Ultrabook met dedicated GPU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• History Maker
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-07 17:59
Wat ga je met je laptop doen?
Programma's: Microsoft Office, GoPro Studio, Teamviewer, Audacity, Spotify, Adobe Premiere, af en toe een spelletje en nog wat kleine programma's. Ik wil er een aantal vloeiend naast elkaar kunnen draaien.

Hoewel ik mezelf zie als poweruser zal een groot deel van het gebruik bestaan uit browsen, mailen, Netflix kijken etc. Daarnaast ben ik een excelfreak, dus excel draait ook regelmatig. Verder heb ik een GoPro waarvan ik nu de beelden render met mijn oude laptop, en dit duurt lang :P. Mijn nieuwe laptop moet dat sneller kunnen. Ook wil ik er filmpjes mee bewerken en monteren.
Af en toe doe ik mee aan een LAN-party en het zou wel fijn zijn als ik dan een beetje mee kan komen. Ik verwacht geen GTA5 op full settings, maar COD4 oid wil ik wel kunnen draaien.

Wat is je budget?
Budget is ondergeschikt aan specs, zolang ik maar een laptop krijg waarmee ik de komende 5 à 6 jaar vooruit kan. Als ik dan toch een bedrag moet noemen: max €1500, maar liever hieronder natuurlijk.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Mobility is fijn, zowel in gewicht als in formaat. Mijn huidige laptop (1,9kg en 14") heb ik de halve wereld overgesleept, en het zou mooi zijn als ik de andere helft van de wereld met mijn nieuwe kan doen :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Tot nu toe heb ik altijd Acer gehad en daarmee niet veel problemen gehad. Bij mijn huidige laptop wel één keer de heatsink/fan vervangen en er een ssd ingezet. Acer zou prima zijn. Over Asus lees ik ook goede dingen.

Overige wensen
  • i5 of i7
  • Een dedicated GPU (simpelweg omdat ik de aanname doe dat een onboard GPU niet volstaat, of is dit een verkeerde aanname?)
  • SSD
  • Minimaal 8GB RAM
  • Een klein mat scherm. Klein is voor mij minder dan 15,6". Mijn huidige laptop heeft een 14" scherm en dat vind ik prima. Scherm hoeft niet touch te zijn.
  • Multitouch touchpad
Ik heb een aantal modellen gevonden die voldaan aan mijn wensen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Travelmate P645-SG-737M€ 1.548,14€ 1.548,14
1Asus UX303LB-R4015H-BE€ 0,-€ 0,-
1Lenovo U31-70 (80M500EHNX)€ 0,-€ 0,-
1Lenovo U41-70 80JV002FGE€ 1.001,20€ 1.001,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.549,34

Maar eigenlijk vallen alle bovenstaande modellen af. Behalve de Lenovo U31-70 (te koop op Lenovo.nl voor €999) hebben alle modellen een AZERTY of QWERTZ toetsenbord. De beide Lenovo's vallen daarnaast eigenlijk al door de mand vanwege hun beperkte accucapaciteit (35wH en 30wH).
Dan is er nog de Dell E5450, maar ik vind dat die eigenlijk te weinig bang for buck biedt. Zijn er mensen die er één bezitten en mij op andere gedachten kunnen brengen?

Het lijkt er dus op dat mijn ideale laptop (licht, klein en dedicated GPU) in Nederland niet bestaat tegen een fatsoenlijke prijs.

Mijn vraag nu... Waar moet ik consessies gaan doen? Ik woon niet ver bij België vandaan dus een AZERTY model behoort tot de mogelijkheden. De nieuwe Asus UX303UB (met Skylake i7 en GeForce 940M) is te verkrijgen voor ±€1200. Dat is dan wel met een AZERTY toetsenbord.

Graag jullie advies. Ook ben ik benieuwd of er mensen zijn die QWERTY typen op een AZERTY toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
History Maker schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:55:
Het lijkt er dus op dat mijn ideale laptop (licht, klein en dedicated GPU) in Nederland niet bestaat tegen een fatsoenlijke prijs.
Het is sowieso moeilijk voor een kleine en compacte laptop om een dedicated GPU te hebben. Die vergen toch wat meer vermogen en produceren ook meer warmte. Ergo de behuizing moet al groter worden.

Ik ben bekend met het model van Dell dat je noemt. Het is een degelijke laptop. De behuizing is stevig, wat handig is als je de laptop veel meeneemt. Ik zou de Latitude E5450 niet direct onder ultrabooks willen scharen, maar het is wel een compact model. Bouwkwaliteit is goed en voor zakelijke modellen zijn onderdelen lang verkrijgbaar.

Gezien je alternatieven zie ik niet direct hoe de Dell minder bang-for-buck biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• History Maker
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-07 17:59
CMD-Snake schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:23:
[...]

Het is sowieso moeilijk voor een kleine en compacte laptop om een dedicated GPU te hebben. Die vergen toch wat meer vermogen en produceren ook meer warmte. Ergo de behuizing moet al groter worden.

Ik ben bekend met het model van Dell dat je noemt. Het is een degelijke laptop. De behuizing is stevig, wat handig is als je de laptop veel meeneemt. Ik zou de Latitude E5450 niet direct onder ultrabooks willen scharen, maar het is wel een compact model. Bouwkwaliteit is goed en voor zakelijke modellen zijn onderdelen lang verkrijgbaar.

Gezien je alternatieven zie ik niet direct hoe de Dell minder bang-for-buck biedt.
Bedankt voor je reactie! Moeilijk inderdaad, maar niet onmogelijk. Helaas niet in Nederland op de markt.

De Dell ziet er met 14" inderdaad wel compact uit. Als ik hem echter vergelijk met de Asus UX303UB is de Dell, 400 gram zwaarder, 200 euro duurder en krijg ik daarvoor hardware van de vorige generatie (i7 Broadwell en GT840M) tegenover de nieuwere hardware (i7 Skylake en GT940M) in de Asus. Dat vind ik dan wel minder bang-for-buck. Ik heb gekeken op de site van Dell zelf, maar daar zie ik geen laptops meer van 14", wat bij mij de indruk wekt dat de E5450 geen opvolger/update met nieuwere hardware krijgt.