RAID 5 niet herkend na installatie Windows 10

Pagina: 1
Acties:

• Omaatjehenk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2025
Beste medetweakers,

Gisteren ben ik overgegaan op Windows 10 met een volledig schone installatie. Mijn externe harde schijven worden direct herkent en zijn toegankelijk, maar mijn RAID 5 (AMD RAID via mijn BIOS, moederboard: GA-790FXTA-UD5) wordt door Windows 10 niet herkent. Als ik mijn PC opstart ziet mijn BIOS de RAID wel als Functional, dus daar zit het probleem niet.

Nu ben ik al een hele tijd bezig geweest met de drivers voor de SB750 RAID controller, maar ik heb geen idee hoe ik deze goed moet installeren. Als ik via apparaatbeheer de driver selecteer, krijg ik de melding dat de meest recente driver al is geïnstalleerd. Dit is echter de Windows 10 standaard driver en niet de AMD waarmee hij volgens mij zou moeten werken.

Aangezien het me op deze manier niet lukte ben ik verder gaan kijken naar oplossingen en kwam ik op deze wegpagina uit. Dit betekent dat ik in de registry files van Windows aanpassingen zou moeten maken, het lijkt mij dat dit een wel erg ver gaande werkwijze is om de RAID werkend te krijgen. Wel heb ik al gekeken naar de Vendor ID en Device ID, die lijken hetzelfde te zijn als de gebruikte waarden in het voorbeeld (Vendor ID= 1002, Device ID= 4393 (4390 voor IDE, 4391 voor AHCI, 4392 voor RAID without RAID 5 option, 4393 voor RAID with RAID 5 option en 4394 voor SATA + FC enabled) BRON pag. 12).

Ik weet niet of dit de enige optie is en of iemand andere opties weet die minder drastisch zijn dan deze, je zou toch haast denken dat het makkelijker moet kunnen. Het is een erg frustrerend probleem aangezien ik bijna al mijn belangrijke data op deze RAID array heb staan.

Mogelijk relevante hardware:

AMD Phenom II X4 965BE
Gigabyte GA-790FXTA-UD5
EVGA GeForce GTX 970 4GB FTW ACX 2.0
Samsung 840 EVO 120GB (Boot disk)
Seagate Barracuda 7200.14 3Tb x4 (RAID 5 array)