AMD FX 4100 bottle-neck?

Pagina: 1
Acties:

• Dirksc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-08-2017
Beste lezer,

Ik heb een PC die ik enkel en alleen wil gebruiken om op te gamen, en daar wil ik binnenkort een nieuwe video kaart voor kopen. Er zit een AMD FX 4100 processor in met 8GB RAM. Denken jullie dat de processor een bottle-neck kan worden voor sommige games? En zo ja, is dat al merkbaar bij huidige games of denken jullie dat dat nog jaren duurt? Want dan knal ik er misschien gewoon een GTX 980 TI in (mits m'n voeding dat nog trekt :P), of gewoon een 970, maar welke videokaart ik ga kopen is even niet belangrijk nu. Nogmaals, ik ga er alleen mee gamen en heb toch altijd mijn laptop ernaast staan dus ik hoef ook niet te multi-tasken of whatever. Wat denken jullie?

Thanks alvast :).,

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ja, zeker als je er een high end kaart in stopt is de 4100 zeker een bottleneck. Als je er een 980 in wil stoppen moet je minimaal denken aan een i5 om geen bottleneck te hebben.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
En mijn ogen ja. Maar als het nu geen bottleneck is waarom dan niet wachten tot je een andere gpu hebt. Nu upgraden naar bv 1151(erg duur nog). Om vervolgens volgend jaar er achter te komen dat amd zen een beter geprijst alternatief heeft is zonden. Tevens volgendjaar een 9xx serie kopen is zonden als er nieuwe gpus zijn. Veder als 1 maand vooruit plannen is vrij nutteloos.

Verwijderd

Een GTX 960 zal zelfs in een aantal gevallen al een aardige bottleneck opleveren. In plaats van een 980 ti zou ik dan gewoon gaan voor een i5 + Mobo en een 970.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verschilt uiteraard van game tot game, maar een FX-4100 is op zijn best een mid-end CPU, daar gooi je natuurlijk geen high-end videokaart in.

Er zijn wat games waar een FX-8320 al prima werkt, denk aan alles wat Frostbite gebruikt, Dus Battlefield, waarschijnlijk ook Battlefront, en dan moet je ook kijken of je mobo dat wel een goed idee vind. Maar wil je games spelen die op 1 of 2 cores leunen, is het aanschaffen van een Intel een beter idee.

Maar de grootste vraag is: wat doe je? Eyefinity GTA V, of LoL?

People as things, that’s where it starts.

• Dirksc
Bedankt voor de reacties heren.
RobinHood schreef op zondag 22 november 2015 @ 19:44:
Verschilt uiteraard van game tot game, maar een FX-4100 is op zijn best een mid-end CPU, daar gooi je natuurlijk geen high-end videokaart in.

Er zijn wat games waar een FX-8320 al prima werkt, denk aan alles wat Frostbite gebruikt, Dus Battlefield, waarschijnlijk ook Battlefront, en dan moet je ook kijken of je mobo dat wel een goed idee vind. Maar wil je games spelen die op 1 of 2 cores leunen, is het aanschaffen van een Intel een beter idee.

Maar de grootste vraag is: wat doe je? Eyefinity GTA V, of LoL?
Momenteel wil ik vooral heel graag The Witcher 3 gaan spelen, verder wil ik ook Elite: Dangerous, Project Cars, nieuwe Battlefront enz. gaan doen. Het liefst allemaal op hoge settings. Eigenlijk wil ik gewoon alle soorten games goed kunnen draaien. Alleen de videokaart vervangen is dan dus niet echt een optie? Een FX-8320 met een GTX 970 zou voldoen? Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk vervangen en een beetje onder de 700 euro blijven. Geen Eyefinity, heb maar 1 monitor.

[ Voor 3% gewijzigd door Dirksc op 22-11-2015 20:11 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Even aangeven welk moederbord je hebt aangezien lang niet alle AM3+ bordjes lekker met de AMD FX8xxx CPU's om gaan (power phases etc).

Normaliter zou een 8320 / gtx 970 best een leuke combi zijn, maar bovenstaande wel even goed controleren.

• Dirksc
Foritain schreef op zondag 22 november 2015 @ 20:13:
Even aangeven welk moederbord je hebt aangezien lang niet alle AM3+ bordjes lekker met de AMD FX8xxx CPU's om gaan (power phases etc).

