 2001 11:55 schreef arie_kan het volgende:
ja heel typisch, normaal hebben pinautomaten de 1 ook links boven zitten maar ik zag er pas nog een die de 1 links onder had. Helemaal in de war natuurlijk ;)

Maar nu we het er toch over hebben, waarom is het toetsenbord eigenlijk ingedeel als:

qwertyuiop
asdfghjkl;
zxcvbnm

en niet gewoon abc of de letter "n" en "e" op een logischere plaats want die worden volgens mij het meest gebruikt, maar goed het zal wel weer aan mij liggen.
Daar staat een leuk verhaal over op:
http://www.bndestem.nl/CDA/regioportal/1,2078,1318__645217_1,00.html

Reden is onder meer dat je nu op de bovenste regel het woord 'typewriter' kan tikken zonder dat je vingers naar een andere regel hoeven. Dat was handig voor de mensen die de eerste typemachines moesten demonstreren...

ja, graag!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Dith heeft niks met w&l te maken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.