Elko's die zichzelf repareren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milan475
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-10-2023
Een paar dagen terug zal ik langs de straat (in de grachtengordel) een versterker en DVD speler staan. Mijn vermoeden was dat ze nog in uitstekende staat zouden zijn en enkel weggedaan, vanwege de aankoop van een nieuwe hippe surround set of iets dergelijks.

Mee dus.

Eenmaal thuis bleek het feest toch iets minder groot. Slechts 1 kant gaf geluid. Beetje giepield met verschillende inputs (video, cd, aux). Maar steeds alleen de linkerspeaker. Draden omgedraaid, outputs van kanaal b i.p.v. a geprobeerd. Maar het bleef hetzelfde verhaal.

Dus versterker opgeschroefd, maar los van de bekende muffe geur van oude elektronica niet echt zichtbare schade. Nu heb ik ergens wel eens gelezen, dat oude elko's nogals eens problemen kunnen veroorzaken. Beetje zoeken. En daar zaten 2 knoerten van condenstators (2.5 cm hoog , 1,5 cm breed ongv.).

Op het eerste gezicht, zagen ze er niet echt verkeerd uit. Maar omdat ik een van beiden een klein beetje vond meuren heb ik ze beiden losgehaald. Uit nieuwsgierigheid heb ik ze omgewisseld om even te testen of misschien dat ervoor zou zorgen dat dan opeens de rechterspeaker ipv van de linkerspeaker zou gaan werken.

Maar wat schetst mijn verbazing? Eenmaal aangesloten geven opeens beide speakers prima geluid.

Heel fijn natuurlijk, maar ik zou toch graag weten wat ik precies gerepareerd heb, vooral omdat ik van plan ben de versterker cadeau te doen. Beetje flauw als ie er straks weer mee nokt.

Wat denken jullie? Heeft de warmte van mijn soldeerbout op een of ander manier de elko weer tot leven gebracht, of zou er toch ergens een stekkertje een beetje gecorrodeerd zijn. Die ik door los en vastzetten weer contact heb laten maken.

Hoor graag jullie inzichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Slecht soldeerwerk, is mijn eerste ingeving.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:55
Zou allemaal kunnen. Op eenzelfde wijze heb ik vorig jaar m'n magnetron 'per ongeluk' gerepareerd :+

Wat betreft je elco's: als ze niet bol staan of rare prut lekken, is er weinig mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

AUD > EL

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Het is absoluut mogelijk dat je een slecht contact gerepareerd hebt door eraan te werken.

Het is vaak verassend hoeveel problemen je op kan lossen door iets uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.

Qua kans dat het nog een keer misgaat, waarschijnlijk is dit voor best een tijdje nu in orde, maar voor hetzelfde geld maar een dagje, kan je nooit zeggen.
Ik zou 'm cadeau doen met als sidenote dat je wel wil helpen bij problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 22 november 2015 @ 20:05:
Het is vaak verassend hoeveel problemen je op kan lossen door iets uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Daarom werkt slaan ook vaak genoeg als optie :P. Enkel helaas als het al helpt is het enkel tijdelijk. Maar dan kan je altijd nog een keer slaan als hij er weer mee stopt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik gaan mee met SA007, ergens een slecht contact en nu ineens weer geluid.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milan475
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-10-2023
Ik geloof er inderdaad ook steeds meer in dat ik een slecht contactje heb gerepareerd door het e.e.a beetje heen en weer te schuiven. Versterker heeft ook wel even in de motregen gestaan voordat ik 'm adopteerde. Dus best mogelijk dat 't e.e.a beetje is gaan corroderen

Het is inderdaad verbluffend hoe vaak je dingen repareerd met handelingen die elke boerenlul zou kunnen. Zekeringetje vervangen, losgewrikt connectortje weer vast zetten. Het is de reden dat ik, terwijl ik eigelijk nauwelijks verstand heb van hoe elektrische apperaten echt werken, ze altijd eerst even openschroef voordat ik ze weggooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:36
Een slecht contact is i.d.d. het meest waarschijnlijke in dit geval.

Maar om even terug te komen op je titel: elco's kunnen zichzelf soms wel degelijk repareren. Beschadigingen in de aluminiumoxyde laag kunnen met een hoge spanning soms weer hersteld worden.

Bij apparaten die jarenlang niet gebruikt worden kunnen elco's gaan lekken (en dan bedoel ik hier lekstromen, niet chemisch lekken). Door de apparaten weer in gebruik te nemen herstellen elco's zich soms omdat er opnieuw aluminiumoxyde wordt opgebouwd.
Bij elco's met lekstroom kan je herstel soms forceren door ze tijdelijk op een hogere werkspanning te zetten dan
normaal. Bij verlagen van de werkspanning kan de lekstroom dan verdwenen zijn.

Maar het blijft natuurlijk altijd beter om ze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ook de hitte kan op chemisch niveau in het electrolyt wat activeren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
Zou ook kunnen dat er een relais met slechte contacten in zit. Na kloppen op het relais werken deze vaak ook weer ineens. (mits er dus een relais in zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zet in op een gebroken soldering van één van de elco's. Die dingen zijn zo goed als zeker bedoeld voor stabilisatie van de spanning of wegvangen van eventuele lekspanningen aan de speakeruitgangen. Juist omdat ze zo groot zijn, zetten ze veel kracht op de soldering en kunnen ze breken. Andere beruchte plekken zijn de solderingen van de eindtrappen, omdat die veel met warmtewisselingen te maken krijgen.

Lekken en kapot gaan van de echt grote elco's (>10.000 µF) is onwaarschijnlijk, die dingen gaan heel lang mee. Lekken is meer iets van de low voltage, high ESR elco's die in computers en geschakelde voedingen gebruik worden. Die dingen staan bloot aan hoge temperaturen (>40 C is geen uitzondering) en hoge frequenties (waardoor hij inwendig heet wordt), beide zaken waar een elco niet heel happy van wordt. In oude analoge elektronica met nog traditionele trafo's is dat dus niet echt een issue.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1