Normaliter zou een 8320 / gtx 970 best een leuke combi zijn, maar bovenstaande wel even goed controleren.
Gigabyte GA-78LMT-USB3

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Welk scherm heb je; een 980Ti aan een FHD 60Hz scherm knopen is imo nogal zonde en kun je beter een 970 kopen met een i5. Voldoet op alle fronten en gaat nog wel ff mee :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Dirksc
pwillemske schreef op zondag 22 november 2015 @ 20:19:
Welk scherm heb je; een 980Ti aan een FHD 60Hz scherm knopen is imo nogal zonde en kun je beter een 970 kopen met een i5. Voldoet op alle fronten en gaat nog wel ff mee :)
Ik denk dat ik sowieso maar afzie van die TI, beetje duur ;). De FX8320 + GTX 970 spreekt me wel aan, betaalbaar ook en dan hoef ik het moederbord niet te vervangen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat plankje vind een FX-8320 niet echt fijn, de kans dat het mobo dan te heet wordt is gewoon vrij groot, wat ruk is voor performance. FX-6300 stock zou nog moeten kunnen met die plank, maar dan zou ik qua GPU echt niet hoger gaan dan een 380x. Anders is de balans zoek.

Zelf zou ik gewoon een i5 pakken, zeg ik als AMD fan. Het is niet veel duurder, maar je performance is vooral voorspelbaarder. Die van een FX is nog al eens wisselend. Games die keurig 4 cores of meer voltrekken lopen er prima op, maar spellen die maar 1 of 2 cores gebruiken een stuk minder.

Wil je nog wat geld besparen kun je altijd een tweedehands i5 op snorren. Vooral die uit de 3xxx serie zijn vrij goedkoop, maar komen nog prima mee.

People as things, that’s where it starts.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:46

Zenix

BOE!

Het moederbord heeft 4 fases voor de CPU stroomvoorziening. Daarom zou ik niet aanraden om een FX8320 erop te zetten. Het werkt wel, maar of het verstandig is...

Daarom is mijn advies om een nieuw/tweedehands moederbord te kopen. Dan kan je gelijk een i5 erbij nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 22-11-2015 20:25 ]

• Dirksc
Zenix schreef op zondag 22 november 2015 @ 20:24:
Het moederbord heeft 4 fases voor de CPU stroomvoorziening. Daarom zou ik niet aanraden om een FX8320 erop te zetten. Het werkt wel, maar of het verstandig is...

Daarom is mijn advies om een nieuw moederbord te kopen. Dan kan je gelijk het beste een i5 erbij nemen.
RobinHood schreef op zondag 22 november 2015 @ 20:23:
[...]

Dat plankje vind een FX-8320 niet echt fijn, de kans dat het mobo dan te heet wordt is gewoon vrij groot, wat ruk is voor performance. FX-6300 stock zou nog moeten kunnen met die plank, maar dan zou ik qua GPU echt niet hoger gaan dan een 380x. Anders is de balans zoek.

Zelf zou ik gewoon een i5 pakken, zeg ik als AMD fan. Het is niet veel duurder, maar je performance is vooral voorspelbaarder. Die van een FX is nog al eens wisselend. Games die keurig 4 cores of meer voltrekken lopen er prima op, maar spellen die maar 1 of 2 cores gebruiken een stuk minder.

Wil je nog wat geld besparen kun je altijd een tweedehands i5 op snorren. Vooral die uit de 3xxx serie zijn vrij goedkoop, maar komen nog prima mee.
Ok, bedankt, dan ga ik dat doen denk ik. Tweedehandsje is ook geen slecht idee inderdaad, ik zal eens even kijken.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Zenix schreef op zondag 22 november 2015 @ 20:24:

Daarom is mijn advies om een nieuw moederbord te kopen. Dan kan je gelijk het beste een i5 erbij nemen.
Dat somt het aardig op. Kan je nog beter je hele 'kit' in 1x verkopen, en dan mobo/cpu nieuw halen. Met dat moederbord een 8 of zelfs 6 core gaan trekken is vragen om problemen, of op zn minst borderline gepruts.

• Dirksc
Nog tips voor een mobo?
Pagina: 1